بلاگ فاب

سن یادگیری ریاضی کودکان

سن یادگیری ریاضی کودکان

فهرست عناوین

خیلی از والدین تمایل دارن به جواب این سوال برسن که سن یادگیری ریاضی کودکان چه سنی است؟ در واقع، اکثر والدین به دنبال روش‌های برای پیشرفت تحصیلی فرزند‌شون هستن و تمایل دارن که از بروز‌ترین نکات آموزشی ویژه سن کودک خود باخبر باشن.

این افراد باید بدونن که کودکان در سنین متفاوتی، آماده یادگیری ریاضی میشن و قاعده مشخصی برای این موضوع وجود نداره. اما به هر حال می‌تونیم بر اساس تحقیقات انجام شده، میانگینی رو ارائه کنیم که در ادامه این مقاله از فاب به شرح جزئیات مربوط به اون می‌پردازیم.

همین حالا بخون!  تکنیک‌های فوق‌العاده آموزش رنگ‌ها به کودکان

کودکان در چه سنی بهتره ریاضی یاد بگیرن؟

همانطور که گفتیم، سن یادگیری ریاضی کودکان متفاوته و به عوامل مختلفی وابسته است. به طور کلی می‌تونیم بگیم که آموزش ریاضی به کودکان رو می‌تونیم از سه سالگی به صورت جدی شروع کنیم.

توجه داشته باشین که کودک پیش از سه سالگی نیز قابلیت درک بسیاری از مفاهیم ریاضی (مثلا اشکال هندسی، شمارش اعداد و…) رو داره؛ اما بهتره آموزش اصولی ریاضی رو بعد از سه سالگی‌ آغاز کنیم؛ بنابراین نمی‌تونیم به طور قطعی سن یادگیری ریاضی کودکان رو تعیین کنیم؛ اما در اغلب کودکان این سن می‌تونه از سه سالگی شروع بشه.

روش آموزش ریاضی به کودکان

از اون جایی که آموزش به کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخورداره و با هر روشی نمی‌تونیم به اون‌ها آموزش داد، ما در ادامه روش‌های آموزش ریاضی به کودکان رو بررسی می‌کنیم.

روش آموزش ریاضی به کودکان

تمرین شمارش و بازی

برای آموزش شمارش اعداد به فرزندتون، از اون درخواست کنین که برخی وسایل (مثلا اسباب بازی‌هایش) رو با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارن، به صورت دقیق بشمارن. در نهایت از او گزارش بخواین؛ مثلا کودک باید به شما بگه که اسباب‌بازی‌های زردش پنج تا هستن و اسباب بازی‌های آبی سه تا! به این ترتیب کم کم شمارش و ترتیب‌ها را به خوبی یاد می‌گیره.

توجه داشته باشین که طی این فرآیند می‌تونین هیجان و دقت را بالاتر ببرین؛ مثلا به اشتباه به کودک‌تون بگین که: اسباب بازی‌های زرد که چهارتا هستن! در این هنگام فرزند شما به شمارش مجدد پرداخته و دقیق‌تر به مسائل نگاه می‌کنه، همچنین احتمالا خوشحال میشه که خودش درست گفته و شما به اشتباه افتادین!

 استفاده از بازی ریاضی‌ها

 استفاده از بازی ریاضی‌ها

کودکان عاشق این هستن که با استفاده از بازی‌ها آموزش ببینن. بازی ریاضی‌های فراوانی وجود داره که می‌تونیم با استفاده از اون‌ها، ریاضی رو با روشی جذاب به کودکان آموزش بدیم. از اهمیت این امر غافل نشین، چرا که چنین آموزش‌هایی علاوه بر این‌که نتیجه‌بخش هستن، انگیزه کودکان رو برای یادگیری افزایش میدن.

قدرت تشویق

وقتی کودک شما، پای آموزش‌ها نشست و عملکرد خوبی از خود نشان داد، شایسته تشویقه. در تشویق او زیاده‌روی نکنین تا برایش تازگی داشته باشه و انگیزه او برای یادگیری بهتر رو افزایش پیدا کنه. می‌تونین در مقابل کارهای مهم‌تری که انجام میده، هدیه‌ای تهیه کنین و برای تشویق به فرزندتون بدین.

انجام کارهای روزمره توسط کودک

توجه داشته باشین که انجام برخی کارهای ساده می‌تونه جنبه آموزشی پیدا کرده و موجب یادگیری کودکان بشه. مثلا هنگام غذا درست کردن می‌تونین از کودک بخواین که حجم مواد اولیه رو اندازه‌گیری کنه. با همین کارهای ساده می‌تونین مفاهیم اولیه ریاضی رو به فرزندتون یاد بدین.

همین حالا بخون!  آموزش کلمات فارسی به کودکان با شعر

جمع‌بندی سن یادگیری ریاضی کودکان

همانطور که گفتیم، سن یادگیری ریاضی کودکان متفاوته و به موارد مختلفی بستگی داره. با روش‌های مختلفی می‌تونیم مفاهیم اولیه ریاضی رو به کودکان آموزش بدیم تا یادگیری اون‌ها دچار اختلال نشه به هنگام یادگیری مسائل پیچیده این درس، دچار مشکل نشن.

در صورتی که فرزند شما در سال‌های آینده دچار اختلال در این درس شد، می‌تونین راهکارهای رفع اختلال یادگیری ریاضی در کودکان رو به کار بگیرین. توجه داشته باشین که تسلط مطلوب فرزند شما بر ریاضی می‌تونه شرایط جهشی خواندن، کسب نمره و رتبه‌های خوب و… رو برای اون فراهم کنه.

سوالات متداول
  • سن یادگیری ریاضی در کودکان چه سنی است؟

    معمولا کودکان از همان چندماهگی مفاهیم ابتدایی ریاضی را درک می‌کنند. اما بهتر است آموزش ریاضی به آنان را از سه سالگی شروع کنید.

  • روش آموزش ریاضی به کودکان چگونه است؟

    در این مقاله به طور مفصل درباره روش‌های آموزش ریاضی به کودکان صحبت کردیم، برای کسب اطلاعات بیشتر، به مطلب حاضر مراجعه نمایید.

  • آیا استفاده از بازی ریاضی‌ها برای آموزش ریاضی به کودکان موثر است؟

    بله، بازی ریاضی‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها به آموزش کودکان پرداخته و حتی انگیزه‌شان را تقویت کنید.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *