بلاگ فاب

آشنایی با رشته هوشبری و بیهوشی / تفاوت های این دو رشته

فرق بیهوشی و هوشبری

فهرست عناوین

دوتا از پرطرفدار‌ترین مشاغلی که در رشته تجربی وجود داره، کارشناس هوشبری و رشته بیهوشیه. این دو رشته جزء رشته‌های پردرآمد محسوب میشن و به دلیل این که درآمد مناسبی دارن، بسیار پر‌متقاضی هستن. اما ممکنه بعضی از افراد فرق رشته بیهوشی و هوشبری رو ندونن و این دو رشته رو با هم اشتباه بگیرن. در نتیجه در ادامه این مطلب، قراره تفاوت بیهوشی و هوشبری رو متوجه بشیم.

حتما قبل از مطالعه ادامه این مقاله، بلاگ پردرآمدترین رشته‌های تجربی رو مطالعه کنین.

معرفی رشته هوشبری در کنکور

رشته هوشبری درواقع جزء رشته‌های کارشناسی زیر گروه 1 تجربی قرار می‌گیره و پذیرش اون به صورت بومی استانیه. علاوه بر این از رشته‌های ستاره داره پس باید کلاس‌هاش مختلط باشه و حداکثر می‌تونه 70 درصد ظرفیت کلاس از یک جنسیت باشه.

در واقع هدف از تحصیل در این رشته اینه که این افراد در کنار متخصص بیهوشی در اتاق عمل مشغول به کار بشن. به همین دلیل لازمه که اطلاعات پایه‌ای زیر رو یاد بگیرن:

  1. ساختار بدن
  2. فیزیولوژی بدن
  3. روش‌های استفاده از دارو‌های ضد درد
  4. استفاده از تجهیزات بیهوشی
  5. یاد گرفتن کار با دستگاه‌های اتاق عمل و مراقبت‌های ویژه و اورژانس
  6. شناختن دارو‌ها
  7. مهارت‌های بالینی
  8. روش‌های مراقبت از بیمار
همین حالا بخون!  معرفی رشته داروسازی

کارشناس هوشبری دقیقا چه کاری انجام میده؟

در واقع کار اصلی کارشناس هوشبری اینه که درد بیمار رو حین عمل جراحی آروم کنه. البته که باید درد بیمار رو حتی بعد از عمل جراحی هم آروم کنه. با توجه به عمل مورد نیاز، گاهی لازمه که بیمار از قبل از عمل جراحی بیهوش بشه و یا اینکه تا یک مدت بعد از عمل جراحی هم بیهوش بمونه.

بیهوش کردن بیمار وظیفه پزشک متخصص بیهوشی و دستیار‌های اونه. دستیار‌های متخصص بیهوشی همان کارشناسان هوشبری هستن که در کنار متخصص کار می‌کنن. پس فرق رشته بیهوشی با هوشبری اینه کارشناسان هوشبری باید از قبل تجهیزات بیهوشی رو آماده و استرلیزه کنن و در طی عمل به متخصص کمک کنن.

علاوه بر این لازمه که در طول مدت زمانی که عمل در حال انجامه، علائم حیاتی بیمار مثل ضربان قلب، فشار خون و تنفس بیمار رو چک کنن و اگر نیاز به تزریق سرم و خون بود، این کار رو انجام بدن. بعد از عمل هم باید بیمار رو بیدار کنن و مراقبت‌های لازم رو در صورت حال بد بیمار انجام بدن.

توانایی‌های لازم برای رشته هوشبری

توانایی‌های لازم برای رشته هوشبری

برای رفتن به هر رشته‌ای لازمه که توانایی‌های خاصی داشته باشین. رشته هوشبری هم از این قاعده مستثنی نیست. توانمندی‌هایی که لازمه برای انتخاب این رشته داشته باشین شامل موارد زیر میشه:

مهارت‌های فردی

یکی ازتوانایی‌هایی که لازمه برای رفتن به رشته هوشبری اون رو تقویت کنین، مهارت‌های فردی خودتونه. چون با بیمار ارتباط مستقیم دارین، باید بتونین به خوبی باهاشون ارتباط برقرار کنین و قبل از بیهوشی، بیمار رو راهنمایی کرده و باعث بشین تا استرس نداشته باشه. به دلیل این که کارشناس هوشبری در موقعیت حساسی با بیمار ارتباط داره، باید تکنیک‌های مدیریت بحران رو بلد باشین تا در صورت به وجود اومدن شرایط حساس، بهترین تصمیم رو بگیرین.

کسب نمره بالا در درس‌ها

به دلیل این که در این رشته، درس زیست شناسی خیلی پر‌اهمیته، لازمه که نمره بالایی در این درس داشته باشین و بتونین به راحتی از پس درس‌های دانشگاهی بر بیاین. اما دیگه لازم نیست 7 سال برای تخصص درس بخونین که این مسئله جزء فرق بیهوشی و هوشبری محسوب میشه.

داشتن روحیات لازم

برای کار در بیمارستان لازمه که قدرت تحمل بالایی داشته باشین. چون ممکنه بیماران در شرایط بدی باشن و یا حتی اتفاقات ناگواری در حین عمل جراحی رخ بده. از طرفی ممکنه شیفت‌های کاری طولانی مدت داشته باشین. پس باید آمادگی لازم رو برای این موضوع کسب کنین و بعدش این رشته رو انتخاب کنین.

علاقه به رشته هوشبری

از مهم‌ترین شرایطی که برای انتخاب این رشته باید داشته باشین، عشق و علاقه به هوشبریه. اگر علاقه به محیط درمان رو ندارین، بهتره که از همون ابتدا این رشته رو انتخاب نکنین. درسته که این رشته مثل رشته‌های دیگه با بیمار به صورت دائم ارتباط نداره و یا دائم سروکار با خون نداره، اما چون در این محیط قرار می‌گیرید، باید حس خوبی به این محیط داشته باشین تا ادامه راه برای شما خوشایند باشه.

مزایای رشته هوشبری چیه؟

این رشته به دلیل مزایایی که داره، در بین دانش آموزان تجربی بسیار محبوبه. از این مزایا می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. درآمد مناسب
  2. فراهم شدن ادامه تحصیل مرتبط تا ارشد
  3. بازار کار خوب
  4. استخدام راحت در شهر‌های بزرگ
  5. سروکار نداشتن با همراهان بیمار
  6. پذیرش راحت‌تر نسبت به رشته تخصص بیهوشی
همین حالا بخون!  بهترین رشته‌های تحصیلی برای مهاجرت

آشنایی با رشته بیهوشی

درواقع متخصص بیهوشی یک رشته پزشکیه که بی‌حسی موضعی یا عمومی رو انجام میده و همین از جزء فرق رشته بیهوشی و هوشبری محسوب میشه. داوطلبان این رشته هم مثل تمام داوطلبان پزشکی آرزو دارند که در دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل کنن.

آشنایی با رشته متخصص بیهوشی

این متخصصان علاوه بر دارو دادن به بیمار برای بیهوشی، وظایف دیگه‌ای هم دارن. مثلا باید شرایط اضطراری رو کنترل کنن و در اتاق مراقبت‌های ویژه، ارزیابی وضعیت سلامتی بیمار رو انجام بدن. علاوه بر این باید به بیمار در زمینه بیهوشی و درد مشاوره هم بدن.

7 دوره فوق تخصص‌ رشته بیهوشی در ایران

این رشته دارای 7 تا دوره فلوشیپ در ایرانه. از دوره‌های فلوشیپ آن می‌تونیم به فلوشیپ درمان اعتیاد، بیهوشی کودکان، فلوشیپ بیهوشی قلب، مراقبت‌های ویژه، بیهوشی جراحی مغز و اعصاب، فلوشیپ طب تسکینی و فلوشیپ بیهوشی پیوند اعضا داخل شکمی اشاره کرد.

توانمندی‌های لازم برای رشته بیهوشی

لازمه که متخصصان بیهوشی روحیه و توانایی‌های خاصی داشته باشن. به همین دلیل ما در ادامه به برسی توانمندی‌هایی که یک متخصص بیهوشی باید اون‌ها رو داشته باشه می‌پردازیم:

توجه به جزئیات

کوچک‌ترین جزئیات هم در سابقه بیمار می‌تونه در حین عمل خیلی خیلی مهم باشه. به همین دلیل می تونیم بگیم فرق رشته بیهوشی و هشوبری اینه که متخصص بیهوشی باید با در نظر گرفتن شرایط بیمار، داروی مناسب رو تجویز کنه و علائم اولیه و واکنش‌های منفی به دارو‌ها رو از قبلا بدونه و اون‌ها رو به خوبی تشخیص بده.

مدیریت بحران

گاهی ممکنه شرایط در اتاق عمل مطابق انتظار پیش نره. متخصص بیهوشی باید توانایی مدیریت داشته باشه و بتونه به خوبی در یک لحظه درست ترین تصمیم رو بگیره. پس باید در هر لحظه آماده به وجود اومدن شرایط ویژه و بحرانی باشه.

مهارت ارتباط

یک متخصص بیهوشی به طور مختصر با بیمار و پزشک در ارتباطه. به همین دلیل باید مهارت ارتباط و روابط اجتماعی بالایی داشته باشه و بتونه بهترین نوع توضیح رو برای بیمار و پزشکان ارائه بده.

نظارت وضعیت بیمار

متخصص بیهوشی وظیفه داره تا به وضعیت و علائم حیاتی بیمار در حین بیهوشی رسیدگی کنه.

بازار کار و درآمد رشته متخصص بیهوشی

برای هر نوع عمل جراحی، لازمه که متخصص بیهوشی حضور داشته باشه و در واقع نیاز به این شغل دائمیه.علاوه بر این به دلیل پیشرفت تکنولوژی در زمینه پزشکی، ریسک خطر در این رشته پایین اومده. به همین دلیل می‌تونیم بگیم که این رشته در ایران و دیگر کشوره دارای آینده شغلی مناسبیه.

شما میتونید برای اطلاع از پول‌سازترین رشته‌های تجربی مقاله پردرآمدترین رشته های تجربی رو مطالعه کنین.

وظایف مهم یک متخصص بیهوشی

وظایف مهم یک متخصص بیهوشی

یک متخصص بیهوشی وظایف مهمی داره که باید به اون‌ها عمل کنه:

  1. در طی عمل جراحی به علائم حیاتی بیمار توجه کنه.
  2. قبل از شروع اقدامات پزشکی، تسکین درد رو انجام بده.
  3. بر روی دستیاران و کارشناسان هوشبری نظارت داشته باشه.
  4. بی‌حسی عمومی رو تایید کنه.
  5. در رابطه با خطرات بیهوشی به بیمار اطلاعات مناسبی بده.
  6. پرونده‌های پزشکی و نتایج آزمایش بیمار رو بررسی کنه.

فرق رشته بیهوشی و هوشبری

کسانی که کارشناس هوشبری و متخصص بیهوشی هستن، در رشته‌های مختلفی تحصیل کردن. پس اگر تحصیل در این دورشته رو در نظر دارین، بهتره که فرق بیهوشی و هوشبری رو بدونین. البته که محیط کار و بعضی از موارد این دو با هم یکیه ولی تفاوت‌ بیهوشی و هوشبری زیاده. برای مثال رشته بیهوشی یک نوع تخصص در زمینه پزشکیه. از طرفی رشته هوشبری جزء پیراپزشکی محسوب میشه و مدت زمان تحصیل در این رشته 4 ساله. فارغ التحصیلان این رشته می‌تونن به عنوان دستیار در اتاق عمل به متخصص بیهوشی کمک کنن.

تخصص بیهوشی یک رشته پزشکیه که باید برای اون در کنکور، رشته پزشکی رو قبول بشین و بعد با گذروندن 7 سال دوره عمومی، در امتحان تخصص شرکت کرده و رشته متخصص بیهوشی رو انتخاب کنین. این موارد از مهم ترین فرق بیهوشی با هوشبری هست.

جمع‌بندی

با تعاریفی که در قسمت‌های قبلی از این دو رشته داشتیم، متوجه شدیم که این دو رشته با هم یکی نیستن و در واقع فرق بیهوشی و هوشبری زیاده. به همین دلیل ما سعی کردیم تا به طور کامل این دو رشته رو برای شما توضیح بدیم تا خیلی راحت متوجه فرق بیهوشی با هوشبری بشین.

سوالات متداول
شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *