بلاگ فاب

نکات طلایی انتخاب رشته نهم به دهم

نکات طلایی انتخاب رشته نهم به دهم

فهرست عناوین

فرآیند مهمی که در پایه تحصیلی نهم باید به انجام برسد، انتخاب رشته تحصیلی است. انتخاب رشته نهم به دهم بسیار حیاتی بوده و مستلزم مطالعه، تحقیق و تفحص کافی، مشورت با افراد مناسب و… است. اگر می‌خواهید بدانید که توجه به چه نکاتی برای داشتن یک انتخاب رشته ایده‌آل حائز اهمیت است، در ادامه این مقاله از فاب همراه ما باشید.

همچنین مطالعه مقاله برنامه‌ریزی درسی نهم را نیز به شما دانش‌آموز عزیز توصیه می‌کنیم.

نکات مهم انتخاب رشته در سال نهم

اگر آینده تحصیلی، جایگاه ویژه‌ای در زندگی شما داشته و گمان می‌کنید که آینده شغلی‌تان به آن وابسته است، انتخاب رشته در سال نهم قدم مهمی است که باید آن را در راستای رسیدن به موفقیت تحصیلی بردارید. توجه به نکات زیر می‌تواند انتخاب رشته خوبی را برای شما رقم بزند.

همین حالا بخون!  روش درس خوندن برای تیزهوشان

علاقه به رشته انتخابی

بحث علاقه به رشته تحصیلی و شغل آینده شاید کلیشه‌ای به نظر برسد، اما بسیار حائز اهمیت است. پیش از بررسی هر معیاری، به میزان علاقه خود به رشته تحصیلی مورد نظرتان توجه داشته باشید؛ دقت کنید که انتخاب یک رشته در پایه مذکور، دست شما را تنها برای انتخاب برخی رشته‌های دانشگاهی باز می‌گذارد، لذا به تحصیل و آینده شغلی به صورت همزمان فکر کنید.

تصمیمات شما ممکن است بسیار دستخوش تغییر شوند؛ اما علاقه تا حد زیادی پایدار است؛ رشته‌هایی که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارید را از انتخاب‌های خود حذف نموده و به بررسی و مقایسه رشته‌هایی بپردازید که تحصیل و کار در آن حوزه‌ها برایتان خوشایند است. شایان توجه است، باید از افراط و تفریط بپرهیزید؛ تنها علاقه نیز ملاک نخواهد بود.

علاقه به رشته انتخابی

ارزیابی توانایی و استعداد در انتخاب رشته نهم به دهم

همانطور که ذکر شد، علاقه نباید تنها معیار شما باشد. این‌که بدانید برای تحصیل و کار در رشته مورد نظر مستعد هستید یا خیر نیز فاکتور بسیار مهمی است. اگر در کنار علاقه، توانایی تحصیل و کار در یک رشته را داشته باشید، چند قدم به موفقیت نزدیک‌تر خواهید شد.

توجه به تیپ شخصیتی در انتخاب رشته نهم

برای کشف استعداد خود می‌توانید از آزمون‌های شخصیت‌شناسی و استعدادیابی شغلی کمک بگیرید. شرکت در آزمون‌های آنلاینی مثل تست هالند کمک می‌کند که به شناخت بهتری از خود رسیده، همچنین علاقه و استعداد خود را به خوبی درک کنید.

آینده شغلی و بازار کار رشته

در نظر گرفتن علایق و توانایی‌ها مهم است اما کافی نیست؛ شما هر چقدر هم که به رشته‌ای علاقه داشته و در آن استعداد داشته باشید، اگر از طریق آن، آینده شغلی خوبی در انتظارتان نباشد، ممکن است دلسرد شده و پس از تلاش فراوان دریابید که مسیر را از ابتدا به اشتباه انتخاب نموده‌اید.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی، دور اندیش باشید و بازار کار رشته مورد نظر را بررسی نمایید؛ توصیه می‌شود که برای تحقیق درباره بازار کار رشته‌ها به سرچ در گوگل اکتفا نکرده و از افرادی که در رشته مورد نظر تحصیل کرده یا مشغول به کار هستند، کمک بگیرید.

شاید تصور شما این باشد که در صورت علاقه به یک رشته و دارا بودن توانایی‌های لازم می‌توانید در آن موفق شوید و بازار کار آنقدرها هم مهم نیست؛ تصور شما رد یا تایید نمی‌شود؛ اما بررسی این عقیده نیز تا حد زیادی مستلزم در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی، وضعیت جامعه و… است.

آینده شغلی و بازار کار رشته

توجه به نظر خانواده؛ خوب یا بد؟!

والدین دانش‌آموزان، همواره صلاح آنان را خواسته و خواهان دیدن موفقیتشان هستند؛ این امر گاهی به ضرر افراد تمام می‌شود! چرا که گاها ممکن است افراد بخواهند فرزندانشان آرزوهای آنان را دنبال کنند! یا به دلیل موقعیت شغلی خوب یک رشته در آینده، فرزندان را مجبور به انتخاب کنند.

در هر حال، نظر والدین تا جایی مورد قبول است که صدمه‌ای به دانش‌آموز وارد نکند. به توصیه‌های خانواده خود توجه نموده، مطالعه و تحقیق کنید و سپس انتخاب نمایید. شایان ذکر است، اگر اعضای خانواده با انتخاب شما موافق نیستند، می‌توانید با همراهی یکدیگر با مشاوری خبره صحبت کنید و با احترام، از دلایل اتخاذ تصمیمتان به آن‌ها بگویید.

نظر دوستان در انتخاب رشته نهم به دهم

دوستان شما نمی‌توانند شرایط، علایق، طرز تفکر شما و… را کاملا درک کنند، لذا نظراتشان تا حد زیادی با توجه به وضعیت خودشان بیان می‌گردد. انتخاب رشته نهم به قدری حائز اهمیت است که نمی‌توان برای مشورت به سراغ گروه همسالان، اطرافیان و… رفت؛ برای این منظور، خودتان را ملاک قرار داده و از مشاورین با تجربه کمک بگیرید.

دانشگاه‌های متفاوت و پذیرش در رشته‌های مختلف

بررسی دانشگاه‌هایی که در رشته انتخابی شما پذیرش دارند، نکته مهمی است که باید از همان ابتدا آن را مورد توجه قرار دهید. ممکن است شما علاقه‌مند به تحصیل در فلان رشته و در بهمان دانشگاه باشید؛ اما دانشگاه مورد نظر، برای رشته انتخابی شما پذیرش نداشته باشد.

در چنین شرایطی فرد ممکن است دچار آسیب روحی شده و پس از تلاش و صبر فراوان، سراغ دانشگاه یا رشته‌ای برود که به آن علاقه ندارد. با توجه به توضیحات فوق، توصیه ما به شما این است که پیش از انتخاب رشته نهم، به خوبی و درباره همه جوانب تحقیق کنید.

بررسی همه جانبه رشته مورد نظر

علاوه بر علاقه، بازار کار و…، لازم است رشته مورد نظر خود را از جهات دیگر نیز مورد بررسی قرار دهید. یکی از نکات مهم این است که به هنگام انجام فرآیند مورد نظر، دروس موجود در آن رشته را بررسی نموده و همچنین در رشته‌های دانشگاهی که در ادامه حق انتخاب آن‌ها را دارید، کاوش کنید. (حتی پیشنهاد می‌کنیم که نگاهی به واحدهای دانشگاهی رشته مورد نظر نیز بیندازید).

علاوه بر مواردی که در بالا گفتیم، مدرسه‌ای هم که شما قصد ورود به آن را دارید باید مورد ارزیابی قرار گیرد. برای مثال اگر قصد دارید وارد مدارس نمونه دولتی شوید باید صفر تا صد شرایط ثبت‌نام در این مدارس را بدانید.

 موقعیت اجتماعی مشاغل نباید شما را گول بزند

چون به فلان فامیلتان می‌گویند آقا یا خانم دکتر، قصد انتخاب رشته نهم تجربی را دارید یا به علت در نظر گرفتن علاقه و توانایی‌هایتان است؟! موقعیت شغلی و اجتماعی دارای اهمیت است؛ اما نه به قدری که بخاطر آن از علاقه، استعداد و سایر موارد گفته شده صرف نظر کنید.

جمع‌بندی نکات طلایی انتخاب رشته نهم

در این مقاله به شرح نکات کلیدی و مهم حول انتخاب رشته در سال نهم پرداختیم و عواملی که برای انجام این فرآیند باید آن‌ها را در نظر بگیرید، بررسی کردیم. توجه داشته باشید که عوامل توضیح داده شده به تنهایی نمی‌توانند ملاک و معیار انتخاب شما باشند؛ برای این‌که انتخاب مناسبی داشته باشید، به تمام نکات فوق توجه کرده و آن‌ها را در کنار هم بررسی نمایید.

سوالات متداول
  • برای داشتن یک انتخاب رشته ایده‌آل در سال نهم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

    در این مقاله به شرح نکات مهم و کلیدی انتخاب رشته در سال نهم به تفصیل پرداخته‌ایم.

  • آیا علاقه فاکتور مهمی برای انتخاب رشته در سال نهم است؟

    بله، علاقه به رشته انتخابی، ملاک بسیار مهمی برای انجام این فرآیند است اما در نظر گرفتن این فاکتور به تنهایی کافی نیست.

  • آیا لازم است بازار کار رشته انتخابی در سال نهم را از همان ابتدا بررسی کنیم؟

    بله، بررسی آینده شغلی و بازار کار یک رشته از فاکتورهای مهمی است که به هنگام انجام این فرآیند باید به آن توجه نمایید.

  • برای انتخاب رشته به نظر والدین توجه کنیم یا خیر؟

    بله، نظر خانواده بسیار مهم است اما تصمیم آن‌ها باید با علاقه، استعداد شما و… تناسب داشته باشد؛ اگر نظر والدین مخالف نظر شما بود، از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید.

  • در فرآیند انتخاب رشته چقدر به موقعیت اجتماعی رشته و شغل مورد نظر توجه داشته باشیم؟

    بدیهی است که موقعیت اجتماعی بسیار حائز اهمیت است اما صرفا بخاطر موقعیت اجتماعی یک رشته نباید علایق و توانایی‌های خود را فدا کنید.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *