بلاگ فاب

مهارت‌های زندگی زناشویی- کنونیکال شده. تغییری روی این مقاله انجام نشود

مهارت‌های زندگی زناشویی

فهرست عناوین

همسران در زندگی مشترگ با موقعیت‌های پیچیده‌ای درگیرمیشن، این موقعیت‌ها شامل خستگی، عصبانیت، پرخاشگری وغیره میشه که برای کنترل این وضعیت باید اقدامات عاقلانه و منطقی انجام داد. در مراحل مختلف زندگی زناشویی ممکنه زوج درگیر بحران‌های عاطفی بشن که با استفاده از مهارت‌های زندگی زناشویی می‌توان رابطه‌ای بهتر رو با همسرتجربه کرد. این مهارت‌ها قابل فهم و درک برای تمامی افراد با سطح هوشی نرمال است. استفاده از این مهارت‌ها و تمرین اون‌ها برای بهبود زندگی زناشویی می‌تونه خیلی مفید و موثرباشه، البته یادگیری این مهارت‌ها برای زوجین در آستانه طلاق و جدایی لازم و ضروریه.

موارد مهم درمهارت‌های زناشویی

به طور کلی مهارت‌های زناشویی به دو دسته مهارت‌های پایه‌ای و مهارت‌های پیچیده تقسیم میشن. مهارت‌های پایه‌ای مثل گوش‌ دادن فعال، بیان احساسات، بیان نیازها و غیره و مهارت‌های پیچیده مثل ارتباط شفاف، مذاکره و اعتراض، کنترل خشم، اولویت‌بندی، حل مسائل و مشکلات وغیره هستن.

موارد مهم درمهارت‌های زناشویی

مهارت گوش دادن فعال

مهارت گوش دادن در زندگی زناشویی از اهمیت بالایی برخورداره و نبود و ضعف اون باعث خیلی از دعواها و مشاجرات بین زوجین میشه. مهارت گوش‌دادن فعال در زندگی زناشویی با شنیدن تفاوت داره، گوش‌دادن ‌فعال فقط به معنی سکوت‌کردن و شنیدن نیست بلکه در این مهارت باید به صحبت‌های فرد مقابل توجه کامل داشت.

شنیدنی که با تمرکز کافی و توجه همراه باشه باعث ایجاد صمیمیت و ارتباط نزدیک‌تر بین زوجین میشه و رابطه صمیمی بین زن و شوهر، هماهنگی اون‌ها رو درعرصه‌ها و مسائل مختلف بیشتر می‌کنه. مهارت گوش دادن فعال نشان‌دهنده علاقه و محبت دررابطه است.

مهمترین هدف در مهارت گوش دادن فعال شنیدن حرف های طرف مقابل به صورت واقعی است، دراین مهارت مسائل و مشکلات باید با جدیت درک و بررسی بشن. زمان گوش دادن به صحبت‌های همسر باید نگاهتون به سمت او باشه و با حرکات سر یا بدن تمرکر بالای خودتون رو نشون بدین. زمانی که با توجه و تمرکز بالا به صحبت‌ها گوش میدین، سوالاتی که در موارد مختلف براتون پیش میاد رو در وقفه‌های او مطرح کنین.

مهارت ابرازاحساسات

مهارت ابراز احساسات و بیان نیازها با هم پیوستگی نزدیکی دارن، برای ابراز احساسات در زندگی زناشویی قبل از هر چیزی باید به احساس خودتون آگاهی داشته باشین و سپس فرد مقابل رو از تجربه‌های هیجانی درونی‌تون آگاه کنین. در این مهارت بابیان احساسات درونی، همسرتون رو از نیازها و خواسته‌هاتون مطلع می‌کنین. ابراز احساسات در مورد سوء تفاهمات کوچک با بیانی درست از تبدیل اون‌ها به مشکلات بزرگ جلوگیری می‌کنه و ابراز احساسات محبت‌‌آمیز در زمان درست می‌تونه باعث تقویت اعتماد همسران به یکدیگر بشه.

مهارت بیان نیازها

بیان نیازها یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زناشویی درزندگی مشترک است و زوجین باید خواسته‌های قابل اجرای خودشون رو به صورت شفاف و واضح برای یکدیگر بیان کنن. توقع این که همسران انتظار دارن فرد مقابل هر لحظه بداند که نیاز او چیه و بتونه اون رو برطرف کنه، کاملا اشتباه وغیرمنطقی است. انسان‌ها قدرت ذهن خوانی ندارن و باید خواسته‌ها و نیازها به روش‌های کاملا اصولی و درست بیان بشن.

مهارت بیان نیازها

مهارت ارتباط شفاف

مهارت ارتباط شفاف در زندگی زناشویی به حدی زیاده که نبود اون باعث ایجاد مشاجرات شدیدی بین زوجین میشه و بعد ازهر دعوا و مشاجره‌ای احساس تنهایی و فاصله بین زن و شوهر ایجاد میشه. به دلیل نبودن این مهارت، گفت گوها حالت تحقیر و سرزنش پیدا می‌کنه و این مسائل باعث ایجاد سرمای زیاد دررابطه زناشویی میشه. در این مهارت باید دو طرف با به کارگیری کلمات و لحن مناسب ازعزت نفس یکدیگر مراقبت کنن و فضای امنی رو برای رسیدگی به مشکلات به وجود بیارن.

بعضی موارد که درهنگام ارتباط شفاف با طرف مقابل باید رعایت بشن عبارتند از دوری از قضاوت و کنایه زدن، برچسب نزدن، خودداری ازسرزنش، پیش نکشیدن کدورت‌های قدیمی، دوری از مقایسه منفی، دوری از تهدید، بیان کامل و واضح پیام، حرف زدن با زبان بدن و غیره هستن.

راهکارهایی برای بهبود مهارت‌های زندگی زناشویی

درزندگی زناشویی پیدا کردن راهی برای زنده نگه داشتن حس علاقه، داشتن اهداف مشترک در زندگی و اشتیاق برای برقراری ارتباط ازاهمیت بالایی برخورداره. برای یادگیری مهارت‌های زندگی زناشویی دو طرف باید تعهد، انعطاف پذیری، سازش وهوشیاری زیادی داشته باشن. برای آشنایی بیشتر با مهارت‌های زندگی زناشویی و تقویت روابط بین زن و شوهر می‌توان در کلاس‌های مختلف دراین زمینه شرکت کرد و زوجین با یادگیری این مهارت‌ها با حوادث استرس‌زا و مخرب بیشتر آشنا میشن.

در زندگی مشترک سعی کنین خودتون باشین، همه افراد به دنبال مخفی کردن نقایص و عیب‌های خود از دیگران هستن ولی این حقیقت رو باید پذیرفت که همسر در تمام لحظات زندگی همراه ما است. یکی از بهترین مهارت‌های زندگی زناشویی صادق بودن با همسراست، به هرحال شریک زندگی شما می‌تونه رفتارهای شما رو ببینه و اگه به دلیل خجالت چیزی رو از او انکار یا مخفی می‌کنین در نهایت از دیده او بی‌اعتبار میشین.

توجه به کارهای خوب و درست همسرتان و قدردانی از او جزو مهارت‌های زندگی زناشویی محسوب میشه، از شوخی‌های بامزه زناشویی استفاده کنین و از زندگی‌تون در کنار یکدیگر لذت ببرین. هر روز به هم یادآوری کنین که رابطه‌تون یک سرمایه گذاری با ارزش درزندگیتون است.

جمع‌بندی مهارت‌های زندگی زناشویی

امروزه یکی از بزرگترین و مهمترین دغدغه‌های جامعه مشکلات خانواده است، خیلی ازجوانان با امید خوشبختی مطلق و آرامش تصمیم به ازدواج می‌گیرن ولی زمان ورود به زندگی مشترک به دلیل نبود زندگی آرمانی خودشون احساس نارضایتی می‌کنن. یکی از بخش‌های مهم زندگی هر فردی زندگی مشترک است، موفقعیت یا شکست دراین موضوع روی موفقعیت و شکست مسائل کاری و اجتماعی فرد تاثیرزیادی داره.

جوانان برای ازدواج موفق بهتره بعضی مهارت‌های زندگی زناشویی رو آموزش ببینن و با کمک مشاوره قبل ازازدواج تا حدودی نسبت به موفقعیت یا شکست این رابطه اطمینان پیدا کنن. این مشاوره‌ها، بعد از بررسی‌های دقیق زن و شوهر از ابعاد مختلف اطلاعات مناسبی برای بهبود شرایط زندگی مشترک در اختیاراون‌ها قرار میدن.

سوالات متداول
  • مهارت‌های زناشویی چیست؟

    مهارت زناشویی مجموعه دانش و روش‌هایی است که با کمک اون می‌تونین رابطه خوبی رو با همسرتون تجربه کنین و افراد با داشتن هرسطح هوشی نرمال می‌تونن این مهارت‌ها رو به خوبی یاد بگیرن.

  • مهارت‌های زناشویی شامل چه مواردی هستن؟

    مهارت‌های زناشویی به دو دوسته مهارت‌های پایه‌ای و مهارت‌های پیچیده تقسیم میشن. مهارت‌های پایه‌ای شامل گوش‌دادن‌فعال، ابرازاحساس و بیان نیازها است و مهارت‌های پیچیده شامل ارتباط شفاف، مذاکره و اعتراض، کنترل خشم، اولویت‌بندی، حل مسائل و مشکلات وغیره هستن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *