بلاگ فاب

تکنیک‌های ارتباط با نوجوان و بهبود رابطه والدین با فرزند

تکنیک‌های ارتباط با نوجوان

فهرست عناوین

یکی از پرچالش‌ترین دوره‌های زندگی، نوجوانیه. در این دوره بچه‌ها دچار بحران‌ها و چالش‌هایی میشن که باید سربلند از اون‌ها بیرون بیان. حالا ممکنه این چالش‌هایی که در زندگی نوجوان‌ها وجود داره به یکی از دغدغه‌های والدین تبدیل بشه. اما باید این رو بدونین که رفتار والدین یکی از موارد مهمیه که می‌تونه کمک کنه نوجوان از این دوره حساس به راحتی عبور کنه. پس بهتره که با تکنیک‌های ارتباط با نوجوان آشنا بشین و کمک کنین فرزند شما با آرامش و بدون اضطراب از این دوره حساس عبور کنه.

گاهی هم پیش میاد که والدین طرز رفتار با نوجوان رو بلد نیستن و این خودش میشه یه چالش برای نوجوانی که در حال عبور از این دوره حساسه. پس ارتباط موثر با نوجوانان خیلی اهمیت داره و باعث میشه تا بچه‌ها با آرامش بیشتری از این دوره عبور کنن.

اشتباهات رایج در رفتار با فرزند نوجوان

گاهی اوقات خیلی از پدر و مادر‌ها به دلیل این که راه‌های ارتباط با نوجوانان رو بلد نیستن، نمی‌تونن به خوبی با اون‌ها ارتباط برقرار کنن و این مورد باعث میشه تا این دوره حساس برای نوجوان بسیار سخت و طاقت فرسا بشه. از مشکلاتی که بزرگتر‌ها در هنگام برقراری ارتباط با نوجوان‌ها دارن، می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تمرکز روی مشکلات

یکی از تکنیک‌های رفتار با نوجوان اینه که روی اشتباهات تمرکز نکنین. این که روی اشتباهاتی که نوجوان انجام میده تمرکز کنین، نتیجه خوبی به همراه نداره. مثلا خیلی از پدر و مادر‌ها هنگامی که نوجوان اشتباهی مرتکب میشه و یا انتظاراتشون رو برآورده نمی‌کنه، رفتار درستی انجام نمیدن. در عوض می‌تونن به جای سرکوب کردن، نقاط مثبتی که بچه‌ها دارن رو بهشون یادآوری کنن و ازشون بخوان که در ادامه از این ویژگی‌های مثبت خودشون استفاده کنن.

اطلاعات نداشتن درباره دوره نوجوانی

یکی از مشکلاتی که والدین دارن اینه که در رابطه با این دوره حساس، آگاهی ندارن. به همین دلیل نمی‌تونن به خوبی با فرزند نوجوان خودشون ارتباط برقرار کنن. برای رفع این مشکل، پدر و مادرها باید تکنیک‌های رفتار با نوجوان رو بلد باشن. میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله مشکلات نوجوانان در دوران بلوغ رو مطالعه کنین.

به اشتراک گذاشتن احساسات

گاهی اوقات که نوجوان از مشکلات خودش با شما صحبت میکنه، بهتره که سریع احساساتی شبیه ناراحت شدن و یا عصبی شدن رو به اشتراک نزارین. چون اون نوجوان در حال درد و دل کردن با شما هست و ممکنه با جاری شدن احساساتی از قبیل عصبانیت و یا ناراحتی، حس نوجوان از بین میره و دیگه برای حرف زدن با شما اقدام نمی‌کنه. پس بهتره برای داشتن ارتباط موثر با نوجوانان و استفاده از تکنیک‌های ارتباط با نوجوان، اجازه بدین با خیالی راحت با شما صحبت کنن و بدون نگرانی از عصبانیت شما، برای حل مشکل به شما اعتماد کنن.

در نظر نگرفتن اعتماد به نفس فرزند

نوجوان با قرارگیری در موقعیت‌های حساس، ممکنه اعتماد به نفس خودش رو از دست بده. پس بهترین راه برای حل این مشکل اینه که شما بهش یادآوری کنین که باید اعتماد به نفس داشته باشه و خودش میتونه به تنهایی از پس مشکلات بربیاد.

همین حالا بخون!  بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

مقایسه نوجوان با دوستانش

رفتاری که نوجوان از خودش نشون میده، در واقع نتیجه تربیت و محیط خانوادگیه که در اون قرار گرفته. پس این که بخوایم نوجوان رو با دوست‌هاش و نوجوان‌های دیگه مقایسه کنیم، باعث سرخوردگی بچه و در نهایت از بین رفتن اعتماد به نفس اون میشیم.

سوالات بیش از حد

بعضی از مواقع والدین برای این که ارتباط موثر با نوجوانان داشته باشن، سوال‌های زیادی می‌پرسن و ممکنه این حس به نوجوان منتقل بشه که والدین در حال بازجویی و یا موعظه اون هستن. در نتیجه بهتره تا زمانی که خودشون از شما مشاوره نخواستن، اون‌ها رو نصیحت نکنین و در هر مسائلی هم بیش از حد سوال نپرسین.

دستور دادن

زمانی که در حال مکالمه با نوجوان هستین، باید صحبت بین شما مشارکتی باشه. این که بخواین یک سری نکات رو براش دیکته کنین و با لحن دستوری صحیت کنین، صد درصد نتیجه عکس میزاره.

همدلی بیش از حد

یکی دیگه از اشتباهات رایج پدر و مادر‌ها در حین برقراری ارتباط موثر با نوجوانان، همدلی بیش از حده. این رفتار می‌تونه نتیجه عکس داشته باشه و بهتره که در حد معقول همدردی کنین.

توهین به نوجوان

توهین و در نظر نگرفتن عزت نفس افراد در هر سنی باعث میشه تا حرف‌های شما اصلا نتیجه نداشته باشه. پس یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های ارتباط با نوجوان اینه که به عزت نفس اون توجه کنین و حین صحبت به نوجوان توهین نکنین.

در صورتی که تمایل دارین دمورد نتایج توهین‌هاتون به نوجوانان بیشتر اطلاعات بدست بیارین؛ پیشنهاد می‌کنم مقاله کنترل خشم و عصبانیت در نوجوانان رو مطالعه کنین.

توجه نکردن به حل مسائل

هنگامی که نوجوان مشکلی از زندگی خودش رو برای شما بازگو می‌کنه، بهتره به جای اینکه احساساتی بشین و به این فکر کنین که چه جوری می‌خواد با این چالش رو به رو بشه، به فکر حل مسئله باشین. شما باید در این لحظه این رو در نظر بگیرین که باید با همفکری فرزند خودتون اون چالشی که مطرح کره رو با بهترین راه حل برطرف کنین.

راه‌های ارتباط با نوجوانان

یک سری موارد هستن که رعایت اون‌ها به شما کمک می‌کنه تا یک ارتباط موثر با نوجوانان داشته باشین. به همین دلیل بهتره برای برقراری رفتار دوستانه و محبت آمیز با فرزند نوجوان خودتون، ادامه این مطلب رو دنبال کنین.

راه‌های ارتباط با نوجوانان

با نوجوان‌ها دوست باشین

به دلیل این که نوجوان‌ها در سن رشد هستن و دائم زندگی اون‌ها در حا تغییره، ممکنه که افراد بزرگ‌تر اون‌ها رو درک نکنن. پس می‌تونیم بگیم از بهترین تکنیک‌های ارتباط با نوجوان اینه که دوست خوبی براشون باشین و سعی کنین تا شرایط اون‌ها رو درک کنین. این مورد باعث میشه تا نوجوان خیلی راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کنه و در صورت بروز مشکلات، با شما مشورت کنه.

نوجوانان رو محدود نکنین

ایجاد محدودیت در زندگی نوجوان، اصلا راه مناسبی برای کنترل اون نیست و باعث میشه تا نتیجه عکس بده. بهتره که برای رفتار با فرزند نوجوان این رو در نظر بگیرین که این دوره باعث میشه تا فرزند شما پرخاشگر و عصبی‌تر بشه. پس محدودیت‌های نا به جا می‌تونه نتیجه خوبی در پی نداشته باشه.

مسئولیت را به نوجوانان واگذار کنین

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ارتباط موثر با نوجوانان مطرحه، اینه که نباید کاری کنین تا اون‌ها برای همیشه به شما متکی باشن. نوجوان در سنی قرار داره که به درک دقیقی از مسائل اطراف خودش رسیده و می‌تونه به مسائل زیادی رسیدگی کنه. پس بهتره که اجازه بدین تا درآمد خودشون رو داشته باشن و قسمتی از مسئولیت‌های خانه رو به اون‌ها بسپرین.

همین حالا بخون!  علائم و علل سندروم خستگی مزمن در کودکان و نوجوانان

چگونه ارتباط موثر با نوجوانان داشته باشیم؟

برای این که ارتباط شما روز به روز با فرزند نوجوان خودتون بیشتر بشه، لازمه که به یک سری از مسائل توجه کنین. این مسائل در واقع جزء تکنیک‌های ارتباط با نوجوان هستن و شامل موارد زیر میشه:

ارتباط موثر با نوجوانان

گوش دادن به جای صحبت کردن و نصیحت

یکی از راه‌هایی که در رفتار با فرزند نوجوان خیلی مهمه، اینه که به حرفاش به دقت گوش بدین و احساساتش رو نادیده نگیرین. فرزند شما در این سن از این که براش سخنرانی کنین خوشحال نمیشه. دوست داره که خودش مسائل رو برای شما بازگو کنه و راهنمایی‌های لازم رو به شیوه‌ای بزرگسالانه و خردمندانه از شما دریافت کنه.

سرزنش نکردن نوجوان

از بدترین اتفاقاتی که ممکنه بین والدین و فرزندان پیش بیاد و باعث بشه تا ارتباط موثر با نوجوانان برقرار نشه، سرزنش و طعنه زدنه. با این رفتار، فقط فرزند خودتون رو ناراحت می‌کنین و باعث میشین تا از شما فاصله بگیره.

همین حالا بخون!  نحوه برخورد با حاضرجوابی نوجوانان

به فرزند خود در حل مشکلات کمک کنین

بهترین راهی که می‌تونین از طریق اون به بچه‌ها کمک کنین، یاد دادن مهارت‌های حل مسئله به فرزند خودتونه. با این کار نوجوان شما می‌تونه در صورت وجود مشکل در زندگی خودش، به بهترین نحو از پس اون‌ها بربیاد و چالش‌های زندگی رو با موفقیت به پایان برسونه.

کمک به حل مشکل نوجوانان

در صورت نیاز، از مشاور کمک بگیرین

اگه که فرزند شما با چالش‌های جدی مواجه شده و باید برای حل اون‌ها حتما یک راه حل اصولی رو انتخاب کنه، می‌تونین در این موقعیت از یک مشاور کمک بگیرین. کمک گرفتن از یک مشاور یکی از تکنیک‌های ارتباط با نوجوانه که می‌تونه باعث بشه تا از طریق بهترین راه، با فرزند خودتون ارتباط برقرار کنین و فرزند شما خیلی راحت این دوره رو پشت سر بزاره. با نصب اپلکیشن فاب میتونین از مشاوره رایگان این مجوعه استفاده کنین.

سخن پایانی

با توجه به این که برقراری ارتباط با نوجوان‌ها می‌تونه باعث بشه تا اون‌ها در این دوره از زندگی، راه اشتباهی رو انتخاب نکنن، سعی کردیم تا تمام تکنیک‌های ارتباط با نوجوان رو برای شما بررسی کنیم. شما می‌تونین با رسیدن به درک درستی از موقعیت فرزند خودتون، راه‌های مناسبی برای گذروندن انواع چالش‌های زندگی به اون‌ها ارائه بدین.

سوالات متداول
شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *