بلاگ فاب

راه‌های تشویق کودکان بدقلق به یادگیری

راه‌های تشویق کودکان بدقلق به یادگیری

فهرست عناوین

آموزش دادن به کودکان لجباز، بازیگوش، سربه‌هوا و… کار دشواری است. چنین کودکانی مدام به دنبال انجام کارهای متفرقه هستن و حاضر نیستن برای یادگیری زمان بگذارن. اگه راه‌های تشویق کودکان بدقلق به یادگیری رو بلد باشیم، می‌تونیم بدقلقی اون‌ها رو کنترل کرده و آموزششون رو به بهترین شکل به انجام برسانیم.

توجه داشته باشین که از هر روشی نمی‌توان برای این منظور استفاده کرد، چرا که چنین کودکانی ممکنه با اصرار شما، لجبازی بیشتری از خودشون نشان بدن؛ در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

با اپلیکیشن فاب می‌تونین کودکانتون رو به وسیله موبایل، تبلت و رایانه، تشویق به درس خوندن کنین. در ابتدا کافیه اپلیکیشن فاب رو دانلود و سپس نصب کرده و از خدمات مشاوره‌ای و آموزشی اون استفاده کنین.

روش تشویق کودکان بدقلق به یادگیری

اگه راه تشویق کودکان بدقلق به یادگیری رو بدونین و از روش‌های درستی برای این منظور استفاده کنین، موفقیت فرزندتون رو به چشم می‌بینین که این به پرورش رفتار مطلوب در کودکان کمک زیادی می‌کنه. در ادامه به بررسی این راهکارها می‌پردازیم. توجه داشته باشین که بکارگیری همزمان چند روش است که می‌تونه تلاش شما رو نتیجه‌بخش کنه.

همین حالا بخون!  پرورش رفتار مطلوب در کودکان

الگوی خوبی باشین

کودکان مدام در حال دیدن و تقلید کردن هستن؛ اون‌ها رفتارهای خوب و بد شما رو مشاهده می‌کنن و بدون این‌که بتونن بررسی منطقی‌ راجع به اون رفتارها داشته باشن، خیلی از اون‌ها رو به‌کار می‌گیرن. اگه شما جزو اون دسته از افراد باشین که اهل مطالعه و یادگیری نیستن، چطور انتظار دارین که فرزندتون این‌گونه باشه؟!

الگوی خوبی باشین

برای کودک الگوی خوبی باشین و در مقابل او به انجام کارهای مفیدی چون مطالعه و یادگیری بپردازین. رفتار مناسب شما می‌تونه آینده فرزندتون رو بسازه.

آموزش برنامه‌ریزی

اگه به کودک خودمون برنامه‌ریزی کردن رو بیاموزیم، می‌تونیم به مرور این عادت رو در او ایجاد کنیم و به روند زندگیش نظم ببخشیم. اگه کودک با برنامه‌ریزی جلو بره، هم به استراحت و تفریح می‌پردازه و هم مطالعه رو در اولویت کاری خودش قرار میده.

برای خودتون و کودکتون برنامه‌ریزی کنین و با گذشت زمان، تنها نظارت داشته و این کار رو به عهده خودش بذارین. مطمئن باشین که با برنامه‌ریزی صحیح و (بکارگیری روش‌های دیگه) می‌تونین اون رو به یادگیری هم مشتاق کنین.

 

تشویق و محبت به کودک

کودکانی که مورد محبت خانواده هستن، رفتارهای بهتری در طول زندگی از خودشون نشان میدن. اگه کودک رو به دلیل انجام کارهای خوب تشویق کنین، می‌تونین پیشرفت اون رو شاهد باشین. کودکان با تشویق شما، انگیزه بیشتری برای انجام کارهای مورد تایید والدین (مثلا مطالعه و یادگیری) پیدا می‌کنن.

تشویق و محبت

اجتناب از کلی‌گویی!

در تشویق فرزند کلی‌گویی نکنین؛ به فرزند خودتون بگین که دقیقا به چه علت اون رو تشویق کردین و از کدام کار او راضی هستین. در این صورت کودک متوجه میشه که کدام کار او خوب بوده و قطعا اون رو تکرار میکنه. این یه راه تشویق کودکان بدقلق به یادگیری است.

صحبت کردن با کودکان بدقلق

یه راه تشویق کودکان بدقلق به یادگیری مباحثه است. صحبت کردن همیشه نتیجه میده؛ با فرزند خودتون صحبت کرده و قوانین رو برای اون شرح بدین. توجه داشته باشین که در این میان باید آرامش خودتون رو نیز حفظ کنین، چرا که ممکنه کودک لجبازی کرده و نخواد حرف شما رو بپذیره.

اگه صحبت کردن با او رو ادامه بدین و در مورد مسائل مختلف با او همفکری کنین، اعتماد او رو به دست آورده و می‌تونین در موقعیت‌های مختلف، متقاعدش کنین.

 

فراهم کردن محیط مناسب برای کودکان بدقلق

محیط خیلی تاثیرگذاره؛ اگه می‌خواین که فرزندتون به مطالعه بپردازه و آموزش رو دوست داشته باشه، محیط و شرایط مناسب رو برای اون فراهم کنین. مطالعه و یادگیری در محیطی که تمرکز رو از کودک بگیره، دشوار بوده و تمایل فرزندتون برای آموزش دیدن رو از بین می‌بره، لذا توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشین.

محیط مناسب مطالعه کودکان بدقلق

کشف روش یادگیری کودک

یه راه تشویق کودکان بدقلق به یادگیری، کشف نوع یادگیری اون‌ها است. همه افراد به روش‌های یکسانی یاد نمی‌گیرن؛ بعضی‌ها دیداری هستن، بعضی با شنیدن می‌آموزن و غیره. اگه روش یادگیری فرزند خودتون رو کشف کنین، می‌تونین آموزش اون رو به بهترین شکل پیش ببرین. برای این منظور می‌تونین مطالب رو آهنگین کرده و بعضی فرمول‌ها رو با شعر در ذهن اون ثبت کنین.

انواع روش یادگیری

روش‌های زیر از جمله راهکارهای تبدیل کودکان به افرادی نابغه هستن که می‌تونه از همین سنین پایین برای رشد و پرورش کودک خودتون از اون‌ها استفاده کنین:

  • دیداری یا بصری: یادگیری بهتر با مشاهده ویدیو، تصاویر، نمودارها و…
  • شنیداری: یادگیری مطلوب با شنیدن پادکست‌های آموزشی، سخنان معلم و…
  • حرکتی: یادگیری بهتر با انجام کارهای عملی
  • خوندنی یا نوشتاری: یادگیری با خوندن کتاب، نوشتن خلاصه و…
  • اجتماعی: یادگیری مطلوب با آموزش گروهی، تعامل و…
  • فضایی: یادگیری با مشاهده مدل‌های سه‌بعدی و موارد مشابه

دیدن نتیجه کم‌کاری و تشویق به یادگیری کودکان!

اجازه بدین فرزندتون نتیجه اهمال‌کاریش رو ببینه! این‌که همیشه خیلی تلاش کنین تا کودک وظایف خودش رو به انجام برسانه، هم شما رو آزرده خاطر کرده و هم کودک رو بی‌تفاوت می‌کنه. گاهی اجازه بدین عاقبت کار خودش رو ببینه. (مثلا برخورد معلم با اون در صورت عدم انجام به‌موقع تکالیف). یکی از راه‌های تشویق کودکان بدقلق به یادگیری همین است!

در نظر گرفتن شرایط جسمی و روحی کودک

اگه کودک شما دارای شرایط جسمی یا روحی نامطلوبی است و در برابر یادگیری مقاومت می‌کنه، به اون خرده نگیرین. شما باید ریشه این مسائل رو حل کنین نه این‌که بخواین با زور و اجبار، کار خودتون رو پیش ببرین. لطفا اگه مشکل جدی است، به پزشک مراجعه کرده و نگذارین ناراحتی جسمی یا روحی فرزندتون ادامه‌دار باشه.

در نظر گرفتن شرایط جسمی و روحی کودک

 

لذت‌بخش کردن یادگیری برای کودکان بدقلق

این‌که آموزش رو برای کودک لذت‌بخش کنین باعث میشه که اون تمایل بیشتری برای یادگیری از خودش نشان بده. خلاق باشین و از روش‌های آموزشی متفاوت برای علاقه‌مند کردن فرزندتون به درس استفاده کنین. استفاده از شعر، داستان، ویدیوهای آموزشی، مثال‌های ملموس، آموزشی گروهی و… هم می‌تونه موثر واقع بشه. راهکارهای مذاکره اثربخش با کودکان رو هم می‌تونین از طریق این لینک بررسی کنین.

علایق کودک رو در نظر بگیرین

علایق خیلی مهم هستن؛ اگه به علایق فرزند خودتون اهمیت بدین، اشتیاق اون برای یادگیری رو بیشتر میکنین. توجه داشته باشین که چه در انتخاب درس برای برنامه‌ریزی‌ها، چه در ساعات استراحت و… می‌تونین به او این اجازه رو بدین که به سراغ علایقش بره. مثلا اگه کودک شما درس ریاضی رو دوست داره، می‌تونین با بازی ‌ریاضی‌ها آموزش اون رو آغاز کنین.

استرس وارد نکنین

متاسفانه خیلی از والدین به‌خاطر این‌ که فرزندانشون نمره خوبی کسب کنن، اون‌ها رو تحت فشار میذارن. توجه داشته باشین استرسی که در چنین مواقعی کودک رو درگیر می‌کنه، خیلی آسیب زننده‌تر از نمره زیر بیست است! کسب نمره عالی خوبه اما نه به هر شرطی، لذا به کودک استرس وارد نکرده و فقط بر یادگیری اون تمرکز داشته باشین.

کودک معلم و تشویق به یادگیری

یکی از روش‌هایی که برای یادگیری بهتر نتیجه‌بخش است، اینه که فرزندتون رو معلم کنین! برای این منظور، بعد از این‌ که کودک مبحثی رو آموزش دید، از او بخواین که معلم شما بشه و مطلب رو براتون توضیح بده. در این صورت، علاوه بر این‌که اعتماد بنفس فرزندتون بالا میره، به او کمک می‌کنین که مطالب رو مرور کرده و یادگیری بهتری از این طریق داشته باشه.

همین حالا بخون!  بهترین روش برای درس خواندن کودکان

ارتباط با معلم

این‌که با معلم کودک در ارتباط بوده و نقاط قوت و ضعف فرزندتون رو با آموزگارش در میان بذارین، می‌تونه در تقویت یادگیری او موثر باشه. همچنین معلم می‌تونه جزئیات رفتاری و تحصیلی دانش آموز رو با شما در میان بذاره، در این صورت می‌تونین به کمک هم، یادگیری رو در کودک بهبود ببخشین.

ارتباط با معلم

برای کودکان بدقلق هدف تعیین کنین

یه راه تشویق کودکان بدقلق به یادگیری تعیین هدف است. با کودک خودتون درباره هدف از یادگیری صحبت کرده و علاوه بر بیان نظرتون، نظر اون رو هم جویا بشین. تعیین هدف می‌تونه انگیزه قدرتمندی به کودک داده و اون رو مشتاق به یادگیری بیشتر کنه. اهداف کوچک و بزرگی رو مشخص کرده و مدام اون‌ها رو یادآور بشین تا نتیجه رو مشاهده کنین.

هر شکستی شکست نیست!

به کودک خودتون بگین که شکست واقعا می‌تونه مقدمه پیروزی باشه؛ باید این موضوع رو برای کودک روشن کنین که اگه شکست خورد می‌تونه به‌جای بی‌انگیزه شدن، از اون درس گرفته و در دفعات بعدی بهتر عمل کنه. موضوعاتی چون کسب یه نمره پایین، مسائلی نیستن که باعث ناراحتی شما و فرزندتون شده و عدم تمایل به یادگیری رو به همراه داشته باشن.

گردش‌های علمی

یه راه تشویق کودکان بدقلق به یادگیری اینه که با اون‌ها به گردش‌های علمی برین؛ بازدید از مراکز تاریخی، موزه‌ها، باغ وحش و… می‌تونه فرزند شما رو به یادگیری علاقه‌مند کنه. برای آخر هفته یا زمان‌های استراحت از پیش برنامه‌ریزی کرده و با این روش گاها تفریح رو هم به آموزش تبدیل کنین.

همین حالا بخون!  نقش ترکیبات مغزی در مهارت‌های زبانی کودکان

اهمیت مطالعه پیوسته در تشویق به یادگیری

تلاش کنین که هر روز زمانی رو به آموزش و یادگیری اختصاص بدین؛ شاید این امر کمی دشوار به‌ نظر برسه؛ اما زمانی رو (حتی کم) برای انجام این امر در نظر بگیرین. توجه داشته باشین که مطالعه روزمره می‌تونه یادگیری رو در کودک به یه عادت تبدیل کرده و شما رو به هدف مورد نظر برسانه.

شناسایی موانع و غلبه بر آن‌ها

یادگیری هم مثل خیلی از مهارت‌های دیگه گاها با موانعی روبرو میشه. اگه فرزندتون در برابر مطالعه و یادگیری مقاومت می‌کنه و موانعی رو بر سر راه اون احساس می‌کنین، باید به شناخت بیشتر و رفع این موانع بپردازین. برای مثال بعضی اختلالات ممکنه مسبب این اتفاق بشن، لذا گاهی لازمه که حتی به پزشک یا مشاور مراجعه کنین.

جمع‌بندی راه‌های تشویق کودکان بدقلق به یادگیری

در این مطلب راجع به راه تشویق کودکان بدقلق به یادگیری صحبت کردیم. والدین محترم می‌تونن جزئیات مربوطه رو مطالعه کرده و سوالات خودشون رو توی بخش نظرات با ما در میان بذارن. توجه داشته باشین که کمک گرفتن از مشاور هم می‌تونه موثر واقع بشه.

سوالات متداول
  • چگونه کودکان بدقلق رو به یادگیری تشویق کنیم؟

    روش‌های زیادی برای این کار وجود داره که توی این مقاله به طور مفصل درباره اون‌ها صحبت کردیم.

  • آیا محیط روی یادگیری تاثیر داره؟

    بله، محیط و شرایط تاثیر بزرگی بر یادگیری، تمرکز و… دارن؛ سعی کنین محیطی به دور از استرس و شرایطی مطلوب برای آموزش کودک فراهم کنین.

  • چرا بعضی کودکان از یادگیری فراری هستن؟

    کودکان ممکنه به دلایل مختلفی مثل آموزش نادرست، شرایط نامناسب یادگیری، درگیری با برخی اختلالات و… از یادگیری فراری باشن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *