بلاگ فاب

آموزش جغرافیا دهم انسانی

آموزش جغرافیا دهم انسانی

فهرست عناوین

دوره آموزش جغرافیا دهم انسانی

درس جغرافیا در پایه دهم انسانی اهمیت زیادی داره و نمره و تراز اون توی نتیجه کنکور هم خیلی مهمه. فاب می‌تونه به شما کمک کنه تا این درس رو به خوبی یاد بگیرین. ویدئوی زیر نمونه‌ای از تدریس و آموزش جغرافیا دهم انسانی است که گروه آموزشی فاب، اون رو ارائه داده.

جغرافیا دهم انسانی یکی از دروس تاثیرگذار رشته‌ انسانیه. همچنین باید گفت که این درس توی معدل پایه دهم تاثیر زیادی داره. بنابراین برای اینکه توی این درس نمره خوبی بگیرین باید نحوه مطالعه درست اون رو یاد بگیرین و برنامه‌ریزی درسی دهم انسانی رو برای این درس جدی بگیرین. با تسلط روی مباحث درسی، حل سوالات مربوط به اون هم آسون میشه.

اپلیکیشن آموزشی فاب پیشنهاد ما به شماست که به مطالعه چند باره کتاب کمک می‌کنه تا شما از مطالعات خودتون بیشترین بازدهی رو بگیرین. فاب با ارائه نکات مهم و کلیدی، مطالب و نمونه سوالات امتحانی رو به خوبی توضیح داده. بنابراین شما به راحتی می‌تونین روی مباحث جغرافیا دهم انسانی مسلط بشین.

سر فصل‌های جغرافیا دهم انسانی

سرفصل‌های جغرافیای دهم

فصل ۱) جغرافیا چیست؟

درس اول: جغرافیا، علمی برای زندگی بهتر

توی این درس مفاهیم اساسی دانش جغرافیا از جمله مکان و روابط متقابل انسان با محیط و کل نگری یا دید ترکیبی توی جغرافیا، بررسی میشه.

درس دوم: روش مطالعه جغرافیا

بعد از بررسی محیط جغرافیایی و عوامل محیطی مرتبط با هم، به سوالات کلیدی توی این علم می‌رسیم. مانند: کجا میشه شفق قطبی رو دید؟ چی باعث خاک حاصلخیز توی شمال ایران شده؟ چرا پدیده بیابان زدایی به وجود اومده؟ چه موقع گردباد شکل می‌گیره؟ چجوری سونامی به وجود میاد؟ کیا باعث انقراض گونه‌های جانوری میشن؟

بعد از طرح اینگونه سوالات، نوبت به بررسی مراحل پژوهش توی جغرافیا می‌رسه. گام اول توی این راه طرح سوال و بیان مسئله است. مرحله دوم طرح کردن یک فرضیه‌ست و توی مرحله بعدی، اطلاعات جمع آوری میشه که دو روش میدانی و کتابخانه‌ای داره.

توی گام چهارم اطلاعات غیر ضروری حذف میشن و توی مرحله آخر یک نتیجه‌گیری کلی به دست میاد که با اون میشه پیشنهاداتی رو ارائه داد.

همین حالا بخون!  آموزش ریاضی و آمار دهم انسانی

فصل ۲) جغرافیای طبیعی در ایران

درس سوم: موقعیت جغرافیایی ایران

موقعیت ریاضی یا مطلق به محل دقیق هر پدیده و یا مکان، به بررسی طول و عرض جغرافیایی اون میگن. موقعیت نسبی، به محل قرارگیری هر مکان نسبت به پدیده‌های طبیعی یا انسانی اطراف خود میگن. موضوع مورد بحث بعدی توی این درس، مرزهای سیاسیه که مهم‌ترین عامل تشخیص و جدایی کشورها از همدیگه هستن.

هر شهر، کشور، قاره و به طور کلی هر محدوده جغرافیایی، موقعیت ریاضی یا مطلق و همچنین موقعیت نسبی خاص خودش رو داره. توی این درس موقعیت ریاضی یا مطلق خاص و موقعیت نسبی کشور ایران و شهرهای اون بررسی میشه.

درس چهارم: ناهمواری‌های ایران

اگه بخوایم نگاهی دقیق به ناهمواری‌های ایران داشته باشیم، باید بگیم که بخش عظیمی از سرزمین ما رو نواحی مرتفع و کوهستانی تشکیل داده. این مبحث از آموزش جغرافیا دهم انسانی نحوه پیدا شدن این ناهمواری‌ها و تاریخچه اون‌ها رو بررسی میکنه و موضوع تقسیمات این ناهمواری‌ها رو مورد بحث قرار میده.

همین حالا بخون!  آموزش تاریخ دهم انسانی
درس پنجم: آب و هوای ایران

توی این درس از جغرافیا دهم انسانی، هواشناسی و پیش‌بینی وضع هوا و همچنین عوامل موثر بر آب و هوای ایران بررسی شده.

همچنین میزان ارتفاع و جهت کوهستان‌ها، ورود توده‌های هوا به کشور، انواع آب و هوای ایران، علت به وجود اومدن بیابان‌ها توی ایران و بررسی بیابان‌هایی که توی کشور وجود دارن، تاثیر آب و هوا بر زندگی انسان‌ها، موقعیت جغرافیایی که از شاخصه‌های اون عرض جغرافیایی، قرارگیری این کشور توی کمربند پرفشار حاره‌ای و فاصله از منابع رطوبتی و دریاها است هم توی این درس از آموزش جغرافیا دهم انسانی، بحث شده.

آب و هوا می‌تونه برای حرفه شهروندان و کارهای اون‌ها تاثیرگذار باشه. مثل تاثیر آب و هوا بر معماری، سامانه‌های حمل و نقل، سلامت، فعالیت‌های نظامی، مشکلات زیست محیطی ناشی از تغییرات آب و هوا، وارونگی دما، بحران ریزگردها، راه‌های مقابله با ریزگردها.

درس ششم: منابع آب ایران

منابع آب ایران

آبی که توی کشور ما جریان داره از ریزش‌های جوی به دست میاد که به صورت رود، رودخانه، چشمه، چاه، قنات و دریاچه در دسترسه و آب کشور رو، این منابع تامین می‌کنن. هر کدوم از این منابع ویژگی‌هایی دارن. در مورد رودها می‌تونیم به کانون‌های آبگیر اشاره کنیم که انواع متفاوتی دارن.

کانون‌های آبگیر مکان‌هایی توی کوهستان‌ها هستن که سرچشمه رودهای زیادی‌اند. کانون‌های دائمی، فصلی و اتفاقی انواع مختلف کانون‌های آبگیر هستن. حوزه آبریز به محدوده‌ای میگن که با توجه به شیب زمین و ناهمواری‌های اون، آب جاری رو به پایین‌ترین نقطه اون هدایت می‌کنن. این حوزه‌ها دو نوع خارجی و داخلی دارن.

توی شمال و جنوب ایران دریاهای مهمی قرار دارن که با همسایگان مشترکه. توی این درس اهمیت این دریاها بررسی میشه و انواع آلاینده‌هایی که وارد آب‌های ایران میشن رو می‌شناسین. دریاچه‌ها توی ایران انواع متفاوتی دارن که به دائمی و فصلی تقسیم میشن.

توی این درس از جغرافیا دهم روند تغییرات دریاچه ارومیه در طول سالیان زیاد بررسی میشه و راهکارهایی برای نجات این دریاچه مهم ارائه میشه.

همین حالا بخون!  آموزش اقتصاد دهم انسانی

 فصل ۳) جغرافیای انسانی ایران

درس هفتم: ویژگی‌های جمعیت ایران

توی این درس پراکندگی جمعیت ایران، نحوه رشد جمعیت، ساختمان جمعیت، اهمیت و کاربرد هرم سنی، سیاست‌های جمعیتی، مهاجرت و اثر مهاجرت بررسی میشه.

درس هشتم: تقسیمات کشوری ایران

این درس توی جغرافیا دهم انسانی، در مورد تقسیمات کشوری ایرانه که به واحدهای استان، شهرستان، بخش، دهستان، شهر و روستا تقسیم میشه.

درس نهم: سکونتگاه‌های شهری و روستایی

سکونتگاه از نظر جغرافیایی به مکانی میگن که مجموعه‌ای از مساکن رو داره و محلیه برای آسایش و رفع نیازهای زیستی و حیاتی انسان‌ها. عوامل زیادی توی شکل‌گیری سکونتگاه‌ها نقش دارن که از مهم‌ترین اون‌ها آبه. سکونتگاه‌ها انواع متفاوتی دارن و عوامل زیادی روی گسترده شدن اون‌ها تاثیر می‌ذاره.

توی این درس از آموزش جغرافیا دهم انسانی؛ روستاها و شهرها و همچنین تغییرات جمعیتی اون‌ها، پیدایش شهرهای پرجمعیت، نقش سکونتگاه‌ها و شهرگریزی بررسی میشه.

درس دهم: توان‌های اقتصادی ایران

انسان‌ها برای تامین نیازهای خودشون توی زندگی روزمره لازمه که به علم اقتصاد توجه کنن. فعالیت‌های اقتصادی باعث افزایش ثروت و رفاه، بین مردم یک کشور میشه. فعالیت‌های اقتصادی توی حوزه‌های مختلفی خودش رو نشون میده.

توان‌های اقتصادی ایران

مثل: کشاورزی، باغداری، دامداری، صنعت و معدن، صنایع دستی، صنایع پتروشیمی، خودروسازی، دفاعی، معادن، خدمات، حمل و نقل، آموزش و پرورش، تجارت و بازرگانی و گردشگری.

جمع‌بندی نهایی درباره آموزش جغرافیا دهم انسانی

جغرافیا علمیه که برای بررسی ویژگی‌های مکان‌ها، پراکندگی پدیده‌ها و روابط متقابل بین انسان و محیط زیست، استفاده میشه. امروزه آموزش جغرافیا توی کشورهای جهان به عنوان یک موضوع مهم و اساسیه و اهمیت زیادی به اون داده میشه.

اپلیکیشن آموزشی فاب با ارائه نکات مهم و آموزش خط به خط کتاب درسی به شما کمک میکنه تا بتونین تمامی مباحث کتاب درسی جغرافیا دهم انسانی رو به خوبی، هم برای امتحانات نهایی و هم برای کنکور سراسری یاد بگیرین.

همچنین بخوانید: آموزش عربی دهم انسانی

سوالات متداول
  • جغرافیا دهم انسانی چند درس داره؟

    این کتاب درسی، ده تا درس داره.

  • سرفصل‌های جغرافیا دهم انسانی چیه؟

    این کتاب توی پایه دهم انسانی، سه فصل با عناوین جغرافیا چیست، جغرافیای طبیعی ایران و جغرافیای انسانی ایران داره که این مباحث رو تدریس می‌کنن: جغرافیا، علمی برای زندگی بهتر، روش مطالعه و پژوهش توی جغرافیا، موقعیت جغرافیایی ایران، ناهمواری‌های ایران، آب و هوای ایران، منابع آب ایران، ویژگی‌های جمعیت ایران، تقسیمات کشوری ایران، سکونتگاه‌های ایران و توان‌های اقتصادی ایران.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *