بلاگ فاب

آموزش ریاضی چهارم دبستان

آموزش ریاضی چهارم دبستان

فهرست عناوین

دوره آموزشی ریاضی چهارم دبستان

ریاضی درس مهمیه که با توجه به پیوستگی که نسبت به سال‌های گذشته و سال‌های آینده داره، لازمه حتما خیلی خوب این درس رو یاد بگیرین. اگه فرزندتون مباحث ابتدایی این درس رو از سال‌های اولیه دوران تحصیل خوب یاد نگیره قطعا توی سال‌های بعدی با مشکل مواجه میشه.

اپلیکیشن آموزشی فاب با تدریس ساده، آموزش بخش به بخش ریاضی چهارم دبستان رو ارائه میده که اگه دانش‌آموز شما برنامه‌ریزی درسی چهارم دبستان خوبی داشته باشه، این فیلم‌های آموزشی می‌تونه کمک زیادی بهش بکنه. ویدیوی زیر بخشی از تدریس این کتابه.

آموزش ریاضی چهارم دبستان، برای بیشتر دانش‌آموزان نسبتا سخته. خیلی از پدر و مادرها هم از سختی بعضی از تمرین‌های کتاب ریاضی چهارم، شکایت دارن و میگن بیشتر اوقات با کمک گرفتن از ویدیوهای آموزشی که توی اینترنت هست، نمی‌تونن تمرین‌ها رو دقیق و درست حل کنن.

به‌ روز شدن کتاب‌های آموزشی در هر سال تحصیلی و تفاوت اون‌ها با سال‌های گذشته، لازمه تا والدین با استفاده از محصولات کمک آموزشی و مطالب آموزشی به فرزندان خودشون توی فهم بهتر مطالب درسی کمک کنن.

برای آموزش ریاضی چهارم دبستان، می‌تونین اپلیکیشن آموزشی فاب رو نصب کنین و از خدمات آموزشی اون استفاده کنین. در ادامه این مطلب، سر فصل‌های کتاب آموزشی ریاضی چهارم دبستان مرور شده.

سرفصل‌‎های آموزش ریاضی چهارم دبستان

ریاضی چهارم دبستان هفت فصل مهم در مورد اعداد و الگوها، کسر، ضرب و تقسیم، اندازه‌گیری، اشکال هندسی، اعداد مخلوط و اعشاری و آمار و احتمال داره که در ادامه مقاله به جزئیات هر فصل بیشتر پرداخته میشه:

سر فصل‌‎های دوره آموزشی ریاضی چهارم دبستان

فصل اول : اعداد و الگوها

زمانی که چند شکل یا چند عدد کنار هم قرار می‌گیرن یک مجموعه رو شکل میده. نظمی که در این مجموعه بین اعداد یا شکل‌ها است، الگو میگن. برای حل مسئله‌ای در یک مجموعه ریاضی اول باید الگوی اون مجموعه رو پیدا کنیم، تا بتونیم تحلیلش کنیم.

عددنویسی هم قوانین و نکات خاصی داره؛ که هر ساله دانش‌آموز با بخشی از اون آشنا میشه. توی این فصل قراره فرزند شما با عدد نویسیِ اعداد طبیعی آشنا بشه. همچنین توی این مبحث، طبقه‌بندی میلیون به دانش‌آموز آموزش داده میشه.

  • عدد نویسی
  • الگوها
  • ماشین ورودی – خروجی
  • معرفی میلیون

فصل دوم: کسر

اعداد نوع‌های مختلفی مثل: «اعداد صحیح، اعداد طبیعی، اعداد حسابی و اعداد کسری. کسرها قسمت‌های مختلفی دارن : صورت کسر، خط کسری و مخرج کسر».

  • شناخت کسرها
  • جمع و تفریق
  • تساوی کسرها
  • ضرب عدد در کسر

فصل سوم : ضرب و تقسیم

اگه بخوایم ضرب رو تعریف کنیم باید بگیم که «ضرب یک عمل افزایشیه که شکل پیشرفته عمل جمع به حساب میاد. یعنی هر وقت چند دسته مساوی داشته باشیم برای محاسبه مجموع اون‌ها از ضرب استفاده می‌کنیم.

  • ضرب دو عدد دو رقمی
  • محاسبه حاصل ضرب
  • محاسبه‌های تقریبی
  • بخش پذیری و تقسیم
  • تقسیم بر عددهای یک رقمی
  • تقسیم بر عددهای دو رقمی
همین حالا بخون!  آموزش فارسی چهارم ابتدایی

فصل چهارم: اندازه‌گیری

این فصل از کتاب ریاضی چهارم در مورد اندازه گیری زاویه، طول و زمانه. اندازه گیری زاویه با استفاده از وسیله‌ای نیم دایره شکل به نام نقاله انجام میشه. همچنین طول رو با واحد‌های اندازه‌گیری متفاوت مثل میلی متر، سانتی متر، متر و کیلومتر می‌سنجن.

برای اندازه گیری زمان هم همونطور که می‌دونین واحدهایی مثل ثانیه، دقیقه و ساعت وجود داره.

  • اندازه گیری زاویه
  • تشخیص و اندازه گیری زمان
  • اندازه گیری طول

فصل پنجم: عدد مخلوط و عدد اعشاری

اعداد مخلوط ترکیب اعداد کامل و اعداد کسری هستن. این اعداد در مواردی استفاده میشن که ما به یک مقدار دقیق نیاز داریم و با واحد کامل و یا عدد کسری نمی‌تونیم اون رو بیان کنیم. عدد مخلوط عددیه که برای مثال از یک واحد ممکنه بیشتر و از دو واحد کمتر باشه.

اعداد اعشاری همون اعداد کسریه که شکل دیگه‌ای رو نشونش میدن. اعداد کسری و مخلوط رو می‌تونیم به صورت اعشاری بنویسیم. اما فرزندتون توی ریاضی چهارم یاد می‌گیره که فقط اون دسته از کسرها و اعداد مخلوطی که مخرج ده دارن رو به صورت اعشاری بنویسه.

  • عدد مخلوط
  • عدد اعشاری
  • جمع و تفریق اعشاری
  • ارزش مکانی عددهای اعشاری

فصل ششم: شکل‌های هندسی

اشکال هندسی که در این درس از کتاب ریاضی چهارم آموزش داده میشه شامل مربع، لوزی، مستطیل و ذوذنقه میشه.

  • عمود _ موازی
  • چهارضلعی‌ها
  • مساحت متوازی الاضلاع و مثلث
  • محیط و مساحت

فصل هفتم: آمار و احتمال

آمار به معنای موقعیت و وضعیته. احتمال به معنای شانس به وجود اومدن یک اتفاق یا حادثه‌ست. بخش دیگه‌ این فصل نموداره. نمودار از دو خط عمود بر روی هم تشکیل میشه، که اطلاعات زیادی رو می‌تونه خیلی خلاصه و کامل نشون بده.

از نمودار برای ارائه‌ ساده و خلاصه مفاهیم استفاده میشه و انواع متفاوتی داره؛ که توی این مبحث با دو نوع از اون‌ها که نمودار ستونی و خط شکسته هستن، آشنا میشیم.

  • نمودار خطّ شکسته
  • احتمال

مروری کوتاه بر عناوین کتاب آموزش ریاضی چهارم دبستان

کتاب درسی ریاضی یکی از مهم‌ترین کتاب‌های دانش‌آموزان این پایه‌ست و در ادامه قراره در مورد ریز به ریز مباحث این درس صحبت کنیم.

عناوین کتاب آموزش ریاضی چهارم دبستان

عدد خوانی

این بخش شامل آموزش خوانش اعداده. اعداد رو سه رقم سه رقم از سمت راست جدا میشه و از سمت چپ شروع به نوشتن عدد به حروف می‌کنیم.

الگویابی

برای پیدا کردن الگو راه حل‌های مختلفی وجود داره اما راحت‌ترین روش برای این کار رسم جدوله.

کسر

کسر بخشی از کل یک شکل.

 عدد مخلوط

وقتی در کسری صورت بزرگتر از مخرجه، می‌گیم عدد مخلوطه.

جمع و تفریق کسر

کسرهایی که مخرج مساوی داشته باشن رو میشه جمع و تفریق کرد. اگه مخرج دو کسر برابر نبود باید دو کسر رو هم مخرج کنیم و بعد صورت‌ها رو جمع یا تفریق کنیم.

مقایسه کسرها

در دو کسر اگه مخرج‌ها مساوی باشن، کسری بزرگتره که صورت بزرگتری داره. اگه صورت‌ها مساوی باشه، کسری بزرگتره که مخرج کوچیک‌تری داره.

ضرب و تقسیم

توی این کتاب، ضرب و تقسیم آموزش داده شده و این مهارت‌ها رو فقط با تمرین و تکرار زیاد می‌تونین یاد بگیرین.

تقریب

تقریب یعنی رند و خلاصه کردن عدد. می‌تونین با دهگان، صدگان و هزارگان تقریب بگیرین. روش تقریب گرفتن این مدلیِ که اگه اولین عدد پس از مرز تقریب 5 و یا بیشتر از 5 بود یک واحد به عدد پشت اضافه می‌کنین. عددی که از آن تقریب می‎گیرین و عددهای بعد از اون صفر می‎شن.

تقریب با دهگان: 260=258                    تقریب با هزارگان:   2000=2245

بخش پذیری

هر عددی که بر عددی دیگر تقسیم شه و باقی مونده صفر میشه، می‌گیم اون دو عدد به هم بخش پذیر هستن.

زاویه

سه نوع زاویه داریم: زاویه راست، زاویه باز، زاویه تند. برای اندازه گیری اون‌ها از نقاله و گونیا استفاده میشه.

عدد اعشاری

کسرهایی با مخرج 10، 100 و … رو می‎تونین شکل عدد اعشاری بنویسین.

 چهار ضلعی و مساحت

آموزش اشکال مختلف چهار ضلعی و به دست آوردن مساحت چهار ضلعی.

احتمال و نمودار

یک جدول داده داریم که بر اساس اون دو محور می‌کشیم و داده‌ها رو روی محور مشخص می‌کنین و بعدش نمودار ستونی یا خط شکسته رو رسم می‌کنین.

همین حالا بخون!  آموزش علوم چهارم دبستان

توضیحاتی درباره کتاب ریاضی چهارم دبستان

  • توی کتاب آموزش ریاضی چهارم دبستان، هر فصل بخش‌هایی با عنوان “کار در کلاس” قرار داره که باید توی کلاس با کمک معلم حل کنین.
  • قسمت‌هایی با عنوان “فعالیت” توی هر فصل قرار داره که شامل تمرین‌هایی مرتبط با محتوای هر درسه.
  • “تمرین” از بخش‌های دیگه‌ کتاب ریاضی چهارم دبستانه که شامل سوالاتی مرتبط با موضوع درسه.

همچنین توی هر فصل از کتاب آموزش ریاضی چهارم دبستان کادرهایی قرمز رنگ قرار داره. توی هر کدوم از این کادرها عنوانی نوشته شده:

  • ذهنی حساب کن: این بخش از کتاب آموزش ریاضی چهارم دبستان، از دانش‌آموزان می‌خواد تمرینات داده شده ( ضرب، جمع …) رو ذهنی و بدون استفاده از ماشین حساب و یا راه حل نوشتاری، ذهنی حل کنن.
  • «با ماشین حساب کار کن»: در مقابل کادر بالا، کادری با عنوان با ماشین حساب کار کن در کتاب قرار داده شده. دانش‌آموزان می‌تونن تمرین‌های این بخش رو با استفاده از ماشین حساب حل کنن.
  • کامل کن: این قسمت هم از بخش‌های دیگه‌ این کتاب آموزشیه که تمرین‌هایی برای محاسبه اعداد داره.
  • جمع و تفریق کن، فکر کن، قضاوت کن و … از عناوین و فعالیت‌های دیگه‌ خواسته شده توی کتاب ریاضی چهارم دبستان نوشته شده.

علت اهمیت ریاضی چهارم دبستان

ریاضی یک درس بهم پیوسته‌ست که اگه دانش‌آموز شما خوب مباحث این درس رو یاد نگیره قطعا در سال‌های بالاتر که خیلی مهمه، در این درس با مشکل مواجه میشه. بنابراین باید از همین سال‌های ابتدایی و مباحث پایه‌ای و ساده، فرزندتون رو خوب آموزش بدین که در پایه‌های بعدی عملکرد خوبی داشته باشه.

موضوع بعدی اینکه ریاضی یکی از مهم‌ترین دروسیه که دانش‌آموزان در طول دوران تحصیلی خودشون در هر مقطع و پایه‌ای که باشن، دارن. مخصوصا اگه در آینده قصد داشته باشن که در رشته‌ای ادامه تحصیل بدن که مربوط به ریاضی باشه. اون موقع دیگه باید همه فرمول‌ها و مباحث این درس رو از حفظ باشن.

همین حالا بخون!  آموزش اجتماعی چهارم دبستان

جمع‌بندی درباره آموزش ریاضی چهارم دبستان

در آخر هر فصل از کتاب آموزش ریاضی چهارم دبستان، بخشی با عنوان مرور فصل قرار داده شده. درس ریاضی جزء اون دسته از درس‎‌های سخته که فهم اون برای همه آسون نیست. خیلی از دانش‌آموزان توی پایه‌های مختلف این درس مشکل دارن.

با توجه به اینکه درس ریاضی در تمام پایه‌‎ها تدریس میشه و جزو دروس اصلیه، ضعف دانش‌آموز توی این درس، می‌تونه روی معدل کل دانش‌آموز تاثیر منفی بذاره. بهتون توصیه می‌کنیم علاوه بر خوب خوندن کتاب و حل تمرین‌های درسی، از ویدیوهای کمک آموزشی و محصولات و خدماتی دیگه‌ای که توی این زمینه ساخته شدن، برای فهم دقیق و درست کتاب آموزش ریاضی چهارم دبستان کمک بگیرین.

فاب یک پلتفرم آموزشیه که به طور روزانه کلی ویدیوی آموزشی تولید می‌کنه و شما می‌تونین ازش کمک زیادی بگیرین. اگه هر سوالی در مورد خدمات آموزشی فاب و دوره‌های آموزش ویدئویی چهارم برای دس‌های فارسی، اجتماعی، قرآن و آموزش علوم چهارم دبستان داشتین، حتما توی بخش نظرات با ما در میون بذارین.

سوالات متداول
  • کتاب ریاضی چهارم دبستان شامل چند فصله؟

    کتاب ریاضی چهارم دبستان 7 فصل داره و شامل سرفصل‌ها‎یی همچون: کسر، ضرب و تقسیمه.

  • آیا کتاب ریاضی چهارم دبستان دشواره؟

    تا حدودی بله. در این کتاب سرفصل‌هایی تدریس می‎شه که برای دانش‌آموز تازگی داره و ممکنه کمی گیج کننده به نظر برسه.

  • حل تمرین‌های کتاب درسی ریاضی چهارم دبستان، برای فهم مطالب اون کافیه؟

    خیر. توصیه میشه علاوه بر حل تمرین‌‎های کتاب، تمرین‌هایی که معلم برای منزل تعیین می‌‎کنه و تمرین‌هایی که در کتاب‏‌های کمک آموزشی اومده هم حل و مرور بشه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *