دوره اول دبستان دوره حساس و مهمی برای شروع سال تحصیلی هر دانش آموزی میباشد. زیرا آموزش از این نقطه آغاز میشود و اولین قدمها باید درست برداشته شود. کتاب فارسی در سال اول ابتدایی بیشتر ساختار زبانی دارند و غالبا روی مهارتها، توانایی یادگیری و آموزش مبانی اصولی تمرکز دارند. شما می توانید به راحتی برای یادگیری هرچه بهتر فرزند خود برای آموزش فارسی اول دبستان از اپلیکیشن فاب، که یک نرمافزار آموزشی برای تمام مقاطع تحصیلی میباشد، استفاده نمایید. برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره دوره آموزشی فارسی اول دبستان با ما همراه باشید:
عناوین کتاب درسی فارسی اول دبستان
کتاب فارسی پایه اول دبستان شامل 22 درس است که تحت عنوان 3 بخش مذکور در زیر میباشد:
بخش اوّل: نگاره ها
بخش اول کتاب فارسی پایه اول به نگاره ها اختصاص یافته است. این بخش شامل 10 نگاره است که در مدت 4 هفته باید تدریس شود. در این نگاره ها رویکردی که وجود دارد این است که از کل به جزء رفته است. یعنی در ابتدا از تصاویر بزرگ و واضح استفاده شده و بعد تصاویر کوچک و جزئی به همراه ریز نگاره ها طراحی شده است. این نگاره ها با 10 موضوع متفاوت شامل خانواده، در راه مدرسه، حياط مدرسه، کلاس، بوستان (پارک)، طبيعت و مزرعه، باغ وحش، مسجد، عيدنوروز در فارسی اول ابتدایی به تصویر کشیده شده اند.
هدف از تدوین نگاره ها در دوره آموزشی فارسی اول دبستان
- توانایی کودک برای تشخیص شکل نوشتاری و آوایی
- آشنایی با مفاهیم مهم در سایر درسها
- تقویت مهارتهای زبانی و گوش دادن
- گسترش دایره لغات
بخش نگاره ها شامل 6 مبحث زیر در کتاب فارسی پایه اول میباشد:
ببین و بگو
هدف از انجام این فعالیت بررسی ارتباط میان تصاویر و توانایی جمله سازی و توصیف تصویر است. همچنین این کار به بالا رفتن میزان مشارکت دانش آموزان در بحث کلاسی کمک زیادی میکند. انجام این فعالیت به مشاهده درست و توجه به جزئیات، تقویت قدرت تشخیص، تقویت مهارتهای گفتاری و توانایی تبدیل دیده ها به جملات به صورت گفتاری کمک زیادی خواهد کرد.
گوش کن و بگو
هدف از انجام این فعالیت به چالش کشیدن توجه و تمرکز دانش آموز و تقویت دقت و خلاقیت او در ارائه پاسخهای خلاقانه میباشد. همچنین انجام درست این فعالیت به گسترش دایره واژگان، درک مفاهیم و گسترش آنها در ذهن کودک، تقویت فرآیندهای ذهنی و تقویت درست گوش کردن کمک زیادی میکند.
بگرد و پیدا کن
در این تمرین دانش آموز یاد میگیرد که بتواند تصاویر را با متن مطابقت دهد. همچنین با انجام این فعالیت مهارتهای گفتاری، دایره کلمات و درک از مفاهیم اصلی تقویت میشود.
به دوستانت بگو
در این تمرین دانش آموزان با یکدیگر و با معلم خود تعامل دارند و سعی میکنند با استفاده از قوه تخیل و تفکر خود به مباحث خلاقانه بپردازند. این مباحث میتواند در قالب خاطره و یا دیده ها و شنیده ها بیان شود. در این تمرین دانش آموز مهارتهای خوب گوش دادن، درست صحبت کردن، نظم و ترتیب، مشارکت در فعالیتهای گروهی و تقویت نگرش مثبت به ادبیات فارسی را میآموزد.
بازی و نمایش
این قسمت به عنوان بخشی از دوره آموزشی فارسی اول دبستان در این کتاب آورده شده است که هدف از آن آموزش غير مستقيم مسائل و تقويت مهارتهای زبانی، آماده کردن کودک برای زندگی در خارج از محيط مدرسه و کلاس، ابراز وجود دانش آموز، تقویت قوه تخیل، ايجاد محیط شاد و تفريحی،کشف استعدادهای پنهان و پرورش آنها میباشد.
بازی و نمایش در فارسی اول دبستان فعالیتی است که مهارت ایفای نقش را به دانش آموز میآموزد. همچنین کودک در این فعالیتها به کشف مهارتهای حسی و حرکتی خود میپردازد و فرصتی برای بیان عواطف و احساسات وی و شناخت تواناییهای فردی او شکل میگیرد.
با هم بخوانیم
با هم بخوانیم فعالیتی است مبنی بر شعر خوانی فردی و گروهی که علاوه بر ایجاد فضایی لذت بخش و مفرح برای دانش آموز هم موجب تسلط وی بر ریتم و وزن و قافیه میشود و هم به درک معنایی عمیقی در این حوزه خواهند رسید. علاوه بر این موجب گسترش دایره لغات و استعداد یابی در حوزه شعر سرایی میشود.
بخش دوم: آموزش نشانه ها (1)- الفبا
در بخش دوم کتاب فارسی اول ابتدایی تحت عنوان نشانه ها، 30 نشانه خطی فارسی (حروف الفبا) در 15 درس آورده شده که باید طی 15 هفته به دانش آموزان آموزش داده شود. هدف از آموزش این بخش شناساندن نشانه های خطی و آوایی و الفبای فارسی و همچنین تقویت مهارتهای کتبی و شفاهی زبان فارسی به دانش آموز میباشد.
بخش سوم: آموزش نشانه ها (2)- الفبا
در بخش دوم نشانه ها 10 نشانه باقی مانده که بیشتر حروف عربی هستند آموزش داده میشود که 7 هفته برای آموزش آن زمان در نظر گرفته شده است. این حروف عبارتند از تشديد، ص، ذ، ع، ث، ح، ض، ط، غ و ظ.
روان خوانی
بخش روان خوانی دیگر تمرین و فعالیت را در برنمیگیرد و هدف از آن خواندن سریع متون ادبی و اشعار میباشد. اما باید در نظر داشت که روان خوانی به تنهایی نمیتواند پاسخگوی نیازهای شما در حوزه یادگیری و درک مفاهیم باشد. در این تمرین هدف تنها تقویت مهارتهای خواندن در کودکان است.