بلاگ فاب

نحوه برخورد با حاضرجوابی نوجوانان

نحوه برخورد با حاضرجوابی نوجوانان

فهرست عناوین

حاضر جوابی نوجوانان موضوعیه که خیلی از خانواده‌ها با اون مواجه شدن. می‌دونیم که این رفتار نوجوانان بی‌ادبانه و گستاخانه‌‌ست و بسیاری از خانواده‌ها از این رفتار فرزندانشون دلگیر هستن.

درسته که این مدل رفتارها توی دوران نوجوانی عادی و طبیعیه، اما نحوه برخورد با حاضرجوابی نوجوانان باعث میشه که این رفتار زشت و زننده‌ اون‌ها ادامه‌دار باشه یا اینکه دیگه تکرار نشه.

اگه شما هم دنبال یادگیری نحوه برخورد با حاضرجوابی نوجوانان هستین این مقاله از فاب مناسب شماست. چون قراره راهکارهایی بدیم که بتونین به صورت مسالمت آمیز با نوجوانان بی‌ادب برخورد کنین و اون‌ها رو از رفتارشون پشیمون کنین.

دلایل حاضرجوابی نوجوانان

خیلی از رفتارها و کردارهای نوجوانان به شرایط اون‌ها بستگی داره و ممکنه خودشون ناخواسته تحت تاثیر شرایط قرار بگیرن و به همین دلیل رفتارهای ناپسند از خودشون نشون بدن. اما این حرف دلیل نمیشه که اون‌ها رو کاملا بی‌تقصیر بدونیم.

دلایل حاضرجوابی نوجوانان

اگه با دلایل حاضرجوابی نوجوانان آشنا باشیم، می‌تونیم که بهتر اون‌ها رو قضاوت کنیم و تصمیمات مناسب‌تری در قبال اون‌ها بگیریم.

شرایط اجتماعی نامناسب

خواسته یا ناخواسته ما تحت تاثیر شرایط اجتماعی اطرافمون قرار میگیریم. تاثیر شرایط اجتماعی روی شخصیت نوجوانان رو نمیشه نادیده گرفت.

اگه توی جامعه، سطح تنش و درگیری بین افراد زیاد بشه، نوجوانان هم متاثر میشن و رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری از خودشون نشون میدن.

بهتره که توی همچین شرایطی سعی کنیم که تنش و درگیری رو از ذهن‌های نوجوانان دور نگه داریم.

همین حالا بخون!  بهترین اپلیکیشن آموزشی درسی

دوران بلوغ

دوران نوجوانی، دورانیه که توی اون نوجوانان حس می‌کنن از دوران کودکی خارج شدن و دیگه آدم بزرگ به حساب میان. اون‌ها برای اینکه بتونن خودشون رو پیش بقیه اثبات کنن شروع به حاضرجوابی می‌کنن.

چون احساس می‌کنن با این کار تونستن قدرتشون رو به رخ بقیه بکشن. به هر حال غرور یکی از اجزای جدانشدنی دوران نوجوانیه.

توی بخش‌های بعدی به طور کامل نحوه برخورد با حاضرجوابی نوجوانان رو توضیح میدیم.

فقر؛ از دلایل حاضرجوابی نوجوانان

بله. فقر که این روزها گریبان‌گیر بسیاری از خانواده‌های ایرانی، مخصوصا حاشیه‌نشین‌ها است، از جمله دلایل حاضرجوابی نوجوانان به حساب میاد.

چرا که خیلی از افراد فقیر از همون دوران نوجوانی یا حتی کودکی مجبور به کار توی خیابان میشن. همین برخورد اون‌ها با شرایط اجتماعی و زندگی توی خیابان باعث میشه که بیشتر حاضرجوابی کنن.

حتی فقر برای نوجوانان، که گفتیم قصد اثبات کردن خودشون رو دارن، این انگیزه رو ایجاد میکنه که نخوان از بقیه هم سن و سالانشون عقب بمونن و به همین دلیل دست به پرخاشگری می‌زنن تا کمبود‌ها و عقده‌هاشون رو به نحوی بتونن خالی کنن.

تربیت اشتباه

برخی از دلایل حاضرجوابی نوجوانان رو باید توی خودتون مشاهده کنین. به مسئله فکر کنین که آیا خودتون توی زمان نوجوانی پرخاشگری نمی‌کردین؟ آيا این رفتار رو ادامه دادین یا تونستین جلوش رو بگیرین؟

تربیت اشتباه

قبل از اینکه بخواین از حاضرجوابی و رفتار نوجوانان گستاخ گله کنین، این سوال رو از خودتون بپرسین که چقدر توی تربیت فرزندانتون کوتاهی کردین؟

اشتباهات تحصیلی والدین نسبت به فرزندان، روی تربیت اون‌ها خیلی تاثیر میذاره و همچنین نحوه رفتار توی کودکی هم خیلی روی حاضرجوابی نوجوانان بی‌ادب اثرگذاره و اون رو تشدید میکنه.

راهکارهای برخورد با حاضرجوابی نوجوانان

می‌دونیم که نوجوانان هرچی هم باشه فرزندان، دانش‌آموزان، اطرافیان یا دوستان ما هستن. پس نباید اون‌ها رو فقط سرزنش کنیم، بلکه باید نحوه برخورد با اون‌ها رو یاد بگیریم تا بتونیم که بهشون کمک کنیم.

درسته که نوجوانان بی‌ادب مقصرن، ولی نباید اون‌ها رو مجرم بدونیم. بهترین نحوه برخورد با حاضرجوابی نوجوانان، تعامل و آموزش به اون‌ها است.

شما می‌تونین از راهکارهایی که براتون بیان کردیم برای برخورد با حاضرجوابی نوجوانان استفاده کنین.

به عنوان یک مشاور عمل کنین نه پلیس

با احترام به همه پلیسان زحمت کش کشور، منظور از این مثال این بود که با نوجوانان گستاخ به عنوان یک فرد ناآگاه برخورد کنین نه مجرم.

همونطور که توی بخش‌های قبلی گفتیم، بسیاری از دلایل پرخاشگری نوجوانان به خود اون‌ها مربوط نمیشه. به هر حال بچه‌ها گستاخ که به دنیا نمیان، بلکه به مرور گستاخ میشن.

پس اگه به عنوان یک مشاور با اون‌ها رفتار کنین و دنبال عمق مشکلات اون‌ها بگردین خیلی بیشتر بهشون کمک کردین و برخورد مناسبی با حاضرجوابی نوجوانان داشتین.

توی رفتارتون آرامش داشته باشین

بچه‌ها می‌بینن، بچه‌ها یاد میگیرن. شاید فکر کنین که تربیت کودک اینجوریه که شما به بچه یک چیزی رو بگین و منتظر باشین تا اون حرف به طور کامل توی مغز بچه جا بگیره.

اما بهتره بدونین بیشترین تاثیر رو توی شکل گیری شخصیت کودکان، مشاهده اون‌ها میذاره. پس اگه شما خودتون توی رفتارتون آرامش نداشته باشین و مدام توی خونه درحال پرخاش کردن باشین، باید انتظار ادامه این رفتار از طرف فرزندانتون رو هم داشته باشین.

توی رفتارتون آرامش داشته باشین

اما اگه همواره آرامش خودتون رو حفظ کنین، حتی در مواجه با نوجوانان گستاخ، به درس بزرگی به اون‌ها میدین. اگه شما جواب پرخاشگری نوجوانان رو با پرخاشگری بدین باعث میشین که این رفتارهای ناپسند ادامه داشته باشه.

قانون‌ بذارین و خودتون بهش عمل کنین

اگه دنبال راه‌های برخورد با حاضرجوابی نوجوانان هستین، اون رو توی کمربند و دمپایی و کتک زدن نمی‌تونین پیدا کنین.

دیگه مثل زمان‌های قدیم نیست، این سال‌ها مشخص شده که نوجوانان تمام قد جلوی زور و ظلم می‌ایستن؛ پس باید دنبال راه‌های متمدنانه گشت.

قانون‌ بذارین و خودتون بهش عمل کنین

یکی از بهترین راهکارهای برای برخورد با حاضرجوابی نوجوانان وضع قوانینه. اما باید توجه داشته باشین که خودتون هم باید به این قوانین پایبند بمونین. برای مثال مقرر کنین که دیگه کسی اجازه نداره توی خونه حرف بد بزنه؛ خودتون هم به هیچ‌ عنوان حرف زشت نباید از دهنتون بیرون بیاد.

تنبیه مثبت

تنبیه مثبت اینجوریه که با ایجاد یا اضافه کردن یک کار بد از رفتار بد فرزندتون جلوگیری کنین.

این راه یک مدل شرطی سازیه. شرطی سازی یک مدل تربیتیه که روی انسان‌ها بیشترین جواب رو میده. برای مثال تعیین کنین که تا زمانی که نوجوان اتاقش رو مرتب نکنه از پول تو جیبی خبری نیست.

یا اون رو مجبور کنین که به خاطر رفتار ناپسندش با بردار یا خواهر کوچکترش از اون‌ها عذرخواهی کنه. تا زمانی که این کار رو انجام نداده هم حق نداره از خونه بیرون بره. این کار (عذرخواهی کردن) باعث میشه که تعامل بین اعضای خانواده به بهترین نحو صورت بگیره و از غرور کاذب نوجوانان جلوگیری میکنه.

همین حالا بخون!  خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

توی برخورد با حاضرجوابی نوجوانان کم نیارین

لطفا توی این بخش هم دچار اشتباه نشین. منظور ما یکی به دو کردن با نوجوانان بی‌ادب و رفتار کردن مثل خودشون نیست. بلکه باید توی قوانینی که وضع کردین و تنبیه‌های مثبتتون پافشاری و استمرار داشته باشین.

اگه جایی به اون‌ها این حس رو القا کنین که می‌تونن با قلدری و زورگویی کارشون رو پیش ببرن، کار شما توی برخورد با حاضرجوابی نوجوانان سخت‌تر میشه.

پس در عین حال که توی رفتارتون آرامش دارین و جواب بی‌ادبی رو با بی‌ادبی نمیدین، باید جدیت لازم رو هم داشته باشین. شما باید به نوجوانان یاد بدین که اون‌ها افرادی نیستن که دستور بدن و هرجور بخوان رفتار کنن. کما اینکه خودتون هم نباید این احساس رو داشته باشین.

گذشت داشته باشین

گاهی وقت‌ها نوجوانان برای جلب توجه یا به دلیل اختلالات هرمونی، رفتارهای پرخاشگرانه از خودشون نشون میدن. توی بیشتر مواقع خودشون بعد از چند دقیقه از رفتارشون پشیمون میشن.

اما اگه شما این پرخاشگری رو دوباره با پرخاشگری بیشتر جواب بدین، راهی برای پشیمونی اون‌ها باقی نمیذارین.

گاهی هم ممکنه به خاطر غرور کاذب دوران نوجوانی اقدام به عذرخواهی نکنن. توی این شرایط بهتره یکی دیگه از اعضای خانواده از نوجوان بخواد که از شما عذرخواهی کنه. حتی بعضی وقت‌ها شما پیش قدیم بشین هم ممکنه باعث شرمندگی نوجوان بشین و از ادامه این رفتارها جلوگیری کنین.

همین حالا بخون!  فرمول درس خوندن بدون اینکه خسته و کلافه بشین
جمع‌بندی

نحوه برخورد با حاضرجوابی نوجوانان از موضوعاتیه که هر خانواده‌ای باید اون رو بدونه. چونکه پرخاشگری و رفتارهای ناپسند بین اکثر نوجوانان یک رفتار معموله. اما این رفتار نباید معمولی بمونه، چونکه توی آینده ممکنه برای اون‌ها مشکل‌ساز بشه.

توی این مقاله بیشتر از همه روی تعامل، حفظ آرامش و حل کردن مشکلات عمیق‌تر نوجوانان به عنوان راه‌های برخورد با حاضرجوابی نوجوانان تاکید داشتیم.

جواب نوجوانان گستاخ، باید با متانت و آرامش باشه. اگه شما هم مثل نوجوانان بی‌ادب رفتار کنین به ادامه این رفتارها دامن زدین.

سوالات متداول
  • چجوری با حاضرجوابی نوجوانان برخورد کنیم؟

    همونطور که توی متن مقاله هم توضیح دادیم، بهترین راه تعامل با اون‌هاست نه جنگ و پرخاش بیشتر.

  • آیا همه نوجوانان بی‌ادب باید تنبیه بشن؟؟

    خیر. به نظر شخص نویسنده هیچ نوجوانی مستحق تنبیه شدن نیست. بهتره که از روش‌های که پیشنهاد کردیم استفاده کنین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *