بلاگ فاب

بهترین روش برای درس خواندن کودکان

بهترین روش برای درس خواندن کودکان

فهرست عناوین

همه والدین دوست دارن بدونن که بهترین روش برای درس خوندن کودکان چیه؟ اون‌ها دغدغه درس خوندن فرزندشون رو دارن و آرزو میکنن که فرزندشون در مسیر تحصیلی همیشه موفق باشه و بهترین نمرات رو کسب کنه. اما متاسفانه، گاهی فرزندان شما از یادگیری و درس خوندن فراری میشن و همیشه به دنبال راهی برای گریز از زیر بار تکالیفشون هستن.

توی این مقاله از فاب، سعی کردیم چند تا راه حل برای تشویق فرزندتون به درس خوندن ارائه کنیم. اگه شما هم به دنبال یافتن بهترین روش برای درس خوندن کودکان هستین، تا پایان این مطلب با ما همراه باشین.

چگونه کودکم رو به درس خوندن تشویق کنم؟

این سوال مشترک خیلی والدین است. نسل امروز با وجود انواع سرگرمی‌های در اختیارشون، میل کمتری به درس خوندن دارن و با بهونه‌های مختلف، از درس خوندن فرار می‌کنن. در ادامه، چند راه حل بهتون معرفی می‌کنیم که با کمک اون‌ها، فرزندتون رو به درس خوندن تشویق کنین:

چگونه کودکم رو به درس خوندن تشویق کنم

کودک رو به خاطر نمره پایین تنبیه نکنین

وقتی فرزندتون از مدرسه برمیگرده، به جای اینکه بلافاصله درباره نمراتش اون رو بازخواست کنین، ازش بپرسین که چه چیزهایی توی مدرسه یاد گرفته. در این صورت، کودک اون چه توی کلاس یاد گرفته رو برای شما بازگو می‌کنه و درس‌ها رو بهتر یاد می‌گیره. اگه فرزندتون موقع توضیح درس‌ها اشتباه کرد، بهش کمک کنین تا اشتباهش رو اصلاح کنه.

به خاطر نمرات پایین، برخورد‌ شدیدی با فرزند خود نداشته باشین. اگه کودک توی این زمینه احساس ترس و ناامنی کنه، به پنهان‌کاری و دروغ رو میاره و این قطعا برای جفتتون بدتره. پس بهتره آرامش خودتون رو حفظ کنین و رابطه دوستانه و محترمانه‌ای با فرزندتون داشته باشین.

کودک رو به تلاش و درس خوندن تشویق کنین

وقتی که فرزندتون مشغول درس خوندن و نوشتن تکالیفش است، بعضی وقت‌ها کنارش بشینین و کارهای عقب افتاده‌تون رو انجام بدین. هر از گاهی هم چند کلمه با اون صحبت کنین. به این شکل، فرزند شما احساس میکنه مورد توجه قرار گرفته و انگیزه بیشتری برای درس خواندن بچه ها ایجاد میشه.

همین حالا بخون!  رفع اختلال یادگیری ریاضی در کودکان

خونه رو برای درس خوندن آروم نگه دارین

وقتی فرزندتون مشغول درس خوندنه، صدای تلویزیون رو کم کنین و از همه اعضای خونواده بخواین که آروم صحبت کنن. همونطور که می‌دونین، حواس کودکان به راحتی پرت میشه و عوامل مختلفی می‌تونه تمرکز اون‌ها رو به هم بزنه. محیطی آروم و امن توی خونه ایجاد کنین تا کودک، موقع درس خوندن دچار حواس پرتی یا اضطراب نشه.

از کودک خودتون بپرسین که توی اتاق خودش راحت‌تر درس می‌خونه یا توی اتاق پذیرایی. بعد محیط رو برای درس خوندن آماده کنین و عواملی که باعث حواس پرتی اون میشه رو از محیط مطالعه دور کنین.

از فرزندتون قدردانی کنین

وقتی فرزندتون توی یک امتحان عملکرد خوبی داشته یا توی درسی پیشرفت کرده، حتما اون رو تشویق و ازش قدردانی کنین. کودک باید متوجه بشه که تلاش‌هاش از چشم شما دور نمی‌مونه. توی این مواقع، می‌تونین خوراکی مورد علاقه‌اش رو براش بخرین یا اون رو به گردش و تفریح ببرین.

از فرزندتون قدردانی کنین

البته توجه کنین که همیشه برای درس خوندن به فرزندتون رشوه ندین. این کار نباید تبدیل به یک عادت بشه، چون باعث میشه درس خوندن بچه ها شرطی بشه؛ یعنی حالتی پیش میاد که فرزند شما فقط برای خوراکی و جایزه درس میخونه و انگیزه درونی اون برای یادگیری از بین میره.

فرزندتون رو به کتاب خوندن تشویق کنین

برای تشویق کودک خود به کتاب خوندن، کتاب‌های مورد علاقه‌اش رو برای اون بخرین. خوندن کتاب‌های داستانی فایده زیادی برای اون داره. وقتی فرزندتون عادت به مطالعه پیدا کنه، خوندن درس هم برای اون راحت‌تر میشه.

به جای تهدید از قانون گذاری استفاده کنین

به جای تهدید از قانون گذاری استفاده کنین

به جای اینکه کودک رو تهدید کنین، برای اون قوانینی درنظر بگیرین که زبان نرم و مهربانانه دارن. مثلا به جای گفتن جمله «اگه درس‌هاتو نخونی، از تفریح خبری نیست»، از جمله «هر وقت درس‌هاتو خواندی به تفریح می‌ریم»، استفاده کنین. در این صورت، فرزندتون برای انجام تکالیف و درس خوندن تشویق میشه.

درباره اهمیت درس خوندن با کودک صحبت کنین

به جای نصیحت و سرزنش مداوم، مطالب رو از طریق داستان و بازی به فرزندتون منتقل کنین. مثلا، داستان‌های مناسبی که اهمیت مطالعه و یادگیری رو نشان میدن رو، برای اون تعریف کنین. همچنین، می‌تونین در قالب بازی‌های آموزشی، مطالب آموزشی رو به فرزندتون یاد بدین.

هنگام درس خوندن به کودک خود کمک کنین

بهتره زمان خاصی رو برای درس خوندن و انجام تکالیف کودک خود مشخص کنین. خودتون هم توی این زمان‌ها حواستون به عملکرد اون باشه و در صورت نیاز بهش کمک کنین. تکالیف فرزندتون رو بررسی کنین و به اون نشان بدین که کاری که انجام میده، براتون اهمیت داره.

همین حالا بخون!  سن یادگیری ریاضی کودکان

از محصولات کمک آموزشی استفاده کنین

محصولات کمک آموزشی که یکی از بهترین روش‌های درس خوندن هستن رو، در انواع مختلف و برای همه پایه‌های تحصیلی می‌تونین تهیه کنین. برای برخی از دروس، از محصولات کمک آموزشی سرگرم کننده استفاده کنین تا هم فرزندتون به درس خوندن ترغیب بشه و هم، مطالب رو بهتر و عمیق‌تر یاد بگیره.

خیلی از مواقع، کتاب‌های درسی برای کودک کسل کننده هستن و اون برای یادگیری، نیاز به سرگرمی و بازی داره.

برخی از محصولات کمک آموزشی کودکان، با ماهیت بازی و سرگرمی ساخته شدن و می‌تونن بهترین روش برای درس خوندن کودکان باشن. همچنین، ویدیوهایی آموزشی فاب، از اونجا که توسط بهترین اساتید و با زبان مناسب کودکان تهیه شدن، منبع خوبی برای آموزش اون به شمار میان.

جمع‌بندی بهترین روش برای درس خوندن کودکان

حتما شما هم مثل هر پدر و مادر دیگه‌ای، دوست دارین فرزندتون درس‌هاش رو به موقع بخونه و توی امتحانات بهترین نتیجه رو به دست بیاره. باید بدونین، بهترین روش برای درس خوندن کودکان رو خودتون با کمی دقت و توجه به عادات و رفتارهای کودک، می‌تونین پیدا کنین و اصلا کار سختی نیست.

فقط کافیه با فرزند خود همراه بشین و به جای اینکه در درس خوندن مقابل اون باشین، در کنارش قرار بگیرین و اون رو در مسیر تحصیلی‌ راهنمایی کنین. ما هم برای کمک به شما این مقاله رو تهیه کردیم، تا از راهکارهای تشویق به درس خوندن کودکان، آگاهی بیشتری پیدا کنین.

سوالات متداول
  • بهترین راه برای درس خوندن کودکان چیه؟

    تشویق و همدلی والدین، بهترین راه برای ترغیب کودک به درس خوندن هست. ما توضیح کامل این رو در مقاله، ارائه کردیم.

  • آیا جایزه دادن به کودکان می‌تونه اون‌ها رو به درس خوندن تشویق کنه؟

    بله؛ پاداش و جایزه اگه به جا و به اندازه باشه، می‌تونه انگیزه‌ درس خوندن در کودک ایجاد کنه.

  • بهترین روش برخورد با کودکانی که درس نمی‌خونن چیه؟

    به جای تنبیه و سرزنش، باید از جملات مثبت مثل «هر وقت درس‌هاتو خوندی، تو رو به گردش میبرم» استفاده کنین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *