بلاگ فاب

آموزش علوم دوم دبستان

دوره آموزشی علوم دوم دبستان

فهرست عناوین

علوم از دروس پایه‌ای و مهمه و کودک شما باید از همون سال‌های ابتدایی خوب این درس رو یاد بگیره. با نصب اپلیکیشن فاب می‌تونین به تمام ویدئوهای آموزشی این درس که با زبانی ساده و روان تمام مباحث رو آموزش میده دسترسی پیدا کنین.

علوم دوم از مهم‌ترین درس‌های پایه ابتداییه که هدف از آموزش اون، درک محیط پیرامون و همچنین واقعیت‌های خلقته، تا انسان بتونه با استفاده از اون‌ها سطح زندگی فردی و اجتماعی خودش رو ارتقاء بده. در اپلیکیشن فاب آموزش علوم دوم دبستان به طور کامل ارائه شده و شما می‌تونین با نصب این برنامه روی گوشیتون به خدمات این اپلیکیشن آموزشی دسترسی داشته باشین.

همین حالا بخون!  آموزش ریاضی دوم دبستان

سرفصل‌های آموزش علوم دوم دبستان

کتاب علوم دوم دبستان از چهارده درس تشکیل شده که در ادامه بیشتر درباره اون صحبت می‌کنیم:

سرفصل‌های دوره آموزشی علوم دوم دبستان

درس اول: زنگ علوم (گردش در باغ)

در این درس از علوم دوم، دانش‌آموزان یاد می‌گیرن که هنگام برخورد با پدیده‌های طبیعی از تمام حواس خودشون استفاده کنن و هر چیزی که متوجه شدن روی کاغذ یادداشت کنن. در زمان بحث و گفتگوی کلاسی هم به جای اعتماد به حافظه بهتره بنویسن و نکات مهم رو یادداشت کنن.

درس دوم: هوای سالم، آب سالم

در این درس از دوره آموزشی علوم دوم دبستان نیازهای انسان‌ها، گیاهان و جانوران و تاثیراتی که محیط زیست بر اون‌ها می‌ذاره، بررسی میشه. همینطور عوامل تاثیرگذار بر آلودگی محیط زیست و نحوه مقابله با این عوامل هم در این درس بررسی میشه.

درس سوم: زندگی ما و گردش زمین 1

در این درس از علوم دوم تغییرات دما و شب و روز و همینطور حرکات سیارات، ماه و خورشید و زمین و تاثیرگذاری اون در دمای هوا توضیح داده میشه.

درس چهارم: زندگی ما و گردش زمین 2

چگونگی ایجاد تغییرات دمایی، اثرات تغییر دما و کاربردهای تغییرات دمایی از اهداف این درسه که درباره‌اش توی این درس صحبت میشه.

همین حالا بخون!  آموزش فارسی دوم دبستان

درس پنجم: پیام رمز را پیدا کن 1

این درس بیشتر با فعالیت‌ گروهی و بازی با صدا پیش میره. هدف این درس بر آواشناسی و صدا شناسیه. در واقع تاکید این درس بر اهمیت نور و صدا و پیام‌های رمزگونه اون در زندگی روزمره‌ست. مثل صدای آژیر آمبولانس و اخطار به اتومبیل‌های دیگه برای باز کردن مسیر رفت و آمد یا توجه به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی.

درس ششم: پیام رمز را پیداکن 2

در این درس از علوم دوم که ادامه درس قبله دانش‌آموزان یاد می‌گیرن که نور در زندگی روزمره چه ویژگی‌هایی داره و اینکه سایه‌ها چه مدل‌هایی دارن. همچنین دانش‌آموزان یاد می‌گیرن که چه اجسامی نور رو از خودشون عبور میدن و چه اجسامی نور از اون‌ها عبور نمی‌کنه.

درس هفتم: اگر تمام شود

در این درس از دوره آموزشی علوم دوم دبستان با انواع سوخت‌های فسیلی و نحوه استفاده‌شون در زندگی روزمره آشنا میشیم. همینطور این درس یادآوری می‌کنه که سوخت‌های فسیلی خیلی باارزش هستن و طی میلیون‌ها سال در اعماق زمین با واکنش‌های شیمیایی ساخته شدن.

این سوخت‎‌ها تجدید ناپذیرن. تجدید ناپذیر به این معنیه که جایگزینی برای اون‌ها نیست و در صورتی که تموم بشن، ضربه‎‌‌های جبران ناپذیری به زندگی ما وارد میشه. به خاطر همین موضوع باید در حفظ و نگهداری و همچنین استفاده درست از اون‌ها دقت کنیم.

درس هشتم: بسازیم و لذت ببریم

در این مبحث دانش‌آموزان با وسایل مختلف آشنا میشن و بعد یاد می‌گیرن که با اون وسایل ساده وسیله‌های کاربردی بسازن.

درس نهم: سرگذشت دانه

در دوره آموزشی علوم اول دبستان دانش‌آموزان با دانه و گیاه تا حدودی آشنا شدن. در این درس خیلی گسترده‌تر با قسمت‌های مختلف دانه و نحوه رشد اون آشنا میشیم و از دانش‌آموز خواسته میشه تا دانه‌های گیاهی رو جمع‌آوری و بررسی کرده و بعد اون‌ها رو بکارن و با روند رشدش آشنا بشن.

درس دهم: درون آشیانه‌ها

در درس علوم سال قبل خوندیم که انواع جانداران برای زنده ماندن به چه نوع غذایی نیاز دارن. در علوم دوم یاد میگیریم که جانوران به چه محل‌هایی برای زندگی احتیاج دارن و انواع جانوران رو از لحاظ مکان زندگیشون بررسی می‌کنیم. همینطور از دانش‌آموزان خواسته میشه که طی یک فعالیت گروهی لونه‌ای برای مورچه‌ها بسازن. بعدش روند لونه‌سازی توسط مورچه‌ها بررسی میشه.

درس یازدهم: من رشد می‌کنم

مشابه این درس در علوم سال اول تدریس شده، که موضوعِش کارهایی بود که برای سالم موندن و رشد کردن می‌تونیم انجام بدیم. در این درس دانش‌آموزان تغییراتی رو که از کودکی تا الان داشتن، مثل قد و وزن و دندان‌های خودشون رو بررسی می‌کنن.

درس دوازدهم: برای جشن آماده شویم

در این درس دانش‌آموزان مواد خوراکی و آشامیدنی متفاوتی با خودشون به مدرسه می‌برن و تفاوتشون رو از لحاظ جامد و مایع بودن با هم مقایسه می‌کنن.

درس سیزدهم: بعد از جشن

در این درس از دوره آموزشی علوم دوم دبستان درباره نگهداری باقیمونده مواد غذایی و نحوه جداسازی مواد دور ریختنی به صورت صحیح و تاثیرش در حفظ محیط زیست، آموزش داده میشه.

درس چهاردهم: از گذشته تا آینده (نان)

در این درس میزان تاثیر فناوری از زمان‌های گذشته تاکنون و سیر تکامل و تغییر اون در طول تاریخ بررسی میشه. همینطور احتمال تغییرات و تکامل در سال‌های آینده هم در این درس مورد بررسی قرار می‌گیره.

بخش‌های مختلف کتاب علوم دوم دبستان

بخش‌های مختلف کتاب علوم دوم دبستان

ایستگاه تفکر

این قسمت از کتاب یعنی ایستگاه تفکر، به دانش آموز یاد میده تا درباره درس فکر و برداشت خودش رو بیان کنه.

فعالیت خارج از کلاس

فعالیت‌های خارج از کلاس یک بخش هیجان انگیز توی کتابه؛ در این بخش دانش‌آموز بر اساس اون چیزی که سر کلاس یاد گرفته باید توی خونه یا بیرون اون فعالیت رو انجام بده.

هشدار

هشدار! هشدار! این بخش نکات ایمنی رو در قالب یکسری آزمایشات و فعالیت‌های کلاسی و غیرکلاسی به دانش آموز یاد میده.

نکته تاریخی

توی این بخش از کتاب درباره تاریخچه آزمایشات و مباحث علوم صحبت میشه.

شگفتی‌های آفرینش

می‌تونیم بگیم هدف این درس توجه به شگفتی‌های آفرینشه و توجه به اون‌ها علم شما رو در این زمینه زیاد می‌کنه.

علم و زندگی

طراحی و تدوین این بخش از کتاب درسی علوم دوم به این علت بوده که دانش‌آموزان یاد بگیرن تا هر چیزی که یاد گرفتن رو در دنیای حقیقی پیاده کنن و بتونن بین این آموزش‌ها و رویدادهای واقعی ارتباط برقرار کنن.

بخش غیرتجویزی

در این قسمت معلمان با توجه به نیاز دانش‌آموز و روش تدریسشون و همینطور بر اساس افکار و عقایدشون در روند آموزش علوم دوم دبستان می‌تونن انجام فعالیت‌ها و تمریناتی خارج از کتاب درسی رو از دانش‌آموزان خواستار باشن.

آداب و مهارت‌های زندگی

در این قسمت آداب و رسوم و فرهنگ‎‎‎‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف جامعه و روش‌های کسب مهارت‌های زندگی آموزش داده میشه.

کار و فناوری

بیشتر دانش‌آموزان از همون سال‌های ابتدایی و یا شاید از قبل از اون با توجه به چیزهایی که یاد گرفتن یا مهارت‌هایی که کسب می‌کنن به حرفه یا گرایشی علاقه‌مند میشن و حتی خیلی پیش میاد که کودکی از همون اول در کاری خاص استعداد فوق العاده‌ای داشته باشه. به همین دلیل این بخش از علوم دوم دبستان به معرفی مشاغل و حرفه‌های متفاوت اختصاص داده شده.

استفاده از ویدئوها و نرم افزارهای آموزشی برای آموزش علوم ابتدایی دوم

نرم افزارهای آموزشی برای آموزش علوم ابتدایی دوم

یکی از روش‌های آموزش علوم دوم دبستان استفاده از ویدئوهای آموزشی و نرم افزارهای درسیه. برنامه‌ها و فیلم‌ها تاثیرات مثبتی در روند یادگیری و ایجاد جذابیت و تنوع در نوع آموزش برای دانش‌آموزان خصوصا در سنین پایین دارن. مزایای دیگه استفاده از این نوع آموزش، اینه که دانش‌آموز می‌تونه هر چند بار که بخواد ویدئوها رو تماشا کنه و یا حتی همه قسمت‌های اون رو با هم نگاه کنه.

می‌تونیم بگیم محدودیتی در این روش آموزشی وجود نداره و دانش‌آموز هر وقت ایراد و اشکال داشته باشه به راحتی می‌تونه با در نظر گرفتن زمان، خیلی اصولی رفع اشکال کنه.

جمع بندی برای آموزش علوم دوم دبستان

همونطور که در مقالات قبلی و در ابتدای این بحث گفتیم یادگیری علوم دوم دبستان اهمیت زیادی داره. به خصوص در برنامه‌‌ریزی درسی دوم دبستان؛ زیرا در این مقطع، پایه درسی دانش‌آموزان شکل می‌گیره و آموزش این درس به صورت صحیح می‌تونه اون‌ها رو به درس خوندن علاقه‌مند کنه و باعث موفقیتشون در آینده بشه.

اپلیکیشن فاب امکانات آموزشی جدیدی برای دانش‌آموزان در تمامی مقاطع فراهم کرده. برای دریافت اپلیکیشن و نصب آن، به صفحه اصلی فاب مراجعه کنین. ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودین.

همچنین بخوانید: آموزش فارسی دوم

سوالات متداول
  • سرفصل‌های علوم دوم شامل چه مباحثی میشه؟

    علوم دوم دبستان 14 درس داره که به ترتیب در این مقاله تشریح شده.

  • برای آموزش کتاب علوم دوم دبستان استفاده از چه روش‌هایی توصیه میشه؟

    برای آموزش علوم دوم دبستان بیشتر از فعالیت‌ها و تمرین‌های کتاب استفاده میشه. ولی معلم می‌تونه از تجربیات و دانش خودش هم برای تدریس با توجه به صلاحدیدش استفاده کنه.

  • یادگیری علوم دوم از چه لحاظ مهمه؟

    در سال دوم دبستان از اونجایی که مثل سال اول مباحث اصولی و پایه‌ای آموزش داده میشه یادگیری درست مفاهیم خیلی مهمه.

  • آیا حل نمونه سوالات امتحانی علوم دوم دبستان مهمه؟

    بله، حل نمونه سوالات موجب اثبات مفاهیمی که دانش‌آموز آموخته در حافظه بلند مدت میشه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *