بلاگ فاب

آشنایی با انواع تست‌های کنکوری

آشنایی با انواع تست‌های کنکوری

فهرست عناوین

همانطور که می‌دانید، تست‌های موجود برای آمادگی در کنکور انواع مختلفی را شامل می‌شوند. بررسی و حل انواع این تست‌ها به جهت آموزش و یادگیری، مرور، افزایش سرعت تست‌زنی و… ضروری می‌باشد. توجه داشته باشید که قبل از پرداختن به هر نوع تستی لازم است که کتاب درسی و درسنامه‌های موجود را مطالعه کرده باشید.

میزان مطالعه شما و انتخاب یکی از انواع تست‌های کنکوری با هم ارتباط عمیقی دارند که در ادامه به شرح آن همراه با ذکر انواع تست می‌پردازیم.

انواع تست‌های کنکوری

تست‌ها با توجه به هدفی که دارند، شامل انواع مختلفی می‌شوند. در ادامه به ذکر انواع تست‌ کنکوری می‌پردازیم. دقت داشته باشید که لازم است برای داشتن تسلط بالا بر مطالب، تمامی شیوه‌ها را به کار گرفته و همچنین به تحلیل تست‌ و آزمون‌های آزمایشی بپردازید. تست‌های مورد بحث را می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد.

تست آموزشی

تست آموزشی

یکی از انواع تست‌ها، تست‌های آموزشی هستند. توصیه می‌شود که بعد از داشتن تسلط نسبی بر مباحث به سراغ حل این تست‌ها و مباحث تست خیز کنکور بروید. توجه داشته باشید که تست‌های مذکور زماندار نبوده و همچنین پاسخ ندادن به آن‌ها یا غلط جواب دادن نباید شما را نگران کند، چرا که همانگونه که از نامشان پیدا است، این تست‌ها جنبه آموزشی دارند.

شایان توجه است، برای پرداختن به این تست‌ها لازم نیست مباحث را به طور دقیق و کامل فراگرفته باشید؛ یک مطالعه اولیه و حل تست‌ها با کمک کتاب و درسنامه (بعد از پاسخ‌دهی) می‌تواند مفید واقع گردد.

هدف از تست آموزشی

هدف از پرداختن به این تست‌ها، یادگیری بهتر مباحث، تحلیل و تسلط بیشتر بر آن‌ها است، به همین دلیل است که گفتیم لازم نیست برای حل این تست‌ها بر مباحث مربوطه تسلط کامل داشته باشید. یک بار مبحث مربوطه را مطالعه نمایید و برای یادگیری بهتر آن به سراغ این دست تست‌ها بروید.

همین حالا بخون!  مباحث تست خیز کنکور کدام‌اند؟

روش حل تست آموزشی

توجه داشته باشید که پرداختن به این تست‌ها روش خاص خود را دارد. نکته مهم این است که معمولا در کتاب‌ها بخشی با عنوان تست آموزشی وجود ندارد و شما باید با توجه به نوع مطالعه خود، برخی تست‌ها را به عنوان تست آموزشی انتخاب نموده و حل کنید.

برای حل تست‌های مورد نظر لازم است که پس از گذر از هر تست، پاسخنامه را بررسی نموده و حتی میان درسنامه، کتاب و تست مطابقت ایجاد کنید. پیشنهاد می‌کنیم که تست‌های حاوی نکات مهم را علامت‌گذاری نموده و برای مرور از آن‌ها استفاده نمایید.

بهترین زمان برای حل تست آموزشی

همانطور که گفتیم، تست‌ آموزشی یکی از انواع تست‌های کنکوری می‌باشد، برای یادگیری اولیه گزینه بسیار مناسبی است. بهتر است پس از یک مطالعه اولیه و با فاصله حداکثر چند ساعت از پایان مطالعه، به حل تست‌های مزبور بپردازید.

تست تسلطی

تست تسلطی

همانطور که از عنوان این تست‌ها پیداست، موارد مورد نظر برای فراهم آوردن تسلط بیشتر بر مباحث مناسب هستند. لازم است تست‌های تسلطی را در چند نوبت کار کنید تا یادگیری به طور کامل صورت بپذیرد. تست تسلطی باید زمانی انجام شود که مطالعه دقیق شما از قبل صورت پذیرفته باشد.

هدف از تست تسلطی

هدف از پرداختن به تست‌های تسلطی که یکی از انواع تست‌های کنکوری می‌باشد، شناخت کامل مباحث و سوالاتی است که از آن‌ها طرح می‌گردد. برای داشتن تسلط هر چه تمام‌تر بر مباحث، لازم است که حل چندباره تست‌های مذکور را در برنامه‌ریزی درسی خود بگنجانید.

روش حل تست تسلطی

با توجه به برنامه خود، تعداد تعیین کرده و به حل تست‌ها بپردازید. مثلا اگر قرار است امروز ده تست تسلطی از فلان درس را حل کنید، لازم است که پس از اتمام، به پاسخنامه و حتی درسنامه مراجعه کرده و به بررسی اشتباهات، سوالات بی پاسخ و حتی سوالات با پاسخ صحیح بپردازید و نکات مربوطه را یادداشت نمایید تا با مراجعه دوباره، نکات کلیدی ملکه ذهنتان شوند.

بهترین زمان حل تست تسلطی

پرداختن به تست تسلطی باید چند بار صورت بپذیرد. می‌توانید چند روز بعد از مطالعه مبحث برای انجام این امر اقدام کنید و در ادامه، تایم‌های بعدی را بر اساس اولین مرحله تنظیم نمایید.

تست زماندار و سنجشی

تست زمان‌دار و سنجشی

با پرداختن به این تست‌های زماندار در مراحل آخر مطالعه مباحث، می‌توانید خود را بسنجید. تست‌های مورد بحث باید به‌گونه‌ای حل شوند که گویی سر جلسه آزمون هستید؛ به خود رحم نکرده و با خود صادق باشید تا میزان تسلط، سرعت و دقتتان سنجیده شود.

هدف از تست‌های کنکوری زماندار و سنجشی

پر واضح است که هدف از حل این تست‌ها، سنجش داوطلب از جهت میزان مطالعه و یادگیری، سرعت وی در حل سوالات، دقت، میزان آشنایی با سوالات مربوط به مباحث مختلف و موارد مشابه است.

روش حل تست‌های کنکوری زماندار و سنجشی

برای حل این تست‌ها لازم است که وقت پاسخ دهی به سوالات را مشخص نموده و زمان بگیرید. توجه داشته باشید که هر بار باید تعداد معینی تست انتخاب نموده و در پایان کار، درصدگیری آن‌ها را هم به انجام برسانید.

بهترین زمان حل تست‌های کنکوری سنجشی

طبیعتا لازمه سنجش از لحاظ دقت، سرعت و…، تسلط کافی بر مطالب است. تست‌های سنجشی را با فاصله از مطالعه به انجام برسانید تا اهداف مذکور محقق گردند.

مرور انواع تست‌های کنکوری

تقریبا تمامی انواع تست‌هایی که برشمردیم، برای زمان مرور و جمع‌بندی مناسب هستند. مرور از طریق بررسی تست‌ها کمک می‌کند که شما در زمان کم، مطالعه گسترده‌ای داشته باشید. بدیهی است که مرور با تست برای یادگیری نیست، لذا باید به دنبال یادآوری و ثبت نکات کلیدی در ذهنتان باشید.

برای آنکه این امر محقق شود، به هنگام حل تست‌ها، آن دسته از سوالات را که حاوی نکات مهمی هستند، مواردی که فراموشتان می‌شود‌، حتی سوالاتی که به درستی پاسخ دادید اما پراهمیت یا گیج‌کننده به نظر می‌رسند را نشانه‌گذاری کنید تا به هنگام مرور به بررسی مجددشان بپردازید.

همین حالا بخون!  بررسی انواع دام‌های تستی در کنکور
جمع‌بندی آشنایی با انواع تست‌های کنکوری

با خواندن این مقاله از فاب متوجه شدیم که انواع تست‌ کنکوری شامل چه مواردی می‌شوند، هدف هر کدام چیست، همچنین به چه روشی و در چه زمانی بایستی انجام شوند. اگر می‌خواهید تسلط کافی بر مباحث مختلف داشته باشید، لازم است که به حل تمامی انواع تست‌های ذکر شده اهتمام ورزید و همچنین تحلیلشان را جدی بگیرید.

سوالات متداول
  • تست‌های کنکوری شامل چه مواردی می‌شوند؟

    این تست‌ها را می‌توان به سه دسته کلی آموزشی، تسلطی و سنجشی تقسیم کرد.

  • آیا پرداختن به تست‌های آموزشی به زمان‌گیری نیاز دارد؟

    خیر، حل چنین تست‌هایی برای یادگیری شما پیشنهاد می‌شود نه برای سنجشتان.

  • بهتر است چه زمانی به حل تست‌های آموزشی بپردازیم؟

    سعی کنید حداکثر چند ساعت پس از مطالعه مباحث، حل این تست‌ها را به انجام برسانید.

  • تست‌های زماندار را چه وقت حل کنیم؟

    برای پرداختن به این تست‌ها باید تسلط کاملی بر مطالب داشته باشید.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *