بلاگ فاب

بی ارادگی در درس خوندن

بی ارادگی در درس خوندن

فهرست عناوین

بی ارادگی در درس خوندن

خیلی وقت‌ها ممکنه ما میلی برای درس خوندن نداشته باشین و بقیه به اشتباه این بی‌ ارادگی در درس خوندن رو به تنبلی، خنگی و بی‌ عرضگی نسبت بدن. این سوال برای اعضای خانواده و اطرافیان شما پیش میاد که چطور انگیزه‌ گوشی چک کردن، بازی کردن و بیرون رفتن رو دارین ولی انگیزه‌ درس خوندن رو ندارین؟

ما برای جواب به سوال این عزیزان و همینطور راه‌های درمان روبرو شدن با بی ارادگی در درس خوندن و از بین بردن اون، این مقاله از فاب رو تنظیم کردیم.

اگه شما هم از مشکل حاد بی‌ ارادگی رنج می‌برین این مقاله و مقاله راه‌های مقابله با فرسودگی تحصیلی رو حتما مطالعه کنین.

پادکست بی ارادگی در درس خوندن

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن این مقاله رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که پادکست بی ارادگی در درس خوندن رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

دلایل بی ارادگی در درس خوندن

به طور کلی خیلی از شما انگیزه‌ای برای درس خوندن ندارین و این کار رو صرفا از روی اجبار انجام می‌دین تا با پیامدهای بد اون روبرو نشین. بی ارادگی در درس خوندن می‌تونه منشأ فیزیکی و روحی داشته باشه که میشه با اصلاح شیوه‌ زندگی اون‌ها رو برطرف کرد و با انگیزه و با علاقه شروع به درس خوندن کنین.

بی ارادگی در درس خوندن

دیگه خودتون بهتر می‌دونین که نداشتن انگیزه برای درس خوندن باعث میشه که هیچی از درس نفهمین و نمره‌های خوبی نگیرین. توی این بخش می‌خوایم دلایل بی‌‌میلی در درس خوندن رو بیان کنیم و توی بخش‌های بعدی راهکار‌های بهبود این مشکل رو براتون آماده کردیم.

درس خوندن از روی اجبار دلیل بی‌‌میلی در درس خوندن

اگه از سر ترس از والدین و معلم‌هاتون درس می‌خونین بهتره بهتون بگم که یک روزی بالاخره با این ترس‌ها روبرو می‌شین و دیگه بدون ترس و واهمه و با خیال راحت درس نمی‌خونین.

هیچوقت خودتون رو مجبور به انجام کاری نکنین چون که نتیجه‌ عکس میده. شما باید با خواست و میل خودتون درس بخونین، زور زدن الکی، بیشتر اراده‌ شما رو برای درس خوندن می‌گیره.

توصیه من به شما اینه که اگه از روی اجبار یا اضطراب دارین این کار رو می‌کنین هر طور شده باهاش مقابله کنین و تاثیر اضطراب بر مغز رو هم جدی بگیرین. آدم فقط وقتی موفق میشه که به خواست خودش کاری رو انجام بده نه اجبار بقیه.

بی‌وقفه درس خوندن

گاهی وقتا دانش‌آموزها فکر می‌کنن اگه ۱۸ ساعت بدون توقف درس بخونن می‌تونن موفق بشن. ولی اگه یکم منطقی باشین متوجه می‌شین که حتی ربات‌ها هم بعد از چند ساعت کار به استراحت نیاز پیدا می‌کنن.

برای اینکه بتونین با بی ارادگی خودتون در درس خوندن مقابله کنین بهتره که به خودتون استراحت هم بدین.
به خودتون جایزه بدین و از اینکه انقدر پر تلاشین از خودتون تشکر کنین تا بتونین با بی ارادگی در درس خوندن مقابله کنین.

نداشتن تمرکز از دلایل بی ارادگی برای درس خوندن

برای نداشتن اراده‌ درس خوندن باید دنبال دلایل منطقی بگردین. یکی از این دلایل که هرکسی ممکن اراده‌ هرکسی رو برای درس خوندن بگیره ازش عدم تمرکزه.

همیشه کسایی موفقن که تمرکز بالایی روی موضوعات کوچیک می‌ذارن. اگه شما همزمان به درس، مشکلات مالی، دوستان و اتفاقات روزمره فکر کنین هیچ میل و اراده‌ای برای درس خوندن پیدا نمی‌کنین. چون که مغزتون داره به موضوعات زیادی فکر می‌کنه و همین انرژی زیادی ازش می‌گیره.

برای اینکه بدونین چه ورزش‌های برای افزایش تمرکز موثره این مقاله رو بخونین.

از کاه کوه ساختن

یکی از دلایل بی‌ ارادگی در درس خوندن به ساختن کوه از کاه بر می‌گرده. یعنی ما توی ذهنمون یه مسئله رو بزرگ می‌کنیم، بهش پر و بال می‌دیم و انقد گنده‌اش می‌کنیم که هیچ انگیزه‌ای برای حل اون مسئله برامون نمی‌مونه.

بی ارادگی در درس خوندن

نه می‌گیم خیلی ساده بگیرین نه خیلی گنده کنین مشکلاتتون رو، بلکه با یک دید منطقی به اون‌ها نگاه کنین تا بتونین دنبال راهکارها و چاره‌جویی‌های منطقی برای رفع مشکلاتون باشین.

ناامیدی برادر بی انگیزگی برای درس خوندن

ناامیدی و بی‌ ارادگی برای درس خوندن رو میشه یک چیز دونست. چون شما اگه به آینده‌ای که در انتظارتونه امیدوار باشین دیگه بی اراده و بی میل برای درس خوندن نمی‌شین.

راه‌های غلبه به ناامیدی، آینده‌نگری، واقع‌ بینی، مطالعه آزاد و ورزش است. فعالیت‌های ذهنی و بدنی مثل کتاب خوندن و ورزش کردن باعث ترشح سروتونین توی مغز میشن. سروتونین یا هورمون شادی یکی از موانع ورود بی‌انگیزگی به ذهن شماست.

راه‌های رهایی از بی‌ ارادگی در درس خوندن

برای هر مشکلی راهکاری هست و برای هر چالشی راه چاره‌ای. پس اگه فکر می‌کنین انگیزه‌ای برای درس خوندن ندارین نگران نباشین و همه چیز رو رها نکنین. ادامه بدین و تلاش کنین. خوندن نکات زیر باعث میشه که بهتر بتونین از شر بی‌ ارادگی در درس خوندن رها بشین.

برنامه منظم شخصی داشته باشین

یکی از راه‌های خلاص شدن از شر بی‌ میلی در درس خوندن داشتن برنامه‌ریزی منظمه.

همونطوری که وقتی اطرافمون بیش از حد شلوغ باشه حوصله‌مون نمی‌کشه که یک وسیله‌ای رو پیدا کنیم؛ مغز هم وقتی شلوغ باشه نمی‌تونه راهکارهای مناسبی برای غلبه به مشکل‌هاش پیدا کنه.

برنامه‌ منظم شخصی

یکی از راه‌هایی که به خالی کردن مغز از افکار بیهوده کمک می‌کنه برنامه‌ریزیه. گفتیم که ناامیدی هم یکی از دلایل عدم انگیزه برای درس خوندنه. شما وقتی با یک برنامه‌ریزی دقیق ببینین که می‌تونین به همه‌ کارهاتون برسین کم کم به آینده امیدوار می‌شین و انگیزه‌ بیشتری برای درس خوندن پیدا می‌کنین.

برنامه غذایی خوب داشته باشین و آب زیاد بنوشین

شاید پیش خودتون فکر کنین که برنامه‌ غذایی درست و نوشیدن آب زیاد چه تاثیری تو برطرف ساختن بی ارادگی در درس خوندن داره؟

تحقیقات و پژوهش‌های این سال‌های اخیر روی تاثیر انواع مواد غذایی بر کارکرد مغز ما باعث شده تا متوجه این موضوع بشیم که دلایل بی ارادگی برای درس خوندن رو باید توی الگوی غذایی‌مون پیدا کنیم.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع این مقاله رو بخونین.

رویایی فکر کن و واقعی عمل کن

رویاپردازی یکی از راه‌های مقابله با بی‌ میلی برای درس خوندنه. چون که همه‌ خواسته‌ها و آرزوهای شما رو جلوی چشمتون میاره و باعث میشه مثل فنر از جاتون بپرین. اما بهتره بدونین که رویاپردازی بیش از اندازه هم همونقدر باعث از بین رفتن انگیزه برای درس خوندن میشه.

وقتی که یک تصویر بزرگ و زیبا از موفقیت توی ذهنتون ترسیم می‌کنین ولی با چیزی کاملا متضادش توی زندگی روزمره‌تون مواجه میشین کم کم این رویاپردازی رو غیرواقعی می‌دونین و دیگه انگیزه‌ای براتون باقی نمی‌مونه. پس همیشه یادتون باشه اونی موفقه که رویایی فکر کنه ولی واقع بینانه عمل کنه.

برای رفع بی انگیزگی در درس خوندن آروم پیش برین

خیلی از دانش‌آموزها می‌خوان که یک شبه بلندترین قله‌های موفقیت رو فتح کنن و خبر ندارن که هزاران شکست و سختی پیش روشون قرار داره.

درسته که شما دارین توی جاده‌ موفقیت قدم می‌زنین ولی این جاده پر از تله است و اگه آروم و قدم به قدم پیش نرین ممکنه توی تله بیفتین. برای مثال اگه سال هشتم هستین لازم نیست که از الان برای کنکور تلاش کنین. شما باید تمرکزتون رو روی نمره‌ها و درس‌هاتون بذارین.

نخواین غوره نشده مویز بشین وگرنه که هیچ‌ وقت ثمره‌ای از تلاش‌هاتون نمی‌بینین.

اصلا انگیزه‌ درس خوندن چجوری ساخته میشه؟

اراده‌‌ درس خوندن داشتن نه یه خاصیت انتسابیه و نه یه هورمون یا چیزی برگرفته از ژن. داشتن اراده‌ زیاد یا بی ارادگی در درس خوندن ممکنه دلایلی مثل ژن و ارث خانوادگی داشته باشه ولی بخش زیادیش به دست آوردنیه و می‌تونین با کمی تلاش به دستش بیارین.

چیزی به نام اراده وجود خارجی نداره!

اراده چیزی نیست که بشه لمسش کرد، دیدش یا از ژنی به ژن دیگه منتقلش کرد. اصلا چیزی به اسم اراده وجود نداره؛ به مجموعه‌ای از خواسته‌ها و تلاش برای رسیدن به اون خواسته‌ها اراده میگن.

پس اراده از کجا میاد؟ از خواسته. گیاهی که از خودش رو از زیر آسفالت بیرون می‌کشه نیرویی به اسم اراده نداره. اون فقط به نور خورشید نیاز داره.

بی ارادگی در درس خوندن

پس اگه دنبال یک راه برای مقابله با بی میلی در درس خوندن هستین پیشنهاد می‌کنیم که خواسته‌ها و نیازهاتون رو تقویت کنین. تا جایی که این خواسته‌ها شما رو بترسونن و برای درس خوندن ترغیب‌تون کنن و جوری از جاتون بلندتون کنن که کله‌تون بخوره به سقف.

جمع‌بندی درباره بی ارادگی در درس خوندن

اراده به نیرویی میگن که شما برای رسیدن به خواسته‌هاتون خرج می‌کنین. یک فرد بی اراده از کمبود چیز خاصی رنج نمی‌بره، بیمار نیست، تنبل و بی عرضه هم نیست.

اون فرد فقط خواسته‌های ذهنش انقدر کمرنگ شدن که اجازه نمیدن انگیزه‌ای شکل بگیره. با یکم گردگیری ذهن و انجام کارهایی مثل کتاب خوندن و ورزش و همچنین ایجاد عادت‌های مثل ممارست و پشتکار با بی ارادگی در درس خوندن مقابله کنین.

سوالات متداول
  • بی‌ارادگی در درس خوندن چیست؟

    تمایل نداشتن به درس خوندن رو بی‌ارادگی در درس خوندن میگن.

  • چه عواملی باعث بی‌ارادگی در درس خوندن میشه؟

    عواملی مثل حجم زیاد درس‌ها، نداشتن برنامه‌ریزی درست و خیال‌پردازی‌های بیخود باعث بی‌ارادگی در درس خوندن میشه.

  • بی‌ارادگی در درس خوندن رو چطوری از بین ببریم؟

    با داشتن یک برنامه‌ریزی مناسب، تغذیه سالم و در نظر گرفتن تایم استراحت و تفریح برای خودتون می‌تونین بی‌ارادگی در درس خوندن رو از ببرین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *