بلاگ فاب

آموزش مهارت‌های زندگی

آموزش مهارت‌های زندگی

فهرست عناوین

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هر فردی باید در زندگیش انجام بده آموزش مهارت‌های زندگی و به کار گیری این مهارت‌ها در زندگیشه. ما به صورت روزانه، در زندگی خودمون با افراد مختلفی روبه‌رو میشیم و نیاز داریم مهارت‌های مختلفی رو یاد بگیریم.

در واقع، مهارت‌های زیادی وجود داره که هر کس با یاد گرفتن اون‌ها می‌تونه رشد کنه و زندگی بهتری رو داشته باشه. اما بعضی مهارت‌ها مثل مهارت‌های زندگی جزو پایه‌ای ترین مهارت‌ها هستن و باید بهشون توجه کرد.

شاید با بعضی از این مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه فردی آشنا باشین. اما ما می‌خوایم در ادامه این مقاله از فاب شما رو با چند مورد از پایه‌ای‌ترین اون‌ها آشنا کنیم.

همین حالا بخون!  آموزش پاپیه ماشه

تعریف مهارت‌های زندگی

مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌های فردی هستن که در طول زندگی باید به اون‌ها اهمیت بدیم و اگه ضعفی در خودمون می‌بینیم تلاش کنیم تا با آموزش، این ضعف‌ها رو بر طرف کنیم تا بتونیم در برابر مشکلات زندگی تصمیمات درستی بگیریم. در واقع این مهارت‌ها همون شایستگی‌ها و ویژگی‌های مثبت شخصیتی ما هستن که در هر شرایطی می‌تونن تعادل رو در زندگیمون برقرار کنن تا از نگرانی‌ها و استرس‌هامون کم بشه. ما با داشتن این مهارت‌ها می‌تونیم با شرایط مختلف زندگی سازگار بشیم و در برابر سختی‌ها کنار بیایم.

برای آموزش مهارت‌های زندگی، نیاز داریم تا اول اون‌ها رو بشناسیم و در خودمون تقویتشون کنیم. الان قراره که با بعضی از این مهارت‌ها که خیلی مهمن آشنا بشیم.

آموزش مهارت‌های زندگی با فاب

خودآگاهی یا خودشناسی یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین مهارت‌های زندگیه که تمام افراد بهش نیاز دارن. همه‌ ما توی زندگی اولین کاری که باید بکنیم اینه که خودمون رو بشناسیم و نسبت به ضعف‌ها و قوت‌هامون آگاهی پیدا کنیم.

آموزش مهارت‌های زندگی

شناخت ما نسبت به ضعف و قوت‌ها کمک می‌کنه که بدونیم قراره در شرایط مختلف چه واکنشی نشون بدیم. بعضی از واکنش‌های هیجانی ما نیاز به کنترل داره و بعضی واکنش‌های ما خوب و سازنده‌ست. ما نیاز داریم که ارزش‌ها و نیازهای خودمون رو بشناسیم تا بر اساس اون‌ها تصمیم بگیریم.

این کار باعث میشه دیگران هم متوجه ارزش‌ها و نیازهای ما بشن و بهشون احترام بذارن و نادیدشون نگیرن. زمانی که ما به خوآگاهی می‌رسیم و آموزش مهارت‌های زندگی به ما این آگاهی رو میده، باعث میشه تا تصویری حقیقی از خودمون، مسئولیت‌ها و تمام چیزی که به خودمون مربوط میشه، داشته باشیم.

مهارت ارتباط با دیگران

ما همیشه با دیگران در ارتباطیم. چه توی خونه باشیم چه بیرون از خونه. ما با دوستامون، همکارامون و افراد مختلفی با شخصیت‌های متفاوت در ارتباطیم و باید به عنوان یکی از مهارت‌های زندگی یاد بگیریم که چطور با دیگران تعامل داشته باشیم.

به همون اندازه که لازمه از ارزش‌ها و نیازهای خودمون آگاهی داشته باشیم، باید از ارزش‌ها و نیازهای افرادی که باهاشون در ارتباطیم هم آگاه بشیم تا بتونیم باهاشون ارتباط خوب و موثری داشته باشیم.

بعضی وقت‌ها لازمه که با افرادی مذاکره کنیم یا به حرف‌هاشون گوش بدیم. اگه نتونیم به حرف‌هاشون گوش بدیم و به احساسات اون‎‌ها احترام بذاریم، با این اشخاص به مشکل می‌خوریم و نمی‌تونیم ارتباط خوبی با اطرافیانمون برقرار کنیم.

مهارت همدلی

همدلی یکی از مهارت‌های زندگیه که باید به آن توجه کرد. همدلی یعنی ما باید دیگران را همونطوری که هستن کنار خودمون بپذیریم و درکشون کنیم.

وقتی در شرایط سخت زندگی افراد نتونیم کنارشون باشیم و دوستشون داشته باشیم، کم کم از هم دور می‌شیم و این فاصله هر چقد زیاد بشه باعث قطع ارتباط میشه. ما باید احساسات و حساسیت‌های آدم‌های اطرافمون رو بشناسیم و بهشون احترام بذاریم. درک متقابل یک رابطه‌ خوب بین ما و دیگران به وجود میاره.

مهارت همدلی

باید بدونیم که ما آدم‌ها با هم متفاوتیم و پذیرش همین موضوع قدم بزرگیه تا با صلح و آرامش کنار هم قرار بگیریم. آموزش مهارت‌های زندگی و یادگیری همدلی برای ما و اطرافیانمون فضای امنی رو می‌سازه که به راحتی می‌تونیم توی این فضا فعالیت کنیم.

مهارت قدرت تصمیم‌گیری

هممون می‌دونیم که توی زندگی در شرایطی خاص باید تصمیم‌های مهمی بگیریم که گاهی وقت‌ها تعیین سرنوشت و آینده‌مون دست همون تصمیمه. قدرت تصمیم‌گیری یکی از مهارت‌های زندگی محسوب میشه و اهمیت زیادی هم داره.

بعضی وقت‌ها یک تصمیم اشتباه تمام مسیر زندگیمون رو تحت تاثیر قرار میده و ما رو از راه درست منحرف می‌کنه. تقویت مهارت قدرت تصمیم‌گیری کمک می‌کنه تا تصمیمات درست‌ و منطقی‌تری بگیریم، بیشتر فکر کنیم و راه حل‌های بهتری برای حل مسائلمون پیدا کنیم.

همین حالا بخون!  آموزش رزین اپوکسی

مهارت عزت نفس

عزت نفس یعنی احساسی که ما نسبت به خودمون داریم. زمانی که به خودمون و توانایی‌هامون باور داریم یعنی عزت نفس ما در جای درستی قرار داره. وقتی به خودمون احترام می‌ذاریم نشون میده که ما این مهارت رو در خودمون پرورش دادیم.

عزت نفس داشتن یعنی خودمون رو با دیگران در هیچ شرایطی مقایسه نمی‌کنیم و تمام قوت‌ها و ضعف‌هامون رو می‌پذیریم و برای تبدیل کردن ضعف‌ها به قوت تلاش می‌کنیم.

مهارت عزت‌نفس

این مهارت مثل خودشناسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی هر فرده که اتفاقا در نتیجه‌ خودشناسی درست هم به دست میاد. نظرات منفی دیگران و انتقادشون نباید روی ما تاثیر منفی بذاره.

مهارت مدیریت زمان

هممون به خوبی می‌دونیم که زمان خیلی ارزشمنده و هر ثانیه‌ای که از دست بره دیگه هیچوقت قرار نیست برگرده. وقتی به ارزش زمان به معنای واقعی باور داشته باشیم، می‌تونیم به درستی مدیریتش کنیم و این یکی از مهارت‌های زندگی برای همه‌ ماست.

بهتره در طول روز کارهای مهم‌تر رو اول انجام بدیم و برای انجام هر کاری الویت بندی کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم تا همه‌ کارها در زمان درستی انجام بشه و وقت کم نیاریم.

بعضی وقت‌ها پیش میاد ما در طول روز هیچ کار مهمی هم انجام نمی‌دیم؛ اما زمان خیلی زود می‌گذره. علتش می‌تونه این باشه که ما بدون هیچ برنامه‌ای داریم فقط وقت تلف می‌کنیم.

مهارت مدیریت مالی

مدیریت مالی یکی دیگه از مهارت‌های زندگی هر آدمیه که لازمه بهش اشاره کنیم. مشکلات مالی هر لحظه ممکنه بیان سراغمون و غافلگیرمون کنن. پس باید بدونیم با پولی که داریم باید چیکار کنیم.

مهارت مدیریت مالی

بهترین کار اینه که برای خرید کردن یک الویت‌هایی داشته باشیم و براساس نیازهای واقعیمون از پولی که داریم خرج کنیم تا در شرایط ویژه‌ زندگی به مشکل برنخوریم. برنامه‌ریزی داشتن برای هزینه‌های زندگی ما رو از خطر قرار گرفتن در شرایط سخت بی‌پولی دور می‌کنه.

مهارت تفکر انتقادی

مهارت تفکر انتقادی یکی از مهارت‌های زندگی ما انسان‌هاس که خیلی مهمه. این مهارت به ما یاد میده که هر موضوعی رو اول بررسی و تحلیل کنیم و بعدش برای انجام هر کاری مرتبط با اون اقدام کنیم.

اینطوری بدون فکر دست به عمل نمی‌زنیم و قبل از هر کاری اول خوب همه‌ جوانب رو در نظر می‌گیریم و سود و زیان‌ها رو تحلیل می‌کنیم و بعد تصمیم نهایی رو می‌گیریم.

داشتن این مهارت و آموزش اون باعث میشه نتیجه بهتری بگیریم و هر حرفی یا کاری رو قبول نکنیم. ارزیابی داده‌های متنوع درصد خطا رو کمتر می‌کنه که به نفع ما و اطرافیانه.

مهارت کنترل هیجان

هیجان می‌تونه به دلیل وجود احساسات مختلف مثل غم، خشم یا خوشحالی در ما بروز پیدا کنه. گاهی وقت‌ها کنترل نکردن این هیجان عواقب خوبی نداره. پس یکی از مهارت‌های زندگی اینه که بتونیم این هیجان ناشی از احساسات رو کنترل کنیم.

مهارت کنترل هیجان

وقتی نسبت به احساسات خودمون و دیگران آگاه بشیم و نسبت بهشون شناخت پیدا کنیم، می‌تونیم هیجان ناشی از اون‌ها رو هم در شرایط خاص کنترل کنیم.

کنترل کردن هیجاناتمون کمک می‌کنه تا در برابر موقعیت‌هایی که غیرقابل تغییر هستن منعطف باشیم و با هیجان زیاد کنترل نشده تصمیم اشتباه نگیریم. در کل آموزش مهارت‌های زندگی مثل کنترل هیجان باعث میشه در زندگیمون تعادل به وجود بیاد و خطرات احتمالی کم بشه.

همین حالا بخون!  دلایل خیانت زناشویی + راه های جلوگیری از آن

مهارت خلاقیت

آخرین مهارتی که می‌خوایم در موردش حرف بزنیم مهارت خلاقیته. یعنی این که ما بتونیم توی هر کاری نوآوری داشته باشیم و دست به کارای جدید بزنیم و از تکرار کارای قدیمی و همیشگی دست برداریم. این کار تازه و خلاقانه می‌تونه هر چیزی باشه.

داشتن خلاقیت و تقویت اون یکی از مهارت‌های زندگی انسانه. لازم نیست هر کاری که بقیه کردن رو ما هم بکنیم. ما می‌تونیم خلاقانه دست به عمل بزنیم و اثرگذار باشیم.

خلاقیت راه‌های جدیدی پیش روی ما قرار میده که از نتایج تکراری هم می‌تونه جلوگیری کنه.

اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی

آموزش مهارت‌های زندگی می‌تونه خیلی اهمیت داشته باشه و ما رو به اهداف خوبی برسونه. حالا می‌خوایم چند مورد از نتایجی که آموزش مهارت‌های زندگی برامون داره رو باهم یادآوری کنیم:

اهمیت آموزش مهارت‌های زندگی

  • می‌تونیم با افراد مختلف تعامل کنیم و کارهای گروهی موثری رو انجام بدیم.
  • با ذهنی باز و روشن نقاط قوت و ضعف خودمونو شناسایی می‌کنیم و ضعف‌ها رو جبران و برطرف می‌کنیم.
  • در شرایط سخت و ویژه زندگی تصمیمات درستی می‌گیریم و هیجانی عمل نمی‌کنیم.
  • تبدیل می‌شیم به انسانی با درک و آگاهی بالا که می‌تونه به خودش و دیگران کمک کنه و احترام بذاره.
  • شکست‌ها از پا در نمیاره ما رو و به جاش برای قدم بعدی تلاش می‌کنیم.

نتیجه‌گیری آموزش مهارت‌های زندگی

در این مطلب شما با آموزش مهارت‌های زندگی و تعریفی از اون و همینطور تعدادی از این مهارت‌ها آشنا شدین. لازمه بدونین که تعداد این مهارت‌ها می‌تونه خیلی بیشتر از چیزی باشه که اینجا خوندین.

حالا که از اهمیت مهارت‌های زندگی آگاه شدین لازمه که برای پیدا کردن اون‌ها توی خودتون و به خصوص خودشناسی که مورد اول بود تلاش کنین و به کمک روش‌های مختلف این مهارت‌ها رو در خودتون تقویت کنین و آموزش ببینین تا بتونین متعادل‌تر به جهان اطراف و آدم‌های دور و بر و از همه مهم‌تر به خودتون نگاه کنین.

همچنین بخوانید: بررسی سیر تکامل مغز

سوالات متداول
  • کدوم یکی از مهارت‌ها به نسبت بقیه مهمتره؟

    برای آموزش مهارت‌های زندگی بهتره که به همه‌ مهارت‌ها اهمیت بدیم. اما میشه گفت خودشناسی یکی از مهمترین مهارت‌هاست که باعث میشه بقیه مهارت‌ها رو هم ساده‌تر یاد بگیریم و تقویت کنیم.

  • برای مدیریت مالی درست چه راهی رو پیشنهاد میدین؟

    برنامه‌ریزی و الویت‌بندی کارها و خریدها می‌تونه توی مدیریت مالی خیلی خیلی موثر باشه. شما باید نیازهای خودتونو بشناسین و اون‌ها رو برطرف کنین، نه اینکه پولتون رو صرف هزینه‌های بیهوده کنین.

  • چطوری می‌تونیم به خودشناسی برسیم؟

    جواب این سوال ساده نیست اما، باید به خودتون و درونتون رجوع کنین. عواطف و احساسات، نیازها و ارزش‌های خودتون رو بشناسین و برای رسیدن به این شناخت لازمه که دائما از خودتون سوال بپرسین تا به جواب برسین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *