بلاگ فاب

برنامه‌ریزی درسی اول دبستان

برنامه‌ریزی درسی اول دبستان

فهرست عناوین

برنامه‌ریزی درسی اول دبستان ممکنه در نگاه اول به نظرتون عجیب بیاد و بگین مگه میشه بچه به این کم سنی مطابق برنامه پیش بره؟ اما دقیقا از همین سنه که کودک با مفهوم نظم آشنا میشه و یاد می‌گیره کارهاش رو اولویت‌بندی کنه.

برنامه‌ریزی درسی برای یک کودک بازیگوش اول دبستانی کار راحتی نیست. برای همین توی این مقاله یک سری نکات برای برنامه‌ریزی درسی اول دبستان ارائه دادیم که حتما می‌تونه براتون مفید باشه.

چرا برنامه‌ریزی درسی اول دبستان مهمه؟

چرا برنامه‌ریزی درسی اول دبستان مهمه؟

همونطور که ابتدای مقاله گفتیم، اگه می‌خواین فرزند شما در آینده فردی منضبط باشه و کارهاش رو مطابق برنامه‌ریزی انجام بده، باید از اول دبستان با مفهوم برنامه‌ریزی آشنا بشه. کودک ۶ ساله تازه با مسئولیت درس خوندن مواجه شده و باید کاری کنیم که این وظیفه براش جذاب باشه.

یک جدول برنامه‌ریزی استاندارد از همین ابتدای کار می‌تونه خیلی مفید باشه. وظیفه‌ شما به عنوان والدین اینه که به خوبی کودک رو هدایت کنین تا مطابق برنامه‌ شما پیش بره.

همین حالا بخون!  سوالات امتحانی علوم اول دبستان

برنامه‌ریزی درسی اول دبستان با سایر پایه‌ها چه فرقی داره؟

برنامه درسی اول ابتدایی با سایر پایه‌ها فرق می‌کنه. دلیلش واضحه:

  • چون ما با کودک اول دبستانی مواجهیم و نمی‌تونیم مثل بچه‌های بزرگتر باهاش برخورد کنیم.
  • کودک اول دبستانی تازه در مسیر رشد شخصی قرار گرفته و هیچ اطلاعی از نقاط ضعف و قدرتش نداریم.
  • کودک اول دبستانی زودتر خسته و دلسرد میشه. باید کاری کنیم که درس خوندن براش با ذوق و هیجان همراه باشه.

علاوه بر این، سخت‌گیری‌هایی که برای برنامه‌ریزی درسی دبیرستان یا کنکور اعمال میشه، برای کودک اول دبستانی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شه. با کودک اول دبستانی باید خیلی نرم‌تر و محتاط‌تر برخورد کنیم تا نسبت به درس خوندن بی‌علاقه نشه. در واقع باید برنامه‌ریزی درسی رو به شکل یک بازی ببینه.

چطوری برای اول دبستان برنامه‌ریزی کنیم؟

دروس دانش‌آموز اول دبستانی زیاد نیست. برای همین هم تهیه‌ جدول برنامه‌ریزی برای اول دبستان، خیلی سخت به نظر نمی‌رسه. اما باید یک سری نکته رو مد نظر داشته باشیم که در ادامه بهشون می‌پردازیم.

نقاط ضعف و قوت کودک رو بشناسیم

کودک اول دبستانی قبل از این در محیط آموزشی قرار نگرفته و نمی‌شه از همون اول تشخیص داد که توی چه مواردی ضعف داره و توی چه مواردی خوب عمل می‌کنه. برای همین لازم یک بازه‌ زمانی برای بررسی روند پیشرفت کودک‌تون در نظر بگیرین و در برنامه‌ریزی درسی اعمال کنین.

مواظب باشیم هیچ کاری از قلم نیفته

اولویت دانش‌آموز اول دبستانی، انجام تکالیفه. برای همین باید با دقت زمان مشخصی از روز رو با توجه به روحیه‌ کودک، به انجام تکالیف اختصاص بدین. اینطوری می‌تونه از ساعات دیگه‌ روز استفاده‌های دیگه‌ای داشته باشه و فراغت بیشتری براش باقی بمونه.

به مرور دستتون میاد حجم تکالیف به چه صورته و چه زمانی رو باید بهشون اختصاص بدین.

برنامه‌ریزی هفتگی و روزانه انجام بدیم

خوبه که کودک از همین اول با مفهوم برنامه‌ریزی کلی و جزئی آشنا بشه. این باعث میشه که در آينده مهارت برنامه‌ریزی داشته باشه و خودش بتونه کارهاش رو اولویت‌بندی کنه. تهیه دو جدول برنامه‌ریزی هفتگی و روزانه می‌تونه به تداوم برنامه‌ریزی کمک کنه و باعث بهبود عملکرد کودک شما بشه.

با این کار، می‌تونین میزان پیشرفت دانش‌آموز اول دبستانی رو به راحتی در طی هفته‌های متمادی تشخیص بدین و در ادامه برنامه‌ای منعطف‌تر و اصولی‌تر پیاده‌سازی کنین.

انعطاف در برنامه‌ریزی یادمون نره

انعطاف در برنامه‌ریزی یادمون نره

خشکی و یکنواختی برای برنامه درسی کلاس اول دبستان پیشنهاد نمی‌شه. پایبندی به اصول خوبه اما باید کاری کنیم که کودک از همین ابتدا سرخورده و خسته نشه. کودک باید با اشتیاق برنامه درسی خودشو دنبال کنه تا نتیجه‌ خوبی ببینه.

برای مثال لازم نیست حتما به درس خوندن توی یک ساعت مشخص از روز تاکید داشته باشین. شرایط روحی کودک رو در نظر بگیرین و نذارین اضطراب، خستگی و دلسردی سراغش بیاد.

تغییرات رو تدریجی اعمال کنیم

کودک اول دبستانی تازه داره به محیط آموزشی و درس خوندن عادت می‌کنه. برای همین باید باهاش متعادل برخورد بشه. اعمال تغییر در برنامه‌ریزی درسی اول دبستان هم باید به تدریج و آهسته باشه. برای مثال اگه کودک زود خسته میشه و نمی‌تونه روزی یک ساعت درس بخونه، باید این عادت رو به مرور براش جا بندازیم.

همین حالا بخون!  بهترین روش یادگیری ریاضی اول ابتدایی

روند اجرای برنامه‌ریزی و نتایج بررسی بشه

برنامه‌ روزانه و هفتگی دانش‌آموز کلاس اول دبستان باید مرتب بررسی بشه. بعد از بررسی برنامه، لازمه که نتایج رو هم یادداشت کنین. برای مثال لازمه دلیل کامل انجام ندادن کارها ذکر بشه. با این کار بیشتر دستتون میاد که کجای برنامه‌ریزی درسی مشکل داره و چه کاری لازمه برای اصلاحش انجام بدین. همچنین با نقاط ضعف و قوت فرزندتون به خوبی آشنا می‌شین.

زمان‌هایی رو به بازی و تفریح اختصاص بدین

اختصاص دادن زمان‌هایی برای فراغت و استراحت، یکی از ارکان مهم برنامه‌ریزی اصولیه. برای برنامه‌ریزی درسی اول دبستان این نیاز بیشتر احساس میشه. چرا که کودک به تحرک و بازی نیاز داره تا انگیزه‌ کافی رو برای درس خوندن به دست بیاره.

از ویدیوهای آموزشی یا معلم خصوصی کمک بگیرین

استفاده از ابزار و بسته‌های آموزشی این روزها خیلی جا افتاده و اغلب والدین نسبت بهش آگاهی دارن. کتاب‌های کمک آموزشی و ویدئوهای آموزشی برای تمام پایه‌های تحصیلی مفید هستن. شاید فکر کنین برای پایه اول دبستان چندان به کار نمیان؛ اما اشتباه می‌کنین.

از ویدیوهای آموزشی یا معلم خصوصی کمک بگیرین

با مراجعه به کتاب یا کمک گرفتن از متخصص، برنامه‌ریزی دقیق‌تری رو پیاده‌سازی می‌کنین. این که یک معلم واقعی به کودک شما آموزش بده و براش برنامه‌ریزی کنه، مزایای زیادی داره. بعضی از مزایای کمک گرفتن از معلم خصوصی برای برنامه‌ریزی درسی اول دبستان، عبارتند از:

  • وقتی والدین هر دو شاغل هستن، می‌تونه از بار مسئولیت‌شون کم کنه.
  • معلم رفتار حرفه‌ای‌تری داره و می‌دونه چطور با کودک اول دبستانی برخورد کنه.
  • معلم توقع بیش از حد نداره و مطابق توانایی‌های کودک برنامه‌ریزی رو تدوین می‌کنه.

جمع بندی در مورد برنامه‌ریزی درسی اول دبستان

در این مقاله با نکاتی در مورد برنامه‌ریزی درسی اول دبستان آشنا شدین. یادتون باشه که همیشه نتیجه‌ برنامه‌ریزیه که اهمیت داره، بنابراین اگه برنامه‌ای کار نمی‌کنه باید به فکر یک برنامه‌ریزی دیگه باشیم یا از یک فرد متخصص کمک بگیریم.

با دسترسی به اپلیکیشن فاب که یک پلتفرم آموزشیه، می‌تونین با کمترین هزینه به بهترین فیلم‌های آموزشی دسترسی پیدا کنین. اگه در مورد برنامه‌ریزی درسی اول دبستان، سوالی براتون پیش اومده هم، می‌تونین توی کادر پایین صفحه مطرحش کنین تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسختون رو دریافت کنین.

همچنین بخوانید: مقاله برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان

سوالات متداول
  • برنامه‌ریزی درسی برای کودک کم‌شنوا به چه ترتیبه؟

    باید رفتار محتاطانه‌تری با کودکان دارای مشکلات جسمی داشته باشیم و نیازهاشون رو بشناسیم. برای این کار حتما باید از یک مشاور کمک بگیرین.

  • چطوری اشتیاق درس خوندن رو در کودک کلاس اولی ایجاد کنیم؟

    کودکان معمولا از والدین تاثیر می‌گیرن. اگه شما رو در حال مطالعه و یادگیری ببینن، تمایل بیشتری برای درس خوندن پیدا می‌کنن.

  • آیا جایزه دادن به کودک کار درستیه؟

    جایزه یا پاداش دادن به کودک تا وقتی خوبه که شکل باج دادن پیدا نکنه. کودک باید بدونه که درس خوندن برای آینده‌ خودشه و در واقع داره وظیفه‌ش رو انجام میده. در واقع جایزه نباید به بهانه‌ درس خوندن کودک تبدیل بشه.

  • از کجا بفهمم که فرزندم در یک درس قویه یا نه؟

     

    این مورد فقط و فقط با گذشت زمان مشخص میشه. لازمه که صبور باشین و با دقت وضعیت درس خوندن فرزند خودتون رو ارزیابی کنین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *