بلاگ فاب

آموزش فارسی اول دبستان

آموزش فارسی اول دبستان

فهرست عناوین

دوره آموزشی فارسی اول دبستان

آموزش فارسی اول دبستان در اپلیکیشن فاب به فرزند شما کمک می‌کنه توی این درس بهترین نتیجه رو کسب کنن. در ویدئوی زیر نمونه تدریس درس فارسی رو در پایه اول ابتدایی قرار دادیم که با استفاده از تکنیک‌های جذاب و سرگرم کننده کودک شما می‌تونه الفبا و کلمات ساده فارسی رو به خوبی یاد بگیره. برای دسترسی به همه ویدئوهای فارسی اول دبستان، اپلیکیشن فاب رو دانلود و نصب کنین.

دوره اول دبستان دوره حساس و مهمی برای شروع سال تحصیلی هر دانش‌آموزیه. چون که آموزش از این نقطه آغاز میشه و اولین قدم‌ها باید درست برداشته بشه. کتاب‌ فارسی در سال اول ابتدایی بیشتر ساختار زبانی داره و اغلب روی مهارت‌ها، توانایی یادگیری و آموزش مبانی اصولی تمرکز داره؛ بنابراین آموزش فارسی اول دبستان به دانش‌آموزان این مقطع، از اهمیت بالایی برخورداره.

شما می‌تونین به راحتی برای یادگیری هرچه بهتر فرزندتون برای آموزش فارسی اول دبستان از اپلیکیشن فاب، که یک نرم‌افزار آموزشی برای همه مقاطع تحصیلیه، استفاده کنین. برای دونستن اطلاعات بیشتر درباره آموزش فارسی اول دبستان با ما همراه باشین:

بهترین روش تدریس فارسی اول دبستان

کلاس اول دبستان، نخستین سال ورود کودک به مدرسه و سال آشنایی اون با علوم مختلفه. یکی از مهم‌ترین دروسی که در دوران دبستان تدریس میشه، درس فارسیه. با کتاب فارسی اول دبستان، کودک با دنیای حروف و کلمات آشنا شده و یاد می‌گیره که قلم دست بگیره و حروف و کلمات رو بنویسه.

روش تدریس فارسی اول دبستان بسیار مهمه چون که نخستین دیدگاه کودک نسبت به زبان فارسی و نگارش رو شکل می‌ده و این برای برنامه‌ریزی درسی اول دبستان خیلی مهمه.

بهتره معلم‌ها برای آموزش فارسی اول دبستان کمی از فضای خشک آموزش رسمی فاصله بگیرن و فضای کلاس رو با دنیای درونی کودکانه دانش‌آموزان کلاس اولی تطبیق بدن. میشه گفت بهترین روش تدریس فارسی اول دبستان، تدریس فعاله.

روش تدریس فعال، روش تدریس دانش‌آموز محوره. توی این روش آموزش فارسی اول دبستان، دانش‌آموزان مشارکت دارن و فقط معلم سخنرانی یک جانبه نداره. برای مثال اجرای نمایش توسط دانش‌آموزان برای آموزش حروف و کلمات فارسی اول دبستان، یک روش تدریس فعال و خلاقانه‌ست.

با استفاده از این روش برای آموزش فارسی اول دبستان، هم محتوای مورد نظر معلم به دانش‌آموزان آموزش داده میشه و هم فضای کلاس شاد و سرگرم کننده‌ست.

عناوین کتاب درسی فارسی اول دبستان

کتاب فارسی پایه اول دبستان شامل 22 درسه که شامل 3 بخش‌ زیره:

 

عناوین کتاب درسی فارسی اول دبستان

بخش اوّل: نگاره‌ها

بخش اول کتاب فارسی پایه اول به نگاره ها اختصاص یافته. این بخش شامل 10 نگاره‌ست که توی مدت 4 هفته باید تدریس بشه. در این نگاره‌ها رویکردی که وجود داره از کل به جزء رفته. یعنی در ابتدا از تصاویر بزرگ و واضح استفاده شده و بعد تصاویر کوچک و جزئی به همراه ریز نگاره‌ها طراحی شده.

این نگاره‌ها با 10 موضوع متفاوت شامل خانواده، در راه مدرسه، حياط مدرسه، کلاس، بوستان (پارک)، طبيعت و مزرعه، باغ وحش، مسجد، عيد نوروز در فارسی اول ابتدایی به تصویر کشیده شدن.

هدف از تدوین نگاره‌ها در دوره آموزشی فارسی اول دبستان

  • توانایی کودک برای تشخیص شکل نوشتاری و آوایی
  • آشنایی با مفاهیم مهم در سایر درس‌ها
  • تقویت مهارت‌های زبانی و گوش دادن
  • گسترش دایره لغات

بخش نگاره ها شامل 6 مبحث زیر در کتاب فارسی پایه اول می‌باشد:

ببین و بگو

هدف از انجام این فعالیت بررسی ارتباط بین تصاویر و توانایی جمله‌سازی و توصیف تصویره. همینطور این کار به بالا رفتن میزان مشارکت دانش‌آموزان در بحث کلاسی کمک زیادی می‌کنه.

انجام این فعالیت به مشاهده درست و توجه به جزئیات، تقویت قدرت تشخیص، تقویت مهارت‌های گفتاری و توانایی تبدیل دیده‌ها به جملات و به صورت گفتاری کمک زیادی می‌کنه.

گوش کن و بگو

هدف از انجام این فعالیت به چالش کشیدن توجه و تمرکز دانش‌آموز و تقویت دقت و خلاقیتش در ارائه پاسخ‌های خلاقانه‌ست. همینطور انجام درست این فعالیت به گسترش دایره واژگان، درک مفاهیم و گسترش اون‌ها در ذهن کودک، تقویت فرآیندهای ذهنی و تقویت درست گوش کردن کمک زیادی می‌کنه.

بگرد و پیدا کن

توی این تمرین دانش‌آموز یاد می‌گیره که بتونه تصاویر رو با متن مطابقت بده. همچنین با انجام این فعالیت مهارت‌های گفتاری، دایره کلمات و درک از مفاهیم اصلی در فرزند شما تقویت میشه.

بگرد و پیدا کن

به دوستانت بگو

توی این تمرین دانش‌آموزان با همدیگه و با معلمشون تعامل دارن و سعی می‌کنن با استفاده از قوه تخیل و تفکرشون به مباحث خلاقانه بپردازن. این مباحث می‌تونه در قالب خاطره و یا دیده‌ها و شنیده‌ها بیان بشه. توی این تمرین دانش‌آموز مهارت‌های خوب گوش دادن، درست صحبت کردن، نظم و ترتیب، مشارکت در فعالیت‌های گروهی و تقویت نگرش مثبت به ادبیات فارسی رو یاد می‌گیره.

بازی و نمایش

این قسمت به عنوان بخشی از دوره آموزشی فارسی اول دبستان توی این کتاب آورده شده که هدف از اون آموزش غيرمستقيم مسائل و تقويت مهارت‌های زبانی، آماده کردن کودک برای زندگی در خارج از محيط مدرسه و کلاس، ابراز وجود دانش‌آموز، تقویت قوه تخیل، ايجاد محیط شاد و تفريحی، کشف استعدادهای پنهان و پرورش اون‌هاست.

بازی و نمایش توی فارسی اول دبستان فعالیتیه که مهارت ایفای نقش رو به دانش‌آموز یاد میده. همینطور کودک توی این فعالیت‌ها به کشف مهارت‌های حسی و حرکتی خودش می‌پردازه و فرصتی برای بیان عواطف و احساسات اون و شناخت توانایی‌های فردیش شکل می‌گیره.

با هم بخوانیم

با هم بخوانیم فعالیتیه مبنی بر شعر خوانی فردی و گروهی که علاوه بر ایجاد فضایی لذت‌بخش و مفرح برای دانش‌آموز هم باعث تسلطش روی ریتم و وزن و قافیه میشه و هم با این تمرین به درک معنایی عمیقی توی این حوزه می‌رسه. علاوه بر این موجب گسترش دایره لغات و استعدادیابی در حوزه شعر سرایی هم میشه.

با هم بخوانیم

بخش دوم: آموزش نشانه‌ها (1) – الفبا

توی بخش دوم کتاب فارسی اول ابتدایی تحت عنوان نشانه‌ها، 30 نشانه خطی فارسی (حروف الفبا) در 15 درس آورده شده که باید طی 15 هفته به دانش‌آموزان آموزش داده بشه. هدف از آموزش این بخش شناسوندن نشونه‌های خطی و آوایی و الفبای فارسی و همینطور تقویت مهارت‌های کتبی و شفاهی زبان فارسی به دانش‌آموزه.

بخش سوم: آموزش نشانه ها (2)- الفبا

در بخش دوم نشانه‌ها، 10 نشانه باقی مونده که آموزش داده میشه و بیشتر حروف عربی هستن و 7 هفته برای آموزش اون زمان در نظر گرفته شده. این حروف عبارتند از تشديد، ص، ذ، ع، ث، ح، ض، ط، غ و ظ.

روان خوانی

بخش روان خوانی دیگه تمرین و فعالیت رو در برنمی‌گیرد و هدف از اون خوندن سریع متون ادبی و اشعاره. اما باید در نظر داشت که روان خوانی به تنهایی نمی‌تونه پاسخگوی نیازهای شما در حوزه یادگیری و درک مفاهیم باشه. توی این تمرین، هدف فقط تقویت مهارت‌های خوندن در کودکانه.

اهمیت یادگیری فارسی اول دبستان

پایه اول ابتدایی رو میشه یکی از مهم‌ترین پایه‌های تحصیلی دونست. چون که کودک شما توی اولین تجربه تحصیلش توی مدرسه با پایه‌ای‌ترین مفاهیم جهان پیرامونش آشنا میشه. بنابراین باید از اول، آموزش در این پایه رو جدی گرفت تا هم در سال‌های بعدی فرزند شما دچار مشکل نشه و هم اینکه با محیط و دنیایی که در اون زندگی می‌کنه بهتر ارتباط برقرار کنه.

اهمیت یادگیری فارسی اول دبستان

درس فارسی رو به نوعی میشه پایه و بنای ساختمان تحصیلی دونست. چون که کودک شما تا نتونه کلمه و جمله‌ها رو بخونه و بنویسه قطعا نمی‌تونه علوم دیگه رو یاد بگیره.

راهکارهای آموزش فارسی اول دبستان

برای کودکی که تازه می‌خواد خوندن و نوشتن رو شروع کنه لازمه از راهکارها و روش‌های جذابی استفاده کنین. از جمله این راهکارها برای آموزش فارسی اول دبستان، میشه استفاده از بازی، شعر و آواز، نقاشی و رنگ آمیزی حروف و فیلم و ویدئو رو نام برد.

در آموزش فارسی اول دبستان، حروف الفبا و تلفظ صحیح لغات و کلمات آموزش داده میشه. همینطور فرزند شما یاد می‌گیره که چطوری حروف رو کنار هم بذاره تا کلمات جدید بسازه و چطوری کلمات رو در کنار هم قرار بده تا جملات جدید بسازه.

سخن پایانی در مورد آموزش فارسی اول دبستان

توی این مقاله از فاب در مورد فارسی اول دبستان و جزئیات مطالعه این درس پایه‌ای و مهم صحبت کردیم. فارسی یک درس مهم در اول دبستانه که به کودک خوندن و نوشتن و اول از همه حروف الفبا رو در ابتدایی‌ترین سال تحصیلی یاد میده.

پس خیلی مهمه که این درس رو خوب به فرزندتون یاد بدین تا در سال‌های بعد برای یادگیری این درس و همچنین خوندن و نوشتن به مشکل نخوره. همونطور که در بالا هم گفتیم، اپلیکیشن فاب با شعر و قصه و کلی راهکارهای جذاب می‌تونه به فرزند شما برای یادگیری این درس مهم کمک کنه.

شما خیلی راحت و با پرداخت فقط 10 هزار تومان در ماه می‌تونین به ویدئوهای آموزشی این درس دسترسی داشته باشین و هر زمان، هر جایی که باشین و هر چند بار که بخواین می‌تونین ویدئوها رو برای فرزندتون به نمایش بذارین. با این کار یادگیری رو برای فرزندتون از حالت خسته‌کننده در میارین و آموزش رو براش جذاب می‌کنین.

برای دانلود و نصب اپلیکیشن فاب، به صفحه اصلی فاب مراجعه کنین. اگه هر سوال یا ابهامی هم در مورد دوره‌های آموزشی اول دبستان مثل فارسی، ریاضی و آموزش علوم اول ابتدایی داشتین، می‌تونین در قسمت نظرات با ما در میون بذارین.

سوالات متداول
  • در دوره آموزشی فارسی اول دبستان چه مباحثی آموزش داده میشه؟

    مباحث کتاب اول ابتدایی در مقاله به طور کامل تشریح شده.

  • اهداف این دوره آموزشی چیه؟

    از مهم‌ترین اهداف این دوره رسیدن به درک درست از زبان و ادبیات فارسیه.

  • زمان ثبت‌نام برای سال اول ابتدایی چه زمانیه؟

    زمان ثبت‌نام از اواسط تیر ماه شروع میشه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *