بلاگ فاب

تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان

تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان

فهرست عناوین

یکی از مشکلات خانواده‌ها این روزها اینه که نمی‌تونن با بیش‌فعالی کودکانشون کنار بیان. اون‌ها از راه‌های زیادی برای درمان این مشکل اقدام می‌کنن. داروهایی با عوارض بالا، جلسات مشاوره پر هزینه و راهکارهایی که جوابدهی بالایی ندارن، از جمله کارهاییه که خانواده‌ها برای درمان ADHD یا بیش‌فعالی در کودکان می‌کنن.

اما اگه خانواده‌های دلسوز و دغدغه‌مند، اگه از تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان با خبر باشن، حتما از این راه برای درمان این مشکل استفاده میکنن.

اگه شما هم به تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان شک دارین، این مقاله از فاب رو تا آخر دنبال کنین.

ویژگی‌های کودکان بیش‌فعال

کودکانی که بیش‌فعالی دارن دقیقا چه ویژگی‌هایی دارن؟ اولین ویژگی‌ای که با اون میشه بیش‌فعالی در کودکان رو شناسایی کرد، ثابت نموندن اون‌هاست. بچه‌های که دچار بیش‌فعالی هستن، حتی یک ثانیه هم نمی‌تونن بنشینن و مدام در حال ورجه و ورجه هستن. ولی ویژگی‌های دیگه‌ای هم توی بچه‌های بیش‌فعال مشاهده میشه که از جمله موارد زیر هستن:

  • عدم تمرکز و اختلال در توجه؛
  • حرکات تکانشی، (انجام کاری بدون فکر کردن از قبل)
  • اذیت و آزار دیگران به قصد جلب توجه؛
  • سر و صدای زیاد موقع بازی کردن.

راه‌های درمانی بیش‌فعالی کودکان

توی ابتدای مقاله چندتا از راهکارهایی که خانواده‌ها برای درمان بیش‌فعالی کودکان انجام میدن رو معرفی کردیم.

مثل استفاده از دارو، مراجعه به مشاور خانواده و کودک و کارهای بی‌بازدهی مثل دعوا کردن، تنبیه کردن و کتک زدن.

این سه مورد آخر،‌ نه تنها به درمان بیش‌فعالی کودکان کمکی نمیکنه، که باعث تشدید اون هم میشه.

پس بهتره که خانواده‌ها از یک روش موثر بر بیش‌فعالی کودکان استفاده کنن.

اگه خانواده‌ها از تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان باخبر باشن، مطمئنا اولین کاری که می‌کنن، ثبت‌نام بچه‌ها توی کلاس‌های ورزشیه.

ورزش چه تاثیری توی درمان کودکان پیش‌فعال داره؟

البته لازم می‌دونیم این نکته رو بیان کنیم که هنوز به طور کامل درمان بیش‌فعالی با ورزش برای دانشمندها ثابت نشده. ولی نمیشه منکر تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان شد.

ورزش چه تاثیری توی درمان کودکان پیش‌فعال داره؟

کمکی که ورزش کردن به بیش‌فعالی کودکان میکنه، شامل موارد زیر میشن:

  • تقویت فعالیت مغزی:
    ورزش کردن تاثیر زیادی روی فعالیت‌های مغزی انسان میذاره. ورزش کردن به طور مستقیم روی قسمت‌هایی از مغز که مربوط به توجه و تمرکز کردن میشه تاثیر مثبت می‌ذاره و باعث میشه کودکانی که با اختلال عدم توجه مواجه هستن، بتونن بهتر تمرکز کنن.
  • تقویت گردش خون در مغز:
    یکی از تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان، تقویت گردش خون توی مغز بچه‌هاست. این کار باعث میشه عصبانیت و تشویش ذهن اون‌ها کمتر بشه و آرامش بیشتری پیدا کنن و در نتیجه،‌ رفتارشون معقول‌تر و اخلاقشون بهتر میشه.
  • خالی شدن انرژی نهفته:
    خیلی از بچه‌های بیش‌فعال،‌ یک انرژی نهفته دارن که خالی شدن اون باعث میشه که ذهن آروم‌تری داشته باشن. متاسفانه این روزها اکثر فعالیت بچه‌ها توی آپارتمان‌ها و پای تلفن‌های همراهه. به همین دلیل ممکنه انرژی درونی اون‌ها به طور کامل خالی نشه و دچار پرخاشگری بشن.
  • رشد سلول‌های عصبی جدید:
    سلول‌های عصبی که کار دریافت و انتقال اطلاعات رو به عهده دارن، با ورزش کردن رشد پیدا می‌کنن. رشد سلول‌های عصبی به انتقال سریع‌تر اطلاعات و بالا رفتن تمرکز، توجه و کاهش استرس و تشویش‌های ذهنی کودکان میشه.
    داروهای شیمیایی که برای درمان بیش‌فعالی کودکان تجویز میشه، دارای مقادیری از دوپامین و نوراپی‌نفرین هستن. ورزش کردن هم دقیقا همین تاثیر رو روی ذهن کودکان میذاره؛ فقط با این تفاوت که عوارض جانبی داروهای شیمیایی رو نداره.

ورزش‌های موثر بر بیش‌فعالی کودکان

خیلی از خانواده‌هایی که سلامتی فرزندانشون براشون مهمه، اون‌ها رو از سنین پایین توی کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کنن. ورزش‌هایی مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و شنا، از جمله ورزش‌هایی هستن که اکثر بچه‌ها حداقل یک بار اون‌ها رو امتحان کردن.

اما توی ادامه چندتا از ورزش‌هایی رو معرفی می‌کنیم که شاید خانواده‌ها کمتر سراغشون برن.

کوهنوردی و صخره‌‌نوردی

شاید کمتر خانواده‌ای به این فکر بی‌افته که فرزندشون رو توی کلاس‌های آموزشی کوهنوردی یا صخره‌نوردی ثبت‌نام کنن. اما این دو ورزش، بیشترین تاثیر رو بر بیش‌فعالی کودکان میذاره.

کوهنوردی و صخره‌‌نوردی

اگه شما هم یک بچه بیش‌فعال توی خونتون داشته باشین، متوجه میشین که هیچ دیوار صافی نیست که اون‌ها نتونن ازش بالا برن. خب حالا که انقد بچه‌های شما به بالا رفتن از در و دیوار علاقه دارن، چرا اون‌ها رو توی کلاس‌های  صخره‌نوردی ثبت‌نام نمی‌کنین؟

کوهنوردی هم، تمامی انرژی‌های نهفته کودکان بیش‌فعال رو تخلیه میکنه. با کوهنوردی، کودکان می‌تونن انرژی درونیشون رو کنترل کنن و با تقویت عضله‌های بدنیشون، ذهنشون هم تقویت کنن.

ژیمناستیک

ژیمناستیک و حتی یوگا، ورزش‌هایی هستن که به طرز وحشتناکی قوه تمرکز کودکان رو تقویت میکنن. این ورزش‌ها، به کنترل عضلات، فرود آمدن و حفظ تعادل مربوط میشن. به همین دلیل توصیه میشه از این ورزش‌ها برای رفع بیش‌فعالی استفاده بشه.

ورزش‌های رزمی

شاید خانواده‌ها فکر کنن که اگه بچه‌هاشون برن توی کلاس‌های رزمی ثبت‌نام کنن صورتشون رو از دست میدن. ولی ورزش‌های رزمی برای کودکان توی یک سطح دیگه‌ای برگزار میشه و مثل ورزشکارهای حرفه‌ای مبارزه نمی‌کنن.

ورزش‌های رزمی

ورزش‌های رزمی مثل کاراته و کنگ‌فو، روی تقویت عصب عضلات کودکان تاثیر میذارن و باعث میشن اون‌ها بتونن کنترل بهتری نسبت به اعضای بدنشون داشته باشن.

اما اگه از تاثیر ورزش رزمی بر بیش‌فعالی کودکان بخوایم بگیم، باید به این نکته اشاره کنیم که ورزش‌های رزمی بهترین روش برای تقویت تمرکز کودکانه.

رقصیدن

بله! رقصیدن هم یک نوع ورزشه. حتی ورزش‌هایی مثل پیلاتس، ایروبیک و تایچی‌چوان از جمله ورزش‌هایی هستن که میشه از اون‌ها به عنوان یک نوع رقص یاد کرد.

این ورزش‌ها به بالا رفتن تمرکز بچه‌ها، تقویت عصب عضلات، باز شدن شریان‌های خونی و همین‌طور تقویت سیستم عصبی مغز کمک میکنه.

جمع‌بندی درباره تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان

خیلی از بچه‌های امروزی به خاطر میانگین مصرف قند و شکر، نبود تحرک و دلایل دیگه، دچار بیش‌فعالی میشن. بهترین راه برای حل بیش‌فعالی کودکان هم تعامل با اون‌ها است. نه دعوا نه کتک و نه داروهای شیمیایی. اگه خانواده‌ها از تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان با خبر باشن، دیگه سمت داروهایی با عوارض بالا نمی‌رن.

ما توی این مقاله سعی کردیم تا از تاثیرات ورزش بر بیش‌فعالی کودکان بگیم و چند ورزش برای رفع این اشکال ارائه کردیم.

 

سوالات متداول
  • تاثیر ورزش بر بیش‌فعالی کودکان تا چه حد زیاده؟

    فعالیت‌های ورزشی باعث ترشح دوپامین و نوراپی‌نفرین میشه و همین دو ماده شیمیایی، تاثیر زیادی بر بیش‌فعالی کودکان داره.

  • چرا کوهنوردی بر بیش‌فعالی کودکان مؤثره؟

    چون این ورزش عصب‌های عضلانی کودکان رو تقویت می‌کنه و با افزایش اکسیژن رسانی و گردش خون در مغز، باعث میشه رفتار کودکان بیش‌فعال، نرمال بشه.

  • ممکنه کودک بیش‌فعال با ورزش‌های رزمی درمان بشه؟

    به طور کلی نمیشه قول درمان صد در صد بیش‌فعالی با ورزش کردن داد. اما ورزش‌های رزمی به دلیل افزایش تمرکز و قدرت کنترلی مغز، تاثیر زیادی بر بیش‌فعالی کودکان دارن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *