بلاگ فاب

آموزش تکنیک ضربدر منها

فهرست عناوین

کنکور و آزمون‌های تستی به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی دانش‌آموزان تبدیل شدن. موفقیت توی این ماراتن بزرگ تا حد زیادی آینده تحصیلی دانش‌آموزان رو تضمین میکنه. اما قبولی توی آزمون سراسری به همین سادگی نیست و همه چیز به مطالعه کتاب و منابع تستی مربوط نمیشه.

هرچه قدر هم که کتاب‌های درسی رو حفظ باشین و هزاران تست حل کنین، اگه از تکنیک‌های آزمون دادن اطلاع نداشته باشین نمی‌تونین از پس سوالات آزمون سراسری بربیاین. یکی از این تکنیک‌های کاربردی، تکنیک ضربدر منها هستش که بین دانش‌آموزان کنکوری طرفداران زیادی داره.

توی این مقاله قصد داریم به آموزش تکنیک ضربدر منها بپردازیم تا به راحتی بتونین سراغ حل انواع تست‌های کنکوری برین. پس با ما همراه باشین.

پادکست برنامه‌ریزی درسی برای کنکور هنر

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن این مقاله رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که پادکست تکنیک ضربدر منها رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

همین حالا بخون!  آموزش تکنیک دو خودکار در تست‌زنی

تکنیک ضربدر منها چیست و چه کاربردی داره؟

یادگیری نحوه مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاییه که دانش‌آموزان توی مدرسه یاد می‌گیرن. مدیریت زمان به ویژه توی آزمون‌ها اهمیت خیلی زیادی داره. بسیاری از دانش‌آموزان علم و مهارت بالایی توی حل مسائل دارن اما به دلیل عدم آشنایی با تکنیک‌های مدیریت زمان، تراز و نمرات خوبی توی آزمون‌ها به دست نمیارن.

تکنیک ضربدر منها چیست و چه کاربردی داره؟

یکی از روش‌های عالی برای حل سوالات تستی، ضربدر منهاست. این تکنیک به شما کمک میکنه تا علاوه بر ذخیره زمان، از حل کردن سوالات بصورت وسواس‌گونه هم جلوگیری کنین. با استفاده از این روش شما می‌تونین انواع دام‌های تستی در کنکور رو هم خیلی راحت بررسی کنین. توی ادامه این مقاله به آموزش تکنیک ضربدر منها می‌پردازیم.

قدم اول: تقویت مهارت نه گفتن به سوالات

سر جلسه آزمون میشینین، با خیال راحت سوالاتی که بلدین رو حل می‌کنین و تعدادی از تست‌ها باقی می‌مونه؛ یا سوالات را بلد نیستین و یا در حدی پیچیده است که نصف زمان شمارو به خودشون اختصاص میدن! حل کردن چنین سوالاتی منطقی نیست و اعتماد به نفس و زمان رو هدر میده.

اما باز هم بعضی از دانش‌آموزان اصرار دارن که همه سوالات رو حل کنن، حتی اگه شانسی جواب بدن! می‌دونین چرا؟ چون اون‌ها توانایی نه گفتن ندارن.

اولین کاری که باید انجام بدین اینه که مهارت نه گفتن رو توی خودتون تقویت کنین. به حل سوالات زمانبر و پیچیده نه بگین. تنها 25 درصد امکان داره که به یک سوال، شانسی جواب درست بدین. هیچ اهمیتی نداره که چه تعداد سوالی رو حل کردین یا چقدر از پاسخنامه شما خالی مونده. مهم اینه که به پاسخ درست برسین و با جواب‌های اشتباه، تأثیر سوالات درست رو کم نکنین!

همین حالا بخون!  آشنایی با روش تست زمان‌دار در کنکور

قدم دوم: طبقه‌بندی سوالات

با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان توی آزمون‌های آزمایشی و سراسری، سطح سوالات از آسون به خیلی سخت طبقه‌بندی میشه. البته معمولاً به ترتیب نیست تا تمرکز دانش‌آموزان رو برای حل سوالات کاهش بدن. توی این مرحله لازمه تا سطح سوالات رو مشخص کنین.

طبقه‌بندی سوالات

برای انجام این کار تست به تست پیش برین و توی همون اول کار کل سوالات دفترچه رو نگاه نکنین! در غیر اینصورت با نگاه کردن به سوالات سخت اعتماد به نفس شما کم میشه و تمرکزتون رو برای حل سوالات سخت از دست میدین. سوالات به طور کلی به سه دسته تقسیم میشن:

سوالات ساده و قابل حل

دسته اول سوالات ساده و قابل حل هستن. سوالات ساده توی مدت زمان تعیین شده حل میشن و پیچیدگی چندان زیادی ندارن. توی همون دفعه اول سوالات ساده رو حل کرده و اون‌ها رو برای آخر جلسه نگه ندارین. یادتون باشه که نمرات همه تست ها، چه آسون و چه سخت با همدیگه برابرن. پس تا جایی که می‌تونین سوالات ساده و متوسط رو با اطمینان حل کرده و کاملاً شانس رو فراموش کنین.

سوالات سخت و قابل حل

کم کم وارد آموزش تکنیک ضربدر و منها میشیم. این دسته از سوالات چند مشکل اساسی دارن؛ اول اینکه زمان خیلی زیادی رو به خودشون اختصاص میدن. شاید توی همین چند دقیقه کلی سوال دیگه حل می‌کردین! دوم اینکه شک و شبهه زیادی داشته و استرس دانش‌آموزان رو افزایش میدن.

با اینکه این دسته از تست‌ها قابل حل هستن، اما باید رابطه بین هزینه‌ای که پرداخت می‌کنین و سودی که به دست میارین توی تعادل باشه. این دسته از سوالات هزینه (زمان) خیلی زیادی از شما می‌گیرن، در حالی که ممکنه حتی به جواب درست هم نرسین. توی تکنیک ضربدر منها کنار تست‌های سخت و قابل حل علامت ضربدر بزنین تا اگه زمان اضافی پیدا کردین، به اون برگردین.

سوالات بسیار سخت و غیرقابل حل

تست‌های خیلی سخت و غیرقابل حل غول مرحله آخر محسوب میشن. حتی اگه زمان زیادی داشته باشین، باز هم از پس حل این دسته از سوالات بر نمیاین. هرچند که خیلی از دانش‌آموزان به شانس تکیه می‌کنن و حتی اثر پاسخ‌های درست رو از بین می‌برن. بهترین راه اینه که کنار سوالات غیر قابل حل علامت منها (-) بذارین و از خیر حل کردن‌شون بگذرین.

تکنیک ضربدر منها به تمرین روزانه نیاز داره

نه تنها برای آزمون‌های آزمایشی و سراسری، بلکه برای حل تست‌های روزانه هم بهتره از تکنیک ضربدر منها استفاده کنین. اثر این تکنیک تنها با تکرار و تمرین افزایش پیدا می‌کنه و نمیشه با یکبار اجرا، توقع زیادی داشت. برای هر نوع آزمون، تستی، تشریحی، سراسری و… از تکنیک ضربدر منها استفاده کرده و مهارت‌های خودتون رو تقویت کنین.

تکنیک ضربدر منها به تمرین روزانه نیاز داره

توی این مسیر منابع کمک آموزشی مختلف و کلاس‌های آنلاین هم می‌تونن نکات و تکنیک‌های بسیار موثری برای مدیریت زمان در اختیار شما قرار بدن. در حقیقت تکیه به یک کتاب موفقیت شما توی آزمون سراسری رو تضمین نمی‌کنه.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی به صدها فیلم و اپلیکیشن آموزشی دسترسی دارین که هر کدوم نقش بزرگی توی موفقیت‌تون ایفا می‌کنه. یکی از این برنامه‌های کاربردی اپلیکیشن فاب نام داره که همه دانش‌آموزان، از دبیرستان تا کنکور رو پوشش میده. همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد فاب حتماً شما رو شگفت‌زده می‌کنه. حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشین.

فرصت آموزش برابر با فاب

اپلیکیشن فاب با فراهم کردن یک فرصت ویژه شرایط تحصیل برابر رو برای همه دانش‌آموزان کشور فراهم کرده. با پرداخت ماهانه 10 هزار تومان به کلاس و ویدیوهای آموزشی دسترسی پیدا می‌کنین که میلیون‌ها تومان قیمت داره. پس این فرصت را از دست ندین و فقط برای یکبار به فاب اطمینان کنین.

کافیه به سایت فاب وارد شده و اپلیکیشن رو دانلود کنین. دوست عزیز این پیشنهاد ویژه رو از دست نده! همچنین می‌تونین سوالات خودتون رو با مشاورین فاب در میون بذارین.

سوالات متداول
  • تکنیک ضربدر منها چیست و چطوری کار می‌کنه؟

    تکنیک ضربدر منها به این شکله که شما سوالات آزمونی که در حال انجام اون هستین رو به سه بخش تقسیم می‌کنین. سوالاتی که جوابشون رو می‌دونین، سوالاتی که سخت هستن و به زمان و فکر بیشتری برای پاسخ دادن نیاز دارن و سوالاتی که اصلا جواب اون‌ها رو نمی‌دونین.

    توی این تکنیک اول از همه از سوالات آسون و سپس سوالات نسبتاً سخت رو شروع می‌کنین و آخر از همه سراغ سوالاتی میرین که از همه سخت‌تر هستن.

  • آیا باید این تکنیک رو یاد بگیرم؟

    این تکنیک، یک تکنیک خیلی مهمه که برای موفقیت توی آزمون باید اون رو یاد بگیرین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *