بلاگ فاب

خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

فهرست عناوین

خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان اثرات منفی زیادی رو توی تمام قسمت‌های زندگی اون‌ها میزاره که پیشرفت تحصیلی یکی از اون قسمت‌هاست. آیا شما هم نگران این هستین که فرزندتون دچار افت تحصیلی بشه یا دوستان زیادی پیدا نکنه؟ فرزندتون خجالتی یا درونگراست؟

ممکنه فکر کنین این دو اصطلاح یک معنی میدن، اما خجالتی بودن رو با درونگرایی اشتباه نگیرین. درونگرایی یک ویژگی شخصیتیه، در حالی که خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان ریشه توی برخوردهای اجتماعی با افراد ناآشنا داره.

درونگرایی یا خجالتی

توجه کنین که دانش‌آموزان درون‌گرا می‌تونن توی حباب خودشون راضی و خوشحال باشن، در حالی که دانش‌آموزان خجالتی لزوما درون‌گرا نیستن. اون‌ها ممکنه بخوان با بچه‌های دیگه ارتباط برقرار کنن، اما اضطراب فلج‌کننده و احساس خجالت توی اون‌ها، مانع این کار میشه.

شما می‌خواین فرزندتون توی موقعیت‌های اجتماعی پیشرفت کنه یا شاهد این باشین که او هنگام تعامل با دیگران راحته. خبر خوب اینه که خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان اغلب قابل کنترله و کارهای زیادی برای کمک کردن به فرزندتون می‌تونین انجام بدین. توی این مقاله با فاب همراه باشین تا راه‌کارهای رفع خجالت توی فرزندانتون رو به شما بگیم.

چرا که برطرف کردن این مشکل یکی از راه‌های مقابله با فرسودگی تحصیلی توی دانش‌آموزانه.

پادکست خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

اگه شما هم طرفدار دو آتیشه پادکست‌های آموزشی هستین و فرصت خوندن این مقاله رو هم ندارین، بهتون پیشنهاد می‌کنیم که پادکست خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان رو گوش کنین و همراه رادیو پادکست فاب باشین🎧🎙📚

اثرات خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

به طور کلی خجالت و کم‌رویی احساسیه که بر رفتار فرد با دیگران تأثیر میزاره و باعث عزت نفس پایین در نوجوانان میشه. کم‌رویی می‌تونه به معنای احساس ناراحتی، عصبی بودن، خجالت، ترس یا ناامنی باشه. دانش‌آموزانی که احساس خجالت می‌کنن، گاهی‌ اوقات متوجه احساسات فیزیکی مثل سرخ شدن، لرزش یا تنگی نفس توی خودشون میشن.

مهارت‌های حیاتی برای موفقیت توی مدرسه شامل توانایی مشارکت فعال توی کلاس درس و کنار اومدن با دیگرانه. خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان، اعتماد به نفس‌شون رو کم میکنه و این امر می‌تونه بر یادگیری و عملکرد اون‌ها توی مدرسه تأثیر منفی بزاره.

اثرات خجالت و کم‌رویی

مثلا دانش‌آموز خجالتی ممکنه از پرسیدن سوالات یا ارائه پاسخ‌های داوطلبانه توی کلاس دوری کنه؛ چون از خجالت ناشی از احمق به نظر رسیدن یا اشتباه کردن، می‌ترسه.

تحقیقات گئورگ استوکلی در زمینه خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان، نشون داده که تقریبا 18 درصد از پسران و 23 درصد از دختران خودشون رو خجالتی می‌دونن. معلمان تقریبا 16 درصد از کودکان توی یک کلاس درس رو به طور غیرعادی خجالتی می‌دونن.

اگه فرزند شما هم دچار کم‌رویی و خجالته نگران نباشین، توی ادامه مقاله به راهکارهایی اشاره شده که می‌تونه به شما توی رفع این معضل توی فرزندتون کمک کنه.

همین حالا بخون!  اشتباهات تحصیلی والدین نسبت به فرزندان

راه‌کارهای رفع خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان به یک نگرانی مهم برای والدین تبدیل شده. همون‌طور که توی بخش قبلی اشاره کردیم، خجالت و کم‌رویی توی دانش‌آموزان تأثیرات منفی زیادی رو بر قسمت‌های مختلف زندگی اون‌ها میزاره. برای رفع این احساس توی فرزندان‌تون راه‌کارهای زیر رو دنبال کنین:

1.دعوت دانش‌آموزان خجالتی به موقعیت‌های جدید

مواجهه با مکان‌های جدید یا افراد ناآشنا می‌تونه برای دانش‌آموزان خجالتی خیلی سخت باشه. برای رفع خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان توی این موقعیت‌ها، به آرومی او رو با محیط جدید آشنا کرده و به فرزندتون کمک کنین تا توی این موقعیت‌ها راحت باشه.

دانش‌آموزان خجالتی در موقعیت‌های جدید

اگه فرزندتون به مدرسه جدیدی میره، با اجازه دادن به او برای ملاقات با معلمان و بازدید از کلاس‌های درس قبل از روز اول، به او کمک کنین تا به کم‌رویی خودش غلبه کنه. به طور کلی عادت کردن به محیط جدید می‌تونه به غلبه بر خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان کمک کنه.

2.فرصت برای ابراز احساسات دانش‌آموزان

درست مثل هر فردی، دانش‌آموزانی که خجالتی هستن هم، ممکنه توی بیان احساسات خودشون دچار مشکل بشن. این امر منجر به احساس سوءتفاهم توی اون‌ها میشه که در نهایت می‌تونه منجر به مشکل توی رهاسازی احساسات فروخورده با افزایش سن بشه؛ بنابراین یکی از موثرترین راه‌کارها برای رفع خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان، در اختیار قرار دادن فرصت برای ابراز احساساتشونه.

به عنوان والدین، بهتره فرزندتون رو تشویق کنین تا با ایجاد فعالیت‌هایی که به او اجازه میده در مورد احساسش درباره یک موقعیت صحبت کنه، احساساتش رو بتونه با دیگران در میون بزاره. حتی می‌تونین از فرزندتون بخواین که از طریق نقاشی خلاقیت خودش رو بیان کنه، یا از شخصیت‌های وانمودی برای گفتن داستانی در مورد موقعیتی شبیه به موقعیتی که توی اون قرار داره استفاده کنین.

همین حالا بخون!  آزمون UCMASS و بهبود هوش اکتسابی دانش‌آموزان ابتدایی

3.به دیگران نگین فرزندتون خجالتیه

گفتن جمله “بچه من خجالتیه” به دیگران، می‌تونه یک سلب مسئولیت آسون برای فرزند شما باشه. اینطوری برچسب زدن به او می‌تونه باعث بشه فرزندتون به این باور برسه که خجالتیه و هیچ کاری برای بهبود وضعیت نمیشه انجام داد.

فرزند خجالتی

او حتی ممکنه از این جمله، به عنوان بهانه‌ای برای رفع چیزی که باعث ایجاد احساس اضطراب در او میشه، استفاده کنه. این امر می‌تونه منجر به از دست دادن فرصت‌ها و دوری از محیط‌های اجتماعی توسط فرزند شما بشه؛ بنابراین یکی از آسون‌ترین راه‌کارها برای غلبه بر خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان، تأیید نکردن خجالتی بودن اون‌ها پیش دیگرانه.

4.به او بیاموزین توی هر موقعیتی مودب باشه

خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان، هرگز بهانه‌ای برای بی‌احترامی نیست. مهمه که به فرزندتون بیاموزین که بدون در نظر گرفتن خجالتی بودن‌شون، مودب باشن. به فرزندتون کمک کنین تا بفهمه که خجالتی بودن و حفظ مرزهاش اشکالی نداره، اما موضوع بی‌ادبی، بحثش جداست.

اون‌ها متوجه نیستن که گاهی ممکنه خجالتی بودن، بی‌ادبانه به نظر برسه؛ بنابراین مرز خجالت و بی‌ادبی رو برای اون‌ها مشخص کنین.

5.در خلوت او رو تحسین یا سرزنش کنین

تا حالا دیدین که پدر و مادری فرزندان خودشون رو پیش دیگران سرزنش کنن؟ برای هر کسی که تنها این صحنه رو تماشا می‌کنه، ممکنه این موقعیت ناراحت‌کننده باشه. آخرین چیزی که یک دانش‌آموز خجالتی میخواد اینه که توی مرکز توجه قرار بگیره. اگه نیاز دارین رفتار فرزندتون رو اصلاح کنین، بهتره این کار رو به‌ صورت خصوصی انجام بدین.

اگه می‌خواین یک دانش‌آموز خجالتی رو به خاطر رفتار خوبش تحسین کنین، ممکنه انجام دادن این کار توی خلوت، براش بیشتر خوشایند باشه. چه توجه مثبت باشد چه منفی، هر دو می‌تونن وقتی که در مقابل دیگران ابراز میشه، برای فرزند شما خجالت‌آور باشن.

در خلوت با فرزندتون صحبت کنین

بازخورد شما هر چه باشه، اون رو برای زمانی که تنها هستین نگه دارین. این یک راه‌کار مهم و اساسی، جهت غلبه بر خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان به‌شمار میره.

6.او رو توی کلاس‌های فوق‌برنامه ثبت‌نام کنین

ثبت‌نام توی کلاس‌های فوق‌برنامه یا حتی هنرهای نمایشی یکی از راه‌های غلبه بر خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزانه. ممکنه حین ثبت‌نام فرزندتون توی هنرهای نمایشی فکر کنین، «چرا باید فرزندم رو روی صحنه قرار بدم، در حالی که او نمی‌خواد به او توجه بشه؟»

شرکت توی هنرهای نمایشی یک راه عالی برای فرزند شما جهت عمل کردن پشت “نقاب” شخصیتیه که او بازی می‌کنه. اجرای روی صحنه می‌تونه به او فرصت بازی توی نقش یک شخصیت رو بده که می‌تونه فشار رو از روی او برداره.

فعالیت‌هایی مثل ورزش، استخر، کلاس‌های فوق‌برنامه و کارگاه‌ها هم می‌تونن تأثیر مثبت و مشابهی داشته باشن، زیرا این‌ اعمال فرصتی رو برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کنن تا در عین تمرکز روی یک کار خاص، اجتماعی بشن.

همین حالا بخون!  بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

جمع‌بندی برای خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان

خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان به یکی از دغدغه‌های عمیق والدین تبدیل شده که اغلب راه‌کاری برای رفع اون پید نمی‌کنن. ما توی این مطلب سعی کردیم علاوه بر بیان اثرات منفی خجالت بر عملکرد دانش‌آموزان، راه‌کارهایی رو برای رفع اون توسط والدین هم ارائه بدیم.

البته غلبه بر کم‌رویی دانش‌آموزان می‌تونه کار زیادی رو بطلبه، اما با به کارگیری راهکارهای ساده‌ای که توی این مقاله آورده شده، می‌تونه به فرزند شما کمک کنه تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و از پس هر موقعیتی بربیاد. در صورتی که سوالی در رابطه با این مشکل توی فرزندتون داشتین می‌تونین توی بخش نظرات با ما در میون بزارین.

همچنین برای دانلود اپلیکیشن فاب می‌تونین به صفحه اصلی فاب مراجعه کرده و اپلیکیشن رو دانلود و نصب کنین.

سوالات متداول
  • خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان، چه تأثیری بر عملکرد تحصیلی اون‌ها داره؟

    دانش‌آموزان خجالتی کمتر دانش خودشون رو نشون میدن و معلمان ممکنه به اشتباه فکر کنن که اون‌ها دانش‌آموزان ضعیفی هستن. اون‌ها روابط ضعیف‌تری با بقیه دانش‌آموزان برقرار می‌کنن. همه این موارد بر اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تأثیر منفی میزاره. علاوه بر این‌ها، دانش‌آموزان خجالتی احتمالا نسبت به همسالان خودشون با مشکلات بیشتری توی تحصیل و شغل‌شون مواجه میشن.

  • آیا خجالت و کم‌رویی بر یادگیری دانش‌آموزان تأثیر میذاره؟

    تحقیقات نشون داده که دانش‌آموزان خجالتی معمولا موفقیت تحصیلی پایین‌تر، عملکرد ضعیف‌تر توی آزمون‌های رشد زبان و به احتمال زیاد توی سازگاری داخل مدرسه مشکل دارن. خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان، همچنین با چالش‌های روانی – اجتماعی توی مدرسه همراهه.

  • خجالتی بودن خوبه یا بد؟

     

    خجالتی بودن، یک احساس ناخوشایند و اغلب ترس از اینه که دیگران درباره ما چه فکری می‌کنن. این ترس می‌تونه توانایی فرد رو برای انجام یا گفتن چیزی که میخواد، کم کنه. همچنین می‌تونه از شکل گیری روابط سالم جلوگیری کنه. کم‌رویی اغلب با عزت نفس پایین مرتبطه که به هیچ‌وجه خوب نیست.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *