بلاگ فاب

مشاوره خوب چه ویژگی‌هایی داره؟

مشاوره خوب چه ویژگی‌هایی داره؟

فهرست عناوین

مشاوران متخصصین حرفه‌ای در زمینه سلامت روان هستن که مشاوره افراد با مشکلات روحی و روانی مختلف رو برعهده دارن و برای رفع مشکلات رابطه، مسائل خانوادگی، استرس شغلی، اختلال‌های سلامت روان مثل افسردگی و اضطراب و خیلی از مشکلات چالش‌برانگیز دیگه به اون‌ها کمک می‌کنن.

یک مشاور خوب و ماهر باید از ویژگی‌ها و مهارت‌های تخصصی برای کمک به دیگران برخوردار باشه. توی این مقاله به سوال مشاوره خوب چه ویژگی‌هایی داره به طور کلی پاسخ داده شده.

همین حالا بخون!  چطور با اپلیکیشن آموزشی فاب درس بخونیم؟

چه زمانی باید به یک مشاوره مراجعه کرد؟

همه ما در مقاطعی از زندگی با مشکلات مختلف روحی و روانی مواجه میشیم، ممکنه این احساس ناخوشایند به دلیل عوامل مختلف باشه دراغلب اوقات، ما خودمون قادر به حل این مشکلات و برگشتن به حالت عادی هستیم ولی گاهی برای بازگشت به حالت طبیعی نیاز به کمک حرفه‌ای داریم. دلایل مختلفی که خیلی افراد به مشاوره مراجعه می کنن می‌تونه موارد زیر باشه:

  • مرگ عزیز: مرگ، یک موضوع اجتناب ناپذیر توی زندگی هر فردیه که رو به رو شدن با این امر کار ساده و آسانی نیست. هر فردی با روش‌های مختلفی با غم از دست دان عزیز مواجه میشه. سوگواری کردن یکی از روش های متداول مقابله با مصیبت مرگ عزیزه؛ ولی فرار کردن از این موضوع فقط دوران این ناراحتی رو بیشتر و طولانی تر می کنه و هیچ فایده ای هم نداره.
  • استرس و اضطراب: جنبه‌های مختلفی از زندگی پرتنش و استرس زا هستن و میدان دادن به استرس و اضطراب به گوشه‌گیری، افسردگی و مشکلات زیاد دیگه منجر میشه.
  • افسردگی: احساس درماندگی یا ناامیدی از نشونه‌های افسردگیه و هرچند عده ای براین باورن که این بیماران می‌تونن به راحتی از حالت افسردگی خارج بشن، ولی افسردگی خیلی کم به صورت خود به خود برطرف میشه. به طور کلی بیماران افسرده به همه چیز بی‌علاقه هستن و احساس خستگی شدید دارن و نمی‌تونن احساسات خودشون رو به درستی کنترل کنن.
  • ترس: معمولا ترس از بلندی و حشرات از ترس‌های شایع محسوب میشه ولی گاهی ترس‌های غیرعادی هم درخیلی افراد وجود داره که مشکلات مهمی رو توی زندگیشون به وجود میاره.
  • مسائل خانوادگی : روابط خانوادگی، روابط عاطفی یا شغلی، گاهی فراز و نشیب‌های زیادی دارن. این روابط درعین حال که می‌تونن بهترین بخش زندگی باشن، استرس و مشکلات زیادی رو به همراه دارن.
  • اعتیاد: بعضی از عادت‌های ناسالم مثل استفاده از سیگار یا دخانیات و غیره مشکلات بزرگ رو ایجاد می‌کنه که باید تحت درمان قرار بگیره.
  • اختلالات ذهنی: اختلال‌های ذهنی به روش‌های گوناگونی ظاهر میشه و معمولا این اختلال‌ها خودشون رو به صورت مشکل دیگه پنهان می‌کنن و فقط با کمک متخصصین سلامت روان و مشاوران قابل تشخیص هستن.
  • مشاوره تحصیلی: مراجعه به یک مشاور خوب یکی از یکی از راهکارهای بالا بردن یادگیری دانش‌آموزان برای درس خوندن محسوب میشه. مشاور تحصیلی در خیلی موارد در درس خوندن به شما کمک می‌کنه؛ از جمله: درس خوندن در سر و صدا.

چه زمانی باید به یک مشاوره مراجعه کرد؟

ویژگی‌های یک مشاوره خوب

این روزها خیلی افراد به دلیل مشکلات مختلف به مشاوران متخصص و حرفه‌ای مراجعه می‌کنن. هدف اصلی همه مراجعه کنندگان دریافت راهنمایی از مشاور و پیدا کردن راه‌حل مناسب برای مشکلاته. در این میان اگه مشاور از دانش و تجربه کافی برخوردار نباشه، نتیجه جلسات مشاوره رضایت بخش نخواهد بود.

بنابراین خیلی مهمه که شما کدام مشاور رو برای دریافت مشاوره و راهنمایی انتخاب کنین و برای این منظور باید از ویژگی‌های یک مشاور خوب و توانمند آگاهی کامل داشته باشین، بعضی ویژگی‌های یک مشاوره خوب شامل موارد زیر میشه.

  • مهارت ارتباطی: یک مشاور خوب باید از مهارت‌های ارتباطی بالایی برخوردار باشه، هرچند بعضی از این مهارت‌ها در دوران تحصیل آموزش داده میشه ولی مشاوران باید قبل از شروع به کار از مهارت‌های ارتباطی خاصی برخوردار باشن. مشاور خوب باید توانایی گوش دادن داشته باشه و بتونه نظرات و ایده‌های خودش رو به صورت واضح به دیگران توضیح بده.
  • همدلی: همدلی به معنای توانایی درک احساسات دیگرانه و یک مشاورخوب باید بتونه شرایط رو از زاویه‌ دید طرف مقابل ببینه. حتی اگه مشاور با نظر مراجعه کننده موافق نباشه، بازهم باید بتونه احساسات اون رو درک کنه تا بتونه مشکلش رو حل کنه. در این حالت مشاور باید حد اعتدال رو نگه داره و توی همدلی زیاده روی نداشته باشه.
  • صبوری: یک مشاور خوب باید درطول مشاوره با مراجعه کننده صبور باشه زیرا بعضی از اون ها نیاز دارن درباره یک موضوع زیاد صحبت کنن تا در نهایت به نتیجه‌ای مشخص برسن.
  • شنونده خوب بودن: یک مشاور وقت زیادی رو به گوش دادن اختصاص میده و او بیشتر از این که حرف بزنه باید گوش بده. همچنین یک مشاور خوب باید با رضایت کامل برای مراجعه کننده وقت بذاره تا اون بتونه احساسات و ماجرای مورد نظر خودش رو بیان کنه.
  • راز داری: مهمترین ویژگی یک مشاورخوب رازداریه و مشاور باید رازدارمراجعه کننده باشه تا اون‌ها بتونن درمورد خصوصی‌ترین مسائل زندگیشون با خیال راحت صحبت کنن.
  • قضاوت نکردن: مشاور ممکنه انواع اطلاعات شخصی و محرمانه رو گوش کنه و با افراد زیادی برخورد داشته باشه و از رازهای پنهان و شرم‌آور ناخوشایند گذشته‌ مراجعین اطلاع پیدا کنه، در این صورت باید تمام سعی خودش رو بکنه تا مراجعه کننده‌ها رو قضاوت نکنه.

ویژگی‌های یک مشاوره خوب

جمع‌بندی در مورد اینکه مشاوره خوب چه ویژگی‌هایی داره؟

پیدا کردن مشاور خوب، یکی از دغدغه‌های مهم افرادیه که می‌خوان توی جلسات مشاوره شرکت کنن. معمولا روان‌شناسان و مشاورین بیشتر توسط دوستان یا اعضا خانواده معرفی میشن و ما قبل از حضور توی جلسه مشاوره، تا حدودی با این افراد آشنایی داریم.

به هر حال توی جلسات مشاوره قراره در مورد سری‌ترین مسائل زندگیمون با مشاور صحبت کنیم بنابراین طبیعیه که مطمئن بشیم فرد مورد نظر توانایی کافی برای کمک به ما رو داره.

بهتره قبل از انتخاب مشاوره ویژگی‌های اون ها رو مورد بررسی قرار بدین و بعضی از این ویژگی‌ها مهارت‌هاییه که متخصصان در طول دوره‌های آموزشی یاد می‌گیرن و بعضی ویژگی‌های دیگه شخصیتی به شمار میان. یک مشاور خوب باید بتونه به مراجعه کننده خودش کمک‌های مفیدی رو ارائه بده.

سوالات متداول
  • چه زمانی باید به یک مشاوره مراجعه کرد؟

    زمانی که فردی درمقاطعی از زندگی با مشکلات مختلف روحی و روانی مثل مرگ عزیز، استرس و اضطراب، افسردگی، ترس، مسائل خانوادگی، اعتیاد، اختلالات ذهنی و غیره مواجه میشه برای درمان باید به یک مشاوره متخصص و حرفه ای مراجعه کنه.

  • یک مشاور خوب چه ویژگی هایی داره؟

    مراجعه کنندگان برای دریافت راهنمایی و پیدا کردن راه‌حل مناسب برای مشکلات به مشاوران مراجعه می کنن. یک مشاوره خوب باید ویژگی هایی مثل مهارت ارتباطی، همدلی، صبوری، شنونده خوب بودن، راز داری، قضاوت نکردن و غیره رو داشته باشن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *