بلاگ فاب

بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان

بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان

فهرست عناوین

بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان توی چه کشورهایی است؟ سیستم‌های آموزشی چقدر توی اقتصاد و رشد کشورها تاثیر دارن؟ ویژگی‌ بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان چیست؟

با ما تا پایان این مقاله همراه باشین. چون می‌خوایم براتون ۱۰ تا از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان رو براتون معرفی کنیم و از ويژگی‌های هر کدوم بگیم.

۱۰ تا از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان

اگه نگاهی به لیست بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان بندازیم متوجه ارتباط نزدیک سیستم آموزشی با پیشرفت و ترقی کشورها می‌شیم. تقریبا میشه گفت که همه کشورهایی که سیستم‌های آموزشی پیشرفته‌ای دارن جزو کشورهای توسعه یافته به حساب میان.

البته سیستم‌های آموزشی در جهان همواره در حال تغییر هستن و به شکل کلاسیک خود باقی نمی‌مونن. در ادامه‌ مطلب نگاهی به ۱۰ کشور با بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان نگاهی انداختیم.

همین حالا بخون!  بهترین دانشگاه در ایران برای رشته پزشکی

آمریکا؛ یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان

آمریکا رو شاید بشه از جهاتی دارای بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان دونست. این کشور که بزرگترین اقتصاد توی دنیا رو داره، ۹۹٪ مردمش باسوادن و نرخ بی‌سوادی توی این کشور نزدیک به صفر هستش.

البته بیشترین اعتبار سیتم‌های آموزشی توی آمریکا مربوط به دانشگاه‌های اون هست. دانشگاه‌هایی چون هاروارد، استندفورد، برکلی و کلمبیا از جمله دانشگاه‌های معتبر جهان به حساب میان که هر ساله هزاران دانشجو از سرتاسر جهان برای تحصیل، به این دانشگاه‌ها وارد میشن.

سیستم آموزشی آمریکا

مدارس آمریکا هم از جمله بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان به حساب میان. مدارس توی آمریکا به سه دسته تقسیم میشن: دولتی، خصوصی، تحصیل توی خونه.

حدود ۹۰٪ از دانش‌آموزان آمریکایی توی مدارس دولتی تحصیل می‌کنن. سطح آموزش توی این مدارس بالاست و از دبیرستان بچه‌ها رو برای آموزش توی کالج و دانشگاه آماده می‌کنه.

فنلاند؛ کشوری با سیستم آموزشی نوین

فنلاند یک کشور کوچکه با جمعیت ۵.۵ میلیون نفری. پایتخت این کشور هلینسکی نام داره. فنلاند توی منطقه‌ اسکاندیناوی واقع توی شمال اروپا قرار داره. فنلاند تاریخ غنی با تمدن مدرن داره و همیشه از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان برخورداره.

سیستم‌ آموزشی فنلاند به دلیل روش‌های نوینی که توی مدارس پیاده‌سازی کرده شناخته میشه. توی مدارس فنلاند خبری از رقابت و مسابقه برای کنکور نیست. بچه‌ها تا زمان دانشگاه بیشتر از اینکه به سبک آکادمیک به تحصیل مفاهیم گوناگون بپردازن،‌ راه و رسم همکاری، مسئولیت‌پذیری و روش‌های حل مشکلات رو یاد می‌گیرن.

دانش‌آموزان توی فنلاند بدون اینکه مشق و تکلیفی داشته باشن، مسئولیت‌پذیری رو یاد می‌گیرن.

همین حالا بخون!  بهترین رشته‌های ریاضی در دانشگاه

سوئد؛‌ از پیشروترین سیستم‌های آموزشی در جهان

سوئد هم یکی از کشورهای کوچک شمال اروپا است که توی ۲۰ سال اخیر از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان برخوردار بوده.

سیستم آموزشی سوئد هم به خاطر سبک آموزش مدرن توی مدارس معروفه. اما در کنار اون دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات معتبر توی سطح جهان هم داره که هر ساله دانشجوها و محققان زیادی برای تحصیل و پژوهش به این کشور سفر می‌کنن.

سبک تدریس توی مدارس سوئد هم مثل فنلاند یک سیستم آموزشی نمره محور نداره. هدف اصلی توی مدارس سوئد بالا بردن سطح یادگیری و آموزش پذیری بین بچه‌هاست، نه فرق گذاشتن بین اون‌ها با گرفتن امتحانات سخت.

فضای باز آموزشی توی سوئد این امکان رو به بچه‌ها میده که فکرشون آزاد باشه و خودشون سراغ یادگیری موضوعات مختلف برن. دستاوردهای علمی و پژوهشی توی سطح جهان از پیامد‌های سیستم‌ آموزشی توی سوئده.

دانمارک؛ بهترین سیستم‌ آموزشی رایگان در جهان

مهم‌ترین ویژگی‌ای که سیستم‌ آموزشی دانمارک رو از بقیه سیستم‌های آموزشی در جهان متمایز می‌کنه، رایگان بودن اونه. این ویژگی‌ وقتی بیشتر جالب توجه میشه که بدونیم با یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان طرفیم. نه فقط مدارس دانمارک که دانشگاه‌های اون هم از جمله بهترین مراکز آموزشی بین‌المللی توی جهان به حساب میان.

سیستم آموزشی دانمارک

مدراک دریافتی از این دانشگاه‌ها جزو معتبرترین مدارک دنیاست. همچنین از طرف دولت آموزش اجباری تا ۱۶ سال برای همه شهروندان مقرر شده. به عبارتی توی دانمارک ما هیچ دانش‌آموز محروم از تحصیلی نمی‌بینیم.

آلمان؛ آموزش حرف اول رو میزنه

آلمان، اولین مقصد دانشجویان غیر انگلیسی زبان. آلمان از چند جهت بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان رو داره.

اولین ویژگی تحصیل رایگان توی دانشگاه‌ها و مدارس آلمانه. مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دولتی توی آلمان هیچ شهریه‌ای دریافت نمی‌کنن و شرایط رو برای تحصیل دانشجویان از هر نقطه‌ای از دنیا فراهم می‌کنن.

دومین ویژگی، صنعت قوی آلمانه. این کشور که توی صنایع خودروسازی، قطار و باقی صنعت‌ها جزو کشورهای پیشرو به حساب میاد باعث میشه تا دانشجویان با خیال راحت‌تری نسبت به آینده شغلیشون تحصیل کنن.

سومین ویژگی قابل توجه سیستم‌های آموزشی آلمان، اهدای بورسیه به دانشجویان ممتازه که می‌تونه هزینه‌های اون‌ها رو پوشش بده و شرایط پیشرفت تحصیلی و کاری رو برای اون‌ها فراهم کنه.

سوئیس؛ کشور کوچک با سیستم آموزشی بزرگ

سوئیس یک کشور کوچک با طبیعتی استثناییه که رشته‌ کوه‌های آلپ رو توی خودش جا داده. مثل خیلی از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، سوئیس هم از سیستم آموزشی فوق‌العاده‌ای برخورداره.

سیستم‌ آموزشی توی سوئیس از اونجایی که پذیرای بسیاری از محصلان از سرتاسر جهانه، دارای مدارس دو زبانه و گاهی سه زبانه هم هست. انگلیسی فرانسوی و آلمانی از زبان‌های اصلی مدارس توی سوئیس هستن.

خانواده‌هایی که علاقه دارن تا بچه‌هاشون همزمان به یادگیری دو یا سه زبان مشغول بشن باید بدونن که مدارس سوئیس بهترین انتخاب می‌تونه باشه.

ژاپن؛ تدریس به سبک سامورایی‌ها

سیستم‌‌ آموزشی ژاپن شاید به سبک سامورایی‌ها نباشه ولی همچنان هم از سختگیرترین سیستم‌های آموزشی در جهان برخورداره. مدارس ژاپنی بچه‌ها رو از اول، وفادار به کار، مسئولیت‌پذیر و سخت کوش بار میاره.

توی ژاپن ۹ سال تحصیل اجباری در نظر گرفته شده که ۶ سال اون به تحصیل توی مقاطع ابتدایی اختصاص داره و ۳ سال دیگه مربوط به پایه‌های راهنمایی میشه.

سیستم آموزشی ژاپن

توی مدارس ژاپن برنامه‌هایی به نام «آموزش با نیازهای ویژه» هم وجود داره که مربوط به بچه‌هاییه که دارای ناتوانی‌های جسمی و فکری هستن. هدف از این برنامه‌ها بالا بردن اعتماد به نفس این بچه‌ها و تقویت روحیه اون‌ها برای شرکت توی فعالیت‌های اجتماعیه.

دانشگاه‌های ژاپن هم از معتبرترین مراکز آموزشی توی جهان شناخته میشن. برای مثال دانشگاه توکیو،‌ دانشگاه کیوتو، اوساکا و ناگویا از جمله بهترین دانشگاه‌های بین‌المللی دنیا به حساب میان.

انگلیس؛ کشور اولین و بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان

انگلستان کشوری بود که اولین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش آکادمیک به سبک مدرن و امروزی شکل گرفت. انگلیس رو بیشتر به خاطر دانشگاه‌های معتبر اون می‌شناسن. هر چند که مدارس و دبیرستان‌های این کشور هم از جمله بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان به شمار میان.

سطح آموزش بالا، صنعت قوی و بازار کار عالی از جمله ویژگی‌های مثبت تحصیل توی انگلیسه. همچنین بورسیه‌ها و امکانات رفاهی و آموزشی که به دانشجویان تعلق می‌گیره، از جمله مواردیه که سیستم آموزشی این کشور رو توی دسته‌ بهترین‌ها قرار میده.

البته برای تحصیل توی دانشگا‌ه‌های انگلیس چالش‌هایی هم وجود داره که میشه به گرون بودن خانه و بالا بودن هزینه‌ها اشاره کرد.

هلند؛ کشور لاله‌ها و سیستم‌ آموزشی خفن

شاید خیلی از ما هلند رو به خاطر گل و فوتبال بشناسیم. ولی بهتره بدونین که این کشور یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان رو داره. دانشگاه‌ها و کالج‌های بین‌المللی هلند از بیشترین امکانات رفاهی و آموزشی برای دانشجویان برخوردارن.

همچنین به خاطر کمک‌هایی که از طرف دولت صورت می‌گیره، هزینه‌ها برای دانشجویان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنه. یکی از مزیت‌هایی که تحصیل توی دانشگاه‌های هلند رو راحت‌تر می‌کنه، تدریس به زبان انگلیسی توی کلاس‌هاست.

همچنین یکی از بهترین برنامه‌های درسی و معتبرترین دانشگاه‌ها رو می‌تونین توی کشور هلند پیدا کنین.

کانادا؛ بهترین سیستم‌های آموزشی بین‌المللی

به دلیل مهاجرت‌های زیاد به کانادا، شاهد دانش‌آموزان از ملیت‌های مختلف و بعضا چند ملیتی هستیم. کانادا به دلیل دارا بودن بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان، همیشه مقصد بسیاری از خانواده‌ها از ملیت‌های مختلفه.

دلایل مهاجرت‌های تحصیلی به کانادا، هزینه‌های پایین دانشگاه و شهریه‌های اون، هزینه‌های پایین زندگی، کیفیت بالای سیستم آموزشی، امکانات رفاهی و آموزشی متنوع از جمله ویژگی‌هایی است که افراد رو ترغیب می‌کنه تا برای تحصیل به این کشور مهاجرت و اپلای کنن.

براساس رتبه‌بندی مجلات معتبری مثل Times و QS مراکز آموزشی، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا از بالاترین رتبه‌ها برخوردارن و مدارک معتبر بین‌المللی رو ارائه میدن. دانشجویان می‌تونن با گرفتن این مدارک به خوبی توی بازار کاری مشغول فعالیت اقتصادی بشن.

جمع‌بندی مطلب بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان

کنار محیط زیست و اقتصاد، سیستم‌های آموزشی در جهان از مهمترین فاکتورهای موفقیت و پیشرفت یک کشور به حساب میاد. مطمئنا کشوری که سیستم‌های آموزشی‌اش رو از ایدوئولوژی پاک کنه و نذاره که سیاست‌های بنیادگرانه روی اون تاثیر بذاره محیط زیست و اقتصاد سالم و قوی خواهد داشت.

ما توی این مقاله بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان رو معرفی کردیم، ویژگی‌های یک سیستم آموزشی مناسب رو گفتیم و رابطه‌ بین سطح سواد و تحصیل با پیشرفت توی کشورهای توسعه یافته رو نشون دادیم.

دوستانی که قصد مهاجرت تحصیلی رو دارن می‌تونن در یکی از این کشورهایی که توی مقاله معرفی کردیم به تحصیل بپردازن. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تونین به مقالات دیگه‌ وب سایت فاب سر بزنین.

سوالات متداول
  • بهترین سیستم‌های آموزشی در جهان توی کدوم کشورها هستن؟

    کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، هلند، فرانسه، سوئیس، سوئد، نروژ

  • ارزون ترین سیستم‌ آموزشی در جهان برای کدوم کشورهاست؟

    کشورهای کانادا، آلمان و هلند از ارزون‌ترین کشورها برای تحصیل هستن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *