بلاگ فاب

چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم

چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم

فهرست عناوین

جبران افت تحصیلی دغدغه بسیاری از والدین و دانش‌آموزانه. افت تحصیلی موضوعیه که اگه به اون توجه نشه مشکلات زیادی رو برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کنه. توی سال‌های اخیر، غیر حضوری بودن مدارس باعث شد خیلی از دانش‌آموزان از فضای درس و مدرسه فاصله بگیرن و افت تحصیلی رو توی درس‌هاشون تجربه کنن.

بدون شک، علاوه‌ بر این موضوع، خیلی از دانش‌آموزان توی مقاطع خاصی از تحصیل‌شون درگیر افت تحصیلی میشن؛ مثل زمانی که دانش‌آموزان وارد مقطع جدید میشن یا با حجم زیادی از درس‌هاشون روبه‌رو میشن. ما اینجا هستیم تا راهکار‌های جبران افت تحصیلی رو باهم بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنم اگه شما هم دنبال جبران افت تحصیلی هستین، خوندن این مطلب رو از دست ندین.

اکثر پدر و مادر‌ها تمایل دارن که فرزند‌شون سطح بالای آموزشی رو تجربه کنن؛ بدون شک، والدین برای رسیدن به این خواسته مهم تلاش‌های زیادی انجام میدن.

اگه وضعیت تحصیلی فعلی یک دانش‌آموز، در جایگاه پایین‌تری نسبت به وضعیت تحصیلی گذشته اون قرار داشته باشه، متاسفانه، احتمال افت تحصیلی اون دانش‌آموز بسیار بالاست. در این مقاله قصد داریم دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان و راه‌های جبران اون رو بررسی کنیم.

معنای لغوی افت تحصیلی، کاهش عملکرد درسی دانش‌آموز در طول دوران تحصیلشه؛ اما؛ این مفهوم دارای معانی گسترده‌تریه که برای درک بهتر اون کافیه که تا ادامه همراه ما باشین. اگه شما نیز مایل هستین که با روش‌های جبران افت تحصیلی به صورت دقیق آشنا بشین، کافیه همراه ما باشین.

افت تحصیلی در دانش‌آموزان چیه؟

قبل از بیان هر موضوعی بهتره که در قدم اول با تعریف دقیق افت تحصیلی آشنا بشین. به طور کلی، افت تحصیلی به معنی پایین بودن هوش دانش‌آموزان نیست! خیلی از دانش‌آموزان با ضریب هوشی بالا به خاطر شرایط خاصی دچار افت تحصیلی میشن.

افت تحصیلی چیست؟

در واقع، افت تحصیلی دانش‌آموزان زمانی اتفاق می‌افته که عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش پیدا کنه. به طور مثال، دانش‌آموزی رو در نظر بگیرین که در طول سه سال گذشته وضعیت درسی خوبی داشته؛ اما، به یکباره در سال تحصیلی جاری نمراتش به شدت کاهش پیدا کرده.

در این وضعیت این دانش‌آموز دچار افت شدید تحصیلی شده. افت تحصیلی شرایطی که خانواده‌ها رو نگران می‌کنه، در صورتی که این موضوع مدیریت و کنترل نشه باعث بروز مشکلاتی در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان میشه. بدون شک عوامل مختلفی باعث ایجاد افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه که ما در این قسمت به بررسی دقیق این عوامل می‌پردازیم.

برای آشنایی با افت تحصیلی و راهکار‌های جبران افت تحصیلی، باید بدونین که افت تحصیلی، ضعف عملکرد درسی فرد و کاهش اون از سطحی مطلوب به سطح پایین‌تره. در واقع اگه کیفیت تحصیل دانش‌آموز یا دانشجو، بنا به دلایل مختلف دستخوش تغییر بشه، نشون‌دهنده اینه که فرد دچار افت تحصیلی شده و باید هر چه سریع‌تر برای مقابله با اون شرایط اقدام کنه.

با دلایل فردی افت تحصیلی بیشتر آشنا بشین

معمولا وقتی علت به وجود آمدن یک مشکل رو بدونین، حل مسئله مورد نظر برای شما ساده‌تر میشه. در این بخش، علل بروز افت تحصیلی در دانش‌آموزان و دانشجویان رو بررسی می‌کنیم. شناخت این عوامل و روش‌های مدیریت این عوامل می‌تونه به بهبود وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کنه.

دلایل فردی افت تحصیلی

بی‌انگیزگی در درس خواندن

از مهم‌ترین دلایل فردی در کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بی‌انگیزگی است. زمانی که فرد انگیزه لازم برای درس خوندن رو نداشته باشه، بدون شک تلاشی برای یادگیری مطالب درسی هم انجام نمیده. این موضوع در ادامه باعث افت شدید تحصیلی دانش‌آموزان میشه.

بی‌انگیزگی می‌تونه ناشی از نداشتن هدف مشخص، افسردگی به خصوص در نوجوانان و ترس از شکست باشه. در بسیاری از مواقع شنیدن نظرات منفی در مورد تحصیل می‌تونه دانش‌آموزان رو از ادامه مسیر دلسرد کنه. والدین عزیز باید بدونن افت تحصیلی رابطه مستقیم با بی‌انگیزگی دانش‌آموزان داره؛ در صورتی که این موضوع برطرف نشه مشکلات زیادی رو برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کنه.

بهره هوشی متفاوت

میزان بهره هوشی در افراد کاملا متفاوته. این موضوع می‌تونه یکی از عوامل مهم در کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان باشه. والدین عزیز و دانش‌آموزان باید به این نکته مهم توجه کنن که هرچند بهره هوشی می‌تونه در روند تحصیلی افراد تاثیر گذار باشه؛

اما، بدون شک تلاش و پشتکار در این مسیر اهمیت بیشتری داره. خیلی از دانش‌آموزان با ضریب هوشی بالا در طول دوران تحصیل‌شون دچار افت تحصیلی میشن در مقابل دانش‌آموزانی هستن که با ضریب هوشی پایین‌تر ولی، با تلاش و پشتکار تونستن پیشرفت خوبی توی درس‌هاشون داشته باشن.

به همین دلیل دانش‌آموزان باید برای رسیدن به موفقیت تلاش و پشتکار زیادی داشته باشن. تلاش شرط رسیدن به موفقیت تحصیلیه.

دلایل افت تحصیلی

نداشتن اعتماد به نفس

اعتماد به نفس خصوصا در سنین نوجوانی از اهمیت ویژه‌ای برخورداره. اگه دانش‌آموز، اعتماد به نفس کافی نداشته باشه و اغلب بر نقاط ضعف خود تاکید کنه، در ادامه دچار افت تحصیلی میشه و توی چنین شرایطی نمی‌تونه با چالش‌های دوران تحصیل خود روبه‌رو بشه.

نداشتن مهارت‌های درست مطالعه

آشنایی با شیوه‌های درست مطالعه یک گام مهم در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانه. متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان روش‌های درست درس خوندن رو بلد نیستن و همین موضوع، باعث میشه که نتونن به نتیجه دلخواه برسن. داشتن تمرکز لازم هنگام مطالعه و اطلاع از شیوه‌های درست درس خوندن می‌تونه دانش‌آموزان رو به موفقیت نزدیک‌ کنه.

نداشتن مهارت‌های درست مطالعه

خیلی از دانش‌آموزان این عقیده رو دارن که می‌تونن با یک سبک مطالعاتی یکسان تمام دروس رو مطالعه کنن؛ بدون شک، چنین درس خواندنی نمی‌تونه نتیجه مطلوب رو برای شما به دنبال داشته باشه. اگه روش مطالعه دروس مختلف رو ندونین، ممکنه فهم کافی از مباحث درسی نداشته و به مرور دچار افت تحصیلی بشین.

مشکلات جسمانی دانش‌آموزان

بسیاری از دانش‌آموزان به دلیل مشکلات جسمانی دچار افت تحصیلی میشن؛ ضعف بینایی، شنوایی و مشکلات جسمانی دیگه دانش‌آموزان رو با چالش‌های مختلفی در مسیر تحصیلی مواجه می‌کنه. بهتره که والدین و کادر آموزشی توجه زیادی به این موضوعات داشته باشن؛ زیرا، در صورت عدم توجه به این شرایط فرد در ادامه اعتماد به نفس خودش رو از دست میده و این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی میشه.

مشکلات سلامت روانی و افت تحصیلی

مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، پرخاش‌گری و …. می‌تونه عامل مهمی در افت تحصیلی دانش‌آموزان باشه. بهتره که این مشکلات به درستی تشخیص داده بشه و راه‌حل‌های برای کنترل اون انجام بشه. برخی افراد به علت نداشتن وضعیت جسمانی و حتی روانی مناسب، دچار افت تحصیلی میشن.

برای مثال اگر فرد دچار اختلال شنوایی باشه، ممکنه این مورد بر وضعیت تحصیل اون تاثیر بذاره. بهتره که توی چنین شرایطی فرد به پزشک مراجعه کنه.

نداشتن هدف در مسیر تحصیل

دانش‌آموزان باید در ابتدای سال تحصیلی هدف خود‌شون رو از درس خوندن مشخص کنن؛ در واقع، تعیین هدف به دانش‌آموزان انگیزه حرکت میده. نداشتن هدف باعث میشه که دانش‌آموزان انگیزه لازم رو برای درس خوندن نداشته باشن و به مرور با افت تحصیلی روبه‌رو بشن.

مشخص کردن هدف باعث ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان میشه؛ بهتره که دانش‌‌آموزان عزیز به این نکته مهم توجه کنن.

استفاده زیاد از فضای مجازی

استفاده زیاد از فضای مجازی یکی از عوامل مهم در کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزانه. بسیاری از دانش‌آموزان روزانه زمان زیادی رو در فضای مجازی سپری می‌کنن. همین موضوع باعث می‌شه که زمان زیادی رو برای درس خوندن نداشته باشن. این موضوع در ادامه باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه.

وابستگی زیاد دانش‌آموزان به والدین

وابستگی بیش‌از اندازه به پدر و مادر و عدم استقلال در انجام تکالیف در دراز مدت باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه. بسیاری از دانش‌آموزان نمی‌تونن به تنهایی تکالیف خود‌شون رو انجام بدن. این وابستگی معمولا از سال‌های دبستان شکل می‌گیره و بالا رفتن پایه تحصیلی دانش‌آموزان تشدید میشه.

بهتره که والدین عزیز درباره این موضوع راهکار‌های مناسبی رو انجام بدن.

افت تحصیلی ناشی از تغییر مقطع

گاهی اوقات دانش‌آموزان به دلیل تغییر مقطع یا حتی تغییر پایه دچار افت تحصیلی میشن. این موضوع به قدری رایجه که مشاورین در اکثر مواقع راه‌حل خاصی رو برای اون پیشنهاد نداده و والدین رو به صبر دعوت می‌کنن.

البته برخی اوقات صبر کردن نیز پاسخگو نیست و باید به دنبال ریشه اصلی مشکل بگردیم. به طور کلی، دانش‌آموزانی که در حال تغییر مقطع هستن باید قبل از ورود به سال تحصیلی، پیشخوانی دروس رو تجربه کنن. با پیشخوانی دروس، دانش‌‌آموزان می‌تونن با فضای دروس بیشتر آشنا بشن و عملکرد بهتری رو در ادامه داشته باشن.

دلایل مختلفی پشت افت تحصیلی ناشی از درس خوندن پنهان شده؛ تغییر پایه و مقطع فشار زیادی به دانش‌آموزان وارد می‌کنه؛ اون‌ها باید بیشتر درس بخونن و با مباحث بیشتری آشنا بشن. البته این موضوع برای دانش‌آموزان ششمی و نهمی اندکی متفاوته.

افت تحصیلی در تغییر پایه ششم به هفتم

دانش‌آموزان ششمی در مقطع دبستان همه دروس خود‌شون رو با یک معلم پیش می‌برن. از طرفی سطح دروس مقطع اول متوسطه با دبستان قابل مقایسه نیست و مطالب بسیار بیشتری رو پوشش میده. به همین دلیل تعدادی از دانش‌آموزان، به دلیل تعدد معلمان، سختی دروس، تغییر محیط مدرسه و دوری از دوستان دچار افت تحصیلی میشن.

اگر این افت تحصیلی مدت‌دار باشه بهتره حتما با یک مشاور حرفه‌ای مشورت کنین.

همین حالا بخون!  آموزش فارسی ششم دبستان
افت تحصیلی در تغییر پایه نهم به دهم

این موضوع بیشتر از مورد اول دیده میشه. اینجا پای کنکور نیز وسطه! دانش‌آموزان از همان ابتدا با فشار زیادی از سوی خانواده، دوستان و مدرسه برای کسب رتبه خوب در کنکور روبه‌رو هستن. سختی دروس، تغییر محیط مدرسه و دوری از دوستان نیز بیش از پیش خودنمایی می‌کنه.

اگه به موقع به موضوع افت تحصیلی در تغییر پایه نهم به دهم رسیدگی نشه، دانش‌آموزان فرصت طلایی کنکور رو از دست میدن و نمیتونن عملکرد خوبی رو توی کنکور تجربه کنن. در این وضعیت برنامه‌ریزی کنکور نقش پررنگی داره که باید جدی گرفته بشه.

نقش خانواده در افت تحصیلی دانش‌آموزان

تا اینجای مطلب درباره عوامل فردی موثر بر کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان صحبت کردیم. باید به این موضوع توجه کنین که در کنار عوامل فردی، خانواده نیز می‌تونه نقش پررنگی در کاهش عملکرد تحصیلی یا پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشه. ما در این قسمت به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم.

نقش خانواده در افت تحصیلی

مشکلات خانوادگی و تاثیر آن

وجود اختلافات خانوادگی آسیب‌های زیادی رو به دانش‌آموزان وارد می‌کنه. یکی از این آسیب‌های کاهش عملکرد تحصیلی دانش‌‌آموزانه. اختلافات خانوادگی مانند: جدایی والدین، اعتیاد پدر و مادر و دعوا‌های دائمی در محیط خانواده به مرور باعث ایجاد تنش در دانش‌آموزان میشه.

در چنین محیطی افراد نمی‌تونن به راحتی به درس خوندن و پیشرفت تحصیلی فکر کنن و همین موضوع در ادامه باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه. حتما دیدین که در زمان برگزاری امتحانات، کنکور و…، بسیار توصیه میشه که خانواده‌ها فضایی امن و آرام برای فرزند‌شون فراهم کنن.

علت طرح درخواست مورد بحث اینه که اختلافات خانوادگی و فضای مطالعه‌ای که برای دانش‌آموز تنش‌زا باشه، بر عملکرد اون دسته از دانش‌آموزان تاثیر مستقیم میذاره باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه.

تربیت فرزندان

اگه والدین دانش‌آموز، سختگیری زیادی داشته یا بالعکس، دانش‌آموز رو به حال خود رها کنن، به مرور این رفتار باعث میشه که فرزند‌شون دچار افت تحصیلی بشه. بهتره که والدین دانش‌آموز خود‌شون رو درک کنن و در صورت وجود هرگونه مشکل در ارتباط با اون، با مشاوری با تجربه مشورت کنن.

مشکلات اقتصادی خانواده

وجود مشکلات اقتصادی در خانواده باعث میشه که علاقه دانش‌آموزان به درس خواندن کم بشه و به مرور تمایل بیشتری برای ورود به بازار کار پیدا کنن. در این چنین شرایطی دانش‌آموزان نمی‌تونن به پیشرفت تحصیلی فکر کنن. جامعه با کنترل مشکلات اقتصادی دانش‌آموزان می‌تونن از روش‌های جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان استفاده کنه.

میزان اهمیت خانواده به تحصیل دانش‌آموزان

بسیاری از خانواده‌ها تمایل زیادی به پیشرفت تحصیلی فرزند‌شون دارن. میزان اهمیت خانواده به تحصیل می‌تونه یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان باشه. خانواده‌های که به تحصیل فرزند‌شون اهمیت میدن امکانت تحصیلی بیشتری رو برای فرزند‌شون فراهم می‌کنن. این موضوع یک گام مهم و اساسی در پیشرفت تحصیلی و جبران افت تحصیلی دانش‌آموزانه.

خانواده به طور مستقیم و غیرمستقیم در شکل‌گیری عقاید فرزندان نقش دارن. اگه والدین دانش‌آموز، دید خوبی به تحصیل داشته باشن؛ بدون شک، فرزند خودش رو به درس خوندن تشویق می‌کنن. پیشنهاد می‌کنیم به عنوان یک الگوی مناسب برای فرزند خود، در ازای نقاط قوت و تلاش‌های فرزند‌تون به او هدیه بدین و در برابر نقاط ضعف اون صبوری کنین.

همین حالا بخون!  اشتباهات تحصیلی والدین نسبت به فرزندان

نقش مدرسه در افت تحصیلی دانش‌آموزان

در کنار سایر عوامل، مدرسه نیز نقش پررنگی در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان داره. آشنایی با این دسته از عوامل و راهکار‌های برای کنترل این موضوعات می‌تونه به پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کمک کنه. در این قسمت به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

نقش مدرسه در افت تحصیلی

نقش معلمان در افت تحصیلی دانش‌آموزان

نوع تدریس معلمان در کلاس درس و نحوه برخورد معلمان با دانش‌آموزان می‌تونه تاثیر زیادی در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشه. رفتار نامناسب کادر آموزشی می‌تونه دانش‌آموزان رو از تحصیل دلسرد کنه. بهتره که معلمان و کادر آموزشی به این موضوع مهم توجه کنن و در برخورد با دانش‌آموزان نهایت دقت رو داشته باشن.

معلم یا دبیر دانش‌آموز شما با روش تدریس و نحوه برخوردی که داره، می‌تونه بر وضعیت تحصیل فرزندتون تاثیر بزرگی داشته باشه. بارها دیده‌ایم که برای مثال دانش‌آموزی شیفته درس ریاضی است، چون معلم ریاضی خودش رو خیلی دوست داره!

روابط هم‌سالان و تاثیر آن در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان

گروه هم‌سالان همیشه بیشترین تاثیر رو در شکل‌گیری رفتار دانش‌آموزان داره. زمانی که فرد باور‌های نادرستی رو در محیط مدرسه از دوستان خودش دریافت کنه، به مرور از ادامه تحصیل دلسرد میشه و این موضوع باعث افت تحصیلی‌شون میشه. بهتره که کادر آموزشی مدرسه ارزش‌های درستی رو برای میل به تحصیل، به دانش‌آموزان خود منتقل کنن.

چگونگی ارتباط فرد با سایر دانش‌آموزان در مدرسه بر وضعیت تحصیل اون تاثیرگذاره. دوستان دانش‌آموز می‌تونن موجب تقویت انگیزه و علاقه اون به درس و مدرسه شده یا بالعکس، اون رو از تحصیل دور کنن.

ارتباط جامعه با افت تحصیلی دانش‌آموزان
  • مشکلات اقتصادی:
    مشکلات اقتصادی جامعه با تاثیر بر نحوه زندگی خانواده‌ها و فضایی که ایجاد می‌کنه، ممکنه بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیر بذاره و دانش‌آموزان رو دچار افت تحصیلی کنه.
  • آسیب‌های اجتماعی:
    فاصله بین نسل‌ها و عدم درک متقابل، پایین آمدن سن اعتیاد، تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی و… از جمله مواردی هستن که ممکنه موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان بشه.

راهکار‌های مقابله با افت تحصیلی

تا اینجای مطلب درباره علت‌های افت تحصیلی دانش‌آموزان صحبت کردیم. در ادامه راهکار‌های جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان رو بررسی می‌کنیم. بهتره که والدین عزیز به این موضوع توجه زیادی کنن. زیرا در صورتی که افت تحصیلی دانش‌آموزان برطرف نشه به مرور باعث میشه که دانش‌آموزان مشکلات زیادی مانند ترک تحصیل رو تجربه کنن.

روش مقابله با افت تحصیلی

مطالعه درست یک گام برای جبران افت تحصیلی

مهم‌ترین کار برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان، آشنایی با روش‌های درست درس خواندنه. بسیاری از دانش‌آموزان زمان زیادی رو به مطالعه اختصاص میدن؛ اما، در نهایت به نتیجه دلخواه نمی‌رسن. مطالعه طولانی مدت بدون داشتن تمرکز نه تنها باعث پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نمیشه بلکه، باعث میشه که دانش‌آموز در طولانی مدت دچار خستگی بشه.

بهتره که دانش‌آموزان با روش‌های درست درس خوندن به صورت دقیق آشنا بشن. توصیه می‌کنیم، دانش‌آموزان توی هر پایه تحصیلی که هستن روش صحیح مطالعه دروس مختلف رو بدونن و برای بازدهی بهتر، استراحت و تفریح رو هم در برنامه درسی خود‌شون قرار بدن.

افزایش تمرکز هنگام مطالعه

افزایش تمرکز هنگام مطالعه باعث بالا رفتن قدرت یادگیری افراد میشه و این موضوع به سرعت عمل یادگیری مطالب درسی نیز کمک می‌کنه. بهتره دانش‌آموزان محیط آرامی رو برای درس خوندن انتخاب کنن و از عواملی که باعث ایجاد حواس‌پرتی میشه دوری کنن. برای تقویت تمرکز خود تلاش کنین و در محیطی مطالعه کنین که تمرکز شما رو پایین نیاره. (عدم وجود سر و صدای زیاد، گرم یا سرد نبودن فضای مطالعه و…)

بدون شک، توجه به این نکات باید جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه.

هدف‌گذاری در تحصیل

داشتن هدف به دانش‌آموزان انگیزه درس خوندن میده. دانش‌آموزان وقتی هدف مشخصی رو برای خود تعیین می‌کنن متناسب با اون هدف تلاش می‌کنن. به طور مثال دانش‌آموزانی که برای قبولی در کنکور هدف دقیقی دارن تلاش بیشتری برای رسیدن هدف‌‌شون انجام میدن.

برای مطالعه هدف داشته باشین و برای رسیدن به اون قدم بردارین. برنامه‌ریزی درسی رو فراموش نکنین که بدون شک، این موضوع یکی از راهکار‌های جبران افت تحصیلی شماست.

هدف‌گذاری در تحصیل

استفاده از منابع کمک آموزشی یک گام برای موفقیت

بسیاری از وقت‌ها دانش‌آموزان در کلاس درس اشکالاتی دارن. در صورتی که اشکالات درسی دانش‌آموزان به درستی رفع نشه افت تحصیلی اتفاق میفته. یکی از راه‌های که باعث کنترل افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه استفاده از منابع کمک آموزشی است.

دانش‌آموزان با استفاده از منابع کمک آموزشی می‌تونن مطالب درسی رو بهتر یاد بگیرن. به طور کلی، استفاده از منابع کمک آموزشی مناسب یکی از راه‌های جبران افت تحصیلی محسوب میشه.

پذیرفتن حقیقت

از حقیقت فرار نکنین! اگه دچار افت تحصیلی شدین اشکالی نداره، شما اولین و آخرین نفر نیستین؛ حقیقت رو بپذیرین و در راستای حل این مشکل تلاش کنین. روش‌های مختلفی برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان وجود داره. کافیه که این روش‌ها رو بشناسین و بهترین شکل شرایط رو مدیریت کنین.

آموزش‌های متنوع

برای یادگیری بهتر و تمایل بیشتر به آموزش دیدن، از ویدیوها، مطالعات گروهی، درس همراه با بازی و… کمک بگیرین. استفاده از این روش‌ها، راهیه برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان.

هدیه دادن

اعضای خانواده یا خود دانش‌آموز، باید برای پیشرفتش ارزش قائل شده و با هدایایی کوچک اون رو تشویق کنن. توجه به این نکته نیز یکی از راهکار‌های جبران افت تحصیلی دانش‌آموزانه.

تقویت اعتماد به نفس

با روش‌هایی چون مثبت اندیشیدن، در نظر گرفتن نقاط قوت، ورزش کردن، قدردانی و… اعتماد به نفس خود‌تون رو تقویت کنین و نتیجه اون رو مشاهده کنین. استفاده از این تکنیک‌ها، راهیه برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان. دانش‌آموزانی که اعتماد‌به‌نفس لازم رو داشته باشن خیلی راحت می‌تونن تکنیک‌های جبران افت تحصیلی رو پیاده‌سازی کنن.

نقش مشاوره در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان

جلسات مشاوره می‌تونه نقش موثری در جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشه. بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان مانند بیش‌فعالی، اضطراب، افسردگی و اختلالات یادگیری با حضور در جلسات مشاوره می‌تونه کنترل بشه.

والدین عزیز باید بدونن که مشاوره می‌تونه نقش مهمی در جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشه. در واقع، به هر میزان که والدین عزیز با راهکار‌های جبران افت تحصیلی آشنا بشن می‌تونن خیلی اصولی‌تر مشکلات فرزند خود‌شون رو برطرف کنن.

فاب بهترین رفیق برای جبران افت تحصیلی

گروه آموزشی فاب با شعار فرصت آموزش برابر این امکان رو برای دانش‌آموزان فراهم کرده که بتونن به راحتی مشکلات تحصیلی خود‌شون رو با استفاده از تدریس بهترین اساتید رفع کنن. اپلیکیشن فاب شامل تدریس تمام مطالب درسیه که دانش‌آموزان می‌تونن با پرداخت هزینه کاملا به صرفه از تدریس معلمان استفاده کنن.

فاب بهترین رفیق برای جبران افت تحصیلی

دانش‌آموزان توی هر پایه تحصیلی که هستن می‌تونن با مشاهده فیلم‌های آموزشی فاب، بهترین راهکار رو برای جبران افت تحصیلی خود داشته باشن.

جمع‌بندی جبران افت تحصیلی

جبران افت تحصیلی یکی از عوامل مهم در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزانه. ما در این مقاله افت تحصیلی دانش‌آموزان و علت‌های که باعث کاهش عملکرد تحصیلی‌شون میشه رو بررسی می‌کنی. به عنوان یک مرور کلی باید بگوییم که عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌تونه باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان بشه.

والدین و کادر آموزشی باید با ارائه راهکار‌های اصولی افت تحصیلی فرزند ‌خود‌شون رو مدیریت کنن و تکنیک‌های جبران افت تحصیلی رو بشناسن. بدون شک، استفاده از فیلم‌‌های اپلیکیشن فاب، راهیه برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان.

دانش‌آموزان در هر پایه تحصیلی که هستن می‌تونن با استفاده از تدریس اپلیکیشن فاب، بهترین سطح یادگیری رو تجربه کنن. برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی فاب، کافیه همین حالا اپلیکیشن فاب رو دانلود و نصب کنین.

سوالات متداول
  • چه عواملی باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه؟

    عوامل فردی، خانوادگی و محیطی می‌تونه در افت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار باشه.

  • آیا خانواده در افت تحصیلی دانش‌آموزان نقش داره؟

    بدون شک اختلافات خانوادگی می‌تونه باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان بشه.

  • نداشتن مهارت درست درس خواندن چطوری باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان میشه؟

    اطلاع نداشتن از روش‌های درست مطالعه باعث میشه دانش‌آموزان تمرکز لازم موقع درس خوندن نداشته باشن.

  • افت تحصیلی چیست؟

    موقعی که وضعیت تحصیلی کنونی یک دانش‌آموز یا دانشجو در مقایسه با وضعیت گذشته اون، از جایگاه پایین‌تری برخوردار باشه، افت تحصیلی رخ داده.

  • علت بروز افت تحصیلی چیست؟

    افت تحصیلی ممکنه به دلایل مختلفی رخ بده؛ از جمله این موارد میشه وضعیت جسمانی یا روانی نامناسب، مطالعه نادرست، اختلافات خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی و… رو نام برد.

  • چگونه با افت تحصیلی مقابله کنیم؟

    در مقاله حاضر، به تفصیل درباره افت تحصیلی و روش‌های مبارزه با اون صحبت کردیم.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

9 دیدگاه دربارهٔ «چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم»

  1. پایه نهم هستم و امسال انتخاب رشته دارم؟ درسها و نمراتم به شدت افت کرده. من باید چکار کنم؟ ممنون میشم کمکم کنید.

    1. سلام سنا جان. قطعا با یه برنامه ریزی خوب و شرکت توی دوره های آموزشی فاب میتونی ایرادات درسیتو تا حد زیادی رفع کنی. میتونی برای هر کدوم از درسها که در اون احساس ضعف میکنی توی دوره‌هامون شرکت کنی. 📑📚🙌🏼

  2. برای کنکور چه پیشنهادی دارید اگر شخصی دچار افت تحصیلی شده باشه؟ من تا پایه نهم خوب بود درسام اما به محض اینکه وارد پایه دهم شدم خراب کردم. میتونید راهنماییم کنید تا دیر نشده جبران کنم؟

    1. سلام اقا احمد، بله البته این طبیعیه که وقتی وارد پایه جدید میشی به خصوص وقتی کنکوری میشی و درسها تخصصی هستن بعضا افت تحصیلی دارن توی روند درسهاشون. جای نگرانی نیست. اگه تکنیکهای درست به کار ببری دوباره پیشرفت میکنی. اول با یه مشاور خوب صحبت کن و بعد یه برنامه ریزی خوب بنویس. پایبندی به برنامه خیلی مهمه. درسهایی رو توی اولویت قرار بده که در اونها ضعیفتر هستی. در نهایت تدریس ویدئویی فاب هم کمک زیادی میتونه بهت بکنه و برای هر درسی که بخوای میتونی ثبت نام کنی. کافیه اپلیکیشن رو دانلود و نصب کنی.

  3. سلام فاطمه جان.🙌🏼🌺 میدونی که انتخاب رشته برای آینده تحصیلی و شغلیت خیلی مهمه. پس باید تلاش کنی که نمره هاتو تا اونجا که میتونی بالا ببری. فقط باید با یه برنامه ریزی خوب پیش بری و مرور و جمع بندی یادت نره.

  4. سلام ببخشید من هفتمم اوایل آزمون ها همش ۲۰ می‌گرفتم
    ولی الان دو سه روزه بجای ۲۰ ۱۹٫۵، ۱۸ و ۱۷ میگیرم نمی‌دونم چکار کنم خیلی هم درس می‌خوانم
    الآنم هیچ انگیزه ای برای درس خواندن ندارم چکار کنم؟

    1. الهام نعمتی

      سلام وقت بخیر. 20 گرفتن خیلی خوبه ولی پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه تمرکزتون رو روی 20 گرفتن بزارین، به کیفیت درس خوندن‌تون توجه کنین. اینطوری استرس‌تون کمتر میشه و تمرکزتون بالا میره. در ضمن شما با استفاده از اپلیکیشن فاب می‌تونین از دوره‌های آموزشی برای یادگیری بهتر درس‌ها استفاده کنین. اینطوری زمان بیشتری برای درس خوندن دارین و از لحاظ درسی پیشرفت می‌کنین.

  5. سلام خدمت شما
    من امسال نهم هستم .قبلنا خیلی نمرات خوبی میگرفتم و وضیت درسی خیلی خوبی داشتم.امتحان میانترم نمره ریاضیم ضعیف شد و به خودم و خانوادم و مدیر مدرسه قول دادم که برای ترم اول جبران کنم ولی نمره ریاضی رو ۱۲ گرفتم واقعا خیلی ناراحتم و میدونم که کم کاری کردم .چون امسال انتخاب رشته دارم و نمرات ترم اول مهمه و چون میخام رشته تجربی بزنم خیلی نگرانم نمیدونم چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، اول از همه، مهم است که بدانید همه ما گاهی اوقات با چالش‌هایی مواجه می‌شویم و نتایجی که انتظار داریم را نمی‌گیریم. این بخشی از فرآیند یادگیری است و مهم‌ترین قسمت، نحوه واکنش ما به این شرایط است.

      برای بهبود نمرات ریاضی و آمادگی برای انتخاب رشته، در اینجا چند پیشنهاد برای شما دارم:

      1. **بررسی و تحلیل**: نگاهی دقیق به امتحانات قبلی بیندازید و ببینید که در کدام بخش‌ها اشتباه کرده‌اید. این کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

      2. **برنامه‌ریزی مطالعاتی**: یک برنامه مطالعاتی منظم تهیه کنید که شامل مرور موضوعات دشوار و تمرین مستمر باشد.

      3. **استفاده از منابع مختلف**: کتاب‌های کمک درسی، ویدیوهای آموزشی، و تمرین‌های آنلاین می‌توانند منابع خوبی برای یادگیری بهتر باشند.

      4. **گروه مطالعاتی**: با دوستانی که در ریاضی قوی هستند گروه مطالعاتی تشکیل دهید تا بتوانید از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوید.

      5. **مشاوره با معلمان**: با معلم ریاضی خود صحبت کنید و از او بخواهید که در جاهایی که مشکل دارید به شما کمک کند.

      6. **تمرکز بر فرآیند یادگیری**: به جای تمرکز بر نمره، روی فرآیند یادگیری و درک مفاهیم تمرکز کنید.

      7. **مدیریت استرس**: تکنیک‌های مدیریت استرس مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، و ورزش را امتحان کنید تا با آرامش بیشتری به مطالعه بپردازید.

      یادتان باشد که با تلاش مداوم و استفاده از روش‌های مطالعاتی مناسب، می‌توانید در ریاضی پیشرفت کنید و برای انتخاب رشته آماده شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *