بلاگ فاب

برنامه‌ریزی کنکور انسانی

فهرست عناوین

آموزش برنامه‌ریزی کنکور انسانی

برنامه‌ریزی کنکور انسانی برای اینه که شما دوست خوبم رو از استرس‌های زیادی که توی مسیر کنکور باهاش مواجهی دور کنه. میدونم! میدونم که حرفت اینه که حجم درس‌های ما زیاده و باید یک عالمه درس رو یاد بگیریم، اما شک نکن این مساله رو هم مثل بقیه چالش‌های زندگیت پشت سر می‌ذاری.

خیلی‌ها فکر می‌کنن درس‌های رشته‌ انسانی رو باید حفظ کرد و کلا فراموش می‌کنن که این درس‌ها مفهومی هستن و باید یادشون گرفت.

راستش رو بخواین شما دانش‌آموزان انسانی بجز یادگیری، باید یک برنامه‌ریزی کنکور دقیق برای مرور درس‌هاتون در نظر بگیرین تا یک وقت آفت فراموشی سراغ کاشته‌ها و داشته‌هاتون نیاد و زحمات‌تون رو به باد نده!

روش مطالعه مناسب برای کنکور انسانی

بچه‌ها! همونطوری که می‌دونین هر درسی یک ضریب برای خودش داره و این نشون میده توی کنکور هر درسی به چه اندازه مهمه! ولی بازم این رو بهتون بگم که مهم بودن اون درس معنیش این نیست که شما حتما و قطعا باید روی اون حساب ویژه‌ای باز کنین.

بهتره که با روند آزمون‌ها حتما آشنا باشی و لااقل توی چند دوره آزمون شرکت کنی تا به‌ قول قدیمی‌ها بفهمی چند مرده حلاجی. تا یادم نرفته اینم بگم که اگه آزمون دادن توی یک بازه‌ زمانی مرتب و مشخص باشه تاثیرش خیلی بیشتره.

انواع روش‌های برنامه‌ریزی کنکور انسانی

برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی دانش‌آموزان، از روش‌های متنوعی می‌تونن استفاده کنن. هر دانش‌آموز بسته به میزان یادگیری، وقت‌های آزاد و همینطور شرایط زندگی‌اش، باید یکی از این روش‌های یادگیری را برای خودش انتخاب کنه.

انواع روش‌های برنامه‌ریزی کنکور انسانی

برنامه‌ریزی زمانی

روش این نوع برنامه‌ریزی خیلی ساده‌ست. برنامه‌ریزی زمانی به شما میگه که امروز مثلا اقتصاد رو دو ساعت بخون و برای ادبیات سه ساعت وقت بذار و عملا کاری به حجم موارد مطالعه‌ شما نداره.

ولی این برنامه‌ریزی زمانی باید واقع‌بینانه و منطقی باشه. مثلا اگه صبح دیر از خواب بیدار شدی و حس کسلی داشتی، نگو که می‌خوام از الان ۴ ساعت عربی بخونم. مطالعه می‌تونه در حد بیست دقیقه تا نیم ساعت باشه ولی مفید باشه.

برنامه‌ریزی حجمی

خب بچه‌ها این برنامه‌ریزی به شما میگه که مثلا امروز قراره یک فصل از روانشناسی رو بخونی و شما اگه دلت خواست و تونستی توی یک ساعت و اگه خواستی می‌تونی توی ده ساعت تمومش کنی؛ حالا باز خودت می‌دونی! فقط باید این فصل رو تموم کنی.

برنامه‌ریزی حجمی-زمانی

این نوع برنامه‌ریزی تلفیقی از برنامه‌‌ زمانی و برنامه حجمیه. این برنامه قشنگ به همه لحظات زندگی یک دانش‌آموز فکر کرده و بهت میگه الان توی همین لحظه‌ای که هستی چه کاری باید انجام بدی؛ مثلا الان وقت دیدن فیلم آموزشیه و 2 ساعت دیگه باید بریم سراغ خوندن فلان شعر از ادبیات.

به نظر کارشناسان اهل فن قطعا این نوع درس خوندن، هم به‌ درد دنیاتون می‌خوره و هم آخر‎‌‌تون. اما رفیق یادت بمونه هر کدوم از این روش‌ها رو می‌تونی انتخاب کنی. اما چیزی که مهمه داشتن تعهد به برنامه‌ایه که تصمیم گرفتی برای خودت داشته باشی.

کارهایی که باید برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی انجام بدی

برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی، یک سری بایدها و نبایدها وجود داره که دانش‌آموزها با رعایت اون‌ها می‌تونن نتیجه بهتری از برنامه‌ریزی خودشون بگیرن. خیلی از دانش‌آموزان در اجرای برنامه‌ریزی کنکور انسانی به مشکل می‌خورن.

مشاورین تحصیلی همیشه توصیه کردن که دانش‌آموزان برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی، حتما به مسائل پیرامون خودشون توجه کنن. اون‌ها باید درس‌ها رو اولویت‌بندی کنن و برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی، حتما به یک خودشناسی رسیده باشن؛ تا بتونن عملکرد بهتری از خودشون به جا بذارن.

خیلی از دانش‌آموزان، طبق توصیه‌های دیگران یا با صلاح‌دید خودشون، بدون فکر به بخش‌های مختلف زندگی‌شون اقدام به طراحی یک برنامه‌ریزی برای کنکور انسانی می‌کنن. این دانش‌آموزان بعد از شکست توی اجرای این برنامه‌ریزی مشکل رو از طرف خودشون می‌بینن و دست به سرزنش و سرکوفت به خودشون می‌زنن. در صورتی که مشکلی در یادگیری اون‌ها وجود نداره؛ مشکل اصلی در اجرای باید‌ها و نباید‌های برنامه‌ریزی کنکور انسانیه.

برنامه‌ریزی کنکور انسانی به صورت راهبردی

هر چی تا اینجای کار یاد گرفتیم کلیات قضیه بوده و می‌خوام این‌جا کمی از جزییات بگم بچه‌ها! این خیلی مهمه که به کنکور مثل یک سفر نگاه کنین. ما اگه بخوایم چند روز سفر بریم باید بررسی کنیم ببینیم مقصدمون کجاست و چه چیزهایی باید برای خودمون توی‌ مسیر داشته باشیم و بدونیم کدوم راه برای رسیدن به مقصدمون مسیر کوتاه‌تریه.

این برنامه‌‌ای که ازش صحبت کردیم، باید با مدرسه و کلاس‌هاتون تداخل نداشته باشه و هم مسیر با اون‌ها باشه؛ همچنین باید با زمانی که شما در اختیار دارین متناسب باشه. نکنه یک وقت شما فقط سه ماه وقت داشته باشین و برنامه‌ای بنویسین که به زمان زیادی برای اجرا نیاز داشته باشه.

برنامه‌ راهبردی خوب برنامه‌ایه که زمانی رو هم به مرور درس‌ها اختصاص بده. یادتون نره شما خیلی به مرور احتیاج دارین که اطلاعات‌تون یهو نپره.

شناخت اهمیت درست درس‌ها برای زمان‌بندی

همونطوری که کمی قبل درباره‌ اهمیت دروس صحبت کردیم اینجا هم میخوام بهتون بگم که ضریب هر درس چنده. این یعنی شما می‌تونین متوجه بشین ارزش هر تست توی هر درس چقدره.

بالاترین ضریب رو درس ادبیات عزیز داره که می‌دونم حتما همه‌ شما دوسش دارین. ضریب درس ادبیات هشته و بعد از اون ریاضیه که ضریب شش رو به خودش اختصاص میده. بقیه‌ درس‌ها ضریب‌شون پنجه به‌ جز درس‌های اقتصاد و روانشناسی که ضریب دو دارن.

خودشناسی

شنیدین میگن اول باید خودمون رو بشناسیم تا بعدا بتونیم بقیه چیزا رو درک کنیم؟ توی کنکور هم همینه! مساله مهمیه که تو به‌ عنوان یک دانش‌آموز کنکوری بدونی چند ساعت مطالعه برات لازمه. این‌ که بدونی خواب شبانه‌روزت چند ساعت باشه برات کافیه و تو رو سرحال میکنه خیلی موضوع مهمیه.

باید تست کنی و بفهمی الان به‌طور میانگین چند ساعت درس می‌خونی و چقدر توانایی داری برای زیادتر کردن ساعت مطالعاتی خودت.

چند تا توصیه برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی

دیگه تقریبا هرچی برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی لازم داشتین رو بهتون گفتیم. با مدل‌های مختلف برنامه‌ریزی که آشنا شدین، بایدها و نباید‌ها رو هم که شناختین، حالا براتون چندتا نکته آماده کردیم که توی برنامه‌ریزی درسی به کمکتون میاد.

چند تا توصیه برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی

  • حتما برنامه‌هاتو توی دفتر برنامه‌ریزی یا جدول برنامه‌ریزی یادداشت کن.
  • بعد از هر روز درس خوندن گزارش روزانه‌ خودت رو بنویس تا بتونی بعدا بررسی‌شون کنی.
  • تو لایق تشویقی؛ هر موفقیت کوچیک خودتو جشن بگیر و برای خودت انگیزه ایجاد کن.
  • برای خودت زمان مطالعه استاندارد تعیین کن؛ مثلا به ازای هر 50 دقیقه درس خوندن ده دقیقه استراحت کن.

سخن پایانی در مورد برنامه‌ریزی کنکور انسانی

برنامه‌ریزی کنکور انسانی برای دانش‌آموزان مهمه؛ اما باید بدونین که چون حجم مطالب شما زیاده و شما باید مطالب و درس‌های بیشتری رو مطالعه کنین لازمه که زمان بیشتری رو بهش اختصاص بدین. با طراحی برنامه راهبردی مخصوص به خودتون، اهداف‌تون رو مشخص کنین و بعدش قدم بردارین. محکم قدم بردارین!

امیدواریم توی مسیری که پیش رو دارین موفق باشین. توی این مسیر ما کنارتونیم و هر سوالی داشتین می‌تونین توی بخش نظرات با ما در میون بذارین. فاب مثل یه رفیق خوب همیشه همراه شماست.

همچنین بخوانید: مقاله برنامه‌ریزی کنکور هنر

سوالات متداول
  • دونستن ضریب‌ها توی برنامه‌ریزی کنکور انسانی مهمه؟

    بله ضریب دروس بهتون میگه هر تست هر درس چقدر ارزش داره.

  • گزارش نویسی روزانه چه کمکی به من توی برنامه‌ریزی کنکور انسانی می‌کنه؟

    باعث میشه بتونی روند پیشرفت خودتو بررسی کنی.

  • زمان مطالعه استاندارد برای یک دانش‌آموز چقدره؟

    معمولا به ازای هر 50 دقیقه درس خونده باید 10 دقیقه استراحت کنین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *