بلاگ فاب

علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان

علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان

فهرست عناوین

علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان، یکی از موضوعات مهم برای والدینه؛ لجبازی کودکان یکی از ویژگی‌های رفتاری دوران کودکیه. کودکان لجباز مدام برای انجام هر کاری واکنش‌های منفی دارن و آماده پذیرش شرایط و اتفاق‌های جدید نیستن.

این ویژگی رفتاری توی دوران کودکی تا حدودی طبیعی و قابل درک هست؛ اما، مشکل درست از جایی شروع میشه که این رفتار از حالت طبیعی و عادی خودش خارج میشه و والدین کودک و با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کنه. در چنین شرایطیه که اکثر والدین به دنبال راه‌های درمان لجبازی کودکانشون هستن.

ما در این مقاله علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان رو بررسی می‌کنیم که یکی از راه‌های پرورش رفتار مطلوب در کودکانه. برای آشنایی بیشتر تا ادامه همراه ما باشین.

پادکست علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن این مقاله رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که پادکست علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

علت‌های لجبازی کودکان رو بشناسین

پدر و مادر‌ها زمانی که با لجبازی فرزندشون مواجه میشن بهتره که قبل از هر واکنشی، علت‌های لجبازی فرزندشون رو بشناسن. شناخت علل و ریشه لجبازی کودکان، این امکان رو به پدر و مادر‌ها میده که بتونن واکنش بهتری برای کنترل این شرایط داشته باشن.

همین حالا بخون!  سن یادگیری ریاضی کودکان

عدم درک درست از شرایط

یکی از مهم‌ترین علل لجبازی کودکان، نداشتن درک درست از ساختار خیلی از مسائله؛ به طور مثال، کودکی رو تصور کنین که نصفه شب اصرار به بازی کردن داره یا تمایل داره به شهر بازی بره!

نداشتن درک درست از خیلی مسائل و قوانین محیط در دوران کودکی، باعث بیان این دسته از خواسته‌های غیر منطقی میشه. کودکان شناخت دقیقی از قوانین محیط پیرامونشون ندارن و همین موضوع باعث میشه که خواسته‌های غیر متعارفی رو هم داشته باشن.

عدم انجام وظایف شخصی

یکی دیگه از علت‌های لجبازی کودکان، عدم انجام وظایف شخصیه؛ در خیلی مواقع، کودکان از انجام دادن وظایف شخصیشون دوری می‌کنن و مایل نیستن که کار‌های شخصی خودشون رو به تنهایی انجام بدن. این موضوع باعث میشه که پدر و مادر‌ها چالش‌های زیادی رو تجربه کنن.

عدم انجام وظایف شخصی

زمانی که که کودک از انجام دادن کار‌های شخصیشش دوری می‌کنه مثل زمانی که اسباب بازی‌هاش رو جمع نمیکنه یا از انجام کار‌های شخصیشون امتناع می‌کنه.

بیان احساسات خود

کودکان در خیلی مواقع، لجبازی رو شکلی از بیان احساساتشون در نظر می‌گیرن؛ زمان‌های که کودکان خواسته‌های غیر مستقیم دارن با لجبازیشون، در واقع شکلی از واکنش‌های منفی رو به محیط نشان میدن.

تو دنیای امروز، اکثر پدر و مادر‌ها زمان زیادی رو سر کار و خارج از فضای منزل هستن؛ نداشتن زمان و فرصت کافی برای حضور در منزل، باعث میشه که کودکان حس دلتنگی و گاهی کمبود توجه داشته باشن. این شرایط در اکثر مواقع، با حس لجبازی کودکان همراهه.

همین حالا بخون!  تاثیر رسانه‌ها بر تربیت و رشد کودکان

علائم لجبازی کودکان

لجبازی در کودکان با علائمی همراه که باعث نگرانی والدین میشه؛ کودکان لجباز در انجام خیلی از کار‌های روزانه‌شون مشکلات زیادی رو تجربه می‌کنن. لجبازی در کودکان تا حدودی طبیعی و مختص شرایط سنی‌شونه؛ اما، مشکل درست از جایی شروع میشه که این ویژگی رفتاری، مشکلات تربیتی رو برای کودکان ایجاد کنه.

علائم لجبازی کودکان

در ادامه علائم لجبازی کودکان رو بررسی می‌کنیم:

  • کودکان لجباز اغلب به دنبال جلب توجه اطرافیان هستن؛
  • این دسته از کودکان حرف شنوی کمی از دیگران دارن؛
  • کودکان لجباز علاقه‌ زیادی به مستقل شدن دارن؛
  • این دسته از کودکان تمایل دارن به دیگران دستور بدن.

راه‌های درمان لجبازی کودکان

تا اینجای مطلب با علت‌های لجبازی کودکان به صورت دقیق آشنا شدین؛ لجبازی در کودکان در صورتی که که پیشگیری نشه مشکلات زیادی رو در روند رشد و تربیت کودکان ایجاد می‌کنه. با توجه به اهمیت این موضوع، پدر و مادر‌های عزیز باید پس از شناخت علل لجبازی کودکان، راه‌های درمان این اختلال رو به صورت دقیق بشناسن و با انتخاب بهترین راهکار، شرایط بهتری رو برای فرزندشون رقم بزنن.

در ادامه راه‌های درمان این اختلال رو به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

راه‌های درمان لجبازی کودکان

قوانین رو به فرزندتون یاد بدین

اصلی‌ترین راه درمان لجبازی، توضیح اصول و ساختار ‌های مشخصه؛ اکثر کودکان شناخت دقیقی از قوانین ندارن و معمولا به دلیل عدم درک درست مسائل نمی‌تونن رفتار‌های متعارفی رو اجرا کنن. والدین با توضیح اصول و ارزش‌ها و پایبندی به اجرای این اصول، می‌تونن حکم یک راهنما رو برای فرزندشون داشته باشن.

کودکان لجباز در بیشتر مواقع، دنبال رسیدن به خواسته‌هاشون هستن، این دسته از کودکان بدون شناخت منطقی و برآورد اصولی دنبال رسیدن به خواسته‌های خود هستن. عدم اطلاح از ساختار مشخص کار‌ها و فعالیت‌های روزانه دلیل عمده ایجاد این رفتاره.

والدین با آموزش درست مهارت‌های اجتماعی به فرزندشون می‌تونن تا حدودی این چالش رو برای اون‌ها مدیریت کنن. این کار یکی از راه‌های تشویق کودکان بدقلق به یادگیری محسوب میشه.

رفتار‌های مثبت رو برای فرزندتون ارزشمند کنین

کودکان عاشق تشویق شدن هستن و دیده شدن لذت میبرن؛ توجه به این موضوع یکی از اصول تربیتی کودکانه. زمانی که کودک کار خوبی انجام میده بهترین زمان برای تشویق و ارزشمند بودن اون کاره.

رفتار‌های مثبت کودکتون رو بشناسین و با توجه به مهم بودن این دسته از رفتار‌ها، اون رو تشویق کنین. با انجام این کار، کودک شما متوجه ارزشمندی کار‌هاش میشه و تلاش میکنه که اون‌ها رو به شکل بهتری انجام بده.

الگوی درستی برای فرزندتون باشین

کودکان، خیلی از رفتار‌هاشون رو از والدینشون الگوبرداری می‌کنن؛ بهترین راهکار برای کنترل لجبازی کودکان، داشتن رفتار‌های درست و اصولیه. اینکه شما بتونین الگوی درستی برای فرزندتون باشین بهترین راه حل برای کنترل لجبازی کودکانه.

الگوی درستی برای فرزندتون باشین

باید این موضوع رو بدونین که لجبازی صرفا برای کودکان نیست! خیلی از بزرگسالان در انجام بسیاری از تعاملاتشون درگیر لجبازی‌های زیادی هستن. کودکان این نوع از رفتار‌ها رو میبینن و بدون شک از این رفتار‌ها الگوبرداری می‌کنن. با اصلاح سبک درست رفتاری شما می‌تونین شرایط خوبی رو برای تربیت فرزندتون رقم بزنین.

برنامه‌ای دقیق رو برای کودکتون مشخص کنین

یکی دیگه از راه‌های کنترل لجبازی کودکان، تنظیم یک برنامه‌ریزی دقیق وآموزش تعهد به اجرای برنامه‌هاست. برای کودکتون برنامه‌ریزی دقیقی رو پیاده‌سازی کنین؛ تنظیم ساعت خواب و استراحت به کودک کمک می‌کنه که بتونه داشتن نظم رو یاد بگیره و با برنامه‌ریزی بهتری فعالیت‌های خودش رو انجام بده.

مستقل بودن رو به کودکتون آموزش بدین

یکی از اصول کنترل لجبازی کودکان، مستقل بار آوردن کودکه؛ اینکه کودک شما بتونه خیلی از فعالیت‌های روزانه خودش رو به تنهایی انجام بده اصلی‌ترین راهکار برای کنترل لجبازی کودکانه. والدین باید تلاش کنن که مستقل بودن رو به یکی از اصول تربیتی فرزندشون تبدیل کنن و با توجه به این موضوع، شرایط بهتری رو برای کنترل لجبازی اون فراهم کنن.

کودکانی که با شخصیت مستقل تربیت میشن شانس موفقیت بیشتری در سال‌های آینده دارن.

لجبازی رو با پاداش کنترل نکنین

خیلی از پدر و مادر‌ها برای کنترل لجبازی فرزندشون، جایزه دادن رو انتخاب می‌کنن. این موضوع یکی از اشتباهات برای کنترل این مشکل و چالشه.

دادن امتیاز در مقابل کنار گذاشتن لجبازی یکی از اشتباهات تربیتی والدینه. والدین با انجام این کار، نه تنها به کنترل این موضوع کمک نمی‌کنن، بلکه، باعث پرورش این سبک از رفتار هم میشن. به طور کلی، والدین با شناخت علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان می‌تونن این شرایط رو کنترل کنن.

عدم توجه به لجبازی کودک

یکی از مهم‌ترین اصول تربیتی برای کنترل لجبازی کودکان، عدم توجه به لجبازی کودکه. در خیلی مواقع که کودک شروع به داد زدن یا گریه‌های همراه با لجبازی می‌کنه بهتره که والدین بی‌توجه از کنار این موضوع عبور کنن. عدم توجه به لجبازی کودکان یکی از مهم‌ترین نکات برای کنترل این مشکله.

عدم توجه به لجبازی کودک

بعضی از والدین در برابر این موضوع واکنش‌های منفی مثل تنبیه یا داد زدن از خودشون نشون میدن. اما باید گفت که تاثیرات منفی و غیرقابل جبران داد زدن سر کودکان به شدت غیرقابل برگشته. پس بهتره که از راهکارهای موثرتری در این موقعیت‌ها استفاده کنین.

همین حالا بخون!  راهکار‌های مذاکره اثربخش با کودکان

حواس کودکتون رو پرت کنین

یکی دیگه از نکات مهم کنترل لجبازی کودکان، پرت کردن حواس کودک هنگام لجبازیه. بهتره که والدین موقع انجام این کار، حواس کودکشون رو به کار‌های دیگه‌ای مشغول کنن. با انجام این کار فکر کودک از ادامه لجبازی منحرف میشه.

عوارض لجبازی کودکان

تا اینجای مطلب با علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان آشنا شدیم؛ به طور کلی، لجبازی کودکان در صورتی که کنترل و درمان نشه مشکلات زیادی رو برای کودکان ایجاد می‌کنه. در واقع عوارض لجبازی کودکان موضوع جدی هست که والدین باید به اون توجه کنن. این عوارض عبارتند:

  • رفتار‌های مخالف هنجار‌های اجتماعی؛
  • اضطراب و استرس در کودکان؛
  • حساسیت زیاد در کودکان؛
  • عدم تمرکز کافی در کلاس درس؛
  • عدم مسئولیت‌پذیری کودکان.

جمع‌بندی علل و راه های درمان لجبازی کودکان

علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان از موضوعات مورد توجه والدینه؛ شناخت درست علل لجبازی کودکان به والدین این امکان رو میده که بتونن با شناخت بهتری این چالش دوران کودکی رو مدیریت کنن. به طور کلی، والدین باید راهکار‌های اصولی کنترل این مشکل رو بشناسن و با پیاده‌سازی درست این مشکل شرایط بهتری رو برای تربیت فرزندشون فراهم کنن.

با توجه به اهمیت این موضوع، گروه آموزشی فاب با ارائه یک دوره آموزشی، والدین رو با علل و راه‌های درمان لجبازی کودکان آشنا می‌کنه. برای مشاهده این دوره‌های آموزشی، کافیه همین حالا اپلیکیشن فاب رو دانلود و سپس نصب کنین.

سوالات متداول
  • کودکان لجباز چه علائمی دارن؟

    اغلب کودکان لجباز علاقه زیادی به مستقل شدن و دستور دادن به دیگران دارن؛ این دسته از کودکان حرف شنوی کم‌تری هم از والدین خود دارن.

  • راه درمان لجبازی کودکان چیه؟

    عدم توجه به لجبازی کودکان و آموزش بسیاری از مهارت‌های اجتماعی از جمله راه‌های درمان لجبازی کودکان است.

  • والدین چه نقشی در کنترل لجبازی کودک خود دارن؟

    والدین با ارائه‌ی آموزش‌های لازم می‌تونن بسیاری از لجبازی کودکان رو کنترل کرده و مشکلات کودک رو رفع کنن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *