بلاگ فاب

بهترین تکنیک‌های آموزش نه گفتن به کودکان

بهترین تکنیک‌های آموزش نه گفتن به کودکان

فهرست عناوین

خیلی از پدران و مادرانی که دارای فرزند هستن، این نگرانی رو دارن که کودکشون بتونه توی جاهایی که لازمه، بگه نه و از حق خودش کوتاه نیاد. این یکی از دغدغه‌های مهم والدینه که کودکان‌شون چطور می‌تونن از خودشون دفاع کنن و با خودشون و نیازهاشون صادق باشن؟ شما باید بتونین با تکنیک‌ها و ترفندهایی درست، “نه” گفتن رو به کودکتون آموزش بدین.

توی این مقاله، باهم تکنیک‌ها و راه‌حل‌هایی رو مرور می‌کنیم تا به شما، توی آموزش “نه” گفتن به کودک‌تون کمک کنن. پس با مقاله بهترین تکنیک‌های آموزش نه گفتن به کودکان همراه باشین.

همین حالا بخون!  راهکارهای شگفت‌انگیز برای افزایش تمرکز کودکان

تکنیک‌هایی برای آموزش نه گفتن به کودکان

خیلی از کودکان، فکر می‌کنن که اگه همیشه با همه چیز موافق باشن، حتی اگه نظرشون چیز دیگه‌ایه، دوست‌داشتنی‌ و محبوب‌تر میشن. ولی همچین تفکری، باعث میشه که کودکان مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرن، نظرات خودشون رو سرکوب کنن و مطیع امر و تسلیم دیگران باشن و در نهایت بهشون ظلم بشه. دونستن تکنیک‌های آموزش نه گفتن به کودکان پیش‌دبستانی یا بزرگ‌تر، باعث میشه که بتونین فرزندانی قوی پرورش بدین.

با داستان‌ به کودک‌تون آموزش بدین

یک سناریو رو به صورت داستانی کودکانه، برای فرزندتون تعریف کنین و موقعیتی رو برای کودکتون به تصویر بکشین که مثلا یکی از شخصیت‌های داستان، اتفاقاتی براش رخ میده و واکنش و پاسخ اون شخصیت رو، به اون موقعیت‌ها برای کودک‌تون به تصویر بکشین.

با داستان‌ به کودکتون آموزش بدین

توی داستان‌، به کودک‌تون بگین که چه زمانی می‌تونه بدون هیچ توضیح اضافه‌ای به خواسته‌های دیگران “نه” بگه و چه زمانی نیاز هست برای “نه” گفتنش دلیل بیاره و گفتگو رو ادامه بده و براش مثال بزنین تا صحبت‌های شما رو بهتر درک کنه.

بازی آموزش نه گفتن به کودک

یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش هر چیزی به کودکان، بازی کردنه. برای آموزش نه گفتن به کودکان پیش‌دبستانی یا بزرگ‌تر، چند تا سناریو رو با اون‌ها بازی کنین تا اون آموزش، بیشتر توی ذهنش بمونه.

مثلا شما، به عنوان فردی باشین که از کودک‌تون درخواستی داره و کودک، باید توی این موقعیت بگه نه. برای مثال، شما در نقش یک فرد غریبه، می‌رین و به کودک‌تون می‌گین؛ چقدر خوب فوتبال بازی می‌کنی، میای با من بریم خون‌مون تا با پسر منم فوتبال بازی کنی؟ و کودک باید اینجا بگه “نه”. دلیل این پاسخ رو هم، جوری بهش توضیح بدین تا قانع بشه.

سعی کنین با روش‌ها و پیشنهادات وسوسه‌انگیزی که برای کودکتون خیلی جذابه، اون رو وسوسه کنین، و انقدر این بازی‌های مختلف رو با فرزندتون تکرار کنین و آموزش نه گفتن رو به اون بدین تا کامل براش جا بیوفته که توی چه مواقعی باید بگه “نه”.

آموزش نه گفتن به همراه شعر و ترانه

می‌تونین از ترانه‌هایی که در رابطه با نه گفتن سروده شده استفاده کنین و اون‌ها رو برای فرزندتون بخونین. کودکان، مخصوصا توی سنین پایین‌تر، خیلی می‌تونن با این ترانه‌ها ارتباط برقرار کنن و ازشون تاثیر بگیرن. آموزش نه گفتن با ترانه، یکی از بهترین تکنیک‌هاست.

نقاشی نه گفتن

به کودک‌تون بگین، نقاشی‌هایی بکشه که خود کودک، توی موقعیت‌هایی قرار می‌گیره که باید به درخواست‌های مختلف افراد غریبه، پاسخ منفی بده، و بعد باهاش، راجع به این نقاشی‌هایی که کشیده صحبت کنین.

آموزش نه گفتن همراه با نقاشی

با استفاده از نقاشی نه گفتن، کودک‌تون درباره این موضوع بیشتر فکر می‌کنه و کامل توی ذهنش حک میشه. حتی می‌تونین خودتون این نقاشی‌ها رو بکشین و به فرزندتون نشون بدین و راجع به نقاشی‌هاتون بهش توضیح بدین. آموزش نه گفتن به کودکان اگه همراه با نقاشی باشه، برای اون‌ها جذابه. حتما این روش رو امتحان کنین.

الگو گرفتن از رفتار شما

زمانی که شرایطی پیش میاد که باید اون درخواست‌ها رو رد کنین، خودتون هم به درخواست‌های غیر منطقی دیگران، “نه” بگین و محکم باشین. در حضور فرزندتون، حتما پاسخ نه خودتون رو، به درخواست‌هایی که با اون‌ها مخالفین بدین، تا فرزندتون هم این رو ببینه، از شما یاد بگیره و الگوبرداری کنه.

با کودک‌تون صحبت کنین

برای فرزندتون توضیح بدین که توی چه شرایط و موقعیت‌هایی باید “نه” بگه و قرار نیست به خاطر نه گفتن، سرزنش و تنبیه بشه. و بهش بگین که اون، فرد ارزشمندیه و باید به خودش و خواسته‌هاش، احترام بذاره.

حرف خودتون رو عوض نکنین

وقتی به درخواست کودک‌تون نه میگین، اصلا حرف‌تون رو عوض نکنین.

فرض کنین کودک‌تون از شما درخواستی داشت؛ مثلا به شما گفت: برام موبایل بخر، ولی شما صلاح نمی‌دونین که الان برای اون، تلفن همراه بخرین و بهش می‌گین نه، اما کودک‌تون به این موضوع اصرار می‌کنه و سعی می‌کنه با گریه، فریاد کشیدن، و انجام کارهای این مدلی، شما رو وادار کنه خواسته‌ش رو برآورده کنین و شما هم به خاطر فشارهایی که کودک‌تون به شما وارد کرده، براش موبایل می‌خرین.

توی این شرایط، کودک‌تون فکر می‌کنه که می‌تونه همه خواسته‌های خودش رو با تحت فشار قرار دادن شما برآورده کنه و در نهایت، توی ذهنش حک میشه که اگه دیگران هم به اون فشار وارد کردن، پس می‌تونه حرف خودش رو عوض کنه و به جای نه، به درخواست غیر منطقی دیگران پاسخ مثبت بده.

اعتماد به نفس کودک‌تون رو افزایش بدین

برای آموزش نه گفتن به کودکان پیش‌دبستانی و بزرگتر، عزت نفس و اعتماد به نفس کودک‌تون رو تقویت کنین و بالا ببرین. به شیوه‌ها و روش‌های مختلف، روی اعتماد به نفس و عزت نفس کودک‌تون کار کنین تا به خودش ایمان بیاره و به این باور برسه که فردی ارزشمنده و خیلی محکم و بدون ترس، می‌تونه با درخواست‌های اشتباه دیگران، مخالفت کنه.

اعتماد به نفس کودکتون رو افزایش بدین

نیازهای فرزندتون رو برآورده کنین

به عنوان یک پدر یا مادر، سعی کنین همیشه به نیازهای فرزندان‌تون پاسخ بدین و نیازهاشون رو رفع کنین. وقتی شما، سعی در رفع نیازهای کودکان‌تون داشته باشین، اون‌ها هم به این باور می‌رسن که نیازها و خواسته‌هاشون ارزشمند و لایق برآورده شدنه.

توجه: دقت کنین که گفتیم نیازها، منظورمون خواسته‌های غیر منطقی اون‌ها نیست.

فرزندتون رو نترسونین

اجازه بدین فرزندتون وقتی نظری مخالف شما داره، بدون ترس از قضاوت شدن، عصبانی شدن و یا سرزنش شما، باهاتون مخالفت کنه. این که به فرزند خودتون امکان اعلام نظرش رو بدین، یکی از مهم‌ترین اصل‌های آموزش نه گفتن به کودکه.

همچنین بخوانید: تاثیرات منفی و غیرقابل جبران داد زدن سر کودکان

آموزش جملات کاربردی و تکمیلی هنگام نه گفتن

گاهی وقت‌ها ممکنه کودک‌تون نتونه راحت بگه “نه”، توی این جور مواقع، بهش بگین که از جملات جایگزین استفاده کنه. مثل:

آموزش جملات کاربردی و تکمیلی هنگام نه گفتن

  • من فکر می‌کنم این کار درستی نیست و باهاش مخالفم.
  • به نظر من پیشنهاد شما اشتباهه ولی به جاش ‌می‌تونیم این کار رو انجام بدیم …
  • و…

وقتی به کودکان‌مون نه گفتن رو آموزش می‌دیم، چه اتفاقی می‌افته؟

مهارت نه گفتن، یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاییه که هر انسانی باید بلد باشه؛ چه کودک و چه بزرگسال. آموزش نه گفتن به کودکان پیش‌دبستانی یا بزرگ‌تر، برای اون‌ها مزیت‌هایی داره مثل:

  • می‌تونن از حق خودشون دفاع کنن.
  • قبل از اینکه صحبتی کنن یا به خواسته‌های دیگران پاسخ بدن، به نتیجه و عاقبت پاسخ‌شون فکر می‌کنن.
  • وقتی می‌دونن انجام یک کاری یا رفتن به جایی، باعث آسیب به خودشون یا دیگران میشه، انجامش نمیدن.
  • وقتی درخواست‌های نامعقول و غیر منطقی و ضد اخلاقی دیگران، با ارزش‌های اون‌ها تضاد داشته باشه، نه میگن.
  • احساس ارزشمند بودن می‌کنن‌.
  • حس قدرتمندی و استقلال بهشون دست میده.
  • باورهاشون براشون مهم میشه و برای موندن روی اون باورها، مصمم میشن.
  • اعتماد به نفس‌شون زیاد میشه.
  • عزت نفس‌شون افزایش پیدا می‌کنه.
همین حالا بخون!  راهکارهای درمان اختلال خواندن در کودکان

جمع‌بندی در مورد بهترین تکنیک‌های آموزش نه گفتن به کودکان

مهارت “نه” گفتن، موضوعیه که خیلی مهمه و از همون سنین کودکی باید آموزش داده بشه. این موضوع، مسئولیت والدینه که باید این کار رو انجام بدن تا فرزندان‌شون بتونن خیلی بهتر، توی جامعه ظاهر بشن.

هرچقدر بیشتر به کودکان بها داده بشه که از غرایز و خواسته‌های خودشون پیروی کنن، احتمال اینکه توی شرایط سخت، به این غرایزشون گوش بدن و به درخواست‌های غیر منطقی دیگران توجهی نکنن، بیشتر میشه.

البته به این موضوع توجه کنین که شما نمی‌خواین یک کودک سرکش تربیت کنین که به دیگران احترام نمی‌ذاره و به همه، “نه” میگه. اینکه به اون‌ها، آموزش “نه” گفتن می‌دین، به این معنی نیست که اون‌ها به آزادی مطلق رسیدن و می‌تونن هرکاری که دلشون خواست انجام بدن. شما بهشون یاد می‌دین که به دیگران احترام بذارن و در نهایت، هم از خودشون محافظت کنن و هم از دیگران.

مقاله بهترین تکنیک‌‌های آموزش نه گفتن به کودکان، به شما کمک می‌کنه که فرزندتون رو جوری تربیت کنین که تبدیل به فردی محکم و مستقل بشه.

وقتی به بچه‌هاتون اجازه بدین بدون ترس از قضاوت، تنبیه، تمسخر و واکنش دیگران، حرف‌هاشون رو بزنن و اگه با چیزی مخالف بودن، نه بگن، در نهایت به‌جای شرم، ترس، احساس گناه یا بی‌تفاوتی، یاد می‌گیرن که از خودشون رفتاری مثبت توی جامعه نشون بدن.

برای اینکه به فیلم‌های فاب مهارتی دسترسی پیدا کنین، می‌تونین اپلیکیشن فاب رو دانلود و نصب کنین.

سوالات متداول
  • با چه تکنیک‌ها و روش‌هایی می‌تونیم نه گفتن رو به کودکان آموزش بدیم؟

    از طریق روش‌هایی مثل داستان گفتن، ترانه خوندن، بازی کردن با اون‌ها، نقاشی کشیدن و… .

  • فواید آموزش نه گفتن به کودکان چیه؟

    کودکان‌مون تبدیل به افرادی محکم، قدرتمند و مستقل میشن.

  • اگه کودکان‌مون نه نگن چی میشه؟

    ممکنه مورد سوء استفاده‌ قرار بگیرن، نیازهاشون سرکوب بشه و به افرادی گوشه‌گیر تبدیل بشن و نتونن از حق‌شون دفاع کنن.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *