بلاگ فاب

برنامه‌ریزی کنکور تجربی

برنامه‌ریزی کنکور تجربی

فهرست عناوین

آموزش برنامه‌ریزی کنکور تجربی

برنامه‌ریزی کنکور تجربی یعنی چی و توی مسیر برنامه‌ریزی کنکور چی برای یک دانش‌آموز کنکوری اولویت محسوب میشه؟ رفیق! قبلش باید این ‌رو بهت بگم که کنکور هم مثل بقیه‌ مراحل زندگی آدم‌ها با فراز و نشیب مخصوص به خودش می‌گذره و بعدش تو میمونی و ادامه‌ زندگیت.

پس با تلاش، به روبه‌روت خیره شو و از مسیر بی‌نظیر روبه‌روت لذت ببر و این رو یادت باشه تو در همه‌ لحظات عمرت دوست‌داشتنی هستی. اما من و دوستام توی فاب کنار تو ایستادیم تا این مسیر رو برات هموارتر کنیم.

نوشته‌های این مقاله به‌درد تویی میخوره که دنبال روش درست برنامه‌ریزی هستی. برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموز کنکور تجربی حیاتیه چون به ما میگه کدوم درس رو با چه ترتیبی بخونیم؟ چه جوری درس‌ها رو بودجه‌بندی کنیم و برای هر کدوم از درس‌ها چقدر باید وقت بذاریم؟

و در انتها، برنامه‌ریزی درسی به ‌شما میگه از وقتتون چه شکلی استفاده کنین و الان کجای کارین؟ توی این مقاله، در مورد همه موضوعات مربوط به برنامه‌ریزی کنکور تجربی بحث کردیم. پس با ما همراه باشین.

همین حالا بخون!  بودجه‌بندی کنکور تجربی

مراحل برنامه‌ریزی کنکور تجربی

ما فکر می‌کنیم شما یک جنگجو هستین. برای رفتن به جنگ تمام عیار کنکور تجربی احتیاج به دو سلاح دارین و اون دو تا سلاح برنامه‌ریزی و انگیزه‌ شماست. برنامه‌ریزی چند تا مرحله داره:

انواع برنامه‌ریزی کنکور تجربی

مرحله اول: دسته‌بندی درس‌ها

خیلی‌ از مشاورها و دانش‌آموزان فکر می‌کنن میتونن درس‌ها رو بر اساس ضریبشون دسته‌بندی کنن! این نگاه اشتباهی نیست. اما این جا یک سوال پیش میاد که اون دو تا درسی که ضریب هر دوتاشون 2 هست رو طبق چه اولویتی بخونیم؟

خب معلومه! تو باید به شرایط خودت یک نگاه بندازی اونوقت با یک حساب سر انگشتی می‌تونی متوجه شی که بله، من چون از بچگیم توی شیمی برای خودم یک دانشمند بودم پس الان نیازی نیست براش کل زمانم رو بذارم.

مرحله دوم: طراحی جدول برنامه‌ریزی

بچه‌ها! وقتشه دست به قلم بشین و چند تا سطر و ستون بکشین، ستون‌ها روزهای هفته‌ست و سطرها اسم درس‌های شما. این کار، اصلا سخت نیست و اتفاقا خیلی هم لذت بخشه، به نظر من حتما برین سراغ کاغذها و دفترهایی که ازشون خوشتون میاد.

مرحله سوم: تعیین ساعت مطالعه

تعیین ساعت مطالعه کار حساسیه! مثل اضافه کردن نمک به غذا توی آشپزیه. شما که دلتون نمی‌خواد غذای شور یا بی نمکی درست کنین. اگه برین سراغ یک درس و بیش از حد روش زمان بگذارین و خوندنش رو ادامه بدین ازش خسته میشین و مثل غذای شور، قابل خوردن نیست.

اگه از اون طرف یک درس رو کنار بذارین و زمان مناسبی براش صرف نکنین، وقتی به کنکور نزدیک بشین براش زمان کم میارین و شبیه غذای بی نمک به دلتون نمی‌شینه. اون جاست که سر جلسه کنکور تجربی با دیدن سوال‌هاش می‌گین: ای بابا! اینو بلد بودم پس چرا یادم نمیاد!

همین حالا بخون!  آموزش تکنیک‌های جمع‌بندی کنکور

مرحله آخر و مهم‌ترین مرحله: برنامه رو اجرا کنین

مرحله آخر و مهم‌ترین مرحله: برنامه رو اجرا کنین

اجرای برنامه کار خیلی مهمیه و البته کار آسونی نیست! برای این کار باید به خودتون تعهد بدین و درستی مسیرتون رو باور کنین. اگه به مسیرتون ایمان داشته باشین، با همه‌ سختی‌ها از پسش بر میاین! نگران نباشین!

انواع برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی کنکور تجربی، انواع مختلفی داره. دانش‌آموزان باید با توجه به میزان یادگیریشون، تلاشی که تا الان داشتن و همینطور رتبه‌ای که در نظر گرفتن یکی از انواع برنامه‌ریزی کنکور تجربی رو انجام بدن.

برنامه‌ زمانی

بچه‌ها شما توی این نوع از برنامه‌ریزی کنکور، برای مطالعه‌ هر درسی یک مقدار مشخص زمان می‌ذارین. مثلا زیست 4 ساعت، شیمی 3 ساعت. ولی یادتون باشه برنامه‌ریزی زمانی به حجم اون مطلبی که شما خوندین اهمیت زیادی نمیده.

برنامه‌ریزی حجمی

توی این مدل برنامه‌ریزی شما باید حجم مشخصی که تعیین کردین رو توی اون روز بخونین و اصلا مهم نیست توی یک ساعت تمومش می‌کنین یا ده ساعت.

برنامه‌ریزی زمانی_حجمی

خب اگه دو تا برنامه‌ریزی فوق‌العاده رو با هم ترکیب کنیم یک برنامه‌ خفن تولید میشه که توی اون برای هر لحظه از زندگی کنکوری شما یک فکری شده! اینکه چه زمانی فیلم آموزشی ببینین، کی زیست بخونین، کی ریاضی تمرین کنین و هر کدوم رو برای چه حجمی از درس‌ها در نظر بگیرین!

سخن پایانی درباره برنامه‌ریزی کنکور تجربی

این‌که شما چه تصمیمی برای برنامه‌ریزی درسی‌تون می‌گیرین دست خودتونه؛ شما باید از بین یک عالمه مسیر پیش روتون یکی رو انتخاب و تجربه کنین. اما یادتون نره، ما همیشه کنارتونیم و اجازه نمیدیم تنهایی اذیتتون کنه!

و در نهایت: بچه‌ها حجم درس‌ها زیاده و کنکور تجربی سخته؛ اما شما لیاقت موفق شدن رو دارین پس آستین‌هاتون رو بالا بزنین.

همچنین بخوانید: مقاله برنامه‌ریزی کنکور ریاضی

سوالات متداول
  • دسته‌بندی درس‌ها با توجه به ضریب‌هاشون کار درستیه؟

    بله، به شرطی که فردیت خودتون رو فراموش نکنین و یادتون بمونه روی کدوم درس با توجه به توانایی‌تون باید نگاه ویژه‌‌تری داشته باشین.

  • مهم‌ترین مرحله برنامه‌ریزی کنکور کدومه؟

    مهم‌ترین قسمت برنامه‌ریزی کنکور قطعا اجرای اون برنامه‌ست.

  • بهترین نوع برنامه‌ریزی درسی کدومه؟

    برنامه‌ریزی تلفیقی زمانی_حجمی

  • تعیین ساعت مطالعه به‌ ما چه کمکی می‌کنه؟

    بهتون کمک می‌کنه که با آگاهی روی هر درس به مقدار لازم زمان بگذارین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *