بلاگ فاب

برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی

برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی

فهرست عناوین

پایه یازدهم تمام رشته‌ها، پیش‌درآمدی برای کنکور محسوب میشه. برای همین هم برنامه‌ریزی درسی اهمیت بسیاری پیدا می‌کنه. توی این مقاله نکات مهمی برای برنامه‌ریزی درس یازدهم تجربی ارائه شده که حتماً می‌تونه براتون مفید باشه.

نکات مهم برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی

برنامه‌ریزی درسی از جمله کارهاییه که برای رسیدن به نتیجه‌ مطلوب، حتماً باید انجام بدین. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای برنامه‌ریزی وجود داره که با در نظر گرفتن موارد زیر تعیین میشه:

  • شرایط دانش‌آموز
  • میزان کارهایی که باید انجام بده
  • میزان قوی یا ضعیف بودن دانش‌آموز
  • روش درس خوندن دانش‌‌آموز

برنامه‌ریزی درسی پایه یازدهم برای رشته‌های مختلف متفاوت در نظر گرفته میشه. اگه خیلی زود و از اوایل دوران تحصیل با برنامه‌ریزی درسی پیش رفته باشین، خیلی راحت می‌تونین در پایه‌های بالاتر، برنامه‌ای اصولی و مناسب برای خودتون پیاده‌سازی کنین.

اما اگه تا حالا نتونستین به برنامه‌ریزی پایبند باشین، بهتره که از یک فرد متخصص کمک بگیرین. به طور کلی برای برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی باید چند نکته‌ مهم رو به خاطر داشته باشین که در ادامه بهشون می‌پردازیم.

درک اهمیت دروس تخصصی یازدهم تجربی

برای برنامه‌ریزی درسی پایه یازدهم تجربی، قبل از هر چیزی باید با دروس این رشته آشنا بشین. برنامه‌ریزی برای هر درس با توجه به میزان سختی یا آسونی اون درس انجام میشه. همچنین باید نقاط ضعف و قدرت خودتون رو بشناسین و بر این اساس برنامه‌ریزی کنیم.

درک اهمیت دروس تخصصی یازدهم تجربی

اینجا ما تک به تک به معرفی دروس پایه یازدهم تجربی و میزان اهمیت‌شون در کنکور سراسری می‌پردازیم. به این ترتیب می‌تونین درک بهتری از ساعات مورد نیاز مطالعه و تست‌زنی این دروس داشته باشین.

زیست یازدهم تجربی

درس زیست‌شناسی ۲ که برای یازدهم تجربی تدوین شده، یکی از مهم‌ترین دروس رشته‌ تجربیه. ضریب بالا (۱۲) این رشته در کنکور سراسری، اهمیت این درس رو خیلی خوب بهمون نشون میده. برای همین لازمه که در برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی زمان خوبی رو بهش اختصاص بدیم. 

روش خوندن زیست برای هر دانش‌آموزی متفاوته. اگه در خوندن این درس مشکل دارین، می‌تونین با یک مشاور تحصیلی مشورت کنین تا کمکتون کنه. اما مرور مداوم سرفصل‌ها تکنیکیه که تقریبا برای هر دانش‌آموزی جواب میده. پس در برنامه‌ریزی درسیت به شکل فصل به فصل پیش برو و ساعت‌هایی رو به مرور دروس اختصاص بده.

همین حالا بخون!  آموزش زیست یازدهم

شیمی

درس شیمی ۲ پایه یازدهم تجربی از جمله درس‌های چالش‌برانگیزه. چون هم نکته‌هایی برای به خاطر سپردن داره و هم لازمه که فرمول‌ها رو بفهمین. برای همین باید در برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی به شکل ویژه‌ای باهاش رفتار کنیم. درس شیمی در کنکور سراسری ضریب ۹ داره.

برای همین لازمه که وقت زیادی رو برای خوندن این درس اختصاص بدین. اگه در فهم مطالب ضعیف عمل می‌کنین، بهتره که از یک معلم خصوصی کمک بگیرین. برای به خاطر سپردن مطالب باید از تکنیک مرور مطالب، به شکل استفاده از فلش کارت یا ضبط صدا استفاده کنین.

همینطور برای روشن شدن مفاهیم نیاز به تمرین دارین. پس در برنامه‌ریزی درسی‌تون باید زمان‌های خاصی رو برای به خاطر سپردن و درک مطالب فهمیدنی اختصاص بدین.

ریاضی

ریاضی ۲ پایه یازدهم تجربی از اون درس‌هاست که به حمل تمرین و تست‌زنی زیاد نیاز داره. ضریب ۷ این درس، نشون میده که اهمیتش در کنکور نسبتا بالاست. پس باید در برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی، زمان‌های خاصی رو به تست‌زنی و حل تمرین اختصاص بدین.

اگه در فهم مطالب درس ریاضی ۲ مشکل دارین، بهتره که از یک معلم خصوصی کمک بگیرین. معلم خصوصی شمارو با روش‌های درست خوندن ریاضی آشنا می‌کنه و برنامه‌ زمانی درستی برای پرداختن به سرفصل‌های مختلف این درس، براتون در نظر می‌گیره.

همین حالا بخون!  آموزش ریاضی یازدهم تجربی

فیزیک

روش خوندن فیزیک ۲ پایه یازدهم تجربی مشابه درس ریاضیه. ضریب این درس هم مشابه ریاضیه. برای این درس هم در برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی، باید زمان‌های خاصی رو به حل تمرین و تست‌زنی اختصاص بدین. مشاور تحصیلی می‌تونه بهتون کمک کنه که در یک زمان‌بندی مناسب، مباحث رو تموم کنین و به تست‌زنی بپردازین.

همچنین عملکرد شمارو بررسی می‌کنه و در صورت نیاز بهتون می‌گه که باید زمان بیشتری رو به مطالعه یا تست‌زنی اختصاص بدین.

فیزیک

زمین‌شناسی

زمین‌شناسی پایه یازدهم تجربی از جمله درس‌های چالشیه. ضریب این درس پایینه اما دلیل نمی‌شه که براش وقت نذارین. برای خوندن این درس نباید فقط به کتاب درسی اکتفا کنین. درس‌نامه‌ها و کتاب‌های کار و تست برای خوندن این درس لازمن.

برای همین باید در برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی، زمان‌های خاصی به تست‌زنی و خوندن درس‌نامه‌ها اختصاص داده بشه. با استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و کمک گرفتن از مشاور، می‌تونین تشخیص بدین که چه مدت زمانی رو باید برای خوندن سرفصل‌های مختلف این رشته در نظر بگیرین. 

شناخت نقاط قوت و ضعف

شما به عنوان دانش‌آموز پایه یازدهم، حتماً تا حالا متوجه شدین که در چه درس‌های قوی هستین و در کدوم درس‌ها ضعیف عمل می‌کنین. شناخت نقاط قوت و ضعف، مهم‌ترین قدمیه که باید برای برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی بردارین.

بدیهیه که برای درک دروسی که براتون دشواره به زمان بیشتری نیاز دارین. پس این باید در برنامه‌ریزی درسی شما در نظر گرفته بشه. از طرفی کار کردن روی نقاط قوت هم برای قبولی در کنکور سراسری خیلی مهمه. پس باید تعادل رو رعایت کنین و برای هر درس زمان‌بندی درستی در نظر بگیرین.

داشتن چشم‌انداز برای برنامه‌ریزی درسی لازمه

داشتن چشم‌انداز و هدف در برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی موضوع مهمیه. بدون داشتن هدف، احساس بلاتکلیفی سراغتون میاد و نمی‌دونین چطور باید عمل کنین. اهدافی که تعیین می‌کنین باید به صورت بلند مدت و کوتاه مدت باشه.

برای مثال باید پیش خودتون بگین که تا بعد از عید فلان درس رو تموم کردم و فقط تست می‌زنم. این میشه هدف بلند مدت. اما اگه برای مثال بگین امروز فلان مبحث فیزیک رو تموم می‌کنم، میشه هدف کوتاه مدت. این تعیین هدف بهتون کمک می‌کنه که سرعت عملتون رو ارتقا بدین. 

انعطاف در برنامه‌ریزی درسی لازمه

منعطف عمل کردن به معنی بی‌خیالی نیست. به این معنیه که جا برای تغییر بذارین. برنامه‌‌ریزی درسی شما یک سند قانونی نیست که تنوع‌پذیر نباشه. دلیل شکست خوردن بیشتر برنامه‌ریزی‌ها، همین خشک بودن و عدم انعطافه.

همچنین باید بدونین که در دوره‌های مختلف درس خوندن برای کنکور، باید روی دروس و روش‌های متفاوتی تمرکز کنین. یعنی با گذشت زمان، باید تغییراتی رو در برنامه‌ریزی اعمال کنین تا بهترین نتیجه رو بگیرین و از ادامه دادن خسته نشین.

از قانون قورباغه را قورت بده پیروی کنین

قورباغه را قورت بده به این معنیه که اول سراغ کارهای سخت‌تر برین. وقتی این کارها انجام بشن، برای انجام سایر کارهای برنامه‌ریزی درسی، انگیزه‌ بیشتری دارین. برای مثال شما در درس ریاضی خیلی قوی نیستین. می‌تونین در برنامه‌ریزی هفتگی یا روزانه یازدهم تجربی، اولین زمان ممکن رو به این درس اختصاص بدین.

عمل کردن به این تکنیک، باعث کاهش استرس و اضطراب میشه. همچنین با پایبندی به این روش، از شر اهمال‌کاری خلاص می‌شین.

استراحت کردن رو فراموش نکن

ذهن آدم گنجایش معینی داره و این برای افراد مختلف با هم متفاوته. طبیعیه که با یک ذهن خسته نمی تونین به درس خوندن ادامه بدین. پس لازمه که در برنامه‌ریزی درسی، زمان‌هایی رو به استراحت اختصاص بدین. مدام درس خوندن و استراحت نکردن، نتیجه‌ خوبی نداره چون عملاً بازدهی رو کاهش میده و در فهم مطالب دچار مشکل می‌شین.

بازه‌هایی که برای استراحت کردن و زنگ تفریح در نظر می‌گیرین باید با توجه به میزان سختی درس و توان ذهنی شما تعیین بشه. برای مثال برای خوندن درس ریاضی، باید در بازه‌های طولانی‌تری درس بخونین تا مطالب از دستتون در نره، پس به زنگ تفریح‌های طولانی‌تری نیاز دارین.

استراحت کردن رو فراموش نکن

گزارش کار تهیه کنین

تهیه‌ گزارش کار هفتگی و روزانه از جمله مهم‌ترین اقداماتیه که باید برای برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی انجام بدین. به این ترتیب که در پایان هر هفته، عملکرد خودتون رو بررسی می‌کنین و می‌بینین که چقدر مطابق برنامه پیش رفتین.

با این کار، موقع جمع‌بندی مباحث با مشکل روبرو نمی‌شین و می‌دونین در چه تاریخی به اهداف کوتاه مدتتون دست پیدا کردین. همچنین می‌تونین دلایل عدم پیش رفتن با برنامه‌ریزی رو در قسمت مخصوصی در گزارش کار بنویسین. تا با دید بازتری برنامه‌ریزی درسی خودتون رو ارتقا بدین.

برنامه‌ریزی یازدهم تجربی برای تعطیلات نوروز

تعطیلات عید، فرصت خوبیه که بتونین به یک جمع‌بندی درست از دروس برسین و برای ادامه هدف تعیین کنین. می‌تونین برای برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی در تعطیلات نوروز، به این شکل عمل کنین:

۱ـ وضعیت هر درس رو بررسی کنین

برای این کار می‌تونین یک جدول تهیه کنین که داخلش مقدار مطالب خونده شده و مطالب باقی‌مونده مشخص شده باشه. یک ستون هم برای توضیحات بیشتر در نظر بگیرین که راحت‌تر وضعیت خودتون رو بسنجین. 

۲ـ اولویت‌بندی کنین

بعد از ارزیابی وضعیت، نوبت اولویت‌بندیه. به دلیل محدودیت زمانی، پیشنهاد می‌کنیم که به این شکل عمل کنین:

  • اول دروسی که به مرور نیاز دارن رو داخل برنامه‌ریزی درسی قرار بدین.
  • بعد به دروس باقی‌مونده بپردازین.

مشاوره برای برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی

برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی از جمله کارهاییه که هر دانش‌آموزی از پسش برنمیاد. اگه از کودکی با مفهوم برنامه‌ریزی آشنا شده باشین، در دوران دبیرستان هم می‌تونین خیلی راحت برای خودتون برنامه‌ریزی کنین. اما اگه برنامه‌های شما مدام با شکست مواجه می‌شن، بهتره که از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرین.

مشاور تحصیلی با بررسی وضعیت و روحیات شما، می‌تونه برنامه‌ای منعطف برای شما تدوین کنه که عمل کردن بهش آسونه. 

چرا برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی مهمه؟

پایه‌ یازدهم به طور کلی از این جهت اهمیت داره که مدام داریم به کنکور نزدیک و نزدیک‌تر می‌شیم. کنکور هر سال داره رقابتی‌تر میشه و شکل جدیدی پیدا می‌کنه. برای همین دانش‌آموزانی که زودتر شروع می‌کنن، شانس بیشتری برای قبولی در کنکور دارن. برای درس خوندن اصولی، باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشین.

پایه یازدهم تجربی، زمانیه که نسبت به دروس تخصصی شناخت خوبی پیدا کردین. پس نباید فرصت رو از دست بدین. چون پایه دوازدهم باید با غول امتحان نهایی هم دست و پنجه نرم کنین. درس خوندن در طول سال تحصیلی و جمع‌بندی در تابستان، بهترین کاریه که می‌تونین برای برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی انجام بدین.

چرا برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی مهمه؟

سخن پایانی در مورد برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی

در این مقاله به برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی پرداختیم و براتون روشن کردیم که تا چه میزان برای قبولی در کنکور سراسری اهمیت داره. اگه فکر می‌کنین به تنهایی قادر به پیاده‌سازی برنامه‌ریزی درسی نیستین، بهتره از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرن.

همچنین اگه در فهم مطالب هر درس مشکل داشتین، می‌تونین به فکر پیدا کردن معلم خصوصی باشین. برنامه فاب این کار رو براتون خیلی آسون کرده. اینجا با کمترین هزینه می‌تونین به بهترین فیلم‌های آموزشی دسترسی پیدا کنین.

اگه در مورد برنامه‌ریزی درسی یازدهم تجربی سوالی براتون پیش اومد، می‌تونین توی بخش نظرات با ما به اشتراک بذارین. کارشناسان مجموعه آموزشی فاب در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخ‌گوی سوالات شما هستن.

همچنین اگه می‌خواین از الان برای سال بعدتون هم برنامه‌ریزی کنین و برای قدم گذاشتن در مسیر موفقیت آماده بشین، می‌تونین مقاله برنامه‌ریزی درسی دوازدهم تجربی ما رو مطالعه کنین. ضمنا، اپلیکیشن فاب یک محصول آموزشی مناسب برای یادگیری بهتر دانش‌آموزانه. برای دسترسی راحت به مطالب آموزشی، کافیه همین حالا اپلیکیشن فاب رو دانلود و سپس نصب کنین.

سوالات متداول
  • دچار اهمال‌کاری هستم. چطوری می‌تونم به برنامه درسی پایبند باشم؟

     

    پیشنهاد می‌کنیم که از یه مشاور تحصیلی کمک بخواین. راهکارهایی مثل هدف‌گذاری، در نظر گرفتن پاداش برای انجام وظایف مطابق برنامه … می‌تونه جواب بده.

  • آیا خواندن کتاب‌های درسی به تنهایی برای کنکور کافیه؟

    پیشنهاد می‌کنیم که فقط به خواندن کتاب‌های درسی اکتفا نکنین و از منابع دیگه‌ای مثل کتاب‌های کمک‌آموزشی و ویدئوهای آموزشی هم کمک بگیرین.

  • منظور از تعیین هدف در برنامه‌ریزی درسی چیه؟

    منظور از تعیین هدف در برنامه‌ریزی درسی اینه که برای تمام کردن سرفصل‌ها یا کل کتاب، زمان خاصی رو تعیین کنیم. به این شکل با سرعت بیشتری ادامه می‌دین و انگیزه‌ی بیشتری برای عمل به برنامه‌ریزی درسی پیدا می‌کنین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *