بلاگ فاب

آموزش تکنیک‌های جمع‌بندی کنکور

آموزش تکنیک‌های جمع‌بندی کنکور

فهرست عناوین

برای موفقیت توی کنکور علاوه بر مطالعه و درس خوندن مستمر، یه موضوع دیگه هم اهمیت زیادی داره و اون جمع‌بندی مطالب کنکوره.

جمع‌بندی کنکور یعنی مروری بر همه چیزهایی که خوندین. این مسأله توی موفقیت شما در کنکور اهمیت زیادی داره و گاهی می‌تونه سرنوشت تحصیلی شما رو رقم بزنه. یاد گرفتن تکنیک‌های جمع‌بندی کنکور کمک می‌کنه تا شما جمع‌بندی رو با مهارت و دقت بیشتری انجام بدین و با آمادگی بیشتری سر جلسه آزمون حاضر بشین.

در این مقاله از فاب چند تکنیک و روش برای جمع‌بندی کنکور رو بهتون توضیح میدیم. اگه کنکوری هستین یا دوره متوسطه دوم رو طی می‌کنین، خوندن این مقاله رو از دست ندین.

آموزش تکنیک‌های جمع‌بندی کنکور

جمع‌بندی کنکور چیست؟

جمع‌بندی کنکور مرحله مهمی از مطالعه برای کنکوره، که قبل از آزمون و بعد از مطالعه کامل دروس صورت می‌گیره. توی جمع‌بندی، داوطلب نقاط قوت و ضعف خودش رو بهتر شناسایی می‌کنه.

داوطلبان رشته‌های مختلف ریاضی، تجربی، انسانی و … باید دروس مختلفی رو برای کنکور مطالعه کنن. جمع‌بندی هر درس با توجه به ماهیت اون درس می‌تونه متفاوت باشه. وقتی یه درس رو به خوبی مطالعه کردین و یاد گرفتین، فرایند جمع‌بندی هم براتون آسونتر میشه.

فایده جمع‌بندی کنکور چیه؟

خیلی از دانش‌آموزها سال‌ها قبل از آزمون کنکور خودشون رو برای اون آماده می‌کنن.

اما این جمع‌بندیه که میخ آخر رو روی همه اندوخته‌های شما میزنه.

توی ادامه چندتا از فایده‌های جمع‌بندی کنکور رو معرفی می‌کنیم.

برطرف کردن نقاط ضعف

زمانی که شما جمع‌بندی کنکور رو انجام بدین خیلی از نقاط ضعفتون رو که قبلا شناسایی کرده بودین رو می‌تونین حل کنین.

البته توی ادامه مقاله به این نکته اشاره کردیم که توی جمع‌بندی اصلا مطلب جدیدی نباید یاد بگیرین.

سعی کنین ارزیابی خوبی از خودتون قبل از جمع‌بندی داشته باشین تا توی دوران جمع‌بندی دیگه هیچ نقطه ضعفی از خودتون به جا نذارین.

به مشکل نخوردن توی سوالات ترکیبی

یک مدل از سوالات کنکور هست که خیلی برای بچه‌ها چالش ایجاد میکنه و اون هم سوالات ترکیبیه. این سوالات از چند مبحث مختلف درسی تشکیل شدن و برای اون‌ها باید به تمامی بخش‌های مهم یک درس واقف بود.

به مشکل نخوردن توی سوالات ترکیبی

توی جمع‌بندی کنکور شما می‌تونین خودتون رو برای این مدل سوالات آماده کنین تا جوری که دیگه توی کنکور به مشکل نخورین.

بالا رفتن روحیه و انگیزه

اگه طبق برنامه و منظم درس خونده باشین، زمانی که دارین دروستون رو جمع‌بندی می‌کنین متوجه میشین که خیلی از مباحث رو کامل بلدین و همین قضیه روحیه و انگیزه شما رو تا حد خیلی زیادی بالا می‌بره.

اگه با مباحثی مواجه شدین که توی اون‌ها ضعف داشتین اصلا خودتون رو ناراحت نکنین. چونکه همونطور که گفتیم توی زمان جمع‌بندی کنکور وقت دارین که این ضعف‌ها رو برطرف کنین.

برای کنکور همه درس‌ها رو باید جمع‌بندی کرد؟

بله؛ همه درس‌ها نیاز به جمع‌بندی دارن. حتی اگه روی یه درس تسلط کافی دارین، باز هم لازمه تا مطالبش رو جمع‌بندی کنین. طبیعتاً وقتی درسی رو بیشتر یاد گرفته باشین، جمع‌بندی اون زمان کمتری می‌بره. اما در هر صورت، جمع‌بندی لازم و ضروری است.

چه برای دروس حفظ کردنی و چه دروس حل کردنی، جمع‌بندی در کنکور بسیار کمک کننده است. بنابراین، توی برنامه‌ریزی خودتون برای جمع‌بندی کنکور، به اندازه‌ای زمان بذارین که بتونین همه دروس رو جمع‌بندی و مرور کنین.

همین حالا بخون!  بودجه‌بندی کنکور تجربی

چند تکنیک برای جمع‌بندی کنکور

با چندتا راهکار می‌تونین جمع‌بندی بهتر و مفید تری از کنکور داشته باشین. در ادامه این روش‌های‌ جمع‌بندی رو براتون توضیح میدیم.

خلاصه نویسی‌هاتون رو مطالعه کنین

همونطور که میدونین، خلاصه نویسی تکنیکی مهم برای موفقیت تحصیلی است. این روش برای بسیاری از دانش آموزان کارآمده. خلاصه نویسی هم توی امتحانات عادی مدارس و هم کنکور، بسیار به کمکتون میاد.

اگه در طول سال، دروس مورد نظر خودتون رو برای کنکور مطالعه کرده باشین، یک ماه آخر رو می‌تونین به مطالعه خلاصه نویسی‌ها اختصاص بدین. بهتره خلاصه نویسی رو از سال دهم یا یازدهم شروع کنین، تا توی سال کنکور خلاصه‌نویسی‌های کامل و جامع داشته باشین.

خلاصه نویسی‌هاتون رو مطالعه کنین

اگه یک ماه آخر رو به خوندن خلاصه نویسی‌های خودتون اختصاص بدین، می‌تونین یک جمع‌بندی کامل از همه دروس داشته باشین.

تست‌های کنکور سال‌های اخیر رو حل کنین

حل کردن تست‌های کنکور سال‌های قبل، کمک بسیار زیادی به شما می‌کنه. می‌تونین یک ماه آخر و یا یک هفته آخر منتهی به کنکور رو، به این کار اختصاص بدین. سوالات کنکور 2-3 سال قبل رو با جواب‌هاش گیر بیارین و اون‌ها رو با شبیه‌سازی شرایط آزمون (پوشیدن لباس رسمی، نشستن پشت میز، رعایت سکوت و …)، حل کنین. این کار به شما کمک می‌کنه تا مباحث تست‌خیز کنکور رو بهتر بشناسین.

تست‌ها رو پس از پاسخ دادن، بررسی کنین. تست‌هایی که به اون‌ها پاسخ غلط دادین و یا پاسخ ندادین را شناسایی کنین، تا مباحثشون رو دوباره مرور کنین.

در جمع‌بندی مطالب جدید یاد نگیرین

جمع‌بندی معمولا یک ماه آخر کنکور انجام میشه. بنابراین توی این زمان یادگیری مطلب جدید توصیه نمیشه. دلیلش هم اینه که ممکنه شما ر گیج کنه و باعث بشه آموخته‌های قبلی خودتون رو هم فراموش کنین. برنامه‌ریزی  درس خواندن برای کنکور رو طوری تنظیم کنین که یک ماه مانده به کنکور، همه دروس رو مطالعه کرده باشین. به این ترتیب، می‌تونین این یک ماه رو به جمع‌بندی دروس خودتون اختصاص بدین.

سوالات مهم رو شناسایی کنین

در مرحله جمع‌بندی که تست می‌زنین و توی آزمون‌های شبیه ساز کنکور شرکت می‌کنین، می‌تونین سوالات مهم و پرتکرار کنکور رو شناسایی کنین. شناسایی سوالات مهم کنکور، آمادگی شما رو برای کنکور افزایش میده.

سوالات مهم رو شناسایی کنین

نکته! هرچند شناسایی سوالات پرتکرار کار خیلی خوبیه و شما رو سر جلسه آزمون کمک میکنه؛ اما یادتون باشه، طراحان کنکور همیشه به یک سبک سوالات رو طراحی نمیکنن. گاهی تغییرات آزمون یک سال خیلی زیاده. پس خودتون رو برای متفاوت بودن سوالات آماده کنین، تا سر جلسه غافلگیر نشین.

یک mind map برای خودتون بسازین

نقشه ذهنی یا mind map یک وسیله کاربردی برای یاد گرفتن عمیق‌تر نکات و مباحث درسیه.

mind map به این صورته که شما یک مبحث رو به عنوان یک مرکز قرار میدین و سپس مباحث مختلف و مربوط به اون رو مثل شاخه‌های یک درخت به اون مرکز متصل می‌کنین.

به این وسیله شما هم کاغذهای زیادی رو برای دروس مختلف هدر ندادین و هم توی وقتتون صرفه‌جویی کردین.

هر درس رو به شیوه مناسب خودش جمع‌بندی کنین

روش جمع‌بندی هر درس هم مثل روش مطالعه اون، متفاوته. به عنوان مثال، جمع‌بندی درس ریاضی با درس زیست بسیار فرق می‌کنه. برای جمع‌بندی برخی از دروس تنها مطالعه و مرور خلاصه‌نویسی‌ها کافی است.

اما برای برخی از دروس مثل زیست لازمه تا کتاب رو کامل و سریع ورق بزنین و مرور کنین. قسمت‌هایی که روی اون‌ها تسلط بیشتری دارین با سرعت بیشتری ورق بزنین و روی قسمت‌هایی که ایراد دارین مکث بیشتری داشته باشین.

همین حالا بخون!  بررسی انواع دام‌های تستی در کنکور

بهترین زمان برای جمع‌بندی کنکور

معمولاً گفته میشه یک ماه آخر مانده به کنکور، بهترین زمان برای جمع‌بندی است. یک ماه فرصت خوبی است که شما همه دروس رو یک دور مرور و تست‌های کنکور چند سال قبل را هم حل و بررسی کنین. بهتره برای کنکور خودتون طوری برنامه‌ریزی کنین که تا یک ماه مانده به روز کنکور، همه دروس رو یک دور مطالعه کرده باشین. به این ترتیب، شما یک ماه زمان خالی دارین که فرصتی طلایی برای جمع‌بندی همه دروسه.

مخلص کلام درباره آموزش تکنیک‌های جمع‌بندی کنکور

توی این مقاله با آموزش تکنیک‌های جمع‌بندی کنکور همراه شما بودیم. در طول این نوشته سعی کردیم روی اهمیت بالای این موضوع تاکید کنیم. چونکه یکی از معیارهای اصلی موفقیت توی آزمون کنکور به حساب میاد.

سعی کنین یک حداقل ماه قبل از شروع آزمون سراغ جمع‌بندی کنکور برین و نقاط ضعفتون رو حل کنین، مدیریت زمان رو تمرین کنین، آزمون‌های آزمایشی بدین و اصلا سراغ یاد گرفتن مطالب جدید نرین.

امیدواریم که این مقاله به شما توی جمع‌بندی کنکور کمک کرده باشه.

سوالات متداول
  • جمع‌بندی چقدر توی موفقیت در کنکور تاثیر گذاره؟

    جمع‌بندی درست و اصولی می تونه رتبه کنکور داوطلب رو بهتر کنه و شانسش برای قبولی دانشگاه رو افزایش بده.

  • بهترین زمان برای آغاز جمع‌بندی کنکور چه زمانی است؟

    یک ماه مانده به کنکور زمان خوبی برای جمع‌بندی همه دروس است.

  • آیا همه درس‌ها رو برای کنکور باید جمع‌بندی کرد؟

    هر درسی که برای کنکور مطالعه کردین و براش وقت گذاشتین رو، باید توی روزهای منتهی به کنکور جمع‌بندی کنین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *