بلاگ فاب

تاثیر هرم یادگیری در یادگیری دانش‌آموزان چقدره؟

تاثیر هرم یادگیری در یادگیری دانش‌آموزان چقدره؟

فهرست عناوین

تاثیر هرم یادگیری در یادگیری دانش‌آموزان چقدره؟ آیا می‌دونستین مراحل «یادگیری» خودش یک مهارته که باید اون رو یاد بگیرین؟! هرم یادگیری، مراحل درست و اصولی یادگیری رو به شما آموزش میده.

نحوه درست یادگیری آموزش موضوعات مختلف یکی از دغدغه‌های بزرگ خیلی از دانش‌آموزان، والدین و معلم‌هاست. هرم یادگیری این دغدغه رو تا حدود زیادی بر طرف می‌کنه و نقشه راه خوبی برای یادگیری به شما ارائه میده.

اگه تا الان اسم هرم یادگیری به گوش‌تون نخورده و یا اینکه اطلاعات کمی درباره این هرم دارین، با ما همراه بشین تا درباره تاثیر، مزایا و مراحل مختلف استفاده از اون براتون توضیح بدیم.

هرم یادگیری چیست و چه کاربردی در آموزش داره؟

دکتر ادگار دیل در سال 1960 میلادی برای اولین بار هرم یادگیری رو تدوین و ارائه کرد. در این هرم تمام روش‌های ممکن برای یادگیری موضوعات مختلف و میزان بازدهی هر کدوم از این روش‌ها عنوان شده. بنابراین برای یادگیری هر مهارت و هر درسی بهتره اول با این هرم آشنایی پیدا ‌کنین.

در این هرم تمام راه‌هایی که میشه با اون موضوعی رو آموخت و آموزش داد ذکر شده. آشنایی با این هرم هم برای معلمان، هم برای دانش‌آموزان و هم برای والدین بسیار کمک کننده‌ست.

تاثیر هرم یادگیری در یادگیری دانش‌آموزان چقدر است

هرم یادگیری از چه بخش‌هایی تشکیل شده؟

این هرم از بخش‌های مختلفی تشکیل شده. در هر پله از این هرم یک روش یادگیری ذکر شده. همچنین میزان تاثیر هرم یادگیری توی هر بخش هم عنوان شده. شنیدن، خواندن، تصاویر، مشاهده و نمایش، صحبت کردن درباره موضوع، شبیه‌سازی و انجام واقعی کار و آموزش دادن به دیگران، بخش‌های مختلف هرم یادگیریه که برای اولین بار توسط دکتر ادگار دیل ارائه شده.

در ادامه هر یک از بخش‌های این هرم رو بررسی می‌کنیم:

سخنرانی

تدریس، شنیدن یا سخنرانی، همگی به بالاترین پله هرم یادگیری که در راس هرم قرار می‌گیره، اشاره دارن. این همون شیوه‌ایه که توسط اغلب معلمان در جهان اجرا ‌میشه. بدین صورت که آموزگار متن آموزشی رو برای دانش‌آموز قرائت می‌کنه و به صورت شفاهی توضیح میده.

تاثیر هرم یادگیری توی این بخش در کمترین حالت خودش قرار داره. تاثیر اون بر یادگیری حدود 5 درصد عنوان شده.

مطالعه

مطالعه رایج‌ترین روش یادگیری دروس بین دانش‌آموزانه. به این صورت که اون‌ها متن آموزشی رو مقابل‌شون قرار داده و برای یادگیری از روی اون می‌خونن. اگه می‌خواین بدونین که این بخش تاثیر هرم یادگیری در یادگیری دانش‌آموزان چقدره، باید بدونین که چیزی حدود 10 درصده.

یادگیری تصویری

یادگیری با استفاده از ابزارهای صوتی و تصویری یکی از روش‌های یادگیری در هرم یادگیریه. میزان تاثیر این روش در یادگیری افراد حدود 20 درصده. یادگیری صوتی و تصویری برای خیلی از دانش‌آموزان روش موثریه. این روش برای یادگیری زبان‌های خارجی هم کاربرد زیادی داره.

یادگیری تصویری

مشاهده و نمایش

یادگیری با استفاده از روش مشاهده کردن روشی موثر در یادگیری خیلی از علوم دنیاست. در این روش یادگیری، دانش‌آموز حضور فعالی داره. بازدید از نمایشگاه‌های مرتبط با درس، بازدید از موزه‌ها و حضور در محل‌هایی که به درس مربوطه، در این شیوه گنجونده ‌میشه. تاثیر هرم یادگیری در این شیوه حدود 30 درصده.

بحث و گفت‌و‌گو درباره موضوع

یکی از موثرترین شیوه‌های یادگیری، شیوه بحث و گفت‌و‌گو در جمع درباره موضوع مورد نظره. وقتی دانش‌آموزان در کلاس درباره یک مبحث آموزشی بحث و تبادل نظر می‌کنن، خیلی بهتر اون موضوع رو یاد گرفته و به خاطر می‌سپارن. این شیوه حدودا 50 درصد در یادگیری دانش‌آموزان تاثیرگذاره.

تمرین کردن؛ تاثیر هرم یادگیری در یادگیری دانش‌آموزان چقدره؟

تمرین روشی بسیار موثر در یادگیری و تثبیت آموخته‌هاست. وقتی موضوعی رو یاد می‌گیرین و اون رو اجرا می‌‌کنین، اون وقت می‌فهمین که میزان یادگیری شما چقدر بوده. مهندسی که با نمرات بالا فارغ‌التحصیل ‌میشه تا وقتی ساختمونی خوب و محکم نسازه، نمی‌تونه ادعا کنه که مهندس خوبیه. تمرین عملی 75 درصد در یادگیری موثره.

آموزش دادن آموخته‌ها به دیگران

اولین و بهترین شیوه یادگیری در هرم یادگیری، آموزش دادن به دیگرانه و تاثیر این شیوه 90 درصده. وقتی شما موضوعی رو به شخص دیگه‌ای آموزش می‌دین، در واقع خودتون هم اون موضوع رو بهتر و بیشتر یاد می‌گیرین.

معلم‌ها می‌تونن دانش‌آموزان رو تشویق کنن تا در مدرسه از این شیوه یادگیری استفاده کنن. مثلا در زمان‌های استراحت درسی رو که یاد گرفتن به هم کلاسی‌هاشون یاد بدن و یا اینکه سر کلاس بعضی از دانش‌آموزان بخوان که به جای معلم یک مبحث رو آموزش بدن.

یکی از انواع تاثیر هرم یادگیری، علاقه‌مند شدن دانش‌آموزان به یادگیری و یاد دادنه.

یاد دادن آموخته‌ها

آشنایی با هرم یادگیری چه مزایایی داره؟

هرم یادگیری هم برای دانش‌آموزان کاربرد داره و هم معلمان. معلمی که هرم یادگیری رو بلده و با بخش‌های مختلف اون و تاثیر هر بخش آشنایی داره، می‌تونه در فرآیند تدریسش موفق‌تر عمل کنه. دانش‌آموزی که این هرم رو می‌شناسه، می‌تونه بهترین روش یادگیری برای خودش رو پیدا کرده و در یادگیری دروس مختلف از اون استفاده کنه.

قبل از یادگیری، روش درست یاد گرفتن رو بیاموزید

روش یادگیری هر مهارت و هر علمی، تاثیر زیادی در میزان یادگیری ما داره. روش‌ها و راهکارهای بالا بردن یادگیری در دانش‌آموزان زیاده. هرم یادگیری مهم‌ترین شیوه‌های یادگیری رو به صورت طبقه‌بندی شده عنوان می‌کنه. بهترین کار اینه که از تمام روش‌های ذکر شده در این هرم برای یادگیری استفاده ‌کنین و تنها به یک روش بسنده نکنین.

جمع‌بندی تاثیر هرم یادگیری در یادگیری دانش‌آموزان

تاثیر هرم یادگیری در یادگیری دانش‌آموزان چقدره؟ این سوالی که ما توی این مقاله به صورت کامل بررسی کردیم و سعی کردیم شما رو با اصول کلی اون آشنا کنیم. هرم یادگیری، مراحل مختلفی داره که آشنایی با اون، مزایای زیادی برای شما داره. شما با درک درست این هرم، می‌تونین عملکرد بهتری در یادگیری مطالب درسی خودتون داشته باشین.

سوالات متداول
  • بهترین روش در هرم یادگیری چه روشیه؟

    موثرترین و بهترین روش در هرم یادگیری، روش آموزش به دیگرانه.

  • آیا برای یادگیری فقط باید یک روش از هرم یادگیری رو پیگیری کنیم؟

    خیر؛ تمام روش‌های یادگیری ذکر شده در هرم یادگیری برای یادگیری کامل دروس مختلف، ضروری و مهم هستن و نباید هیچ کدوم رو نادیده گرفت.

  • کدوم بخش کمترین تاثیر هرم یادگیری در یادگیری را دارد؟

    شنیدن یا سخنرانی، کم اثرترین شیوه یادگیری در هرم یادگیریه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *