بلاگ فاب

آموزش تاریخ دوازدهم انسانی

آموزش تاریخ دوازدهم انسانی

فهرست عناوین

دوره آموزشی تاریخ دوازدهم انسانی

ویدئوی زیر نمونه‌ای از تدریس و آموزش تاریخ دوازدهم انسانیه که می‌تونین با نصب اپلیکیشن فاب به تمام قسمت‌های اون دسترسی پیدا کنین. شما می‌تونین با کسب نمره و تراز خوب توی این درس از رقبای خودتون جلو بیوفتین.

تاریخ دوازدهم انسانی دارای مباحث مهمیه که به علت آموزش توی سال پایانی تحصیل و بخاطر در پیش داشتن کنکور اهمیت زیادی داره. همچنین این درس دارای ضریب بالایی توی کنکوره که همین موضوع داوطلب رو وادار می‌کنه که درصد بالایی رو به دست بیاره تا در نهایت به رتبه و تراز خوبی برسه.

می‌دونین هزینه کلاس‌های خصوصی چقدر بالاست؟ جایگزینی برای صرفه‌جویی توی هزینه‌های خودتون دارین؟ پیشنهاد ما به شما برای صرفه جویی توی زمان و هزینه‌هاتون استفاده از اپلیکیشن آموزشی فاب.
با اپلیکیشن فاب شما می‌تونین از ویدئو‌های آموزشی که توی این پایه و برای تمامی‌ درس‌ها از جمله تاریخ دوازدهم انسانی ارائه شده استفاده کنین.

این ویدئوها هم درسنامه کامل دارن و هم با ارائه جزوه و نمونه سوال شما رو برای امتحانات نهایی، شرکت توی کنکور سراسری و برنامه‌ریزی درسی دوازدهم انسانی به طور کامل آماده می‌کنن.

سرفصل‌های آموزش تاریخ دوازدهم انسانی

سرفصل‌های آموزش تاریخ دوازدهم انسانی

توی این کتاب منابع تاریخی گوناگون و تحولات تاریخی تمام دوره‌ها بررسی میشه و درسنامه اون شامل ۱۲ درسه که شرح اون‌ها به صورت زیره:

درس 1- تاریخ نگاری و گونه‌های منابع دوره معاصر

سال‌های بسیاریه که تاریخ نگاران توی دوره‌های مختلف به جمع‌آوری و نوشتن شرح و وقایع دوره‌ای که توی اون زندگی می‌کردن مشغولن و با جمع آوری و نگهداری اون‌ها، آثار ارزشمندی توی تاریخ ایران به وجود آوردن.

اما بین این تاریخ‌نگاران، عده زیادی هم هستنن که به عنوان کاتب دربار خدمت می‌کردن و بیشتر تعریف و تمجید پادشاهان دوره خودشون رو انجام می‌دادن و آثاری بیشتر ادبی از خودشون به جا می‌ذاشتن.

درس 2- ایران و جهان در آستانه دوره معاصر

ایران و جهان در آستانه دوره معاصر با چالش‌ها و تغییرات بزرگی روبرو بودن. از جمله این چالش‌ها میشه به موارد زیر اشاره کرد:

– نهضت مشروطه ایران: یک جنبش ملی و انقلابی بود که در سال ۱۲۸۵ خورشیدی شکل گرفت و هدف اون محدود کردن قدرت شاه و تأسیس یک قانون اساسی و مجلس بود. این نهضت با مقاومت شاه و انگلیس و روسیه روبرو شد و در سال ۱۳۰۴ خورشیدی با کودتای رضاخان پایان یافت.
– جنگ جهانی اول: یک جنگ بین‌المللی بود که از سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ میلادی ادامه داشت و در اون اتحادیه‌های مختلفی از کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی و آمریکایی درگیر شدن. این جنگ باعث تغییر نظام سیاسی و اقتصادی جهان و ایجاد جنبش‌های ملی و استقلال‌طلبانه در کشورهای مستعمره شد.
– انقلاب مکزیک: یک جنبش اجتماعی و سیاسی بود که از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۰ میلادی در مکزیک رخ داد و هدف اون از بین بردن دیکتاتوری پورفیریو دیاز و ایجاد یک دموکراسی اجتماعی بود. این انقلاب با مشارکت گسترده مردم و رهبرانی مانند امیلیانو زاپاتا و پانچو ویلا انجام شد و باعث تغییرات عمیق در ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مکزیک شد.
– انقلاب چین: یک جنبش ملی و انقلابی بود که در سال ۱۹۱۱ میلادی در چین رخ داد و هدف اون سرنگونی امپراتوری چینگ و تأسیس یک جمهوری بود. این انقلاب با رهبری سن یات‌سن و حزب کومینتانگ انجام شد و باعث پایان دادن به حکومت هزار ساله امپراتوری چین شد.

ایران و جهان در آستانه دوره معاصر

در درس دوم به بررسی این موضوع پرداخته که تاریخ نگاری چطوری به شکل جدید رونق پیدا کرد. این موضوع با توجه به وضعیت ایران توی دوره قاجار و فتحعلی شاه و همچنین جنگ‌هایی که در زمان فتحعلی شاه با روسیه صورت گرفت پررنگ تر شد.

توی این دوره، نخبگان و تاریخ نگاران با نگاهی متفاوت نسبت به غرب به دنبال علت و چرایی عقب افتادگی ایران از کشورهای غربی بودن.

همین موضوع باعث شد تا تغییراتی در زمان ناصرالدین شاه از جمله تاسیس دارالفنون و تاسیس دارالترجمه همایونی صورت بگیره. همونطور که گفتیم توی این درس، تاریخ نگاری جدید بررسی میشه که با تاریخ نگاری سنتی خیلی تفاوت داره.

درس 3- سیاست و حکومت در عصر قاجار (از آغاز تا پایان سلطنت ناصرالدین شاه)

بعد از مرگ کریم خان زند با اوج گیری رقابت اروپایی‌ها برای تسلط بر ایران، حکومت قاجار تاسیس شد. این حکومت با پادشاهی آقا محمد خان قاجار شروع شد.

بعد از اون پسرش ناصرالدین شاه روی کار اومد و این سلسله تا پادشاهی مظفرالدین شاه پسر ناصرالدین شاه ادامه داشت.
توی درس سوم تاریخ دوازدهم انسانی اقدامات سلسله قاجار و پادشاهان اون بررسی میشه.

درس 4- اوضاع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عصر قاجار

توی این درس اوضاع اجتماعی و وضعیت اقتصادی و فرهنگ مردم میان روستایی‌ها مردم شهر و کسانی که عشایر نشین بودن توی دوره قاجار بررسی میشه.

درس 5- انقلاب مشروطه ایران

انقلاب مشروطه یک جنبش سیاسی و اجتماعی گسترده بود که توی زمان پادشاهی مظفرالدین شاه به اتفاق افتاد. هدف از این انقلاب این بود که کشور ایران به استقلال برسه. در واقع هدف از نهضت مشروطه گسترش آرمان‌های آزادی و عدالت در سراسر کشور بود.

اتفاقاتی که باعث به وجود اومدن نهضت مشروطه شد، از دست رفتن بخش‌هایی از خاک ایران بود که همین موضوع موجب نارضایتی مردم از حکومت قاجار شد. همچنین استبداد حکومت قاجار در حدی بود که مردم تضمینی برای جان و مال خودشون نداشتن.

توی این درس از تاریخ دوازدهم انسانی همچنین این موضوع بررسی میشه که مخالفت‌های مردم و علما با ظلم و استبداد دستگاه حاکم چجوری باعث سرنگونی این حکومت شد. همچنین با وجود اندیشه‌های روشنفکرانه و جدید، ایران قدم‌هایی توی راه پیشرفت برداشت.

درس 6- جنگ جهانی اول و ایران

جنگ جهانی یکی از رخدادهای مهم بین المللی توی تاریخ به حساب میاد که در سده بیستم میلادی اتفاق افتاد. این جنگ تاثیر و پیامدهای زیادی توی جهان و به خصوص توی کشور ایران گذاشت.

جنگ جهانی اول و ایران

از زمینه‌های جنگ جهانی اول، پیامدهای انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب صنعتی بود که تاثیر بسیار زیادی از جمله افزایش رقابت‌های استعماری، رشد اندیشه ملی گرایی و ظهور قدرت‌های جدید رو برجای گذاشت.

توی این درس از تاریخ دوازدهم انسانی تاثیرات جنگ جهانی اول بر کشورهای مختلف از جمله آلمان، ایتالیا، آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی، قاره آسیا و قاره آفریقا هم بررسی میشه.

درس 7- ایران در دوره حکومت رضا شاه

رضاخان در ابتدا و قبل از شروع پادشاهی توی سمت وزارت جنگ در سال 1302 مشغول شد. بعدش با حمایت انگلستان تونست موقعیت خودش رو تثبیت کنه. در نهایت شاه قاجار و مجلس به نخست وزیری اون رضایت دادن. بعدش با توجه به فراهم شدن اوضاع داخلی، رضاخان خودش رو برای رسیدن به سلطنت آماده کرد.

سرانجام در سال ۱۳۰۴ با توجه به رای مجلس شورای ملی، قاجاریه از سلطنت برکنار شد و حکومت به طور موقت به رضاخان سپرده شد. با حمایت دولت‌های خارجی و انتخابات مجلس موسسان در سال ۱۳۰۴ رضاخان به پادشاهی ایران رسید.

بعد از رسیدن رضاخان به پادشاهی از جمله اقدامات او ایجاد ارتش منظم و ایجاد تغییرات در شیوه اداره کشور بود. همچنین وی راه آهن سراسری را احداث کرد و عشایر رو اسکان داد. اگه بخوایم بقیه اقدامات رضاشاه رو بگیم، یک شکل کردن لباس‌ها بود که خیلی‌ها با اون موافق نبودن.

همین حالا بخون!  آموزش جغرافیا دوازدهم انسانی

درس 8- جنگ جهانی دوم و جهان پس از اون

بعد از جنگ جهانی اول با بروز مسائل و مشکلاتی، صلح جهانی برای یک بار دیگه به خطر افتاد. این جنگ زمینه ساز به وجود اومدن جنگی به شدت ویرانگرتر و مرگبار تر از جنگ جهانی اول شد.

مهمترین مشکلاتی که باعث شکل‌گیری جنگ جهانی دوم شد صلح ناپایدار و ناخشنودی از قرارداد صلح ورسای، ضعف جامعه ملل، بحران اقتصادی و ظهور حکومت‌های خودرأی تک حزبی و نظامی‌گرا بود. هر کدوم از این عوامل در دوره آموزشی تاریخ دوازدهم انسانی بررسی میشن.

درس 9- نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران

با گسترش و پیشرفت صنعت نفت در ۱۵۰ سال گذشته، این طلای سیاه با ارزش یکی از منابع مهم تأمین انرژی به حساب میاد. در واقع میشه گفت که نفت و مشتقات اون، عنصر اصلی توی پیشرفت صنایع جهانه.

نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران

بعد از جنگ جهانی اول و دوم، اهمیت و ارزش منابع نفتی بیشتر از قبل شد. همین باعث شد سیاستمداران کشورهای قدرتمند به دنبال سلطه بر کشورهایی باشن که این منابع با ارزش رو در اختیار دارن.

درس 10- انقلاب اسلامی

توی درس دهم از تاریخ دوازدهم انسانی شرایط سیاسی اجتماعی و زمینه‌های موجود توی جامعه که برای انقلاب اسلامی‌ فراهم شد بررسی میشه. بعد از کودتای ۲۸ مرداد زمینه‌های شکل‌گیری نهضت اسلامی‌ فراهم شد. بعد با قیام ۱۵ خرداد توی سال ۱۳۴۲ ادامه پیدا کرد که در نهایت باعث شکل گیری انقلاب اسلامی ‌شد.

همین حالا بخون!  آموزش فلسفه دوازدهم انسانی

درس 11- استقرار و تثبیت نظام جمهوری اسلامی

بعد از مستقر شدن نظام جمهوری اسلامی‌ و تعیین سیاست‌های جدید و همچنین برگزاری همه‌پرسی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، اقدامات جدیدی صورت گرفت. همچنین قانون اساسی جدیدی تصویب شد و هیئت دولت جدید بر اساس این قانون اساسی شکل گرفت.

درس 12- جنگ تحمیلی و دفاع مقدس

توی این درس از تاریخ دوازدهم انسانی انگیزه و اهداف صدام از حمله به ایران و همچنین حاکمیت بر آبراهه‌های مهم اروند رود، خلیج فارس و جزایر سه گانه ابوموسی تنب کوچک و بزرگ و استان خوزستان بررسی میشه.

همچنین بررسی میشه که چرا جوامع بین المللی و کشورهای بزرگ در برابر حملات رژیم بعثی عراق به کشور ایران واکنشی نشون ندادن.

جمع‌بندی درباره آموزش تاریخ دوازدهم انسانی

از اونجایی که کتاب آموزش تاریخ دوازدهم انسانی حجم زیادی داره و ادامه مطالب این درس توی سال دهم و یازدهمه، این سه کتاب لازمه که حتما به دقت و با همدیگه مطالعه بشن تا شما داوطلبان کنکور بتونین رتبه و تراز خوبی توی این درس کسب کنین.

اپلیکیشن آموزشی فاب با ارائه خدمات ویژه کنکور به شما کمک می‌کنه تا بتونین توی این درس درصد خوبی به دست بیارین و همچنین توی امتحانات نهایی نمره خوبی بگیرین.

همینطور اگه می‌خواین توی درس‌های دیگه این پایه مثل فارسی، روان‌شناسی، جغرافیا، ریاضی و آمار دوازدهم انسانی، نمرات خوبی به دست بیارین و در کنکور درصد بالایی کسب کنین، می‌تونین به مقاله مربوط مراجعه کنین و از اپلیکیشن فاب دوره مربوط به این درس‌ها رو دریافت کنین. ممنون که تا آخر این مقاله همراه ما بودین.

سوالات متداول
  • سرفصل‌های تاریخ دوازدهم چه سرفصل‌هایی هستن؟

    توی این مقاله سرفصل‌های این کتاب به طور کامل به همراه توضیح کوتاهی درباره مباحث هر کدام از اون‌ها آورده شده.

  • تاریخ دوازدهم چند درس داره؟

    کتاب تاریخ دوازدهم انسانی دارای 12 درسه.

  • بهترین روش یادگیری تاریخ دوازدهم چیست؟

    دانش‌آموزان برای یادگیری این درس از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنن؛ مثل ویدئوهای آموزشی و شرکت توی کلاس‌های آنلاین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *