بلاگ فاب

پرورش رفتار مطلوب در کودکان

پرورش رفتار مطلوب در کودکان

فهرست عناوین

پرورش رفتار مطلوب در کودکان از موضوعات مهمیه که بیش‌تر والدین تمایل دارن اطلاعات دقیقی درباره اون داشته باشن. معمولا والدین در دوران کودکی فرزند‌شون با چالش‌های زیادی مواجه میشن؛ مشکلاتی مثل بدغذایی، پرخاشگری و گوشه‌گیری کودکان از جمله موضوعاتی هستن که ذهن والدین رو به خودشون مشغول می‌کنن.

آموزش رفتار‌های درست به کودکان، اصول و ویژگی‌های خاص خودش رو داره که والدین با رعایت این راهکار‌ها می‌تونن توی شکل‌گیری رفتار‌های درست فرزند‌شون نقش پررنگی داشته باشن.

ما در این مقاله از فاب به بررسی تقویت رفتار مطلوب در کودکان می‌پردازیم. اگر شما هم تمایل دارین اطلاعات کاملی درباره این موضوع داشته باشین، پیشنهاد می‌کنیم تا ادامه مطلب همراه ما باشین.

آموزش ایجاد رفتار مطلوب در کودکان

ما در این مقاله به بررسی پرورش رفتار مطلوب در کودکان می‌پردازیم. کودکی دوران مهمی در زندگی افراده. خیلی از رفتار‌های افراد از دوران کودکی شکل می‌گیره. شناخت درست رفتار‌های مطلوب دوران کودکی و ارائه راهکار‌هایی برای تقویت این دسته از رفتار‌ها، موضوع مهمیه که می‌تونه نقش پررنگی در حوزه تربیتی کودکان داشته باشه.

کودکان در رفتار‌های خود تاثیر‌پذیری زیادی از محیط پیرامون‌شون دارن؛ به عبارتی می‌تونیم به این نکته توجه کنیم که محیطی که کودک در اون بزرگ میشه عامل مهمی در شکل‌گیری رفتار مطلوب در کودکانه.

والدین به عنوان اولین مراقبین کودک، باید بسیاری از ارزش‌ها و رفتار‌های مطلوب رو به فرزند‌شون آموزش بدن. ایجاد یک محیط درست برای یادگیری این مسائل، به کودک کمک می‌کنه که درک بهتری در رابطه با خیلی از موضوعات داشته باشه. ما در این قسمت راهکار‌های ایجاد رفتار مطلوب به کودکان رو بررسی می‌کنیم.

آموزش ایجاد رفتار مطلوب در کودکان

مشخص کردن قوانین منزل؛ پرورش رفتار مطلوب در کودکان

اولین راهکار آموزشی درست برای ایجاد رفتار مطلوب در کودک، توضیح قوانین منزل به کودکه. والدین با انجام این کار می‌تونن بیشترین تاثیر رو توی شکل‌گیری رفتار‌های درست فرزند‌شون داشته باشن.

پدر و مادر‌های عزیز باید به این نکته مهم توجه کنن که کودکان، زمانی به قوانین وضع شده احترام می‌ذارن که این دسته از قوانین از سمت شما هم رعایت بشه. بارها به این موضوع مهم اشاره کردیم که والدین بهترین الگوی رفتاری فرزند خودشون هستن.

به همین دلیل بهتره که والدین قوانین مشخصی رو در نظر بگیرن. این قوانین می‌تونه به طور مثال کمک کردن در کار‌های منزل، غذا خوردن اعضای خانواده، با صدای بلند صحبت نکردن و احترام گذاشتن به اعضای خانواده باشه.

همین حالا بخون!  راهکار‌های مذاکره اثربخش با کودکان

تشویق کودکان؛ پرورش رفتار مطلوب در کودکان

تشویق کودکان موقع انجام دادن کار‌های مطلوب، یکی از عواملیه که باعث تثبیت رفتار‌های درست فرزند‌تون میشه.

کودکان عاشق تشویق شدن هستن و بدون شک از این رفتار لذت می‌برن. زمانی که فرزند‌تون کاری رو به درستی انجام میده، بهترین زمانه که با تشویق کردن، حس مهم بودن رو بهش منتقل کنین.

ایجاد رفتار مطلوب موقع بازی

کودکان در دنیای کودکانه خود‌شون سرگرم بازی کردن هستن؛ بازی‌هایی که کودکان توی اون‌ها نقش‌های مختلفی رو تجربه می‌کنن. والدین می‌تونن با آموزش‌های درست به کودک‌شون، خیلی از رفتار‌های مطلوب رو در فرزند‌شون تقویت کنن. بدون شک آموزش این دسته از رفتار‌ها، در دل بازی‌های کودکانه بیشترین تاثیر رو توی حوزه تربیتی کودکان داره.

تذکر درباره رفتار‌های نامطلوب

همون‌‌قدر که تشویق، در ایجاد رفتار مطلوب در کودکان نقش داره، تذکر و گاهی تنبیه هم می‌تونه توی این موضوع موثر باشه. کودکان توی خیلی از مواقع، شناخت درستی از عواقب کار خودشون ندارن. تذکر شما، باعث میشه که کودک متوجه اشتباه خودش بشه.

به طور مثال، اگه فرزند شما توی جمع لجبازی می‌کنه، بهتره که توی موقعیت مناسبی در رابطه با نوع رفتارش بهش تذکر بدین. صحبت کردن در رابطه با عواقب رفتار نامناسب کودک، موضوع مهمیه که والدین باید به اون توجه کنن.

تذکر درباره رفتار‌های نامطلوب

کنترل الگو‌برداری کودک

یکی دیگه از راه‌های پرورش رفتار مطلوب در کودکان، کنترل الگو‌برداری کودکه. همونطور که گفتیم، والدین و اطرافیان کودک نقش مهمی توی شکل‌گیری رفتار‌های کودک دارن. بیش‌تر وقت‌ها، کودکان در انجام خیلی از کار‌های خودشون، از والدین‌شون الگو‌برداری می‌کنن.

با توجه به اهمیت این موضوع، والدین باید در قدم اول الگوی مناسبی برای فرزند خودشون باشن. رعایت خیلی از اصول و چارچوب‌ها از سمت والدین، باعث میشه که کودکان از این ساختار پیروی کنن.

یک نکته مهم دیگه که والدین باید به اون توجه کنن، اینه که کودکان در شرایط امروزی، زمان زیادی از روز‌شون رو در مهدکودک می‌گذرونن. تعاملات کودک با مراقبین و همسالان خودش، عامل مهمی توی الگو‌برداری رفتاری کودکه. موضوعی که توی شرایط فعلی و به دلیل مشغله بیش‌تر پدر و مادرها، عامل مهمی توی شکل‌گیری رفتار‌های مطلوب کودک است.

اختصاص زمان مشخص برای انجام رفتار‌های مناسب

کنترل خیلی از موضوعات برای کودکان کار سخت و دشواریه. توی بیش‌تر مواقع، کودک تلاش می‌کنه که رفتار‌های درست خودش رو حفظ کنه؛ اما، توی شرایط خاصی کنترل این موضوع از دسترس کودک خارج میشه.

به طور مثال، شما بارها درباره لجبازی فرزند‌تون با اون صحبت کردین و کودک‌تون، این موضوع رو پذیرفته که نباید این نوع رفتار رو داشته باشه. با وجود صحبت شما و پذیرش کودک مبنی بر اشتباه بودن رفتار، خیلی از وقت‌ها کودک، کنترل خودش رو از دست میده و نمی‌تونه مدیریت درستی در این نوع رفتار داشته باشه.

اختصاص زمان مشخص برای انجام دادن رفتار‌های مطلوب، عامل مهمی توی پرورش رفتار‌های مناسب کودکان است. بهتره که والدین، در ابتدا از فرزند خودشون بخوان که برای مدت زمان مشخصی، کنترل رفتار‌های خودش رو داشته باشه. با انجام این کار، کودک به مرور به این نوع سبک رفتار عادت می‌کنه.

همین حالا بخون!  تاثیر رسانه‌ها بر تربیت و رشد کودکان

مزایای پرورش رفتار مطلوب در کودکان

بدون شک تربیت کودکان موضوع مهمیه که ذهن خیلی از پدر و مادر‌ها رو به خودش مشغول کرده. تربیت درست کودک، عامل مهمی در موفقیت اجتماعی اونه. خیلی از والدین، توی دوران کودکی فرزند‌شون چالش‌های زیادی رو تجربه می‌کنن. موضوعاتی مثل بد غذایی، لجبازی، احساس ترس و دروغ‌گویی، از جمله مسائلیه که والدین رو نگران می‌کنه و همه پدر و مادرها به دنبال راهی برای کنترل این موضوع هستن.

شکل‌گیری رفتار مطلوب توی کودکان موضوع مهمیه که مزایای زیادی برای کودکان داره. ما توی این قسمت، این موضوع رو به طور کامل بررسی می‌کنیم.

مزایا پرورش رفتار مطلوب در کودکان

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس از جمله مزایای پرورش رفتار مطلوب در کودکان است. والدینی که در دوران کودکی به مسائل تربیتی فرزند خودشون توجه می‌کنن، به فرزند خودشون این امکان رو میدن که در بزرگسالی، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشه.

رعایت الگو‌های رفتاری درست و توجه به ارزش‌‌های اجتماعی موضوع مهمیه که بدون شک به موفقیت هر فردی کمک می‌کنه.

جلوگیری از آسیب‌های دوران بزرگسالی

همونطور که گفتیم، دوران کودکی نقش مهمی توی زندگی هر فرد داره؛ به عبارتی، خیلی از ویژگی‌ها و رفتار‌های افراد، توی دوران کودکی‌شون ریشه داره. افرادی که از کودکی رفتار‌های درست رو یاد گرفته باشن، بدون شک توی بزرگسالی کم‌تر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرن.

به طور مثال، کودکانی که در دوران کودکی خودشون رفتار‌های پرخاش‌گرایانه داشته باشن، در صورت عدم کنترل این نوع رفتار، چالش‌های زیادی رو در زمان بزرگسالی تجربه می‌کنن.

با توجه به این موضوعات، ایجاد رفتار‌های مطلوب در کودکان عامل مهمی توی جلوگیری از آسیب‌های دوران کودکیه.

جمع‌بندی پرورش رفتار مطلوب در کودکان

پرورش رفتار مطلوب در کودکان، موضوع مهمی در حوزه تربیتی کودکان است. اکثر والدین به دنبال یادگیری راهکار‌های درست برای ارائه نکات مهم تربیتی فرزند‌شون هستن. با توجه به اهمیت این موضوع، استفاده از بسته روان‌شناسی مادر و کودک به والدین کمک می‌کنه که درک بهتری در رابطه با موضوعات پیرامون فرزند‌شون داشته باشن.

برای مشاهده این دوره آموزشی، کافیه همین حالا اپلیکیشن فاب رو دانلود و سپس نصب کنین. همچنین برای اینکه بدونین چطور برنامه‌ریزی درسی رو به کودک خودتون از همین سال‌های ابتدایی آموزش بدین و یا اینکه بهترین روش‌های درس خواندن چه روش‌هایی هستن، به مقالات مربوط در مجله آموزشی فاب مراجعه کنین.

سوالات متداول
  • مشخص کردن قوانین منزل چه نقشی توی شکل‌گیری رفتار‌های مطلوب کودکان داره؟

    والدین با مشخص کردن قوانین منزل، ساختار مشخصی رو برای رفتار‌های فرزند خودشون در نظر می‌گیرن که این موضوع، عامل مهمی در تقویت رفتار‌های مناسب کودکان است.

  • پرورش رفتار مطلوب کودکان چه مزایایی داره؟

    تقویت این دسته از رفتار‌ها، باعث افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان میشه و از آسیب‌های دوران بزرگسالی افراد جلوگیری می‌کنه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *