بلاگ فاب

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی

فهرست عناوین

اگه دنبال برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی هستین، اول از همه بهتره بدونین پایه دوازدهم به این دلیل اهمیت داره که به کنکور نزدیکه. دانش‌آموزان این مقطع باید علاوه بر آمادگی برای امتحانات نهایی، خودشون رو برای کنکور هم آماده کنن. تب و تاب کنکور و همراهیش با امتحانات نهایی باعث میشه که خیلی از بچه‌ها سردرگم باشن و ندونن چطوری باید عمل کنن.

با برنامه‌ درسی دوازدهم ریاضی، دانش‌آموزان این رشته می‌تونن زمان‌‌شون رو توی این سال طلایی به بهترین شکل ممکن مدیریت کنن و از سردرگمی‌های که اکثر دانش‌آموزان توی سال دوازدهم باهاش روبه‌رو میشن دور بشن.

به طور کلی، راه نجات از این سردرگمی، داشتن یک برنامه‌ریزی درسی خوب و حرفه‌ایه. اما چطور می‌تونیم یک برنامه‌ریزی درسی قابل اتکا و اجرایی داشته باشیم؟ در این مقاله به اهمیت برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی اشاره کرده‌ایم و راهکارهایی ارائه داده‌ایم که با دنبال کردنشون می‌تونین برنامه‌ای قابل اجرا و منعطف برای خودتون پیاده‌سازی کنین.

۷ نکته مهم برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی

حتما بارها برای شما پیش اومده که یک برنامه‌ پر و پیمون برای خودتون تدوین کردین ولی نتونستین بهش پایبند بمونین. این موضوع باعث دلسردی و اهمال‌کاری ما میشه. برای پایبند بودن به برنامه‌ درسی دوازدهم ریاضی، باید برنامه‌ای مطابق با روحیات و شرایط خودتون تدوین کنین.

نکات برنامه‌ریزی ریاضی دوازدهم

این برنامه به شما کمک می‌کنه که با تعهد بیشتری درس بخونین. در واقع برای شما هدف تعیین می‌کنه و نقشه‌ راه شما میشه. اهمیت برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی به قدری زیاده که رتبه برترهای کنکور به همه پیشنهاد می‌کنن.

همونطور که در ابتدا گفتیم، در پایه دوازدهم با دو غول امتحان نهایی و کنکور مواجه می‌شین. بدون برنامه‌ریزی درست، نمیشه باهاشون مقابله کرد. اما وقتی برنامه‌ریزی درسی درستی داشته باشین، هیبت وحشتناک این دو غول در هم می‌شکنه. این موضوع باعث میشه با آرامش خاطر و حداقل استرس، به درس خوندن ادامه بدین.

حتما می‌دونین که برای کسب نتیجه‌ خوب، باید مواظب سلامت جسمی و روحی خودتون باشین. در ادامه نکاتی برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی ارائه شده که حتما می‌تونه برای شما مفید باشه.

۱ـ برنامه‌ریزی درسی باید شخصی‌سازی بشه!

هر دانش‌آموز سبک متفاوتی برای یادگیری داره. برنامه‌ریزی درسی موفق باید با روحیات و ویژگی‌های شما هماهنگی داشته باشه. برای کشف سبک یادگیری خودتون، کافیه سوالات زیر رو از خودتون بپرسید:

  • می‌تونم برای مدت طولانی روی یک موضوع تمرکز داشته باشم؟
  • چه ساعاتی از روز بازدهی بهتری برای درس خوندن دارم؟
  • آیا بعد از شرکت در کلاس‌ها نیاز به استراحت دارم؟
  • میانگین ساعات مطالعه‌ من چقدره؟

به این ترتیب می‌تونین شناخت بهتری از خودتون پبدا کنین و با توقعات معقول، پایبندی خودتون رو به برنامه‌ریزی درسی افزایش بدین. توقع معقول یعنی این که بدونین می‌تونین روزی چند ساعت ریاضی یا حسابان بخونین و خسته نشین. پیدا کردن میانگین ساعت مطالعه هم کار سختی نیست.

کافیه تعداد ساعات مطالعه خودتون رو بر تعداد روزهایی که به مطالعه اختصاص دادین تقسیم کنین. به این شکل می‌تونین برای یک هفته‌ خودتون برنامه‌ای معقول پیاده کنین که پایبندی بهش آسونه.

۲ـ برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی اولویت‌بندی کن

مطمئن شین که کلاس‌ها، تعهدات کاری و فعالیت‌های فوق برنامه‌ شما در برنامه‌ریزی درسی قرار گرفته باشن. این به شما کمک می‌کنه که زمان‌های خالی خودتون رو در طول روز و هفته بدونین و برای مطالعه‌ مفید ازشون استفاده کنین. حالا اینجاست که بحث اولویت‌بندی مطرح میشه.

اولویت شما به عنوان یک دانش‌آموز پایه دوازدهم، درس خوندن برای امتحانات نهایی و کنکوره. اما درس‌هایی که باید بخونین هم باید بر اساس اهمیت اولویت‌بندی بشن. به عبارتی باید با توجه به میزان ضریب دروس در کنکور درس بخونین. در جدول زیر دروس مهم دوازدهم ریاضی ارائه شده:

نام درس ضریب
ریاضی ۱۲
فیزیک ۹
شیمی ۷

با توجه به اهمیت این سه درس، باید زمان بیشتری رو به نکته‌برداری و تست‌زنی این دروس اختصاص بدین. اینجا لازمه که نکات ضعف و قوت خودتون رو خوب بشناسید و در صورت نیاز از مشاور کمک بگیرین.

۳ـ برنامه راهبردی برای پایه دوازدهم ریاضی لازمه!

داشتن برنامه راهبردی یا استراتژی به این معنیه که بدونین طی یک مدت زمان مشخص باید چه درس‌هایی رو به طور کامل ببندین. اینجا به یک نقشه‌ راه نیاز دارین که به شما بگه چه زمانی برای مطالعه‌ دروس مختلف مناسب‌تره.

برنامه‌ریزی راهبردی داشته باش

برنامه‌های راهبردی مدرسه، کلاس کنکور و مشاور تحصیلی می‌تونه به شما کمک کنه که دید واضح‌تری نسبت به امور پیدا کنین. با پیگیری یک برنامه راهبردی درست و تحلیل اون با کمک مشاور، پیشرفت شما طی دوره‌ درس خوندن برای کنکور ارزیابی میشه. به این ترتیب، برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی بهتره با یک برنامه راهبردی همراه باشه.

۴ـ انواع روش‌های برنامه‌ریزی رو بشناس

به طور کلی سه روش برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی وجود داره که عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی حجمی؛
  • برنامه‌ریزی زمانی؛
  • برنامه‌ریزی حجمی-زمانی؛

برنامه‌ریزی حجمی-زمانی می‌تونه بهترین نوع برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی باشه. چرا که در این روش برنامه‌ریزی علاوه بر مدت زمان مطالعه، میزان مطالعه هم در نظر گرفته میشه. این برنامه‌ریزی قابلیت شخصی‌سازی بیشتری داره و می‌تونید بر اساس شرایط و روحیات خودتون به آسونی تنظیمش کنید.

برای مثال شما تعیین می‌کنین که در روز دوشنبه باید از ساعت ۴ تا ۶ عصر، یک فصل فیزیک بخونین. همچنین در این روش، زمان درس خوندن شما هم نظم بیشتری به خودش می‌گیره.

همین حالا بخون!  برنامه‌ریزی کنکور 1403

۵ـ چند تا زنگ تفریح در برنامه‌ بذار

یادتون باشه که ما ربات نیستیم و به استراحت نیاز داریم. ذهن ما برای پردازش امور ظرفیت محدودی داره؛ بر این اساس لازمه زمان‌هایی رو به استراحت و تفریح اختصاص بدیم. گنجاندن کارهای زیر در جدول برنامه‌ریزی دوازدهم ریاضی به شما کمک می‌کنه که بازدهی بهتری داشته باشین:

  • انجام تمرینات کششی؛
  • نوشیدن آب کافی؛
  • صرف تنقلات؛
  • پیاده‌روی یا دویدن؛
  • ورزش‌هایی مانند شنا، یوگا و …

به خودت استراحت بده

زنگ تفریح رو بدون استرس و فشار بگذرونین و سعی کنین در لحظه باشین. بعد می‌تونین با قوای بیشتری به درس خوندن ادامه بدین. تمام این فعالیت‌ها رو می‌تونین توی دفتر برنامه‌ریزی خودتون درج کنین یا براشون روی ساعت یا گوشی هوشمندتون آلارم تعیین کنین.

فقط یادتون نره که حتما انجامشون بدین. انجام فعالیت‌هایی که خیلی به فکر کردن نیاز نداره هم پیشنهاد میشه. برای مثال می‌تونیم به فعالیت‌هایی مثل بردگیم، فوتبال دستی، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی اشاره کنیم.

۶ـ تکنیک پومودورو رو امتحان کن

اگه فقط در بازه‌های زمانی کوتاه قادر به درس خوندن هستین، می‌تونین از تکنیک پومودورو استفاده کنین. این تکنیک برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی به شدت جواب می‌ده. به ویژه برای دانش‌آموزانی که به اهمال‌کاری دچار هستن. روش پیروی از این تکنیک به این صورته:

  • به ۲۵ دقیقه مطالعه پایبند باشین.
  • بعد از ۲۵ دقیقه مطالعه، ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشین.
  • این کار را چهار بار تکرار کنین.
  • در آخر استراحت طولانی‌تری داشته باشین.

یک زنگ تفریح طولانی به شما کمک می‌کنه که انگیزه‌ بیشتری برای مطالعه به دست بیارین. این تکنیک همچنین باعث میشه که با تمرکز بیشتری درس بخونین. به شرط اینکه از عوامل حواس‌پرتی دوری کنین و کاملا وفادار بمونین.

اگه تلفن همراه تمرکز شما را از بین می‌بره، می‌تونین از تایمرهای دیگه‌ای برای زمان‌بندی استفاده کنین. به مرور این تکنیک برای شما تبدیل به عادت میشه. تازه اون وقته که می‌فهمین تا چه حد تونسته در برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی به شما کمک کنه.

۷ـ برنامه‌ریزی منعطف موفقه!

قشنگی برنامه‌ریزی درسی به اینه که با توجه به نیازهای ما و شناختی که از خودمون به دست میاریم، قابل تغییر باشه. هر زمان حس کردین که با برنامه‌ هماهنگ نیستین، انگیزه ندارین و نیازهای شما برطرف نمیشن، باید تغییراتی توی برنامه‌ریزی درسی خودتون ایجاد کنین.

برنامه‌ریزی باید منعطف باشه

در واقع جدول برنامه‌ریزی درسی شما یک لوح سنگ‌نوشته نیست و می‌تونین در مراحل مختلف تغییرش بدین. برای مثال می‌تونین ساعات فراغت خودتون رو افزایش یا کاهش بدین، سرفصل‌ها رو به شکل دیگه‌ای تقسیم‌بندی کنین و کلی کار دیگه. تهیه گزارش از برنامه‌ریزی درسی به شما کمک می‌کنه که از تغییرات لازم سر در بیارین.

سخن پایانی در مورد برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی

استرس و اضطراب عامل اصلی فرار ما از موقعیت و اهمال‌کاریه. با داشتن یک برنامه‌ درسی مناسب می‌تونین استرس خودتون رو به حداقل برسونین و مسئولانه و متعهد به درس خوندن ادامه بدین. کمک گرفتن از مشاور تحصیلی می‌تونه به شناخت توانمندی‌های شما کمک کنه.

داشتن مشاور تحصیلی برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی می‌تونه به اندازه‌ کمک گرفتن از منابع آموزشی مهم باشه. اگه در پیدا کردن مشاور کنکور مورد اعتماد مشکل دارین، می‌تونین به اپلیکیشن فاب مراجعه کنین و به صورت تضمینی از مشاوره کنکور بهره‌مند بشین.

همچنین شناختن ضعف‌ها و قوت‌ها برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم ریاضی خیلی خیلی مهمه. اگه فکر می‌کنی توی یک درس ضعیفی، می‌تونین از طریق اپلیکیشن فاب، آموزشی ارزون و حرفه‌ای رو تجربه کنین.

استفاده از این امکانات ارزون و در دسترس، روند پیشرفت شما رو سریع‌تر می‌کنه و باعث میشه که حسابی از رقبا جلو بزنی. یادتون باشه که کنکور یک میدون رقابته و برای پشت سر گذاشتنش باید روحیه‌ رقابت رو در خودتون تقویت کنین.

همچنین بخوانید: مقاله برنامه‌ریزی درسی یازدهم ریاضی

سوالات متداول
  • اگه دیر شروع کرده باشیم، برنامه‌ریزی فایده‌ای داره؟

    دیر شروع کردن همیشه به معنی عدم موفقیت نیست. اتفاقا وقتی دیر شروع می‌کنین باید با پشتکار بیشتری ادامه بدین و این به یه برنامه‌ریزی فشرده و خوب نیاز داره. تو یه برنامه‌ریزی خوب، تمام محدودیت‌ها در نظر گرفته می‌شه که یکی از اون محدودیت‌ها زمانه!

  • چطور به برنامه‌ریزی درسی پایبند بمونم؟

    برای پایبند بودن به برنامه باید اول از همه به هدفتون وفادار باشین. کارهای خلاقانه‌ای مانند در نظر گرفتن پاداش‌های کوچک بعد از اتمام تسک‌ها می‌تونه به پایبندی شما کمک کنه.

  • آیا برنامه‌ریزی برای درس خوندن در طول شب مشکل داره؟

    اصولا ساعات اولیه صبح برای مطالعه زمان بهتریه. اما اگه به هر دلیل شب‌ها بازدهی بهتری دارین یا در طول روز وقت نمی‌کنین درس بخونین؛ می‌تونین برای درس خوندن شبانه برنامه‌ریزی کنین. شرایط تمام افراد با هم متفاوته و برنامه‌ریزی درسی برای هر فرد ممکنه با فرد دیگه زمین تا آسمون فرق داشته باشه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *