بلاگ فاب

راهکار‌های مذاکره اثربخش با کودکان

راهکار‌های مذاکره اثربخش با کودکان

فهرست عناوین

راهکار‌های مذاکره اثربخش با کودکان موضوع مهمیه که بیشتر والدین تمایل دارن اطلاعات دقیقی درباره اون به دست بیارن. تعاملات والدین با کودکان تاثیر زیادی در شکل‌گیری رفتار‌های کودک داره. اکثر والدین توی دوران کودکی فرزند‌شون با چالش‌های مختلفی روبه‌رو میشن، که داشتن مهارت مذاکره اثربخش با کودکان، میتونه کمک بزرگی به اون‌ها بکنه.

امروزه که به دلیل مشغله کاری، اکثر والدین فرصت کافی برای صحبت با فرزند‌شون رو ندارن؛ ممکنه اختلاف نظرهای زیادی بین این دو پیش بیاد و رابطه پدر و مادر با فرزندشون رو سرد کنه.

با توجه به تمام این موضوعات، والدین باید بتونن با یادگیری مهارت مذاکره، پرورش رفتار مطلوب در کودکان رو انجام بدن. ما توی این مقاله از فاب، به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

همین حالا بخون!  بهترین روش برای درس خواندن کودکان

اهمیت مذاکره اثربخش با کودکان

همونطور که احتمالا بدونین، کودکی دوران شکل‌گیری خیلی از رفتار‌هاست. والدین به عنوان اولین پرورش‌دهندگان کودک، نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار‌ها و احساسات کودک دارن. با توجه به اهمیت این دوران طلایی، پدر و مادر‌های آگاه می‌دونن که صحبت با کودک نقش مهمی در این مسیر تربیتی داره.

به همین دلیل مکالمه‌های هوشمندانه، جزئی از چرخه مهم تربیتی کودکانه که بهتره والدین با اصول اون آشنا بشن.

اهمیت مذاکره اثربخش با کودکان

در ادامه با جزئیات بیشتر، دلایل اهمیت این موضوع رو بهتون توضیح میدیم:

درک احساسات کودک

برای مذاکره اثربخش با کودکان، ابتدا سعی کنین احساسات اون‌ها رو درک کنین. والدین با صحبت با فرزند‌شون، می‌تونن احساسات اون رو به درستی بشناسن و با شناخت عمیق احساسات کودکانه فرزند‌شون، بهترین راهکار‌های تربیتی را پیاده‌سازی کنن.

کودکان خیلی از مواقع احساسات‌شون رو بروز نمیدن؛ احساساتی مثل دلهره، ترس از دست دادن خانواده و احساس اهمیت نداشتن.  این‌ها بخشی از موضوعاتی هستن که ذهن کودکان رو مشغول می‌کنن. والدین تنها با مذاکره اثربخش با فرزندشون می‌تونن از دنیای درونی اون مطلع بشن و این چالش‌ها رو شناسایی کنن. شناخت این احساسات به کودکان کمک می‌کنه در مسیر بهتری قدم بردارن.

افزایش اعتماد به نفس کودک

توجه کنین که یکی از راه‌های مذاکره اثربخش با کودکان، افزایش اعتماد به نفس اونه. زمانی که والدین برای فرزند خود وقت میذارن و با اون درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کنن، بدون شک به فرزند‌شون حس مهم بودن رو انتقال میدن.

این موضوع تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس کودک داره؛ چون، در چنین شرایطی کودک این باور را پیدا میکنه که صحبت‌های اون برای والدینش مهمه. این موضوع به مرور باعث شکل‌گیری رابطه‌ای دوستانه میشه که بیشترین تاثیر رو در مسائل تربیتی کودک داره.

والدین عزیز باید زمان‌هایی از روز رو به گوش دادن صحبت‌های فرزند‌شون، اختصاص بدن. با انجام این کار، فرزند‌تون بیشتر از همیشه شما رو به عنوان یک دوست قبول میکنه و به شما برای حل مشکلات دوران بزرگسالی اعتماد می‌کنه.

نکات مهم در مذاکره اثربخش با کودکان

تا اینجای کار، درباره اهمیت مذاکره با کودک بهتون گفتیم. الان نوبت میرسه به این موضوع که، چطور باید با فرزندتون مذاکره کنین؟

نکات مهم در مذاکره اثربخش با کودکان

ما توی این قسمت، مهم‌ترین روش‌های مذاکره با کودکان رو بررسی می‌کنیم. اطلاع از این راهکار‌ها، به شما کمک می‌کن تا درک بهتری از مسائل و چالش‌های فرزند خود داشته باشین.

هدف‌تون رو مشخص کنین

برای مذاکره اثربخش با کودکان، باید هدف خودتون از این گفت‌وگو رو، مشخص کنین. تعین هدف از مهم‌ترین نکات مذاکره با هر فردیه. مشخص کردن هدف در ابتدای صحبت، به شما کمک می‌کنه تا به راحتی مسیر صحبت رو را پیش ببرین.

شما باید در ابتدای صحبت، حد و مرز دقیق خواسته خودتون رو مشخص کنین. این موضوع باعث میشه، کودک درک بهتری از خواسته شما پیدا کنه.

سعی کنین برای آموزش ارزش‌های اجتماعی به فرزند‌تون، از مثال‌های مختلف کمک بگیرین. با گفتن مثال‌ها به زبان کودکانه، شما می‌تونین خیلی از موضوعات مهم رو به فرزندتون یاد بدین.

با فرزند‌تون صمیمانه صحبت کنین

صحبت صمیمانه شما با فرزند‌تون، باعث میشه کودک دست از لجبازی و پرخاشگری برداره. به طور مثال، خیلی از پدر و مادر‌ها در مقابل مشکل بدغذایی فرزند‌شون، دچار ناراحتی شده و گاهی با زور و اجبار، به دنبال راهکاری برای حل این مشکل میگردن. از اون سمت، بیشتر کودکان در مقابل زورگویی واکنش منفی از خودشون نشون میدن و حاضر نمیشن حرف والدین‌شون رو گوش کنن.

با فرزند‌تون صمیمانه صحبت کنین

صمیمیت، مهم‌ترین موضوعیه که می‌تونه در رابطه والدین و کودکان موثر باشه. پس بهتره به این نکته مهم توجه کنید و با صبر و حوصله بیشتری صحبت‌های فرزند‌تون رو بشنوید.

محیط مناسبی برای صحبت انتخاب کنین

برای اینکه بتونین مذاکره اثربخش با کودکان داشته باشین، بهتره این کار رو در محیط مناسب انجام بدین. برای مثال، وقتی به مهمونی رفتین و رفتاری ناخوشایند از فرزند‌تون سر میزنه، بهتره همون جا و جلوی جمع بهش تذکر ندین.

بهترین کار در چنین مواقعی، صحبت کردن توی محیط آروم خونه و به دور از اظهار نظر دیگرانه. فرزندتون در این شرایط، حرف شما رو بهتر گوش میده و احساس تحقیر شدن جلوی جمع، به اون دست نمیده

صحبت‌های خودتون رو با دلیل بیان کنین

خیلی از مواقع، والدین هنگام صحبت با فرزند‌شون، قوانین و باید و نبایدهایی رو به اون‌ها گوشزد میکنن. یادتون باشه که نسل جدید، چیزی رو بدون دلیل و مدرک قبول نمیکنه. پس، هرچیزی که قراره به فرزندتون توصیه کنین رو، با علتش بیان کنین.

همین موضوع که شما فرزندتون رو قانع نمی‌کنین، می‌تونه یکی از علل لجبازی کودک شما باشه.

صحبت‌های خود را با دلیل بیان کنین

از جملات مثبت استفاده کنین

در نهایت، باید بگیم که بهتره برای داشتن مذاکره اثربخش با کودکان، از جملات مثبت استفاده کنین. کودکان نیاز دارن تا احساس ارزشمند بودن رو تجربه کنن. مثلا تشویق فرزندتون به دنبال کردن کارهایی که به اون‌ها علاقمنده، یکی از نمونه‌های جملات مثبت به شمار میره.

جمع‌بندی راهکار‌های مذاکره اثربخش با کودکان

مذاکره اثر‌بخش با کودکان از موضوعات مهمیه که نقش کلیدی در حوزه تربیتی کودکان داره. بدون شک، دوران کودکی نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار‌های بزرگسالی ایفا میکنه و والدین می‌تونن با گفت‌وگوهای ارزشمند با فرزندشون، مسیر رشد و پیشرفت اون‌ها رو همراه کنن.

ما توی این مقاله، راهکارهای اثربخشی رو به شما معرفی کردیم که با کمک اون‌ها، می‌تونین با فرزندتون صحبت‌های مفیدتری داشته باشین.

سوالات متداول
  • مذاکره اثربخش چه مزایایی برای کودک داره؟

    صحبت‌های اثربخش والدین با کودکان، باعث افزایش اعتماد به نفس کودک در بزرگسالی میشه.

  • چرا برای مذاکره اثربخش با کودک، انتخاب محیط مهمه؟

    بدون شک انتخاب محیط مناسب برای صحبت با کودکان، باعث افزایش اثربخشی صحبت میشه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *