بلاگ فاب

نکات مهم جلسه کنکور

نکات مهم جلسه کنکور

فهرست عناوین

آزمون سراسری کنکور، ممکنه برای خیلی از دانش‌آموزان حکم یک غول بزرگ رو داشته باشه که برای رسیدن به موفقیت تحصیلی باید ازش گذر کنن.

اون‌ها، سال‌ها وقت و انرژی هزینه می‌کنن تا بتونن مطالب رو به صورت عمیق یاد بگیرن که سر جلسه، بهترین عملکرد رو داشته باشن؛ اما کم نبودن دانش‌آموزانی که با وجود سال‌ها تلاش و برنامه‌ریزی، نتونستن به رتبه خوبی که میخوان دست پیدا کنن و نا امید شدن. اما چرا؟

باید بگیم کنکور، فقط خوندن درس و تست زدن نیست؛ کنکور یک مسابقه است که هرچقدر هم براش آماده بشین، عملکردتون حین این رقابته که تعیین می‌کنه چه نتایجی رو کسب کنین و به چه دستاوردی برسین.

پس توی این مقاله، می‌خوایم درباره نکات مهم جلسه کنکور صحبت کنیم تا شما برای همه پیش‌آمدها آماده بشین و بتونین بهترین عملکرد ممکن رو از خودتون نشون بدین.

مهم‌ترین نکات جلسه کنکور

نکات خیلی زیادی برای شرکت توی آزمون کنکور وجود داره که توسط اساتید و مشاورین مختلفی به دانش‌آموزان آموزش داده میشه. خیلی از این نکات، مفید هستن و می‌تونن به شما کمک کنن؛ اما خیلی از اون‌ها فایده‌ای برای شما ندارن و صرفاً ابزاری برای کسب درآمد استاد نماها هستن!! البته با احترام کامل نسبت به اساتید واقعی.👍

نکات مهمی که باید یادتون باشه

برای همین، اگه دنبال گرفتن بهترین نتیجه از آزمون کنکور هستین، باید از طریق یک منبع معتبر با مهم‌ترین نکات جلسه کنکور آشنا بشین تا بتونین با استافده از اون‌ها، رتبه‌ای که می‌خواین رو کسب کنین.

مهم‌ترین نکات جلسه کنکور چیست؟

ما به عنوان گروه آموزشی فاب، آرزویی جز موفقیت تک تک دانش‌آموزان کشورمون نداریم؛ اما همون‌طور که گفتیم، کنکور یک مسابقه است و همه نمی‌تونن توی یک مسابقه بهترین نتیجه رو بگیرن.

اگه شما می‌خواین توی این رقابت، از بقیه بهتر عمل کنین و به رویا و هدف خودتون دست پیدا کنین، باید بلد باشین توی این مسابقه چطوری ظاهر بشین که نتایج کسب شده، باب میل‌تون باشه.

در کنار پشتکار و اراده‌ای که قبل از آزمون کنکور و در سال‌های تحصیل خودتون به کار می‌بندین، نحوه عملکردتون توی آزمون کنکور هم اهمیت بالایی داره و روی نتایجی که می‌گیرین تاثیر به شدت زیادی می‌ذاره.

پس همراه ما باشین تا با مهم‌ترین نکات جلسه کنکور آشنا بشین.

نکات مهم جلسه کنکور؛ داشتن زمان‌بندی

سوالات کنکور، معمولاً سخت و چالشی هستن و شما نمی‌تونین بدون برنامه پیش برین. اگه قرار باشه به هر سوالی که برخوردین کلی وقت برای حل اون بذارین، از بقیه آزمون جا می‌مونین. برای اینکه بتونین توی تمامی درس‌ها درصد قابل قبولی بگیرین، باید زمان خودتون رو به درستی مدیریت و بین اون‌ها پخش کنین.

زمان‌بندی داشته باشین

برای مدیریت زمان کنکور، استراتژی‌های مختلفی وجود داره؛ اما یکی از بهترین‌ها رو برای شما توضیح میدیم تا بتونین عملکرد خوبی توی آزمون داشته باشین. برای مدیریت زمان کنکور می‌تونین از مراحل زیر استفاده کنین.

همین حالا بخون!  آیا معدل ترم اول در کنکور تاثیر داره؟
مرور سریع

وقتی که وارد سوالات یک درس شدین، اندازه 5 دقیقه برای خودتون زمان در نظر بگیرین. توی این 5 دقیقه و با یک نگاه کلی، سوالات رو برای خودتون دسته بندی کنین. برای دسته بندی سوالات، شما می‌تونین چهار دسته رو در نظر بگیرین:

  1. سوالات ساده و قابل حل:
    از بین سوالات کنکور، خیلی سوالات هستن که به راحتی می‌تونین اون‌ها رو حل کنین. این سوالات، معمولاً زمان کمتری از زمان تعیین شده برای یک سوال از شما می‌گیرن و پاسخ دادن بهشون، برای شما چالش خاصی محسوب نمیشه.
  2. سوالات متوسط و قابل حل:
    دسته دیگه از سوالات، سوالاتی هستن که به نسبت دسته قبل چالش بیشتری برای شما ایجاد می‌کنن. این سوال‌ها، معمولاً زمانی برابر یا کمی بیشتر از زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ به هر تست از شما می‌گیرن. این سوال‌ها رو توی اولویت دوم خودتون قرار بدین.
  3. سوالات سخت و قابل حل:
    دسته دیگه‌ای از سوالات وجود داره که نیاز به محاسبه بیشتری دارن و چالش‌های زیادی داخل‌شون به کار رفته. بهتره این سوالات رو بذارین برای وقتی که زمان اضافه داشتین و توی اون زمان بهشون پاسخ بدین.
  4. سوالات سخت و غیر قابل حل:
    بیاین صادق باشیم! خیلی از سوالات هستن که شما هرچقدر هم وقت بذارین، نمی‌تونین اون‌ها رو حل کنین. معمولاً این سوالات تله‌هایی برای گرفتن زمان از شما هستن و درصد کمی از دانش‌آموزان می‌تونن به اون‌ها پاسخ بدن.
    پس وقت خودتون رو برای این سوالات هدر ندین و تمرکزتون رو بیشتر روی سوال‌هایی بذارین که براتون راحت‌ترن.
تقسیم‌بندی اصولی زمان

شما برای پاسخ دادن به تمام سوالات کنکور، یک زمان مشخص دارین. یکی از نکات مهم جلسه کنکور، اینه که با توجه به میزان توانایی خودتون این زمان رو بین درس‌ها تقسیم‌بندی کنین.

زمان‌تون رو درست تقسیم‌بندی کنین

مثلا اگه مهارت‌تون توی درس ریاضی بیشتر از شیمیه، زمان بیشتری برای درس شیمی در نظر بگیرین و درس ریاضی رو توی زمان کمتری پاسخ بدین.

محدودیت زمانی برای سوالات

خیلی از دانش‌آموزان هستن که متاسفانه توی دام کمال‌گرایی می‌افتن. اون‌ها زمان زیادی رو برای پاسخ به یک سوال صرف می‌کنن چون نمی‌خوان هیچ سوالی رو بی‌پاسخ بذارن.

شما باید نسبت به این مسئله آگاه بشین و بدونین قرار نیست شما به هر سوالی که سر راهتون قرار می‌گیره حتماً پاسخ بدین.
به همین خاطر، باید یک زمانی رو برای پاسخ دادن به هر سوال در نظر بگیرین و اگه توی زمان مشخص شده نتونستین بهش پاسخ بدین، اون رو علامت‌گذاری کنین تا در فرصت بعدی، مجدداً روی اون سوال فکر کنین.

در کنار این که اینجوری توی زمان خودتون صرفه‌جویی می‌کنین، امکان پاسخ درست به اون سوال هم براتون بالا میره. تجربه ثابت کرده که وقتی روی حل یک مسئله پافشاری می‌کنین (قفلی می‌زنین 😁)، رسیدن به پاسخ درست براتون سخت‌تر میشه. ولی وقتی ذهن‌تون رو از اون سوال منحرف می‌کنین، توی فرصت بعدی عملکرد بهتری رو از خودتون نشون میدین.

مدیریت استرس

یکی از مسائلی که دانش‌آموزان درگیرش میشن، استرس و نگرانی ناشی از اهمیت بالای کنکوره. یکی از مهم‌ترین نکات جلسه کنکور، اینه که یاد بگیرین استرس خودتون رو مدیریت کنین.

مدیریت استرس رو یاد بگیرین

مدیریت استرس هم فقط مختص خودِ جلسه کنکور نیست؛ بلکه باید یکی دو ماه قبل از آزمون، یا حتی در زمانی طولانی‌تر، روی توانایی مدیریت استرس خودتون کار کنین تا سر جلسه بتونین نتایج خوبی بگیرین.

در ادامه، به چند روش اصلی برای مدیریت استرس اشاره می‌کنیم که با توجه به سبک زندگی خودتون، می‌تونین ازش استفاده کنین.

تنفس عمیق

بیشتر ما به صورت ناخودآگاه تمرکز می‌کنیم و اصلا توجهی به نوع تنفس خودمون نداریم. تحقیقات زیادی نشون دادن که مدل تنفس ما، تاثیر خیلی زیادی روی عملکرد مغز و اعصاب ما می‌ذاره؛ مثلا وقت‌هایی که عصبانی هستیم، تنفسمون خیلی سریع و عمیقه، وقت‌هایی که ناراحتیم سطحی و آرومه و وقت‌هایی که آرامش داریم، آروم و عمیق نفس می‌کشیم.

با استفاده از تمرینات تنفس آگاهانه، شما می‌تونین استرس خودتون رو خیلی بهتر مدیریت کنین و در نتیجه، نتایج بهتری برای خودتون رقم بزنین.

برای شروع می‌تونین از یک روش تنفسی معروف به تنفس 478 استفاده کنین. بر اساس این روش تنفس، شما 4 ثانیه عمل دم انجام میدین، 7 ثانیه نفس‌تون رو حبس می‌کنین و طی 8 ثانیه هوا رو از طریق دهان تخلیه می‌کنین.

همین حالا بخون!  ویژگی‌های بهترین مداد مناسب برای کنکور
تمرین ذهنی مثبت

کلماتی که ما توی دنیای افکار خودمون به کار می‌بریم، تاثیر خیلی زیادی روی خلق و خوی ما داره. وقتی ما روی هیجانات مختلف خودمون، اسم‌های اشتباهی بذاریم، باعث میشه نتایج اشتباهی بگیریم.

مثلا دفعه بعدی که برای چیزی استرس داشتین، به جای اینکه بگین «احساس ترس از شکست در کنکور می‌کنم» یا «خیلی نگرانم»، بگین «من خیلی هیجان زده هستم».

ذهنیت مثبت رو تمرین کنین

با استفاده از این تمرین، کم کم خودتون متوجه قدرت کلمات میشین و می‌فهمین کلماتی که استفاده می‌کنین، روی حالت روانی شما تاثیر زیادی داره.

سعی کنین با استفاده از کلمات درست، حالت مطمئن و با اعتماد به نفسی برای خودتون بسازین تا سر جلسه کنکور، آروم‌تر باشین و بتونین به سوالات با ذهن بازتری پاسخ بدین.

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش قاتل استرس و اضطرابه؛ وقتی که ما ورزش می‌کنیم، هورمون‌های مختلفی مثل هورمون اندورفین که یک مُسکِن طبیعیه، ترشح میشه و اعصاب و بدن ما رو آروم‌تر می‌کنه.

برای این که سر جلسه کنکور بتونین بهتر استرس خودتون رو مدیریت کنین، از ماه‌ها قبل برنامه منظم ورزش داشته باشین تا هم اعتماد به نفس‌تون بالاتر بره، هم شاداب‌تر بشین و هم بتونین استرس و اضطراب رو خیلی بهتر مدیریت کنین.

ورزوش رو فراموش نکنین

یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای مدیریت استرس، ورزش یوگاست. یوگا به شما کمک می‌کنه که ریلکس بودن و آرامش داشتن رو یاد بگیرین و بتونین در مواقع حساس، به خودتون مسلط باشین.

در کنار اون، ورزش‌هایی مثل دویدن، بدنسازی، فوتبال یا انواع ورزش‌های هوازی، به شما کمک می‌کنن که خلق و خوی متعادل‌تری داشته باشین و بهتر بتونین توی شرایط استرس‌زا عمل کنین.

خواب کافی

هرچقدر از تاثیرات خواب کافی روی مغز و بدن انسان بگیم کم گفتیم. اگه می‌خواین سر جلسه از نظر روانی متعادل‌تر و خونسردتر باشین، نه تنهای باید شب کنکور خوب بخوابین، بلکه باید در ماه‌های قبل از کنکور هم خواب منظم و کافی داشته باشین.

حتماً خواب کفی داشته باشین

نداشتن خواب کافی، بدن رو نسبت به استرس آسیب‌پذیرتر می‌کنه و باعث میشه سخت‌تر بتونین با احساسات خودتون رو به رو بشین. در کنار این، نداشتن خواب کافی ذهن شما رو آشفته می‌کنه که باعث میشه هم سخت‌تر یاد بگیرین و هم توی به یاد آوردن اطلاعات مختلف، ضعیف‌تر عمل کنین.

استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان

یکی از نکات مهم کنکور، استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمانه که بالاتر درباره‌اش صحبت کردیم. وقتی که روی زمان خودتون مدیریت نداشته باشین، ناخودآگاه یک احساس نگرانی زیادی توی ذهن‌تون شکل می‌گیره که نکنه برای پاسخ دادن به سوال‌ها وقت کم بیارم.

اما باید بدونین مدیریت زمان، به شما امکان این رو میده که شفاف‌تر فکر کنین و بهتر بتونین استرس و اضطراب خودتون رو کنترل کنین.

همین حالا بخون!  برای مدرسه بخونیم یا کنکور؟
استراحت داشته باشین

هم طی جلسه کنکور و هم طی روز‌هایی که برای این آزمون سرنوشت‌ساز در حال آماده‌سازی هستین، استراحت داشته باشین. نداشتن استراحت به شدت روی مغز تاثیر منفی می‌ذاره و به جای این که با صرف زمان بیشتر مطالب بیشتری یاد بگیرین، خودتون رو خسته می‌کنین و قابلیت یادگیری‌تون ضعیف‌تر میشه.

برای استراحت هم نیاز نیست حتماً کار خاصی انجام بدین. موقع مطالعه بین هر دو پارت برنامه خودتون، 10 تا 15 دقیقه استراحت کنین و توی جلسه کنکور هم، بین هر دو درس 2 تا 4 دقیقه ذهن‌تون رو آروم کنین و نفس عمیق بکشین.

حتماً برای استراحت وقت بذارین

استراحت به مغز شما کمک می‌کنه توان خودش رو بازیابی کنه و بتونه بهتر خودش رو برای رسیدن به دور بعدی فعالیت پر فشار آماده کنه.

استفاده از تکنیک‌های تست زنی

یکی از ابزارهای مهمی که برای موفقیت در کنکور نیاز دارین، تکنیک‌های تست‌زنیه. تکنیک‌های تست‌زنی به شما کمک می‌کنن که آموخته‌های خودتون رو به بهترین شکل به کار بگیرین تا بتونین به سوالات پاسخ درستی بدین.

تکنیک‌های خیلی زیادی برای آزمون دادن وجود داره که افراد با توجه به توانایی و مهارت خودشون می‌تونن ازش استفاده کنن. توی این قسمت از مقاله، به چندتا از این تکنیک‌ها اشاره می‌کنیم.

تکنیک دایره مربع

توی این روش، شما به جای شروع به پاسخ‌گویی، یک دور سوالات رو فقط می‌خونین؛ تکرار می‌کنم فقط میخونین و چیزی رو حل نمی‌کنین.

هدف از این تکنیک، دسته‌بندی کردن سوالات مختلف به سه دسته کلیه:

  • دسته اول:
    سوالاتی هستن که براتون ساده به نظر می‌رسن و پاسخ اون رو بلدین یا می‌دونین دقیقاً باید از چه راهی به پاسخ صحیح برسین.
  • دسته دوم:
    دسته دوم سوالات، سوالاتی هستن که جواب یا راه‌حل رو می‌دونین اما بین دو گزینه اصلی شک دارین. جلوی این سوالات علامت مربع می‌ذارین.
  • دسته سوم:
    سومین دسته، سوالاتی هستن که هیچ ایده‌ای درباره پاسخ درست اون‌ها ندارین و باید وقت زیادی برای رسیدن جواب درست صرف کنین. این سوالات رو هم با علامت دایره مشخص کنین.

از تکنیک دایره مربع استفاده کنین

بعد از این کار، شروع به حل سوالاتی کنین که علامت ندارن و بعد، سراغ سوالاتی برین که علامت مربع دارن. سوالاتی هم که علامت دایره دارن رو به زمان بعدی موکول می‌کنین و بعد به سراغ درس بعدی میرین.

تکنیک خرید زمان

یک سری سوالات هستن که به نظر شما خیلی راحت میان و به راحتی می‌تونین به پاسخ مورد نظر برسین. تا می‌تونین این سوالات رو سریع، اما با دقت حل کنین و زمان باقی مونده رو برای سوالات سخت‌تر ذخیره کنین.

مثلا اگه زمان پاسخ دهی به هر سوال یک دقیقه در نظر گرفته شده، سعی کنین توی زمان 30 تا 40 ثانیه به اون سوال ساده پاسخ بدین و بقیه زمان رو برای سوالات سخت‌تر حفظ کنین.

تکنیک توجه به چالش سوالات

این یکی از بدیهی‌‎ترین نکات جلسه کنکور محسوب میشه؛ ولی انقدر مهمه که به عنوان یک تکنیک براتون آوردیمش. شما باید به زوایای مخفی سوال‌ها توجه داشته باشین تا بتونین پاسخ رو به درستی انتخاب کنین.

به چالش سوالات توجه کنین

طراحان سوالات کنکور، به عمد برای به چالش کشیدن دقت دانش‌آموزان، چالش‌هایی رو توی سوالات قرار میدن مثل:

  • استفاده از افعال منفی در انتهای جملات
  • استفاده از عبارات مشابه در کنار هم برای به اشتباه انداختن داوطلب
  • پاسخ‌هایی که به صورت عدده و ممکنه با شماره گزینه اشتباه گرفته بشه
  • طولانی کردن صورت سوال برای سردرگم کردن داوطلبان

برای این که بتونین به سوالات پاسخ درستی بدین، باید توی قدم اول حتماً صورت سوال رو با دقت بخونین که در صورت وجود داشتن چالش‌های این چنینی، بتونین تصمیم درستی بگیرین.

همین حالا بخون!  تاثیر دروس عمومی در کنکور 1403

جمع‌بندی درباره نکات مهم جلسه کنکور

همون قدر که مطالعه و داشتن برنامه‌ریزی درست و اصولی توی ماه‌های قبل از کنکور خیلی مهمه، عملکرد درست سر جلسه کنکور هم اهمیت خیلی زیادی داره.

دونستن نکات مهم جلسه کنکور، به شما کمک می‌کنه که با اعتماد به نفس بیشتری سر جلسه حاضر بشین و خیلی بهتر بتونین چالش‌های مختلف اون رو مدیریت کنین.

در کنار دونستن این تکنیک‌ها، داشتن علم کافی نسبت به مباحث درسی و افزایش دانش خودتون هم اهمیت بالایی داره. با استفاده از اپلیکیشن فاب، شما می‌تونین با هزینه مقرون به صرفه به محتوای کامل آموزش دروس دسترسی داشته باشین تا بتونین خودتون رو به صورت کامل برای این چالش بزرگ آماده کنین.

سوالات متداول
  • برای مدیریت استرس کنکور چه راه‌هایی وجود داره؟

    تمرین تنفس عمیق، تمرین ذهنی مثبت، ورزش و فعالیت بدنی، خواب کافی، استفاده از تکنیک‌‌های مدیریت زمان و … .

  • مهم‌ترین نکته جلسه کنکور چیه؟

    شاید بشه گفت زمان‌بندی مهم‌ترین نکته جلسه کنکوره. چون شما کلی سوال سخت با زمان محدود دارین و باید بتونین توی زمان درست به اون‌ها پاسخ بدین.

  • چه تکنیک‌هایی رو برای تست‌زنی می‌تونیم به کار بگیریم؟

    تکنیک دایره مربع، تکنیک خرید زمان، تکنیک توجه به چالش سوال و … .

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *