بلاگ فاب

تکنیک‌های مطالعه عربی برای امتحانات نهایی

تکنیک‌های مطالعه عربی برای امتحانات نهایی

فهرست عناوین

مقدمه‌ای بر تکنیک‌های مطالعه عربی برای امتحانات نهایی

توی این مقاله سعی کردیم که تکنیکهای مطالعه عربی برای امتحانات نهایی رو به شما عزیزان آموزش بدیم تا بتونین هم توی ترجمه متون عربی به فارسی و فارسی به عربی و هم توی یادگیری قواعد عربی برای امتحانات آمادگی کامل رو داشته باشین. از اونجایی که عربی درسی فراره ثبت مطالب این درس توی حافظه، مستلزم مرور و تکرار روزانه‌ست.

زمانی که می‌خواین مطالعه عربی برای امتحانات نهایی رو شروع کنین اول از همه باید از متن کتاب درسی‌تون شروع کنین. سعی کنین که ترجمه و قواعد رو با هم مطالعه کنین. چون هر دو مکمل هم هستن و بدون دونستن قواعد عربی نمی‌تونین به صورت درستی متن‌ها رو ترجمه کنین.

بعد به سراغ ترجمه حکایات، متون و لغت‌های داخل کتاب درسی‌تون برین و معنی هر کلمه رو دقیق یاد بگیرین. ما توی این مقاله شما رو با گام به گام مطالعه عربی برای امتحانات نهایی آشنا می‌کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشین.

پادکست برنامه‌ریزی درسی برای کنکور هنر

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن این مقاله رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که تکنیک‌های مطالعه عربی برای امتحانات نهایی رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

همین حالا بخون!  آموزش عربی هشتم

معرفی درس عربی برای امتحانات نهایی

لازمه تأکید کنیم که برای مطالعه درس عربی گاهی فقط مطالعه کتاب درسی کافی نیست. حتماً لازمه که جزوه معلم‌تون رو هم مطالعه کنین و نکاتی رو که سر کلاس آموزش میده رو یاد بگیرین. همچنین اگه توی بعضی موارد ایراداتی داشتین که حل نشد لازمه از کتاب‌های کمک آموزشی کمک بگیرین.

معرفی درس عربی برای امتحانات نهایی

ما می‌تونیم به شما کمک کنیم تا با استفاده از محتواهای ویدئویی و تدریس به وسیله‌ فیلم‌های آموزشی فاب توی این درس مهم پیشرفت کنین.

زبان عربی یکی از پر گویش‌ترین زبان‌های جهان به شمار میره. چون زبان قرآنه و از اولین نوشتارهای مسلمانانه. درس عربی به طور کلی به چهار بخش تقسیم میشه:

  • قواعد: به بررسی ساختار جملات عربی، حرکت‌گذاری و نحوه به کارگیری فعل‌ها توی موقعیت‌های مختلف می‌پردازه.
  • متون: شامل مکالمات، داستان‌های کوتاه و حکایت‌های عربی میشه.
  • لغات: توی این قسمت واژگان جدید به دانش آموزان آموزش داده میشه تا بتونن انواع متن‌های عربی رو ترجمه کنن.
  • کارگاه ترجمه و تعریب: توی این قسمت شما یاد می‌گیرین که چجوری جملات رو از زبان مبداء به مقصد (فارسی به عربی) و برعکس ترجمه کنین.

روش مطالعه عربی برای امتحانات نهایی دی و خرداد ماه

یادتون بشه که طراحان سوال توی امتحانات نهایی دیگه معلم‌های شما نیستن. پس باید طوری درس بخونین که بتونین به همه نوع سوال پاسخ بدین و ناآشنا بودن شما با نوع سوالاتی که توی امتحانات داده میشه باعث نشه که نمره پایینی بگیرین.

توی امتحانات نهایی بیشترین نمره به بخش ترجمه تعلق داره (13 نمره) و طراحان سوال بیشتر سوالات‌شون رو از لحاظ دستوری چالش برانگیز طراحی می‌کنن. مثل: ترجمه صحیح فعل از لحاظ زمان ماضی، مضارع، مستقبل، ماضی بعید و ماضی التزامی.

برای یادگیری قواعد عربی، همونطور که گفتیم توصیه میشه که اول جزوه معلم‌تون رو کامل مطالعه کنین. بعد مطالبی که یاد گرفتین رو به دانش آموز فرضی‌تون توضیح بدین؛ طوری که انگار شما معلم او هستین.

این روش که از بهترین روش‌های درس خوندن و یکی از تکنیک‌های مطالعه عربی برای امتحانات نهاییه، می‌تونه به تثبیت مطالب خونده شده توی حافظه شما کمک کنه. همچنین می‌تونین مقاله دوره آموزشی عربی دوازدهم انسانی رو در زیر مطالعه کنین:

همین حالا بخون!  آموزش عربی عمومی دوازدهم

ترجمه عربی برای امتحانات نهایی

توی امتحانات نهایی حدود 13 نمره از کل نمره امتحان متعلق به بخش ترجمه‌ست. پس لازمه تمرکز شما توی امتحانات نهایی بیشتر روی ترجمه باشه. برای اینکه توی این قسمت نمره کامل بگیرین نباید فقط به مطالعه کلمات جدید اکتفا کنین و باید علاوه بر ترجمه کلمات به درست ترجمه کردن جمله از لحاظ دستوری هم توجه کنین.

مثلاً باید زمان هر فعل رو بدونین و هر کدوم از افعال رو طبق زمان خودش (ماضی، مضارع، مستقبل، ماضی بعید، ماضی التزامی) ترجمه کنین. همچنین لازمه علاوه بر فعل، به ترجمه صحیح ضمایر، صفت، مظاف و مظاف الیه و ترجمه از لحاظ جمع و مفرد و مثنی و یا معرفه یا نکره بودن کلمات هم دقت کنین تا بتونین توی این بخش نمره کامل رو به دست بیارین.

قواعد عربی برای امتحانات نهایی

اولین قدم برای اینکه خیلی خوب به قواعد عربی مسلط بشین اینه که تمام نکات دستوری و قواعدی کتاب و جزوه‌تون رو به خوبی مطالعه کرده و یاد بگیرین. قدم دوم اینه که نقش یک معلم رو بازی کنین و به شخص دیگه‌ای آموزش بدین. یا توی ذهن‌تون فرض کنین که یک معلم هستین که می‌خواین اون مبحث رو به دانش آموزان دیگه‌ای آموزش بدین.

قواعد عربی برای امتحانات نهایی

ثابت شده که آموزش به شخص دیگه باعث میشه مباحث درسی با بالاترین کیفیت توی حافظه شما ثبت بشه. اما اگه این کار رو می‌کنین دقت کنین که مطلبی رو به اشتباه وارد ذهن‌تون نکرده باشین. چرا که پاک کردن اون از حافظه تبدیل به یک مصیبت بزرگ میشه.

آخرین قدم اینه که متن کتاب درسی‌تون رو بیارین و نکات قواعدی درسی که خوندین رو توی اون پیدا کنین. این کار که یکی از تکنیک‌های مطالعه عربی برای امتحانات نهاییه، به یادگیری شما کمک زیادی می‌کند.

همچنین بخوانید: چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

بارم بندی قواعد عربی برای امتحانات نهایی

فعل معتل: 1نمره –مفعول مطلق و مفعول فیه:1 نمره- حال :1نمره

تمییز :75/0نمره- مستثنی 75/0 نمره – منادا:1نمره اعراب و تحلیل

صرفی:1نمره – تشکیل 5/0 نمره

سخن پایانی در مورد تکنیک‌های مطالعه عربی برای امتحانات نهایی

درس عربی هم مثل دروس دیگه روش‌های خاص خودش رو برای مطالعه داره. همونطور که در بالا گفته شد لازمه متن کتاب درسی رو مطالعه کنین و کلمات و جملاتی که دارای قواعد هستن رو مشخص کنین. همچنین باید لغات و معانی داخل کتاب رو هم به طور کامل مطالعه کنین. پس از آن می‌تونین متون و حکایت‌ها رو هم ترجمه کنین.

بعد از یادگیری معنی کلمات عربی و قواعد، حتماً علاوه بر تمرین‌های داخل کتاب، نمونه سوالات امتحانات نهایی عربی سال‌های گذشته رو هم بررسی کنین تا بیشتر با چگونگی طراحی سوالات آشنا شده و بر روی مباحث بیشتر مسلط بشین.

پیش‌ثبت‌نام اپلیکیشن فاب

از همین امروز می‌تونین با هزینه خیلی کم، برای همه درس‌هاتون معلم داشته باشین!
برای دریافت کد تخفیف 50 درصدی کافیه شمارتون رو تو کادر زیر وارد کنین

فرم تماس با فاب
سوالات متداول
  • آیا درس عربی رو باید به شیوه‌ای خاص برای امتحانات نهایی بخونم؟

    بله، لازمه نکاتی رو برای مطالعه این درس رعایت کنین که توی این مقاله به اون پرداخته شده.

  • چه روش‌هایی برای مطالعه این درس توی دوره امتحانات وجود داره؟

    مطالعه قواعد و ترجمه باید با همدیگه انجام بشه. با این حال در کنار کتاب درسی لازمه تمرین‌ها و تست‌های زیادی تحلیل بشه و جزوه معلم و کتاب‌های کمک درسی هم مطالعه بشه.

  • چرا آزمون نهایی عربی مهمه؟

    در کل امتحانات نهایی به این دلیل مهمن که به صورت سراسری و هماهنگ برگزار میشن و نمره اون‌ها بر روی معدل و به مراتب روی رتبه کنکور تأثیر داره.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *