بلاگ فاب

آموزش تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه

آموزش تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه

فهرست عناوین

چه تازه شروع به خوندن جدی دروس کرده باشین و زمان کافی در اختیارتون باشه، چه نزدیک به زمان امتحانات یا کنکور باشین، افزایش ساعت مطالعه می‌تونه برای شما نتیجه‌بخش باشه. ساعت مطالعه رو میشه با تکنیک‌های زیادی افزایش داد و طوری این کار رو کرد که فرد، فشار زیادی رو متحمل نشه.

با یادگیری روش افراد موفق برای افزایش ساعت مطالعه، می‌تونین از کوچکترین زمان‌ها، بزرگترین استفاده رو ببرین، پس به آموزش تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه که در ادامه ذکر میشه، توجه داشته باشین.

تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه

برای افزایش ساعت مطالعه، راه‌های کاربردی زیادی وجود داره؛ در ادامه به شرح این راهکارها می‌پردازیم. توجه داشته باشین که افزایش کیفیت مطالعه و درس‌خوندن به شیوه صحیح، تاثیر زیادی روی میزان ساعت مطالعه شما هم داره؛ پس به تکنیک‌های مورد بحث از این جهت نگاه کنین که هم مطالعه‌ای مفید رو برای شما رقم می‌زنه و هم پیاده‌کردن اون‌ها باعث افزایش ساعت مطالعه شما میشه.

تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه

پیش‌خوانی کنین

این‌ که قبل از خوندن دقیق دروس، مطالعه‌ای کلی روی اون‌ها داشته باشین، سرعت درک شما از درس رو بالا می‌بره و کمک می‌کنه که بتونین ساعت مطالعه خودتون رو افزایش بدین. در نتیجه بهتره پیش‌خوانی دروس رو جدی بگیرین و قبل از مطالعه کامل، نگاهی کلی به درس مورد نظر داشته باشین. انجام این کار همچنین باعث بالا رفتن کیفیت مطالعه شما میشه.

برای مرور، منبع داشته باشین

موقع مطالعه دروس مختلف یا تست‌زنی، موقع تحلیل آزمون‌ها و…، خلاصه‌نویسی کنین یا کارهایی مثل حاشیه‌نویسی و علامت‌گذاری رو که از بهترین روش های درس خواندن است رعایت کنین تا هم مطالعه دقیق‌تری داشته باشین و هم موقع مرور، منبع کاملی در اختیارتون باشه و بتونین سرعت مطالعه‌تون رو افزایش بدین.

همین حالا بخون!  بهترین روش‌های درس خواندن

عدم تکرارهای پی‌در‌پی

اینکه دائم به عقب برگردین و عناوین، مباحث و جملات رو چندین‌ بار تکرار کنین، ممکنه به یادگیری بهتر شما کمک کنه اما از سرعت مطالعه کم می‌کنه و ممکنه گاهی تمرکز شما رو از بین ببره. اگه پیش‌خوانی داشته باشین و مطالعه رو در زمان درست انجام بدین، نیاز به تکرار زیاد مطالب و برگشت به عقب نیست و در نتیجه سرعت مطالعه‌تون بالاتر میره.

روش صحیح مطالعه؛ راه رفتن یا بلند‌خوانی؟!

بعضی از افراد معتقدن که تنها با بلند‌ خوندن دروس یا راه‌ رفتن به هنگام مطالعه، یادگیری کاملی دارن اما اکثر اون‌ها اشتباه می‌کنن. مطالعه در شرایط مساعد و در آرامشه که باعث یادگیری شما میشه. اگه راه برین یا با صدای بلند درس بخونین، انرژی شما کم میشه و علاوه بر کند‌ شدن سرعت مطالعه، کیفیت اون هم پایین میاد.

روش صحیح مطالعه دروس

روش مطالعه صحیح دروس مختلف

توجه داشته باشین که آگاهی از روش مطالعه دروس مختلف برای افزایش ساعت مطالعه اهمیت زیادی داره. چون شیوه مطالعه دروس مختلف با هم متفاوته، باید هر درس رو مناسب خودش دنبال کنین.

برای مثال، یادگیری درس ریاضی با حل تمارین مختلف انجام میشه. اما درسی مثل جامعه شناسی رو باید با مطالعه دقیق، تحلیل و ایجاد ارتباط بین مباحث مختلف آموخت. روش مطالعه صحیح دروس مختلف رو یاد بگیرین تا یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه رو پیاده کرده باشین.

زمان درست مطالعه

اگه زمان درستی رو برای مطالعه انتخاب کنین، انرژی شما بیش‌تره و علاوه بر فهم بهتر درس، باعث افزایش سرعت مطالعه هم میشه. موقع خستگی یا خواب آلودگی مشغول مطالعه نشین؛ با یکم استراحت می‌تونین در ادامه مطالعه با کیفیت‌تری داشته باشیدن.

همچنین بخوانید: تکنیک مطالعه گروهی

کوتاه کردن مباحث

مباحث طولانی و دشوار دروس مختلف رو به بخش‌های کوتاه‌تر تقسیم کنین تا درک اون‌ها ساده‌تر شه و به افزایش ساعت مطالعه شما کمک بکنه. تقسیم جملات یا پاراگراف‌های طولانی به بخش‌های کوچک‌تر می‌تونه فهم بهتر دروس رو برای شما رقم بزنه و باعث بشه که زمان زیادی برای تحلیل مباحث طولانی صرف نکنین.

استفاده از وقت‌های بی‌کنشی (زمان مرده)

زمان‌هایی در زندگی ما انسان‌ها وجود دارن که به بیهودگی میگذرن، در صورتی که امکان استفاده از اون‌ها به بهترین شکل ممکن وجود داره. زمانی رو در نظر بگیرین که در ترافیک هستین یا راهی طولانی برای سفر به مقصد پیش روی شما است، خیلی از افراد در چنین موقعیت‌هایی کار خاصی انجام نمیدن!

البته گوش دادن به موسیقی یا تماشای منظره بیرون می‌تونه جذاب باشه اما بهتره به جهت افزایش ساعت مطالعه، از چنین زمان‌هایی استفاده کنین.

  • اگر دچار سردرد، سرگیجه و… نمیشین، توصیه میشه که در چنین زمان‌هایی به مطالعه کتاب درسی، خلاصه‌ها، بررسی فلش کارت‌ها و… بپردازین.
  • در چنین موقعیت‌هایی می‌تونین به پادکست‌های آموزشی و درسی گوش بدین و زمان مرده خودتون رو زنده کنین!

استفاده از وقت‌های بی‌کنشی

استفاده از کرنومتر

کرنومتر، ساعتی با دقت بالا است که خیلی از کنکوری‌ها از اون استفاده می‌کنن. استفاده از کرنومتر یکی از راه‌های افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحاناته.

برای استفاده از کرنومتر لازمه که دقیقا موقع آغاز مطالعه Start رو بزنین و برای انجام امور غیر درسی، اون رو Pause کنین تا ساعت دقیق مطالعه رو ثبت کنین. انجام این کار کمک می‌کنه که اطلاعی دقیق از میزان مطالعه خودتون داشته باشین و در صورت کم‌کاری، سرعت مطالعه خودتون رو افزایش بدین. همچنین اگه زمان مطالعه شما مناسب باشه، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنین.

به حاشیه رفتن ممنوع!

تماشای تلویزیون، مشغول شدن با تلفن همراه و امور مشابه رو به حداقل برسونین. توجه داشته باشین که تفریح هم نیازه؛ اما اولا نباید تفریح شما تمرکزتون رو از بین ببره یا موجب خستگی بیشتر بشه. دوما تفریح و استراحت هم زمان مخصوص خودش رو داره. به هنگام مطالعه سراغ موارد مذکور نرین و به برنامه‌ریزی درسی خودتون پایبند باشین.

همین حالا بخون!  چطور برای امتحان ریاضی درس بخونیم؟

جمع‌بندی آموزش تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه

در این مقاله از فاب به بررسی تکنیک‌های افزایش ساعت مطالعه پرداختیم و نتیجه گرفتیم که بکارگیری روش‌های ذکر شده علاوه بر افزایش سرعت مطالعه، موجب بهبود کیفیت درس‌خوندن هم میشه. توجه داشته باشین که لازمه روش‌های فوق رو با هم به‌کار بگیرین تا نتیجه مطلوب حاصل بشه. نکته مهم دیگه اینه که کمیت و کیفیت رو فدای یکدیگر نکنین و برای دستیابی به موفقیت، همواره میانه‌رو باشین.

سوالات متداول
  • برای افزایش ساعت مطالعه از چه تکنیک‌هایی استفاده کنیم؟

    برای این منظور می‌تونین از کرنومتر کمک بگیرین و تلاش کنین تا مطالعه با صدای بلند، راه رفتن به هنگام درس‌خواندن، تکرار زیاد جملات و مباحث و غیره رو رها کنین.

  • آیا داشتن منبع مرور می‌تونه به افزایش ساعت مطالعه کمک کنه؟

    بله، اگه منبع مرور خوبی داشته باشین می‌تونین در کوتاه‌ترین زمان، مطالعه و مروری با کیفیت داشته باشین.

  • از وقت بی‌کنشی یا زمان‌های مرده چگونه استفاده کنیم؟

    برای این کار می‌تونین به پادکست آموزشی گوش بدین یا به مطالعه خلاصه‌ها، فلش کارت‌ها و غیره بپردازین.

  • آیا پیش‌خوانی روی افزایش ساعت مطالعه تاثیر داره؟

    بله، پیش‌خوانی کمک می‌کنه که فهم بهتری از دروس پیدا کنین و در نتیجه، مطالعه با سرعت بهتری پیش بره.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *