بلاگ فاب

بهترین روش‌های درس خواندن

بهترین روش‌های درس خواندن

فهرست عناوین

همه ما می‌دانیم که روش‌های خارق العاده‌ای برای درس خواندن وجود ندارد؛ قطعا نمی‌توان طی چند روز یادگیری را از این‌رو به آن‌رو کرد.

اما طبیعتا پس از انجام پژوهش‌های بی‌شمار و این حجم از تحقیق و تفحص افراد برای کشف بهترین روش‌های درس خواندن، تکنیک‌ها و نکاتی برای یک مطالعه ایده‌آل به اثبات رسیده است و با بکارگیری آن‌ها می‌توان یک مطالعه مفید داشت و روش‌های اصولی درس خواندن را تجربه کرد.

در ادامه این مقاله از اپلیکیشن آموزشی فاب می‌خواهیم به شرح و بررسی این روش‌ها بپردازیم.

بهترین روش‌های درس خواندن

آشنایی با بهترین روش‌های درس خواندن موضوع مهمیه که موفقیت و پیشرفت دانش‌آموزان کمک می‌کند و می‌تواند باعث افزایش یادگیری در دانش‌آموزان شود. همانطور که گفتیم، روش‌های زیادی هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید مطالعه‌ای مفید و موثر داشته باشید.

شایان ذکر است، انتخاب شیوه مطالعه متناسب با ویژگی‌ها و شرایط شما، مستلزم بررسی بهترین روش‌های درس خواندن و آزمون و خطا است؛ پس اگر زمان کافی در اختیار دارید به آزمایش روش‌های ذیل بپردازید و اگر زمانتان محدود است، با اتکا به شناختی که از خود دارید، روش‌هایی را برگزیده و از آن‌ها به صورت ترکیبی استفاده کنید.

بهترین روش درس خواندن

استفاده از روش پس ختام

حتما تا به این لحظه نام روش مطالعه معروف پس ختام به گوش شما خورده است؛ این میزان معروفیت و محبوبیت بی علت نیست، لذا از این روش استفاده کنید. روش پس ختام، یک مطالعه مفید و کامل برای شما به ارمغان می‌آورد و با بکارگیری آن می‌توانید مهارت یادگیری خود را تا حد زیادی تقویت نمایید. روش پس ختام به عنوان یکی از بهترین روش‌های درس خواندن است.

  • پیش خوانی: مبحث مورد نظر خود را پیش خوانی نموده و یک نگاه اجمالی به موارد مهم و کلیات آن داشته باشید.
  • سؤال کردن: به هنگام پیش خوانی و با توجه به هدف درس، سؤالاتی طرح کنید.
  • خواندن: درس را به طور دقیق مطالعه کردن و حین خواندن به سوالات مطروحه پاسخ دهید.
  • تفکر: خواندن صرف نداشته باشید و به تفکر حول نکات مهم درس بپردازید؛ میان موضوعات مختلف ارتباط ایجاد کنید و به سؤالات پیش آمده پاسخ دهید.
  • از حفظ گفتن: بهتر است پس از خواندن درس، آن را از بر بگویید؛ برای این منظور می‌توانید پاراگراف پاراگراف عمل کنید.
  • مرور کردن: اگر درسی که خوانده‌اید را مرور نکنید، بخش قابل توجهی از مطالب را فراموش خواهید کرد؛ مرور در همان روز مطالعه درس و پس از آن به صورت هفتگی، ماهانه و… بر یادگیری شما بسیار موثر خواهد بود.
همین حالا بخون!  آموزش درس خوندن در زمان کم برای امتحانات

درس خواندن با منابع چاپی

بسیاری از افراد مخصوصا بعد از دوران مجازی شدن کلاس‌ها بر اثر همه‌گیری کرونا، با تلفن همراه، لپ‌تاپ و… درس می‌خوانند. این اشخاص باید توجه داشته باشند که مطالعه و یادگیری با استفاده از منابع چاپی بسیار عمیق‌تر صورت می‌پذیرد.

برخی مطالعات نشان از این دارند که درس خواندن با استفاده از ابزارهایی چون موبایل، نیاز به تمرین و تکرار بیشتر داشته و سرعت مطالعه را کاهش می‌دهد؛ اما، به هر حال بسیاری از افراد این روش را یکی از بهترین روش‌های درس خواندن می‌دانند.

درس خواندن با منابع چاپی

درس خواندن با موسیقی!

مطالعه همراه با گوش دادن به موسیقی‌ می‌تواند ذهن را فعال‌تر کرده و همچنین به دلیل کم کردن از سر و صداها، تمرکز بیشتری به شما ببخشد. توجه داشته باشید که هر نوع موسیقی برای این منظور مناسب نیست، بهتر است از موسیقی‌های بی کلام و کلاسیک استفاده کنید. با توجه به این موضوع شما می‌توانید یکی از روش‌های اصولی درس خواندن را رعایت کنید.

خستگی و مطالعه

به هنگام خستگی هم درس بخوانید! توجه داشته باشید که در چنین موقعیتی نباید به یادگیری مطالب جدید بپردازید؛ مباحث خوانده شده را مرور کنید تا ذهن شما در این زمان به سازماندهی آموخته‌ها بپردازد. با انجام این امر خواب عمیقی نیز خواهید داشت و روز بعد را با انرژی آغاز می‌کنید.

استفاده از یادآوری فعال

یادآوری فعال روشی است که می‌توان گفت مشابه مرحله از حفظ گفتن در پس ختام است؛ این نوع یادآوری به قدری حائز اهمیت است که خود به عنوان روشی جدا نیز تکرار شده است. برای پیاده کردن این تکنیک لازم است پس از مطالعه مطلب، بدون نگاه کردن به آن، مباحث را از حفظ تکرار کنید. این اصل، یکی از مهم‌ترین روش‌های صحیح درس خواندن است.

استفاده از یادآوری فعال

استفاده از جعبه لایتنر

توجه داشته باشید که از جعبه لایتنر معمولا برای مرور استفاده می‌شود اما به هر حال روشی برای یادگیری بهتر است. در این تکنیک شما کارت‌های حاوی مطالب فرار و دشوار درسی را درون خانه اول جعبه گذاشته و خود را مورد پرسش قرار می‌دهید؛ کارت‌هایی که پاسخ درست به آن‌ها دادید را به بخش دوم جعبه منتقل کرده و غلط ها را در همان خانه اول قرار می‌دهید.

با ادامه این روند، مطالب دشوار دائما مرور شده و خیال شما از یادگیری آن‌ها آسوده می‌شود.

تمرین و تکرار

مطالعه بدون تمرین و تکرار بی فایده است؛ توجه داشته باشید که پس از مطالعه باید به حل نمونه سوال و تست آموزشی بپردازید. انجام این امر کمک می‌کند که یادگیری شما عمیق‌تر شده، همچنین با تحلیل تست‌ها و علامت‌گذاری، منبع خوبی برای مرور در آینده داشته باشید.

فکر کنید معلم هستید!

یکی از روش‌های مطلوب درس خواندن آن است که تصور کنید معلم هستید و تلاش شما بر این باشد که مطالب را به بهترین و ساده‌ترین شکل برای دانش آموزان فرضی توضیح دهید. حین انجام این امر ممکن است مثال‌ها و کدهایی به ذهنتان برسد که یادگیری را برای شما عمیق و عمیق‌تر کند.

فکر کنید معلم هستید

تمرکز کوتاه داشته باشید!

توجه کنید که منظور ما این نیست که حواس‌پرت باشید! فقط باید از تمرکز طولانی مدت بپرهیزید. بهتر است اگر موضوعی را به خوبی یاد نمی‌گیرید، خواندن آن را به زمان دیگری موکول کنید. تمرکز طولانی بر یک موضوع ذهن شما را خسته کرده و ممکن است از انگیزه شما بکاهد.

خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی مرحله‌ای مهم در فرآیند درس خواندن به شمار می‌رود. خلاصه‌نویسی در انواع گوناگونی وجود دارد و تمامی آن‌ها بر یادگیری بهتر شما موثر هستند. برای این منظور می‌توانید با توجه به نیاز خود از شیوه‌های نکته‌برداری، حاشیه‌نویسی، علامت‌گذاری، هایلایت‌کردن و… استفاده نمایید.

خلاصه‌نویسی یکی از بهترین روش‌های درس خواندن است که به ثبیت فرایند یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کند.

مرور مکرر

مرور در فرآیند یادگیری بسیار حائز اهمیت است. تلاش کنید تا در همان روز مطالعه مباحث، مرور داشته باشید. اگر در همان روز مطالب درسی‌تان را مرور کنید، احتمال فراموشی مطالب درسی به شدت کاهش می‌یابد. توجه داشته باشید که پس از گذشت یک ماه نیز نیاز به مرور وجود دارد.

اما می‌تواید با فاصله‌های زمانی بیشتر (مثلا سه ماه) و با توجه به برنامه‌ریزی درسی که دارید برای این منظور اقدام کنید. توجه به این نکته یکی از بهترین روش‌های درس خواندن است که می‌تواند به موفقیت دانش‌آموزان کمک کند.

نکته: توجه داشته باشید که مطالعه بیش از حد آسیب زننده است! در کنار مطالعه استراحت و تفریح داشته باشید تا بازدهی ذهن شما نیز بشتر شود. در هیچ چیز افراط نکنید، اگر با میانه‌روی پیش روید، موفقیت از آن شما خواهد بود.

همین حالا بخون!  روش درس خواندن در شب امتحان

جمع‌بندی بهترین روش درس خواندن

در این مطلب به بررسی بهترین روش‌های درس خواندن پرداختیم. توجه داشته باشید که پایبندی به این تکنیک‌ها و استفاده از آن‌ها به صورت ترکیبی می‌تواند تاثیر بسزایی بر میزان یادگیری شما داشته باشد. در واقع، آشنایی با روش‌های صحیح درس خواندن عامل مهمی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان است.

در این مقاله بهترین روش‌های درس خواندن را بررسی کردیم که برای همه دانش‌آموزان از کودک تا دانش‌آموزان کنکوری کاربردی است و می‌توان گفت با رعایت این نکات حتی می‌توانید شاهد پرورش رفتار مطلوب در کودکان نیز باشید.

علاوه بر موارد فوق، به این نکته دقت داشته باشید که دروس مختلف، روش مطالعه مجزایی دارند و بهتر است شیوه صحیح مطالعه دروس مختلف را بدانید و با توجه به آن عمل کنید.

سوالات متداول
  • بهترین روش درس خواندن چیست؟

    روش‌هایی چون پس ختام، استفاده از جعبه لایتنر، یادآوری فعال و… که در این مقاله به صورت جزئی به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • آیا درس خواندن همراه با گوش دادن به موسیقی توصیه می‌شود؟

    برای برخی افراد بله، اگر همراه با موسیقی می‌توانید بر درس تمرکز کنید، روش خوبی برای فعالیت بهتر ذهن شما خواهد بود.

  • روش پس ختام چیست؟

    یک روش مطالعه و یادگیری که به ترتیب با مراحل پیش‌خوانی، سوال کردن، خواندن، تفکر، از حفظ گفتن و مرور پیش می‌رود.

  • درس خواندن با منبع چاپی بهتر است یا با استفاده از ابزاری مثل موبایل؟

    بر اساس تحقیقات انجام شده، می‌توان گفت که مطالعه با استفاده از منابع چاپی به مراتب بهتر از ابزاری مثل لپتاپ، موبایل و… است و سرعت بیشتری نیز به مطالعه شما می‌بخشد.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *