بلاگ فاب

راهکار‌های کنترل استرس در جلسه کنکور

فهرست عناوین

استرس در جلسه کنکور موضوعیه که اگه مدیریت نشه مشکلات زیادی رو برای داوطلبان ایجاد می‌کنه. اکثر داوطلبان با شنیدن اسم کنکور دچار استرس و اضطراب میشن. بدون شک، داشتن استرس زمان آزمون دادن تا حدودی طبیعیه؛ اما، مشکل از جایی شروع میشه که این اضطراب به نتیجه آزمون لطمه وارد کنه.

دانش‌آموزان عزیز باید بدونن استرس کنکور، علت‌های مختلفی داره که با شناخت دقیق این علت‌ها می‌تونن این موضوع رو مدیریت کنن. اگه شما هم دنبال دلیل استرس در جلسه کنکور هستین یا دنبال چند تا راهکار برای کنترل اضطرابتون و برطرف کردن ترس از شکست در کنکور هستین تا ادامه این مطلب از فاب همراه ما باشین.

استرس در جلسه کنکور

بدون شک کنکور یکی از سرنوشت‌ساز‌ترین موضوعات زندگی یک دانش‌آموزه. موفقیت در آزمون سراسری باعث میشه که افراد آینده شغلی و تحصیلی خودشون رو تضمین شده بدونن. به جهت اهمیت بالای کنکور خیلی از دانش‌آموزان دچار استرس کنکور میشن.

این دسته از دانش‌آموزان درست سر جلسه آزمون با فکر کردن به نتیجه کنکور تمرکز خودشون رو از دست میدن و ممکنه بر خلاف تمام تلاش‌هایی که انجام دادن به نتیجه دلخواهشون نرسن.

دانش‌آموزان باید بدونن استرس کنکور همیشه یک امر منفی نیست؛ داشتن استرس در حد طبیعی و نرمال می‌تونه حتی باعث انگیزه بیشتر در انجام کارها بشه. زمانی داشتن استرس مشکل ایجاد می‌کنه که فرد در مدت زمان طولانی اضطراب زیادی رو تحمل کنه و این موضوع باعث بشه که فرد نتونه فعالیت‌های خودش رو به درستی انجام بده.

افرادی استرس میگیرن علائمی رو توی خودشون میبینن که در ادامه به این علائم و بررسی اون‌ها می‌پردازیم:

  • ضربان قلب شدید
  • تنگی نفس
  • عدم تمرکز
  • سرگیجه و سردرد شدید
  • تعریق زیاد در ناحیه صورت و کف دست

با عوامل ایجاد استرس در جلسه کنکور بیشتر آشنا بشین

بعد از آشنایی با مفهوم استرس کنکور، بهتره که داوطلبان با عوامل ایجاد استرس به صورت دقیق آشنا بشن. ما در ادامه این عوامل رو بیشتر برسی کردیم:

عوامل ایجاد استرس در جلسه کنکور

 

مقایسه با داوطلبان دیگه، عامل مهم ایجاد استرس

زمانی که داوطلبان خود‌شون رو با داوطلبان حاضر در جلسه مقایسه می‌کنن، دچار استرس و اضطراب میشن. اون‌ها باید در جلسه آزمون از مقایسه کردن خود‌ش با دیگران دست بردارن. این کار فقط باعث عدم تمرکز در جلسه آزمون میشه.

داوطلبان باید بدونن توجه به دیگران حین آزمون هیچ کمکی به موفقیت‌شون نمی‌کنه و فقط بیشتر باعث حواس‌پرتی میشه. دانش‌آموزان باید سعی کنن تا جایی که ممکنه، از عواملی که باعث حواس‌پرتی در جلسه آزمون میشه دوری کنن و به این نکته مهم توجه کنن که صرفا سرعت تست‌زنی رقبای دیگه به معنی درست زدن جواب‌ها نیست.

توجه به این موضوع و کنترل اون، میتونه یکی از نکات طلایی برای رفع استرس در جلسه کنکور باشه.

فکر کردن زیاد به نتیجه آزمون

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد استرس در جلسه کنکور میشه، فکر کردن زیاد به نتیجه آزمونه. دانش‌آموزان باید بدونن که جلسه آزمون زمان مناسبی برای تحلیل نتیجه آزمون نیست. در این زمان بهترین کار توجه به سوالات و تله‌های تستیه.

دانش‌آموزان باید در این زمان با تمرکز زیاد سوالات رو پاسخ بدن. اگه این کار رو انجام ندن، به جای تمرکز برای پاسخ به سوالات، دائم به نتیجه فکر می‌کنن و همین موضوع باعث میشه که استرس زیادی داشته باشن و نتونن به نتیجه‌ای که دوست دارن برسن.

فکر کردن زیاد به نتیجه آزمون

انتظارات زیاد اطرافیان

عواملی که باعث ایجاد استرس و اضطراب میشه، انتظارات و توقعات زیاد اطرافیانه. خیلی از خانواده‌ها فضا رو برای فرزند‌شون متشنج می‌کنن. اصرار دائم برای قبولی در یک رشته خوب بدون در نظر گرفتن توانایی‌ها و ویژگی‌های فردی باعث استرس زیاد دانش‌آموز میشه. بهتره که والدین عزیز انتظارات و توقعات بالای خودشون رو در رابطه با شرایط تحصیلی فرزند‌شون کمی پایین‌تر بیارن و سعی کنن با کنترل این موضوع، استرس کنکور داوطلب خودشون رو رفع کنن.

نگاه کلی به تمام سوالات دفترچه

یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان سر جلسه آزمون، نگاه کلی به سوالات دفترچه‌ست. نگاه کلی به سوالات دفترچه و تمرکز زیاد روی سوالاتی که داوطلب قادر به پاسخش نیست، باعث ایجاد استرس و اضطراب میشه. داوطلبان باید سوالات دفترچه رو به ترتیب و طبق برنامه‌ریز‌ی‌های از قبل مشخص شده پاسخ بدن و به هیچ عنوان روی موضوعی مکث طولانی نکنن.

همین حالا بخون!  تعداد سوالات کنکور ۱۴۰۳

تکنیک‌های طلایی کنترل استرس در جلسه کنکور

تا اینجای مطلب درباره عوامل ایجاد استرس سر جلسه کنکور صحبت کردیم. بعد از شناخت دقیق این عوامل بهتره که راهکار‌های کنترل و مدیریت استرس سر جلسه آزمون رو بررسی کنیم. اگه شما هم احساس می‌کنین که در جلسه آزمون استرس زیادی دارین، بهتره که به صورت دقیق راهکار‌های کنترل استرس رو بشناسین. بعد از آشنایی دقیق با این نکات طلایی باید تمام این مراحل رو به صورت عملی برای خودتون پیاده‌سازی کنین:

مدیریت زمان یک گام برای کنترل استرس در آزمون

نداشتن وقت کافی همیشه باعث استرس و اضطراب در دانش‌آموزان میشه. داوطلبان باید قبل از حضور در جلسه آزمون از بودجه‌بندی سوالات کنکور و زمانی که برای پاسخ‌دهی هر تست به اون احتیاج دارن اطلاع کامل داشته باشن. داوطلبان با اطلاع از زمان‌بندی سوالات می‌تونن استرس خودشون رو مدیریت کنن. مدیریت زمان یک گام مهم برای موفقیت در آزمونه.

آشنایی با تکنیک‌ها و تله‌های تستی

داوطلبانی که با تکنیک‌ها و مهارت‌های تست‌زنی آشنا هستن، همیشه یک قدم از بقیه رقباشون جلو‌تر هستن. این موضوع باعث ایجاد حس بهتر و کنترل استرس میشه. دانش‌آموزان باید در جلسه آزمون سوالات ساده و سخت رو به صورت دقیق مشخص کنن و اول از همه سراغ حل سوالات ساده‌تر برن؛ سپس با تمرکز بیشتری به سوالات سخت‌تر پاسخ بدن.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی

یکی دیگه از تکنیک‌هایی که به کنترل استرس در جلسه آزمون کمک می‌کنه شرکت در آزمون‌های آزمایشی ماهانه‌ست. شرکت در آزمون‌های آزمایشی این امکان رو به داوطلبان میده که با ترتیب سوالات و مدیریت زمان در جلسه آزمون آشنا بشن. شبیه‌سازی فضای آزمون و سوالات دفترچه به کنترل استرس دانش‌آموزان کمک زیادی میکنه.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی

تنفس عمیق در جلسه کنکور

داوطلبان باید زمانی که استرس زیادی دارن، نفس‌های عمیق بکشن. تنفس عمیق میتونه استرس رو از شما دور کنه و باعث آرامش شما بشه. با انجام این تمرین شما به مرور می‌تونین استرس خودتون رو کنترل کنین.

داشتن خواب کافی در روزهای قبل از کنکور

داوطلبان باید در روز‌های پایانی کنکور خواب کافی داشته باشن. کم خوابی و نداشتن استراحت کافی یکی از عواملیه که استرس رو سر جلسه آزمون افزایش میده. اون‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی برای استراحت خودشون داشته باشن.

ورزش کنین و به خودتون باور مثبت داشته باشین

ورزش کردن باعث ایجاد احساس خوبی در بدن میشه. افراد با ورزش کردن می‌تونن اضطراب رو از خودشون دور کنن. دانش‌آموزان باید به خودشون باور مثبت و ایمان داشته باشن که بهترین نتیجه در انتظارشونه.

نقش والدین در کاهش استرس سر جلسه کنکور

والدین می‌تونن نقش اساسی در کاهش استرس فرزند‌شون داشته باشن؛ چرا که خانواده بیشترین تاثیر رو در رفتار افراد داره. برای کنترل استرس بهتره که پدر و مادر‌‌های عزیز به مواردی که گفته میشه توجه زیادی کنن. در این قسمت درباره اقداماتی که باید والدین انجام بدن بیشتر صحبت می‌کنیم.

نقش والدین در کاهش استرس

 

  • فرزند‌تون رو درک کنین.
  • از انتظارات و توقعات زیاد دست بردارین.
  • با فرزندتون دوست باشین.
  • جو منزل رو آروم کنین.
  • از مقایسه فرزند‌تون با بچه‌های دیگه دست بردارین.
  • به مسائل درسی فرزند‌تون توجه کنین.
  • از مشاور تحصیلی کمک بگیرین.
همین حالا بخون!  چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم

جمع‌بندی کنترل استرس در جلسه آزمون

بیشتر داوطلبان استرس در جلسه کنکور رو تجربه کردن. استرس در آزمون زمانی که مدیریت نشه، مشکلات زیادی رو برای دانش‌آموزان به وجود میاره. ما در این مقاله عواملی رو که باعث استرس دانش‌آموز در جلسه آزمون میشه به صورت دقیق بررسی کردیم.

دانش‌آموزان باید عواملی رو که باعث ایجاد استرس در جلسه میشن دقیق بشناسن و با انجام راهکار‌های درست، کنترل استرس و اضطراب رو یاد بگیرن. چرا که این اولین قدم برای کاهش بی‌دقتی در جلسه آزمونه.

سوالات متداول
  • مهم‌ترین عاملی که باعث استرس در جلسه آزمون میشه چیه؟

    مقایسه با داوطلبان دیگه حاضر در جلسه آزمون و توقعات زیاد والدین، مهم‌ترین عامل استرس در جلسه آزمونه.

  • پدر و مادر‌ها چه نقشی در کنترل استرس سر جلسه آزمون دارن؟

    والدین با ایجاد یک محیط آرام در خانه و توجه به وضعیت تحصیلی فرزند‌شون می‌تونن نقش اساسی در کنترل استرس داشته باشن.

  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی چه کمکی به کنترل استرس دانش‌آموزان می‌کنه؟

    دانش‌آموزان با شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌تونن با تیپ‌بندی سوالات و مدیریت آزمون در جلسه کنکور آشنا بشن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *