بلاگ فاب

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

فهرست عناوین

آموزش برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

سال دوازدهم سرنوشت‌سازترین سال تحصیلی هر دانش‌آموزی به حساب میاد. برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی برای این رشته و در این سال تحصیلی مهمه و باید این رو جدی گرفت. این سال سالیه که دانش‌آموزان در حال آماده شدن برای کنکور هستن.

سال دوازدهم انسانی سالیه که باید بیشتر از تشریحی خوندن، تست زد و روش‌های درست تست زدن رو هم یاد گرفت. رشته‌ انسانی بیشتر درس‌های خوندنی داره. حالا چطوری باید این درس‌ها رو خوند و تست زد؟ خوندن ریاضی چقدر در موفقیت دانش‌آموزان انسانی موثره؟

توی این مقاله می‌خوایم در مورد برنامه‌ریزی درست برای دروس مختلف انسانی و اهمیت تست زدن صحبت کنیم پس تا آخر این مطلب همراه ما باشین.

برنامه‌ریزی برای مدیریت مدرسه و کنکور

سال دوازدهم هم‌زمان با خوندن درس‌های مدرسه، باید خودتون رو برای کنکور هم آماده کنین. نکته مهم در مورد این موضوع اینه که برای داشتن آمادگی کامل زمان کنکور، لازمه که هم به درس‌های مدرسه و امتحاناتتون رسیدگی کنین هم برای کنکور آماده بشین. اینجاست که متوجه اهمیت برنامه‌ریزی درسی دوازدهم می‌شیم.

ویژگی‌های مهم برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

خب ما می‌دونیم که برنامه‌ریزی چقدر در زمان کنکور مهمه و برای کنکور انسانی نیاز به یک برنامه‌ مناسب داریم تا به کمک اون بتونیم به هدفمون که رتبه و قبولی توی رشته مورد علاقمونه برسیم.

یک برنامه‌ریزی خوب و موثر برنامه‌ایه که یک ویژگی‌هایی داشته باشه وگرنه برنامه‌ریزی کنکور فقط یک برگه با تعدادی جمله‌ست که جلوش تیک زدیم و انجامش دادیم اما به هیچ نتیجه‌ا‌ی نرسیدیم. در ادامه چند نمونه از ویژگی‌های مهم برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی رو بهتون می‌گیم.

ویژگی‌های مهم برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

 

شخصی‌سازی برنامه‌ریزی

کسانی که رشته انسانی رو انتخاب کردن به خوندن دروس مختلف علاقه دارن اما نکته مهم قابل توجه در مورد برنامه‌ریزی درسی برای کنکور انسانی اینه که شما باید یک برنامه مختص به خودتون بنویسین حتی اگه مثلا ویژگی‌های مشابهی با دوستاتون دارین.

زمان استراحت شما و میزان تواناییتون توی درس‌های مختلف برای برنامه‌ریزی کنکور انسانی با دیگران قطعا فرق داره. پس نمی‌تونین یک برنامه مشابه با دیگران داشته باشین و طبق ویژگی‌ها و نقاط ضعف و قوتتون باید برنامه‌ریزی کنین که برنامه مختص به خودتون باشه.

برنامه‌ریزی واقع‌بینانه

برنامه‌ریزی درسی کنکور باید واقع‌بینانه باشه. می‌پرسین یعنی چی؟ یعنی این که بر اساس توانایی‌هاتون برنامه‌ریزی کنین. اگر روزی 5 ساعت درس می‌خونین، نمی‌تونین یهو ساعت درس خوندنتون رو 5 ساعت افزایش بدین و به 10 ساعت در روز برسونین.

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی خیلی مهمه و سال کنکور هم سال حساسیه اما باید با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیات خودتون برنامه‌ریزی کنین تا دچار فرسودگی توی درس خوندن نشین. همینطور در نظر داشته باشین که به اندازه‌ای که درس می‌خونین باید در انتظار نتیجه باشین. نکته مهمی بود نه؟ پس تلاش کنین به مرور زمان ساعات مطالعاتی خودتون رو بالا ببرین و به نتیجه‌ای که می‌خواین نزدیکتر بشین.

تداوم برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی باید جدی گرفته بشه. اگر می‌خواین رتبه خوبی در کنکور انسانی بیارین، باید به طور مداوم درس بخونین و از برنامه‌ریزی شخصی خودتون پیروی کنین. مثلا نباید دو روز طبق برنامه پیش برین و بقیه روزهای هفته هر طور که دلتون خواست درس بخونین و نسبت به برنامه‌ریزی درسی بی‌توجه باشین.

این بی‌نظمی روی نتیجه تاثیر منفی می‌ذاره. سعی کنین مرتب به پارامترهای داخل برنامه‌تون عمل کنین و برنامه منعطفی داشته باشین که در شرایط خاص بتونین تغییرش بدین.

انواع برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی به سه طریق می‌تونیم برنامه‌ریزی کنیم و درس بخونیم. هر کدوم از این سه روش دارای ویژگی‌هایی هستن که می‌تونن بهبودی توی وضعیت درسی ما به وجود بیارن و ما رو برای کنکور انسانی آماده کنن. این سه روش به این شکله:

  • برنامه‌ریزی براساس زمان
  • برنامه‌ریزی براساس حجم
  • برنامه‌ریزی ترکیبی

انواع برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

برنامه‌ریزی بر اساس زمان

اولین روشی که می‌تونیم برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی انتخاب کنیم، برنامه‌ریزی براساس زمانه. در این نوع برنامه‌ریزی حجم درس مهم نیست. شما یک بازه زمانی مثلا از ساعت 15 تا 17 رو انتخاب می‌کنین که در این بازه فلسفه بخونین حالا هرچقدر که تونستین. زمانتون هم که تموم شد استراحت می‌کنین و میرین سراغ درس بعدی.

برنامه‌ریزی بر اساس حجم دروس

روش بعدی برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی، برنامه‌ریزی براساس حجم دروسه. اینجا دیگه زمان مهم نیست و فقط باید یک بخش یا فصلی رو انتخاب کنین و تا هر زمان طول کشین بخونیدش. مثلا کل فصل اول و دوم درس فلسفه رو انتخاب می‌کنین که کامل بخونین و تست بزنین.

برنامه‌ریزی ترکیبی (زمان و حجم)

بهترین روش برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی، برنامه‌ریزی ترکیبیه که براساس زمان و حجم تنظیم می‌شه. وقتی بر این اساس برنامه‌ریزی می‌کنین، می‌دونین که در چه بازه زمانی باید کدوم بخش‌های هر درسی رو بخونین و تست بزنین. این روش به نسبت دو روش قبلی کامل‌تره.

کتاب‌های درسی پایه دوازدهم انسانی

کتاب‌های درسی پایه دوازدهم انسانی

 

  • فارسی 3
  • نگارش فارسی 3
  • ریاضی و آمار 3
  • علوم و فنون ادبی 3
  • تعلیمات ادیان الهی و اخلاق 3 ویژه اقلیت‌های دینی
  • دین و زندگی 3
  • انگلیسی 3
  • کتاب کار انگلیسی 3
  • فلسفه 3
  • عربی، زبان قرآن 3
  • تحلیل فرهنگی
  • تاریخ 3
  • جغرافیا 3
  • جامعه‌شناسی 3
  • سلامت و بهداشت
  • مدیریت خانواده و سبک زندگی

[inline_post_rel p_id=1155]

برنامه‌ریزی درسی برای دروس عمومی انسانی

دروس عمومی کنکور انسانی، دروسی هستن که نیاز دارن روزانه حداقل بین یک الی دو ساعت مطالعه بشن و تست زدن هم که کار همیشگی هر دانش‌آموز کنکوریه. پس هر روز برای دروس عمومی وقت بذارین. اما بهتره روزهای نزدیک به کنکور بیشتر روی این دروس تمرکز کنین.

چون این درس‌ها حفظی هستن و ممکنه هر چقدر هم بخونین نزدیکای کنکور یادتون بره پس خوندن این دروس رو نزدیک به آزمون فراموش نکنین و براشون وقت بذارین. دروس عمومی همیشه باید جزو برنامه‌ریزی درسی دوازدهم باشن.

برنامه‌ریزی درسی برای دروس تخصصی انسانی

دروس تخصصی کنکور انسانی نیاز به توجه و تمرکز بیشتری در برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی دارن. برای هر کدوم از این دروس تخصصی نکته‌ای در نظر گرفتیم که در ادامه بهتون بگیم.

ریاضی انسانی

درس ریاضی و آمار یکی از مهمترین دروس تخصصی رشته انسانی به حساب میاد. شاید فکر کنین یک دانش‌آموز رشته انسانی نیازی نداره درس ریاضی رو خوب و جدی بخونه. اما دقیقا تفاوت رتبه‌های کنکور انسانی با بقیه اینه که سعی کردن برای ریاضی توی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی خودشون وقت زیادی بذارن تا از رقیبانشون سبقت قابل توجهی بگیرن. پس حسابی این درس رو جدی بگیرین.

فلسفه و منطق

فلسفه و منطق درسی مهم و تحلیلیه و اصطلاحات سختی هم داره که باید حفظ کنین، برای همین نیاز دارین که وقت زیادی روی این درس بذارین و توی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی جایگاه ویژه‌ای براش قائل بشید.

تست‌های این درس هم تحلیلیه. برای خوندن درس فلسفه و منطق می‌تونین از روش خلاصه‌نویسی و نت‌برداری استفاده کنین تا حجم مباحث کمتر بشه و با خوندن خلاصه‌نویسی‌هاتون بتونین دروس رو مرور کنین و بعدش تست بزنین.

همین حالا بخون!  آموزش فلسفه دوازدهم انسانی

تاریخ و جغرافیا

برای این درس می‌تونین از انواع کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنین. توی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی برای این درس، اول باید خود کتاب رو بخونین، نکات مهم درس‌ها رو نت‌برداری کنین و بعد تست بزنین تا مباحث کامل براتون جا بیفته و بهشون مسلط بشین.

روانشناسی

کتاب روانشناسی دارای متن و شکل‌های زیادیه که باید همه رو بخونین و از شکل‌ها هم غافل نشین چون ازشون سوال میاد. توی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی حتما به درس روانشناسی توجه کنین چون یکی از مهمترین دروس کنکور انسانی به حساب میاد. اگه خوب این درس رو بخونین، می‌تونین درصد بالایی بزنین و به رتبه خودتون کمک بزرگی بکنین.

همین حالا بخون!  آموزش روان‌شناسی یازدهم

اقتصاد

درس اقتصاد از دو بخش مطالب خوندنی و مسائل تشکیل شده. توی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی باید برای بخش مسائل زمان و دقت بیشتری گذاشت و بعد بخش‌های خوندنی رو خوند و مرور کرد. شما می‌تونین به راحتی توی کنکور از این درس برای رتبه خوب استفاده کنین.

برنامه‌ریزی و روش‌های تست‌زنی دوازدهم انسانی

برای برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی، روش‌های تست زدن رو هم باید حتما در نظر بگیریم چون سال کنکوره و تست زدن هم خاصیت اونه. برای تست زدن سه روش مناسب وجود داره که هر سه مورد مهم هستن و باید انجامشون داد. در ادامه با این سه روش تست زدن بیشتر آشنا می‌شیم.

برنامه‌ریزی و روش‌های تست‌زنی دوازدهم انسانی

 

تست‌های آموزشی

این نوع تست‌ها برای یادگیری درس زده می‌شه. در واقع شما تست می‌زنین که یک درس یا مبحث رو یاد بگیرین. توی کتاب‌های کمک درسی هم این مدل تست‌ها وجود داره که بهتون کمک می‌کنه تا درس جدید رو بهتر یاد بگیرین. پس لازمه که توی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی حتما تست‌های آموزشی بزنین.

تست‌های تمرینی

زمانی که درسی رو خوندین و مرور کردین، برای تمرین کردن اون درس تست تمرینی می‌زنین که دروس و مباحث خونده شده براتون جا بیفته و توی ذهنتون بمونه. این نوع تست حتما قبل از آزمون‌های آزمایشی لازمه که زده بشه و توی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی جایگاه مهمی داره.

تست‌های آزمونی

این نوع تست رو باید برای ارزیابی خودتون بزنین. به این صورت که یک بازه زمانی مشخصی رو تعیین کنین و در اون بازه تعداد مشخصی تست به عنوان آزمون بزنین تا بفهمین مطالب درسی رو چقدر یاد گرفتین و در کدوم قسمت‌ها تسلط کمتر یا بیشتری دارین. از این نوع تست حتما در برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی استفاده کنین.

منابع دروس تخصصی و عمومی دوازدهم انسانی

برای تمامی دروس تخصصی و عمومی کنکور انسانی منابع زیادی وجود داره که هر کدوم می‌تونن کمک زیادی به پیشرفت شما کنن. انواع کتاب‌های کمک آموزشی از برندهای مختلف، ویدیوهای آموزشی، اپلیکیشن‌ها، فلش‌کارت‌ها و از این دست منابع خیلی زیاد و قابل دسترسه.

سایت و اپلیکیشن آموزشی فاب می‌تونه یکی از منابع معتبر و مورد نیاز کنکوری‌های رشته انسانی باشه. سایت فاب دارای ویدیوهای آموزشی تمامی رشته‌ها و رشته انسانیه که می‌تونین برای تسلط روی در‌س‌های تخصصی و عمومی از این ویدیوها که با همراهی بهترین‌ معلم‌های کشور ضبط شده، استفاده کنین. این منابع، بخش مهمی از برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی هستن.

جمع‌بندی برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی

برنامه‌ریزی مهم‌ترین کاریه که هر دانش‌آموزی، به خصوص دانش‌آموزان سال دوازدهم باید انجام بدن. ما از برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی و اهمیت اون گفتیم و برای خوندن دروس تخصصی و عمومی این رشته راه حل پیشنهاد دادیم و در آخر از روش‌های تست زدن گفتیم تا توی مسیر کنکور انسانی و موفقیت در آن به شما کمک کنیم.

همچنین بخوانید: مقاله برنامه‌ریزی درسی یازدهم انسانی

سوالات متداول
  • در دوران کنکور بهتره روزی چند ساعت درس بخونیم؟

    جواب این سوال برای هر شخص متفاوته. چون که هر آدمی دارای ویژگی و توانایی‌های منحصر به فردیه و باید بر همین اساس برنامه‌ریزی کنه و ساعات مطالعاتی خودش رو هم تعیین کنه. می‌تونین از یک مشاور برای این کار کمک بگیرین.

  • سال دوازدهم انسانی بهتره تستی درس بخونیم یا تشریحی؟

    به دلیل اینکه سال دوازدهم، امتحان نهایی هم دارین و کنکور هم در پیشه، بهتره هم تستی و هم تشریحی درس بخونین.

  • بهتره از کدوم نوع برنامه‌ریزی برای سال دوازدهم استفاده کنیم؟

    برنامه‌ریزی ترکیبی که هم زمان و هم حجم دروس در اون در نظر گرفته میشه بهترین نوع برنامه‌ریزی برای سال دوازدهمه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *