بلاگ فاب

بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی

بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی

فهرست عناوین

آموزش اصولی درس ریاضی به دانش‌آموزان پایه اول دبستان، از مهم‌ترین موضوعاتیه که والدین و کادر آموزشی مدرسه باید به اون توجه کنن؛ به طور کلی، ریاضی یک درس مفهومیه. به هر میزان که دانش‌آموزان بتونن این درس رو به صورت اصولی یاد بگیرن می‌تونن در ادامه پایه درسی قوی‌تری رو توی این درس تجربه کنن.

اکثر دانش‌آموزان در سال اول دبستان، به خاطر شرایط سنی که دارن تمرکز کافی برای یادگیری مفهومی مطالب درسی ندارن؛ به همین دلیله که اکثرا توی یادگیری درس ریاضی مشکل دارن. والدین و کادر آموزشی مدرسه با توجه به تمام این موضوعات، باید بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی رو برای دانش‌آموز خود انتخاب کنن.

به طور کلی، نحوه تدریس معلم‌ها و عملکرد اون‌ها در آینده تحصیلی دانش‌آموز از جمله موضوعاتیه که والدین باید به اون توجه کنن.

ما در این قسمت، شما رو با بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی آشنا می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر تا ادامه همراه ما باشین. گروه آموزشی فاب راهکارهایی رو ارائه می‌‌کنه که با استفاده از اون می‌تونین ریاضی اول رو به کودک دلبندتون با روش صحیح آموزش بدین.

ویدئوی زیر نمونه‌ای از تدریس ریاضی اول دبستانه که توسط اپلیکیشن فاب ارائه شده.

اهمیت یادگیری ریاضی اول ابتدایی

انسان از همون سال‌های اولیه زندگی با علم ریاضیات آشنا میشه و در ارتباط با محیط اطراف خود اون رو یاد می‌گیره. کودک اشیاء اطراف خودش رو می‌بینه و اون‌ها رو می‌شمره و بدون اینکه بدونه، از علم ریاضیات استفاده می‌کنه. با این وجود وقتی کودکان وارد فضای آموزش رسمی میشن، برای اغلب اون‌ها ریاضی درس دشواری محسوب میشه.

به طور کلی ریاضی از جمله دروس اصلی و هدف دانش‌آموزانه. یادگیری مفهومی و درک درست مباحث ریاضی، به دانش‌آموزان این امکان رو می‌ده که بتونن عملکرد بهتری رو در سال‌های بالاتر تجربه کنن.

از نظر والدین و معلمان نیز، درس ریاضی، پر چالش‌ترین درس برای آموزش دادن به کودکان ابتداییه. در دوران ابتدایی، دانش‌آموزان با مفاهیم پایه ریاضیات آشنا میشن. یادگیری مفاهیم پایه ریاضیات بسیار اهمیت داره زیرا، ما از کودکی تا بزرگسالی پیوسته با این مفاهیم سر و کار داریم. مثلا اعداد و جدول ماتریس از مفاهیم اساسی و پایه ریاضیاته که یادگیری اون برای همه ضرورت داره.

یادگیری ریاضی اول ابتدایی از این جهت اهمیت داره که پایه درس ریاضی در سال‌های بعدی تحصیله. در سال اول ابتدایی، دانش‌آموز با درس ریاضی آشنا میشن و کاربرد اون رو به صورت محدود یاد می‌گیرن.

اگه دانش‌آموز ریاضی پایه اول ابتدایی رو به خوبی یاد نگیره، احتمال اینکه در سال دوم ابتدایی هم با درس ریاضی دچار مشکل بشه زیاده. از این رو بسیار اهمیت داره که والدین نسبت به آموزش ریاضی اول ابتدایی توجه و حساسیت لازم رو داشته باشن و به این بهانه که ریاضی اول ابتدایی آسونه اون رو نادیده نگیرن.

عدم توجه به این موضوع، باعث میشه که دانش‌آموزان در درک مفاهیم ریاضی در سال‌های بالاتر مشکلات زیادی رو تجربه کنن. والدین عزیز باید به این موضوع توجه کنن که ریاضی اول یک درس کاملا بهم‌ پیوسته‌ست؛ به همین دلیل بهتره که دانش‌آموزان مطالب هر سال رو به صورت دقیق یاد بگیرن.

همین حالا بخون!  آموزش الگویابی ریاضی اول دبستان

بهترین روش تدریس ریاضی در قالب بازی

کودکان بازی کردن رو دوست دارن و اصولا انتخاب اولشان همیشه بازی و تفریحه. یکی از کارهای هوشمندانه‌ای که معلم‌ها و نیز والدین برای آموزش ریاضی اول ابتدایی به کودکان می‌تونن انجام بدن، آموزش همراه با بازیه.

برای آموزش ریاضی به کودکان بازی‌های مختلفی طراحی و تولید شده. والدین و معلم‌ها می‌تونن از محصولات کمک آموزشی موجود در بازار استفاده کنن. اون‌ها همچنین می‌تونن با استفاده از خلاقیت خود، اقدام به طراحی و اجرای بازی برای آموزش ریاضی به کودکان کنن.

بدون شک آموزش در قالب بازی‌های کودکانه نقشی مهم در یادگیری دانش‌آموزان داره. کادر آموزشی مدرسه با استفاده از این روش، می‌تونن به افزایش یادگیری دانش‌آموزان کمک کنن.

بهترین روش تدریس ریاضی در قالب بازی

مزایا آموزش ریاضی در قالب بازی

کودکان در قالب بازی‌های کودکانه خود، بسیاری از موضوعات و مسائل رو یاد می‌گیرن. با توجه به اهمیت نقش بازی‌ در یادگیری کودکان، اکثر سیستم‌های آموزشی جدید از این روش برای آموزش به فرزند‌شون استفاده می‌کنن. این روش یادگیری مزایا زیادی برای دانش‌آموزان داره که ما در این قسمت، این مزایا رو بررسی می‌کنیم.

تثبیت مطالب در ذهن دانش‌آموزان

آموزش ریاضی در قالب بازی‌های کودکانه، باعث میشه که دانش‌آموزان مطالب درس ریاضی رو در حافظه خود ثبت کنن و به صورت مفهومی یادگیری این درس رو تجربه کنن. در واقع، در این سبک از آموزش، ماندگاری اطلاعات در ذهن دانش‌آموزان در مقایسه با سایر روش‌ها بیشتره.

همین حالا بخون!  آموزش ریاضی اول دبستان

علاقه‌مندی به درس ریاضی

بارها درباره این موضوع صحبت کردیم که دانش‌آموزان در سنین دبستان از بازی‌ کردن لذت میبرن و در واقع در دنیای کودکانه خود با بازی کردن، بسیاری از نقش‌ها رو تجربه می‌کنن. آموزش درس ریاضی در قالب بازی، باعث میشه که دانش‌آموزان به درس ریاضی علاقه‌مند بشن و با عشق و علاقه درس ریاضی رو مطالعه کنن.

تدریس ریاضی در گذشته

تدریس ریاضی در گذشته

از زمانی که ریاضی به عنوان یک علم شناخته و تدریس اون آغاز شد تا اواسط قرن بیستم، به صورت سنتی و کلاسیک تدریس میشد؛ اما، با گذشت زمان این روش‌ها تغییر کرد و به روز شد. در سال 1989 میلادی انجمن ملی معلمان ریاضی آمریکا هدف از آموزش ریاضی اول ابتدایی رو به دست آوردن و تقویت توانایی تفکر، تجزیه و تحلیل و استدلال منطقی عنوان کرد.

9 تکنیک در مورد بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی

امروزه روش‌های قدیمی منسوخ شده و روش‌های جدیدی برای آموزش ریاضی اول ابتدایی وجود داره که در زیر به طور مختصر اون رو بررسی می‌کنیم. به طور کلی، بررسی بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی، یکی از راهکار‌های مهم برای یادگیری بهتر مطالب آموزشیه.

9 تکنیک بهترین روش یادگیری ریاضی اول دبستان

 تدریس توضیحی

این روش از قدیمی‌ترین روش‌های تدریسه و به این صورته که معلم به تدریس می‌پردازه و دانش‌آموز فقط گوش میده؛ اما در صورتی که این روش اشتباه به کار گرفته بشه نتایج منفی و معکوسی در شرایط تحصیلی دانش‌آموزان داره. مثلا اگه معلم دو یا سه ساعت پشت سر هم تدریس توضیحی داشته باشه کاملا واضحه که دانش‌آموز فقط پانزده دقیقه اول اون رو گوش بده.

در واقع می‌تونیم به این جمله استناد کنیم که شنیدن با گوش دادن یکی نیست. اینکه فردی می‌شنوه دلیل نمی‌شه که به اون حرف‌‌ هم گوش بده. پس برای نتیجه گیری مناسب از تدریس توضیحی باید در حین تدریس، معلم شرایط پرسش و پاسخ رو فراهم کنه.

معلمان با انجام پرسش و پاسخ‌های کلاسی می‌تونن فضای تعاملی‌ رو برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان فراهم کنن. در چنین شرایطی دانش‌آموزان می‌تونن حضور فعال‌تری در کلاس درس داشته باشن.

 تدریس شهودی

روش شهودی روشیه که معلم با تعریف داستان یا حکایت اقدام به تدریس می‌کنه و نتیجه گیری رو بر عهده دانش‌آموزان می‌ذاره. استفاده از این روش بیشتر برای مسائل کاربردی استفاده میشه و برای مسائل منطقی کاربردی نداره.

 تدریس به روش ارائه قاعده

در این روش قواعد و الگوهایی ارائه میشه که حل مسائل ریاضی اول باید بر طبق اون‌ها انجام بشه.

 تدریس با مثال

این روش ترکیبی از چند روشه:

 تدریس تعاونی

در روش تعاونی بر خلاف روش توضیحی دانش‌آموزان در بحث‌های کلاسی و در تدریس نقش فعال دارن. به طورکلی پیاده‌سازی این روش، در تدریس ریاضی اول نتیجه بهتری داره و شامل سه بخش شفاهی، کتبی و جسمانیه.

  • فعالیت شفاهی: خوندن یک مبحث با صدای بلند.
  • فعالیت کتبی: نوشتن سوال و پاسخ و تحویل اون به معلم.
  • فعالیت جسمانی: برای مثال شمردن از 1 تا 10 با انگشتان دست.

 تدریس با استفاده از تجربه و مشاهده

کاملا واضحه که در این رشته از آموزش ریاضی حتما نیازه که دانش‌آموز به منبع اطلاعاتی قوی دسترسی داشته باشه. به همین دلیل این روش برای دانش‌آموزان سال ششم به بالا مناسبه که مشاهداتی درباره ریاضی داشته باشن.

 تدریس با حل مسئله

حل مسئله دانش‌آموزان رو برای زندگی و حل مشکلات‌شون آماده می‌کنه. معلم در این روش برای دانش‌آموزان مسئله طرح می‌کنه تا دانش‌آموزان با فکر کردن روی اون‌ها به راه حل مناسب‌تری برسن. تدریس با این روش زمان بیشتری می‌خواد و لازمه که معلم تجربه و مهارت کافی در تدریس به این روش داشته باشه. بدون شک تدریس با حل مسئله، بهترین روش تدریس برای دانش‌آموزان ابتداییه.

 تدریس به روش تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل تکنیکیه که در واقع باید در ابتدای تدریس به کار گرفته بشه و معلم و دانش‌آموز در آن نقش فعالی داشته باشن. با استفاده از این روش، آموزش سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌‌گیره و دانش‌آموزان می‌تونن با سرعت بیشتری یادگیری ریاضی اول دبستان رو تجربه کنن.

 تدریس با مدل

در این روش با به کارگیری انواع تصاویر و مدل‌ها به تدریس پرداخته میشه. استفاده از تدریس مدل، نوعی بازیه که یادگیری رو برای دانش‌آموزان راحت‌تر می‌کنه و پیچیدگی‌های مفاهیم رو کم‌تر می‌کنه.

یادگیری ریاضی اول با اپلیکیشن فاب

همانطور که گفتیم ریاضی اول دبستان، یکی از مهم‌ترین دروس دانش‌آموزانه. یادگیری و درک مفهومی این درس، به دانش‌آموزان این امکان رو می‌ده که بتونن عملکرد بهتری رو در سال‌های بالاتر داشته باشن. با توجه به اهمیت یادگیری ریاضی اول، گروه آموزشی فاب با ارائه یک اپلیکیشن تخصصی یادگیری رو برای دانش‌آموزان راحت‌تر کرده.

دانش‌آموزان پایه اول دبستان، با استفاده از دوره‌های آموزشی فاب میتونن تمامی مطالب ریاضی اول ابتدایی رو به صورت دقیق یاد بگیرن. در این اپلیکیشن تمامی مطالب به صورت خط‌ به‌ خط تدریس میشه و دانش‌آموزان در هر سطح تحصیلی که باشن این امکان رو دارن که یادگیری به سبک جدید رو تجربه کنن.

بسیاری از دانش‌آموزان در پایه اول دبستان، تمرکز کافی برای یادگیری مطالب آموزشی در کلاس درس ندارن، همین موضوع باعث کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان میشه. با توجه به تغییرات روش‌های آموزشی در سال‌های اخیر، و نیاز دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر مطالب درسی، استفاده از اپلیکیشن فاب می‌تونه انتخابی مناسب برای والدین و دانش‌آموزان باشه.

همین حالا بخون!  آموزش علوم اول دبستان

جمع‌بندی درباره بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی

در تدریس ریاضی پایه اول ابتدایی همانطور که گفتیم عملکرد معلم نقش زیادی در یادگیری دانش‌آموزان داره. در این مقاله به بررسی روش‌های خلاقانه برای تدریس این کتاب و تاثیر اون در یادگیری مفاهیم، برای آموزش ریاضی اول دبستان پرداختیم. با اپلیکیشن فاب می‌تونین به بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی برای کودک خود دسترسی پیدا کنین.

سوالات متداول
  • راه‌های یادگیری ریاضی اول به صورت صحیح چیه؟

    این درس در پایه اول ابتدایی با استفاده از بازی و روش‌های خلاقانه و سرگرم کننده تدریس میشه.

  • روش‌های تدریس ریاضی اول کدومه؟

    در این مقاله به 9 مورد از روش‌های تدریس رایج برای ریاضی اول ابتدایی اشاره شده.

  • بهترین روش برای تثبیت مفاهیم ریاضی در ذهن چه روشیه؟

    یکی از بهترین روش‌ها استفاده از مصادیق حقیقی در زندگی روزمره برای یادگیریه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *