بلاگ فاب

برنامه‌ریزی درسی

برنامه‌ریزی درسی

فهرست عناوین

چطوری برنامه‌ریزی درسی کنیم؟

شاید تا حالا هزار دفعه با خودتون گفته باشین: اه اصلا برنامه‌ریزی درسی چیه؟ کی حوصله داره برنامه بنویسه؟ اوو حالا من بیام برنامه بنویسم، کی می‌خواد اجرا کنه؟ حالا از شنبه شروع می‌کنم. بذار از هفته دیگه و از این قبیل حرف‌ها.

باید همین جا بهتون بگم که بسه دیگه؛ دست از این افکار بی‌خودی بردارین. این جملات کلیشه‌ای و خسته کننده که مدام بین همه آدم‌ها و نه فقط دانش‌آموزان رد و بدل میشه.

برنامه‌ریزی، پایه و اساس هر کاریه که بخواین شروع کنین. حالا می‌خواد درس خوندن باشه یا آپولو هوا کردن.

بذار راحت بهت بگم اگه تونستی زمانت رو با برنامه‌ریزی اصولی مدیریت کنی، اون موقع می‌تونی روی همه کارهات و درس‌هات تسلط داشته باشی.

حالا اصلا چطوری باید برنامه‌ریزی درسی کنیم؟ در ادامه این مقاله مهم از فاب با ما همراه باش تا بهتون اصول برنامه‌ریزی درسی رو یاد بدیم.

پادکست آموزش تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن این مقاله رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که پادکست آموزش برنامه‌ریزی درسی رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

آموزش برنامه‌ریزی درسی

فرقی نمی‌کنه که در حال مطالعه کدوم درس یا مبحث هستین؛ باید بدونین که داشتن برنامه‌ریزی درسی لازمه کلی برای یادگیری موثره. پاسخ به این سوال که چگونه برنامه‌‌ریزی درسی کنیم؟، راهگشای شما در درس خوندنه. خیلی از دانش‌آموزان از هوش و استعداد کافی برخوردارن.

اما چون برنامه‌ریزی درسی خوبی ندارن، معمولا از دوستان و رقیبانشون عقب می‌مونن. برنامه‌ریزی درسی مثل هر مهارت دیگه‌ای تکنیک‌های خاص خودش رو داره؛ البته که نمی‌شه برای همه دانش‌آموزان یک برنامه درسی تنظیم کرد و از طرفی شخصی‌سازی برنامه‌ریزی به اطلاعات خیلی زیادی نیاز داره.

همین حالا بخون!  روش صحیح برنامه‌ریزی درسی در تابستان

تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی موفق

پس بهترین راه اینه که با یادگیری تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی، یک برنامه منسجم و منظم برای خودتون طراحی کنین. توی این مقاله از مجله آموزشی فاب قراره به سوال “چگونه برنامه‌ریزی درسی کنیم؟” پاسخ بدیم. اگه این موضوع سوال شما هم هست، تا انتهای این مقاله همراه ما باشین.

تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی موفق

چرا به برنامه‌ریزی درسی نیاز داریم؟

برنامه‌ریزی درسی یک راه موثر برای کمک به شما در مسیر تحصیل شماست. مهم‌ترین مسئله برای دانش‌آموزان زمانه. مدیریت زمان می‌تونه چالش برانگیز باشه. علاوه بر کلاس‌های درسی، احتمالاً کارهای دیگه مثل فعالیت‌های فوق برنامه، کلاس زبان، باشگاه و مواردی از این دست هم دارین که باید بهشون برسین.

چرا به برنامه‌ریزی درسی نیاز داریم؟

ایجاد یک برنامه درسی به شما این امکان رو میده که ببینین وقتتون رو چطوری می‌گذرونین. همینطور به شما نشون میده که آیا زمان کافی برای انجام تکالیف، مطالعه برای آزمون‌ها، کلاس‌های فوق برنامه و… دارین یا نه. برنامه درسی برای دانش‌آموزان اهمیت خیلی زیادی داره و نظم و انضباط اون‌ها رو حفظ می‌کنه.

برنامه‌ریزی درسی هم مثل هر کار دیگه‌ای اصول و قواعد خودش رو داره که در ادامه بعضی از مهم‌ترین اون‌ها رو براتون آوردیم تا روش برنامه‌ریزی درسی رو یاد بگیرین:

قدم اول؛ بررسی عادت‌های مطالعاتی

مهم‌ترین کاری که باید انجام بدین اینه که نسبت به خودتون و عادت‌های مطالعاتی که دارین شناخت کافی داشته باشین. شما باید نقاط ضعف و قوتتون رو بررسی کنین. از مطالعه کدوم درس لذت می‌برین یا مطالعه کدوم مبحث برای شما کسل‌کننده‌ست؟ در چه ساعتی از روز بیشترین بازده مطالعاتی رو دارین؟

اگه بلافاصله بعد از کلاس یک موضوع رو مطالعه کنین، مطالب رو بهتر حفظ می‌کنین یا اول به استراحت نیاز دارین؟ پاسخ به این دسته از سوالات باعث میشه که دیدگاه بازتری نسبت به برنامه‌ریزی درسی داشته باشین و برنامه خودتون رو عاقلانه تنظیم کنین.

تعدادی از دانش‌آموزان بدون بررسی نقاط ضعف و قوت، برای همه دروس زمان و انرژی یکسانی صرف می‌کنن. همین موضوع باعث میشه که در آخر نتیجه قابل قبولی از درس خوندن‌شون نگیرن و از رقیبان‌شون جا بمونن.

همین حالا بخون!  برنامه‌ریزی درسی دهم ریاضی

قدم دوم؛ برنامه‌ریزی منعطف و معقول

برنامه‌ریزی منعطف به چه معناست؟ ما در طول روز کارهای خیلی زیادی داریم که بعضی از اون‌ها غیرقابل پیش‌بینی هستن. مثلا به یک مهمونی دعوت می‌شین یا کلاس جبرانی دارین. در صورت بروز چنین شرایطی برنامه‌ریزی درسی چه تغییری می‌کنه؟

برنامه شما باید به صورتی باشه که حتی در صورت بروز چنین وضعیتی تغییر چندانی نکنه. به بیان دیگه باید منعطف باشه. برای رسیدن به چنین برنامه‌ای بهتره بخشی از زمان روزانه خودتون رو خالی بذارین تا در مواقع اضطراری از اون استفاده کنین.

برنامه‌ریزی منعطف و معقول

منظور از برنامه‌ریزی معقول چیه؟ خیلی از دانش‌آموزان حالت ایده‌آلشون رو برای برنامه‌ریزی در نظر می‌گیرن. مثلا در طول روز نهایت 3 ساعت مطالعه مفید دارن. اما برای برنامه‌ریزی درسی، یکدفعه ساعت مطالعاتی‌شون رو به 7 ساعت ارتقا میدن.

شما باید پله به پله میزان مطالعه‌تون رو بالا ببرین و شرایط واقعی رو در نظر بگیرین نه حالت ایده آل رو!

برنامه‌ریزی درسی شما باید منعطف و معقول باشه. یعنی نه خیلی سخت‌گیرانه باشه و نه خیلی سهل‌انگارانه. اینکه شما بگین من از فردا روزی 10 ساعت درس می‌خونم به نظر خودتون قابل باوره؟ نه! نه می‌تونین این برنامه رو عملی کنین و نه اینکه نتیجه درستی ازش می‌گیرین.

برای اینکه یک برنامه‌‌ریزی درسی منعطف و معقول داشته باشین اول باید ببینین سطح درسی شما چطوریه. درستون ضعیفه و نمرات‌تون پایینه؟ یا نمرات بالایی دارین و شاگرد اول کلاس هستین. شایدم نمرات‌تون نه خیلی بالا باشه و نه خیلی پایین. در هر صورت باید این مورد رو اول از همه مشخص کنین و بعد طبق اون برنامه‌ریزی کنین.

برای مثال اگه نمراتتون توی درس ریاضی کمه، خب مسلما باید برای این درس ساعات بیشتری در نظر بگیرین. اما اگه توی درس ادبیات فارسی همیشه نمره بالایی می‌گیرین و مباحثش رو زود یاد می‌گیرین، شاید نیاز نباشه که 5 ساعت در روز به این درس اختصاص بدین.

اگه توی فهم و درک مطالب درسی مشکل دارین، بیشتر باید تمرکزتون روی درسنامه و کتابتون باشه و اگه منابع کمک درسی هم تهیه می‌کنین باید طوری باشه که بیشتر درس رو با بیان ساده توضیح داده باشه.

قدم سوم؛ زمان مناسب برای مطالعه دروس

قطعا زمان مطالعه دینی با ریاضیات برابر نیست. دروس مختلف ضرایب متفاوتی دارن که این برمی‌گرده به میزان اهمیت اون‌ها. برای مثال درس زیست‌شناسی با ضریب 12 برای دانش‌آموزان رشته تجربی از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخورداره.

زمان مناسب برای مطالعه دروس

اینجاست که با توجه به نقاط قوت و ضعف و اهمیت دروس مختلف باید زمان مناسب برای مطالعه هر کدوم از اون‌ها رو مشخص کنین. البته مطالعه بعضی از دروس مثل زیست‌شناسی هر روز واجبه. همینطور برای دروس عمومی می‌تونین پکیج‌های تست زنی تهیه کرده و تست حل کنین.

قدم چهارم؛ اولویت‌بندی در برنامه‌ریزی درسی

اول از همه باید یک لیست از همه کارهایی که به غیر از درس خوندن دارین بنویسین و برای هر کدوم از اون‌ها زمان دقیق مشخص کنین.

بعد از اون، همه دروسی که باید بخونین رو روی کاغذ بیارین و برای هر کدوم از اون‎ها طبق زمانی که دارین، امتحاناتی که در پیشه، حجم مطالب هر کدوم از درس‌ها و میزان ضعف و قوتتون توی اون‌ها، زمانی رو برای مطالعه تعیین کنین.

مطالعه فصل پنجم ریاضی یازدهم، شرکت در کلاس آنلاین، 50 تست دینی و… هر کاری که دارین رو بنویسین. حالا بر اساس اهمیت و مهلت انجام، اون‌ها رو اولویت‌بندی کرده و به ترتیب در برنامه‌ریزی درسیتون وارد کنین. دقت داشته باشین جدول برنامه‌ریزی درسی که می‌نویسین، هم باید روزانه باشه و هم هفتگی.

علاوه بر اون برنامه درسی شما باید هر ماه شما رو هم زمان‌بندی کنه و چه بهتر که شما یک برنامه‌ریزی درسی سالانه هم داشته باشین. اما اصلا نگران نباشین. نیاز نیست از همون اول به این حجم از برنامه‌ریزی ماهانه و سالانه فکر کنین.

وقتی که داشتن برنامه‌ریزی درسی روزانه رو برای خودتون تبدیل به عادت کنین، مطمئن باشین که برنامه‌ریزی درسی ماهانه و سالانه دیگه برای شما کاری نداره. این کار به شما کمک می‌کند تا با دید بازتری برنامه‌تون رو تنظیم کنین و کارهای مهم‌تر رو زودتر انجام بدین.‌

قدم پنجم: تعیین هدف برای مطالعه

برای خودتون هدف تعیین کنین. مثلا تعیین کنین که من تا پایان این ماه که امتحان دارم باید شش بار درس اول تا پنجم رو کامل خونده باشم. یا می‌تونین برای هر هفته و هر روزتون هم اهداف کوتاه مدت به این شکل تعیین کنین. می‌تونین این اهداف رو روی کاغذ یا داخل دفتر برنامه‌ریزی بنویسین که مدام جلوی چشم‌تون باشه.

قدم ششم؛ زمانی برای استراحت و تفریح در نظر بگیرین

مغز ما برای اینکه حداکثر کارایی خودش رو نشون بده به استراحت و تفریح نیاز داره. خیلی از دانش‌آموزان تصور می‌کنن که استراحت کردن، اون‌ها رو از صندلی دانشگاه‌های برتر کشور دور می‌کنه در حالی که اصلا چنین چیزی نیست! پس لازم نیست بیست و چهار ساعته مطالعه کنین.

کافیه تعادل بین درس خوندن و استراحت کردن رو حفظ کنین و همونطور که برای درس خوندن برنامه‌ریزی می‌کنین، برای تفریح هم برنامه خاص خودتون رو داشته باشین. این تفریح و سرگرمی از کتاب خوندن و موزیک گوش دادن تا سفر رفتن و دیدن جاهای تفریحی می‌تونه متغیر باشه و کاملا به شما بستگی داره.

خیلی از دانش‌آموزان هستن که بی‌وقفه و ساعت‌ها درس می‌خونن. مثلا به خودشون میان و می‌بینن که 5 ساعته دارن تاریخ می‌خونن. اینجا باید بهتون بگم که اگه بدون استراحت پشت سر هم درس بخونین، بازدهی شما میاد پایین و تمرکزتون رو از دست می‌دین.

با این کار قدرت حافظه‌تون هم کم میشه و احتمال اینکه خیلی از مباحثی که خوندین یادتون بره زیاده. بنابراین موقع نوشتن جدول برنامه‌ریزی درسی حتما بین ساعات مطالعه، دقایقی رو هم برای استراحت در نظر بگیرین. استاندارد استراحت برای هر یک ساعت و نیم مطالعه 15 دقیقه تعیین شده.

همه ما در کنار تمام مشغله‌هایی که داریم، برای شارژ شدن و امید به ادامه دادن نیاز به گزینه‌های تفریحی داریم. این گزینه‌ها می‌تونه سفر باشه و یا رفتن به پیک نیک. می‌تونه برای دختر خانم‌ها خرید درمانی باشه و یا رفتن به شهر بازی.😉

شما هم برای اینکه خستگی درس خوندن رو از خودتون دور کنین و با انرژی بیشتر بتونین ادامه بدین باید از این گزینه‌های تفریحی توی برنامه‌تون داشته باشین. این پایین چند تا از کارهایی که می‌تونین برای تفریح انجام بدین رو نوشتیم:

  • مطالعه کتاب غیر درسی و رمان
  • دیدن فیلم و سریال مورد علاقه
  • مدیتیشن
  • کارهای هیجان‌انگیز مثل رفتن به اتاق فرار، گیم و سینما چند بعدی
  • طبیعت‌گردی و کوهنوردی
  • رفتن به باشگاه و انجام ورزش‌هایی مثل سنگ‌نوردی، شنا و اسکی

قدم هفتم؛ تعهد به برنامه‌ریزی درسی

“یکی را گفتند: عالم بی عمل به چه ماند؟ گفت: به زنبور بی عسل.”

تعهد به برنامه‌ریزی درسی هم مثل همین روایت بالاست. هر چقدرم که شما برنامه بنویسین و پیش مشاور برید ولی در نهایت به برنامه درسی‌تون عمل نکنین، هیچ سودی عاید شما نمی‌شه. پس طوری برنامه بنویسین که بتونین اون رو اجرا کنین. نه خیلی به خودتون سخت بگیرین که از درس خوندن زده بشین و نه اینقدر راحت که از درس‌ها جا بمونین.

اجرا نکردن برنامه درسی باعث میشه که شما احساس بدی به خودتون پیدا کنین و اعتماد به نفستون رو از دست بدین. پس هر طور که شده برنامه درسی‌تون رو اجرا کنین.

تعهد به برنامه‌ریزی درسی

خیلی از دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی توانایی خیلی بالایی دارن، اما در اجرای برنامه ضعیفن. مهم‌ترین بخش هر برنامه‌ریزی درسی تعهد به عملی کردن اون برنامه‌است. در غیر این صورت برنامه درسی نمی‌تونه هیچ کاربردی برای شما داشته باشه. برای گرفتن نتیجه مناسب باید صبر داشته باشین و مو به مو برنامه رو اجرا کنین.

خودتون رو به اجرای برنامه عادت بدین و روحیه کمالگرایی‌تون رو کنار بذارین. اشکالی نداره اگه نتونستین بخشی از برنامه روزانه‌تون رو انجام بدین؛ مهم اینه که باقی کارهاتون رو نصفه و نیمه رها نکنین.

همین حالا بخون!  برنامه‌ريزی درسی هشتم

قدم هشتم: تکنیک مدیریت زمان در برنامه‌ریزی درسی

مدیریت زمان یکی از مهارت‌های مهمیه که هر دانش‌آموزی باید یاد بگیره. با مدیریت زمان می‌تونین بهتر از وقتتون استفاده کنین، درس‌هاتون رو بهتر مطالعه کنین، کارهاتون رو به موقع انجام بدین و از استرس و خستگی جلوگیری کنین. برای مدیریت زمان در برنامه‌ریزی درسی، شما باید سه مرحله رو طی کنین:

مرحله اول (تعیین اهداف و اولویت‌ها)

در این مرحله شما باید بدونین که چه چیزهایی برای شما مهم هستن و چه چیزهایی نه. شما باید اهدافتون رو برای ترم، هفته و هر روزتون تعیین کنین و اولویت‌بندی داشته باشین. برای این کار می‌تونین از تکنیک‌هایی مثل ماتریس، آیزنهاور، قانون ۸۰/۲۰ یا اصل پارتو استفاده کنین.

این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنن که کارهاتون رو به چهار دسته تقسیم کنین: مهم و فوری، مهم و غیرفوری، غیرمهم و فوری و غیرمهم و غیرفوری. شما باید بیشتر وقتتون رو به کارهای مهم و فوری اختصاص بدین و کمتر وقتتون رو به کارهای غیرمهم و غیرفوری اختصاص بدین.

مرحله دوم (طراحی برنامه زمانی)

در این مرحله شما باید برنامه‌ریزی کنین که چه زمانی و چه مدت به هر کاری بپردازین. شما باید برنامه‌های ترمی، هفتگی و روزانه داشته باشین و زمان‌های مشخصی رو برای مطالعه، تمرین، مرور، امتحان، استراحت و سایر کارها تعیین کنین.

برای این کار می‌تونین از تکنیک‌هایی مثل تقویم ترمی، برنامه هفتگی، برنامه روزانه و تکنیک پومودورو استفاده کنین. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنن که زمانتون رو به صورت موثر و کارآمد برنامه‌ریزی و از اتلاف وقت جلوگیری کنین.

مرحله سوم (اجرا و ارزیابی برنامه زمانی)

در این مرحله شما باید برنامه‌تون رو عملی و نتایجش رو ارزیابی کنین. شما باید به برنامه‌تون پایبند باشین و از هرگونه حواس پرتی و مزاحمت جلوگیری کنین. همینطور باید فضای مناسبی رو برای مطالعه انتخاب و از منابع مفید و مناسب استفاده کنین.

باید از وسواس و کمال‌گرایی در مطالعه خودداری کنین و برای خودتون زمان استراحت و تفریح در نظر بگیرین. شما باید در پایان هر روز، هفته و ترم، برنامه‌تون رو بازبینی و نقاط قوت و ضعفتون رو شناسایی کنین.

قدم آخر: ارزیابی هفتگی و ماهانه

موضوع بعدی که باید بهش فکر کنین اینه که فقط به برنامه‌ریزی اکتفا نکنین و حتما آخر هر هفته و هر ماه یک ارزیابی از خودتون داشته باشین. این ارزیابی بهتون کمک می‌کنه که نقاط ضعف و قوت‌تون رو بشناسین، روی نقاط قوت‌تون بیشتر کار کنین و تثبیتش کنین و نقاط ضعف‌تون رو هم برطرف کنین.

ارزیابی نهایی به شما کمک می‎‌کنه که نگاه کامل‌تری نسبت به وضعیت درسی‌‌تون داشته باشین و بدونین که هر لحظه چه کاری باید انجام بدین تا توی مسیر پیشرفت باقی بمونین. با ارزیابی آخر هفته و آخر ماه، خودتون و دانشتون رو به چالش می‌کشین و اینطوری روز به روز پیشرفت می‌کنین.

چگونه با چند قدم ساده برنامه‌ریزی درسی کارآمدی داشته باشیم؟

  • تهیه یک لیست از همه کارهایی که باید انجام بدین
  • نوشتن برنامه درسی به صورت دقیق
  • طراحی یک جدول برنامه‌ریزی روزانه و هفتگی
  • تهیه منابع مطالعاتی مورد نیاز و مناسب
  • تفکیک دروس ساده و دشوار
  • خودارزیابی روزانه، هفتگی و ماهانه
  • تهیه دفتر برنامه‌ریزی

فاب فرصت آموزش برابر

فاب، با شعار فرصت آموزش برابر، برای همه دانش‌آموزان با هر سطح درسی و هر کجای ایران که هستن، فرصتی ایجاد کرده که می‌تونن با کیفیت بالاتر درس بخونن. فقط کافیه که بعد از رعایت نکات برنامه‌ریزی درسی که توی این مقاله گفتیم و اولویت قرار دادن کتاب درسی‌تون، به یک منبع مناسب و کارآمد فکر کنین.

فاب فرصت آموزش برابر

اپلیکیشن فاب، دوره‌های آموزشی همه دروس رو از پیش‌دبستانی تا کنکور به صورت تدریس و آموزش ویدئویی ارائه داده. شما می‌تونین خیلی راحت و از هر جای ایران که باشین به این اپلیکیشن دسترسی داشته باشین.

فاب برای تهیه دوره هر درس در ماه فقط 10 هزار تومان در نظر گرفته و این یعنی هر دانش‌آموزی می‌تونه خیلی راحت به بهترین اساتید برای آموزش درسی که مد نظر داره، دسترسی داشته باشه.

پس همین الان به صفحه اصلی فاب برید و اپلیکیشن فاب رو از این صفخه به صورت مستقیم دانلود و نصب کنین.

 این حکایت را که نقد وقت ماست      گر تمامش می‌کنی اینجا رواست

توی این مقاله با تکنیک‌های برنامه‌ریزی درسی و نکات مهم اون آشنا شدین و روش برنامه‌ریزی درسی رو یاد گرفتین. به یاد داشته باشین که نوشتن برنامه‌ریزی درسی به خودی خود تضمین کننده موفقیت شما نیست؛ بلکه این تعهد در اجرای برنامه‌ست که احتمال موفقیت رو افزایش میده. همون‌طور که در بالا هم گفتیم، کل این نکات یک طرف و تعهد به برنامه درسی هم یک طرف دیگه.

همینطور استفاده از منابع آموزشی مناسب هم به اندازه برنامه‌ریزی درست اهمیت داره. توصیه می‌کنیم که به اپلیکیشن فاب سری بزنین تا بتونین با کمترین هزینه به بهترین فیلم‌های آموزشی دسترسی پیدا کنین. کافیه فقط یکبار امتحان کنین!

اگه هر سوالی در مورد نکات برنامه‌ریزی درسی داشتین می‌تونین توی بخش نظرات همین مقاله، از ما بپرسین. ممنون که تا آخر این مطلب با ما همراه بودین.

سوالات متداول
  • مهم‌ترین قدم در برنامه‌ریزی درسی چیه؟

    باید نسبت به عادت‌های مطالعاتی و نقاط ضعف و قوتتون شناخت کافی داشته باشین و بر اساس اون برنامه‌ریزی کنین.

  • زمان مناسب برای مطالعه هر درس چه قدره؟

    بسته به اهمیت درس‌ها و میزان تسلط شما بر اون متفاوته.

  • آیا برنامه‌ریزی درسی به تنهایی تضمین کننده موفقیته؟

    خیر، این تعهد شما به اجرای برنامه‌ست که موفقیت رو تضمین می‌کنه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

48 دیدگاه دربارهٔ «برنامه‌ریزی درسی»

  1. من برنامه ریزی دارم اما هر موقع میام استراحت کنم یا حتی غذا بخورم احساس عذاب وجدان میکنم. حس میکنم دارم وقتم رو از دست میدم و استرس میگیرم. باید چکار کنم؟

    1. نگار ناظم

      اینکه برنامه ریزی داری و بهش عمل میکنی خیلی خوبه. اما استراحت و تفریح هم لازمه و اصلا نباید حس بد داشته باشی. سعی کن موقع استراحت، غذا خوردن و یا انجام هر فعالیتی که داری فقط به همون کار فکر کنی. اینطوری میتونی با آرامش برنامتو عملی کنی.

  2. آناهیتا

    سلام میشه به من یه برنامه ریزی درسی بگید. من یازدهمم و خیلی درسم بده. میشه کمکم کنین؟

    1. نگار ناظم

      سلام آناهیتا جان. 💚
      برنامه درسی رو باید خودت بنویسی. برنامه ای که بعضی مشاورها برای همه توی هر وضعیت درسی تجویز میکنن نمیکنه هیچ کمکی به دانش آموز بکنه. نکاتی که توی این مقاله گفتیم رو به صورت یه جدول برنامه ریزی در بیار و روزهای هفته رو به اضافه دروس و ساعاتی که میتونی برای هر درس در نظر بگیری بنویس. بعد به تدریج میتونی ساعات مطالعه تو زیاد کنی.

  3. خسته نباشید
    من یه سوال داشتم. میشه چند تا راه کار خوب برای حواس پرتی بهم بگید. من برنامه ریزی دارم ولی همش حواسم پرت میشه.

    1. نگار ناظم

      سلام رهام جان.
      اول از همه هر چیزی که حواستو پرت میکنه و وسایل اضافی که لازم نداری رو موقع درس خوندن از جلوی دستت دور کن. مثل گوشی، لپ تاپ، کتابهای غیر درسی و هر وسیله دیگه ای. دوم اینکه استراحت یادت نره. مطالعه بی وقفه برای هر کسی خسته کننده ست. تغذیه مناسب و خواب کافی هم نقش خیلی مهمی توی رفع حواس پرتی داره.

  4. سلام
    من از دوره های آموزشی شما استفاده میکنم و خدا رو شکر درسم خیلی خوب شده. فقط بعضی وقتا از برنامه ریزیم جا میمونم. باید چکار کنم که پایبند باشم به برنامه درسیم؟

    1. نگار ناظم

      سلام باران جان💚
      خیلی هم عالی. اما شاید برنامه ریزی درسیت خیلی سخت گیرانه ست و باید طوری باشه که از برنامه جا نمونی یا برات خسته کننده نباشه که نتونی اجراش کنیو بهش تعهد نداشته باشی.

  5. من دخترم کلاس سومه و اصلا درست درس نمیخونه
    از الان کلی مشکل توی ریاضیات داره. باید چکار کنم ؟
    دوره های آموزشی شما میتونه بهش کمک کنه؟
    ولی خب باید برنامه ریزی رو اول یادش بدم. نمیدونم چکار کنم میشه کمک کنید؟

    1. نگار ناظم

      سلام فاطمه جان. 💚
      در مقطع دبستان خیلی طبیعیه که بچه ها مخصوصا توی درس ریاضی ضعف داشته باشن یا از درس خوندن فرار کنن. برای همین باید از روشهای جذاب استفاده کنین. بله دوره های آموزشی فاب با فیلم های آموزشی و تدریس جذاب یادگیری رو برای دانش آموزای کم سن خیلی جذاب تر میکنه. البته برنامه ریزی هم مهمه که از سنین کودکی به فرزندتون یاد بدین تا درونش نهادینه بشه.

  6. سلام. خسته نباشین.
    یه برنامه ریزی درسی خوب از نظر شما چه ویژگی باید داشته باشه؟

    1. نگار ناظم

      سلام بیتا جان. خدا قوت 🌹💚
      یه برنامه ریزی درسی خوب یه برنامه منعطف و معقوله و باید طوری باشه که بتونین بهش متعهد باشین. تعهد به برنامه درسی خیلی مهمه.

  7. مهمترین ویژگی که یه برنامه ریزی درسی رو تبدیل به یه برنامه طلایی میکنه چی باید باشه؟

    1. نگار ناظم

      اینکه اولویت هاتو بشناسی، نقاط قوت و ضعفت رو بدونی و برای ضعفهات بیشتر زمان بذاری. در کل برنامه ریزی درسی باید متناسب با سطح درسیت باشه و ساعات مطالعه تو باید هفته به هفته بیشتر کنی تا رو به پیشرفت باشی.

  8. آناهیتا

    من پایه هفتم هستم. نمراتم خوبه و درسهامو به موقع میخونم. اما خب چیزی تحت عنوان برنامه ریزی درسی که روی جدول نوشته شده باشه ندارم. اما میخوام یه برنامه منظم داشته باشم. اینطوری که مقاله رو خوندم کمک زیادی میکنه. از کجا باید برای نوشتن برنامه ریزی درسی شروع کنم؟

    1. نگار ناظم

      سلام آناهیتا جان. خیلی خوبه که میتونی درسهات رو هندل کنی و نمراتت خوبه ولی در پایه های بالاتر که حجم درسها زیاد میشه قطعا به یه برنامه‌ریزی درسی مناسب نیاز داری. اول تمام درسها و کارهایی که داری رو روی کاغذ بیار. بعد زمانی که در اختیار داری رو جدا بنویس و به هر کدوم از کارهات یه زمان اختصاص بده. بهتره به صورت جدول باشه و حتما هم زمان استراحت رو توی برنامه ریزیت در نظر بگیر.

  9. رضا نهادی

    سلام و خسته نباشید🙏🏻
    من پایه نهم هستم و یه برنامه ریزی برای قبولی در تیزهوشان میخواستم بنویسم. چه نکاتی رو باید توی نوشتن برنامه ریزی رعایت کنم؟

    1. سلام آقا رضا🙌
      برای اینکه توی آزمون تیزهوشان قبول شی، یه سری چیزا هست که باید تو برنامه‌ریزیت حتماً رعایت کنی:
      خودتو بشناس: ببین چه ساعاتی از روز بیشتر می‌تونی تمرکز کنی و برنامه‌تو بر اساس اون بچین.
      منابع درست رو پیدا کن: بدون که برای آزمون تیزهوشان باید از چه کتاب‌ها و منابعی استفاده کنی.
      زمان‌بندیتو جدی بگیر: تاریخ‌های مهم مثل ثبت‌نام و امتحانو یادداشت کن که سر وقتشون آماده باشی.
      فعال بخون نه منفعل: وقتی داری می‌خونی، یادداشت بردار، سوال بپرس، خلاصه کن.
      تمرین، تمرین، تمرین: مخصوصاً برای درس‌هایی مثل ریاضی، هر چی بیشتر تمرین کنی، بهتره.
      استراحت فراموش نشه: بین درس خوندن‌ها، وقتی هم برای تفریح و استراحت بذار.
      مدیریت استرس: یادت باشه استرس دشمن درس خوندنه، پس تکنیک‌های کاهش استرس مثل نفس عمیق رو یاد بگیر.
      اینا رو اگه رعایت کنی، می‌تونی یه برنامه‌ریزی خوب برای قبولی تو تیزهوشان داشته باشی.🌟

  10. آناهیتا برزگر

    سلام خوب هستین؟! من پایه دهم انسانی ام . خیلی خوب بلدم برنامه ریزی درسی کنم ولی توی اجرای برنامه مشکل دارم. نمی‌دونم باید چکار کنم … میشه کمکم کنید؟!

    1. نگار ناظم

      سلام آناهیتا جان.❤️
      برای اجرای برنامه درسی باید عوامل حواس پرتی رو حذف کنی،تنبلی رو کنار بذاری و برای انجام همه کارهات برنامه ریزی کنی. نباید به این بهونه که فلان کار رو دارم درس خوندن رو کنار بذاری. چیزایی که حواست رو پرت میکنن کنار بذار و خودت رو مجبور کن که همه کارهات رو انجام بدی و همه مباحث درسی که توی برنامه درسیت گذاشتی رو بخونی.

  11. چنگیز ترابی

    سلام و درود بر شما دوستان گرامی
    خسته نباشید میگم خدمتتان
    مطلب خیلی زیبا و کامل بود. بنده قصد دارم فرزند خودم رو تشویق کنم به رعایت اصول برنامه ریزی. میخاستم ببینم که سایت شما مشاوره در این خصوص دارد یا خیر؟

    1. نگار ناظم

      سلام آقای ترابی. ممنون که وقت گذاشتین مطالعه کردین. 🙌
      خیر آقای ترابی مشاوره حضوری و آنلاین نداریم ولی هر سوالی داشته باشین در قسمت نظرات پاسخگو هستیم. اپلیکیشن فاب هم میتونه منبع قوی و موثری برای پیشرفت تحصیلی فرزندتون باشه.

  12. نسترن میرزایی

    سلام وقتتون بخیر من تو برنامه‌ریزی خیلی مشکل دارم. میشه لطفا چند تا نکته بهم بگین که مشکلم حل بشه و بتونم برنامه‌ریزی کنم

    1. نگار ناظم

      سلام نسترن جان. وقتت بخیر باشه عزیزم.❤️
      اول از همه موقع برنامه ریزی باید ببینی که نقاط ضعف و قوتت چیا هستن. ببینی توی کدوم درسها بیشتر مشکل داری و کدوم مباحث رو بیشتر بلدی. بعد باید برای درسهایی که در اونها زیاد خوب نیستی بیشتر زمان بذاری و درسهایی رو هم که امتحانشون نزدیکه بیشتر بخونی. یادت نره که درس هر روز رو هم در همون روز باید بخونی. حتما برنامه درسیت رو مکتوب کن و عوامل حواس پرتی رو هم حذف کن.

  13. آتوسا قدیانی فر اصل تربت جام

    سلام دوست عزیز وقت بخیر
    مطلب تون در مورد برنامه ریزی خیلی کامل بود ولی نمیشه یه دوره ی آموزشی ای چیزی هم براش در نظر بگیرین؟
    چون واقعا توی یه مقاله نمیگنجه یادگیری این مطلب
    منم خیلی حقیقتا بهش نیاز دارم🤦‍♀️ اگه قرار بدین ممنون میشم

    1. نگار ناظم

      سلام آتوسا جان. مرسی عزیزم از نظرت.💚🙏🏻
      بله حتما. در آینده نزدیک قصد داریم به صورت جدی تر در این حوزه کار کنیم. ولی تا اون موقع با توجه به این نکات مهم قطعا میتونی یه برنامه عالی برای خودت بنویسی.😉

  14. سارا صالحی

    سلام خسته نباشی من برای شرکت توی کنکور سال آینده یه برنامه ریزی درسی کامل می خوام میشه در این مورد مشاوره بدین ممنون

    1. نگار ناظم

      سلام سارا جان. برات آرزوی موفقیت میکنیم در کنکوری که در پیش داری.
      باید یه برنامه ریزی مختص خودت بنویسی و باید دقت داشته باشی که حتما نکات تست زنی رو هم رعایت کنی. تست زنی باید اولویتت باشه. اما توی درسهایی که در اونها ضعف داری و خیلی مباحث هست که بلد نیستی اول باید درسنامه کتاب درسی رو خوب مطالعه کنی تا به همه مباحث خیلی خوب مسلط بشی. حتما جمع بندی کن یک ماه قبل از کنکور و زمان جبرانی هم باید حتما توی برنامه درسیت باشه که اگه از درسی عقب موندی بتونی توی اون زمان جبران کنی. نکاتی که توی این مقاله گفتیم رو هم حتما موقع برنامه ریزی رعایت کن تا به امید خدا بتونی رتبه خوبی به دست بیاری.

  15. سحر ظهرابی

    سلام من توی مرحله اولویت‌بندی دروس مشکل دارم و نمیتونم درسامو اولویت بندی کنم. شما راه حلی براش دارین؟

    1. نگار ناظم

      سحر جان چیزی که توی برنامه ریزی خیلی مهمه اول از همه مکتوب کردن اونه. وقتی شما برنامه رو ننویسین یعنی در موردش جدی نیستین. برای اولویت بندی هخم اول بیاین کارهای شخصیتون رو بنویسین. بعد درسهاتون رو . بعد ببینین که توی کدوم درسها بیشتر ضعف دارین اونا رو اول بخونین و براش زمان بیشتری بذارین. درس هر روزم باید همون روز بخونین. بعد اینکه باید ببینین امتحان کدوم درس نزدیکتره. اون درس رو هم در اولویت بذارین.

  16. فاطمه بشدادی

    مرسی از مطلب خودتون خیلی جامع و کامل بود
    من خودم یه زمانی از کتاب قورباغه رو قورت بده یکم مطلب یاد گرفته بودم ولی خب به این اندازه کامل نبود و مخصوص درس هم نوشته نشده بود
    خسته نباشین میگم به تیم قدرتمند فاب 👏

    1. نگار ناظم

      سلام فاطمه جان. خیلی هم عالی که اینقدر درباره برنامه ریزی مطالعه داری و دنبال راههای رسیدن به موفقیت هستی. آفرین👌😊 و ممنون که وقت گذاشتی و مقاله ما رو هم مطالعه کردی. 💕👌

  17. مریم کریمی

    سلام چه فاکتورایی باعث میشه که یه برنامه درسی خوب داشته باشیم؟

    1. نگار ناظم

      اینکه برنامه ریزی درسیتون منعطف و معقول باشه، عادات درس خوندنتون رو بشناسین، به برنامه تون پایبند باشین و حتما زمان استراحت رو بین درس خوندن در نظر بگیرین.

  18. الهه رضوی

    سلام وقت‌تون بخیر. من می‌خوام برنامه ریزی درسی رو انجام بدم ولی تو قسمت اولویت‌بندی مشکل دارم. نمی‌تونم کارام رو اولویت‌بندی کنم و همینم باعث میشه به هیچ‌کدوم از کارام نرسم

    1. نگار ناظم

      سلام الهه جان امیدوارم خوب باشی عزیزم.❤🌹
      خب اینکه خیلی راحته. اول ببین کدوم یکی از کارهات تایم دارن و سر تایم مشخصی باید تمومشون کنی. اونا رو بذار تو اولویت. بعد برو سراغ درسهایی که امتحانشون نزدیکه. البته درسهای هر روزت رو هم باید همون روز بخونی. درسهایی که معلمم امروز میده رو نباید بذاری برای روزهای بعد. نقاط ضعفت رو هم که میدونی. برای اون قسمت از مباحثی هم که در اونها ضعف و مشکل داری زمان بیشتری بذار.

  19. سلام واقعا عالی بود همه مشکلاتمو برای برنامه‌ریزی حل کرد💛

  20. فرناز خالقی

    سلام من اصلا نمیتونم به برنامه‌ای که می‌ریزم پایبند باشم🥲 باید چیکار کنم؟

    1. نگار ناظم

      سلام فرناز جان. 🙌❤️
      عزیزم بهترین کار اینه که اول برنامه ای که مینویسی رو سبک بنویسی که بتونی اجرا کنی و بعد کم کم ساعات مطالعه رو زیاد کنی. عوامل حواس پرتی مثل گوشی و لپ تاپ هر چیز دیگه ای که حواستو از درس خوندن پرت میکنه کنار بذار و خودتو ملزم کن که حتما اون چیزی که براش برنامه ریزی کردی رو اجرا کنی.

  21. سینا مظفذ

    سلام و درود. من خوندن کتاب برام سخته و عادت مطالعه ندارم. چجوری می تونم درسم رو قوی کنم؟؟

    1. نگار ناظم

      سلام و درود آقا سینا🙌
      باید بگم که منبع اصلی شما کتاب درسیه و شما از هر مشاور دیگه ای هم که راهنمایی بخواین همین رو بهتون میگه. شما اول از همه باید به کتاب درسی مسلط بشین و بعد سراغ منابع کمک درسی برید. به عنوان یک منبع کمک درسی اسون و ارزون هم میتونین از اپلیکیشن فاب استفاده کنین که کار باهاش خیلی ساده ست. شما با دانلود و نصب اپلیکیشن فاب و انتخاب درس و دوره مد نظرتون و پرداخت ماهانه فقط 10 هزار تومان برای هر درس میتونین خیلی راحت به ویدئوهای تدریس درسی که میخوان دسترسی پیدا کنین.

  22. سلام من هر وقت میخوام برنامه ریزی کنم نمیشه همچی بهم میخوره از ی طرفم برام دشواره حس بدی بهش دارم نمیتونم برنامه ریزی کنم چطوری بدون برنامه ریزی درس بخونم

    1. سلام ریحانه جان🙌❤
      برنامه‌ریزی می‌تواند گاهی اوقات دشوار باشد و احساس ناخوشایندی ایجاد کند. اما نگران نباشید، راه‌هایی وجود دارد که بدون برنامه‌ریزی سختگیرانه هم می‌توانید درس بخوانید و پیشرفت کنید. در اینجا چند روش را به شما پیشنهاد می‌کنم:

      تکنیک پومودورو: این روش شامل تنظیم زمان‌سنج برای ۲۵ دقیقه مطالعه و سپس گرفتن ۵ دقیقه استراحت است. این کار را چهار بار تکرار کنید و بعد از آن یک استراحت طولانی‌تر داشته باشید.
      مطالعه فعال: به جای خواندن منفعلانه، سعی کنید با مطالب تعامل داشته باشید. مثلاً می‌توانید خلاصه‌نویسی کنید، سوالاتی از متن بپرسید، یا با دوستانتان در مورد موضوعات بحث کنید.
      یادگیری مبتنی بر پروژه: انتخاب یک پروژه که به موضوع درسی مرتبط است و روی آن کار کنید. این کار باعث می‌شود که یادگیری برایتان جذاب‌تر و عملی‌تر باشد.
      استفاده از منابع متنوع: به جای خواندن فقط کتاب‌های درسی، سعی کنید از ویدیوها، پادکست‌ها، و سایر منابع آموزشی استفاده کنید تا یادگیری برایتان تازه و جذاب بماند.
      یادگیری در زمان‌های کوتاه: اگر نمی‌توانید زمان طولانی را به مطالعه اختصاص دهید، سعی کنید در طول روز زمان‌های کوتاهی را برای مطالعه پیدا کنید، مثلاً وقتی منتظر اتوبوس هستید یا در صف قایستاده اید.

  23. سلام من تا حالا برنامه ریزی نکردم فکر میکنم که برنامه ریزی ساعتی مناسب من نیس چون من نمیتونم پیش بینی کنم ک ایا حتما میدونم انجامش بدم یا نه خب شاید تو اون ساعتی ک مشخص کردم یه کار ضروری پش بیاد و نتونم به برنامه ریزی عمل کنم میشه کمکم کنین یعنی حتما باید ساعتی باشه!؟

    1. سلام آیلار جان.🙌❤
      برنامه‌ریزی ساعتی برای همه مناسب نیست و این کاملاً طبیعی است. شما می‌توانید از روش‌های انعطاف‌پذیرتری مثل **برنامه‌ریزی روزانه** یا **برنامه‌ریزی بلوکی** استفاده کنید. در برنامه‌ریزی روزانه، شما فقط کارهایی که می‌خواهید در طول روز انجام دهید را یادداشت می‌کنید و زمان دقیقی برای آن‌ها تعیین نمی‌کنید. این اجازه را به شما می‌دهد که با توجه به شرایط روزانه‌تان تصمیم بگیرید که کدام کار را چه زمانی انجام دهید.

      برنامه‌ریزی بلوکی هم یک روش دیگر است که در آن شما زمان‌هایی را در طول روز برای انجام دسته‌های خاصی از کارها اختصاص می‌دهید. مثلاً، می‌توانید صبح‌ها را برای کارهای خلاقانه، بعدازظهرها را برای جلسات و کارهای اداری، و شب‌ها را برای استراحت و خانواده در نظر بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *