بلاگ فاب

آزمون UCMASS و بهبود هوش اکتسابی دانش‌آموزان ابتدایی

آزمون یو سی مس و بهبود هوش اکتسابی

فهرست عناوین

چالشی به نام مفهوم جهانی سیستم حساب ذهنی (UCMAS)

یو سی مس در واقع به محاسبات ذهنی با چرتکه گفته میشه. این واژه مخفف واژه “Universal Concept of Mental Arithmetic System و به معنای سیستم حساب ذهنیه. آزمون UCMASS و بهبود هوش اکتسابی دانش‌آموزان ابتدایی هم درست از همین مفهوم سرچشمه می‌گیره.

چرتکه یک ابزار برای محاسبه چهار عمل اصلی ریاضی، یعنی ضرب، تقسیم، جمع و تفریقه. این واژه اصالتاً روسی و به معنای تسبیحه. چرتکه از زمان‌های قدیم برای اعمال ریاضی استفاده می‌شده.

تاریخچه چرتکه

اولین چرتکه توسط سومری‌ها مورد استفاده قرار گرفت که به ۲۳۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گرده. دانشمندان بابلی بر اساس یک باور قدیمی اعتقاد دارن که از چرتکه برای محاسبات سخت و پیچیده استفاده می‌شده.

اما سابقه استفاده از این وسیله جادویی در ایران، برمی‌گرده به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و در دوره امپراطوری بزرگ هخامنشیان. چرتکه از یک قاب تشکیل شده که روی اون سیم‌های موازی قرار داره. روی هر کدام از این سیم‌ها مهره‌هایی متحرک وجود داره و هر ستون از سیم‌ها نشان دهنده یک جایگاه در نظام دهدهی ریاضیاته.

ستون اول در سمت راست، یکان‌ها رو نشان میده و ستون بعدی که در سمت چپ اون قرار می‌گیره، ستون دهگانه که به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کنه.

یو سی مس چیست؟ (یو سی مس به چه معناست و کاربردش چیه؟)

یو سی مس به چه معناست

یو سی مس یا همان طرح توسعه ذهنی با استفاده از چرتکه یک برنامه نوین برای رشد و توسعه کودکان و مهارت‌هاشونه که در سال ۱۹۹۳ توسط دکتر دینو ونگ مالزیایی ابداع شد. طبق این تحقیقات ثابت شده که محاسبه چرتکه‌ای موجب رشد و گسترش هر دو نیمکره راست و چپ مغز میشه.

استفاده از این روش در ریاضیات برای فرزند شما در سنین بین ۵ تا ۱۳ سالگی به یادگیری مهارت‌های کاربردی مانند مدیریت زمان، تمرکز و حل مسئله کمک می‌کنه. یادگیری این مهارت‌ها در زندگی روزمره و شخصی فرد در آینده هم نقش پررنگی داره.

کاربرد یو سی مس یا همان چرتکه برای چهار عمل اصلی

یو سی مس یا چرتکه، برای چهار عمل اصلی کاربرد داره:

  1. جمع و تفریق: با استفاده از چرتکه، می‌تونین به راحتی جمع و تفریق اعداد کوچک رو انجام بدین.
  2. ضرب و تقسیم: با تمرین محاسبات ذهنی با چرتکه، می‌تونین به راحتی ضرب و تقسیم اعداد کوچک رو انجام بدین، بدون نیاز به استفاده از ماشین حساب.
  3. محاسبه درصد: با استفاده از چرتکه، می‌تونین به راحتی محاسبات درصدی رو انجام بدین و درصد رشد، کاهش یا سودآوری رو بدون نیاز به ماشین حساب محاسبه کنین.
  4. ریاضیات پیشرفته: اگه در محاسبات ذهنی با چرتکه تمرین کافی داشته باشین، می‌تونین به راحتی محاسبات پیچیده‌تری از جمله محاسبه توان و جذر رو هم انجام بدین.

فواید روش محاسبات ذهنی با چرتکه یا همان یو سی مس

روش محاسبات ذهنی با چرتکه

روش محاسبات ذهنی با چرتکه، به عنوان یک تمرین مغزی فواید زیادی داره. برخی از فواید این روش عبارتند از:

  1. تقویت حافظه: این روش به شما کمک می‌کنه که حافظه خودتون رو تقویت کنین و درک بهتری از اعداد و رشته‌های عددی به دست بیارین.
  2. تقویت تمرکز: با تمرین محاسبات ذهنی با چرتکه، می‌تونین تمرکزتون رو بیشتر کنین و بهبود قابل توجهی در کارایی روزانه خودتون ایجاد کنین.
  3. تقویت سرعت پردازش: این روش به شما کمک می‌کنه که سرعت پردازش ذهنی خودتون رو افزایش بدین و به سرعت و صحت بیشتری در حل مسائل ریاضی و محاسباتی دست پیدا کنین.
  4. کاهش استرس: تمرین محاسبات ذهنی با چرتکه به شما کمک می‌کنه که در مواجهه با فشار و استرس روزانه، آرامش بیشتری داشته باشین.
  5. افزایش اعتماد به نفس: با تقویت حافظه، تمرکز، سرعت پردازش و کاهش استرس، می‌تونین بهبود قابل توجهی در کارایی خودتون ایجاد کنین و به عملکرد بهتری در تمامی وظایف روزانه خودتون برسین. این افزایش عملکرد و کارایی می‌تونه به افزایش اعتماد به نفس شما هم منجر بشه.

چگونه ظرفیت مغز رو افزایش بدیم؟

افزایش ظرفیت مغز به معنای ارتقای عملکرد و توانایی‌های شناختی، افزایش حافظه، تمرکز، دقت و خلاقیته. در ادامه چند راهکار برای افزایش ظرفیت مغز ذکر میشه:

  1. ورزش: تحقیقات نشان داده که ورزش برای سلامتی مغز بسیار مفیده. ورزش با افزایش دادن جریان خون در مغز، باعث بهبود حافظه و تمرکز ما میشه.
  2. تغذیه سالم: تغذیه سالم با مصرف مواد غذایی سالم و مغذی، می‌تونه به بهبود سلامتی مغز کمک کنه.
  3. خواب کافی: خواب کافی برای حفظ سلامتی مغز بسیار مهمه. طبق پژوهش‌ها، بین ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب برای بزرگسالان مناسبه.
  4. بازی های ذهنی: انجام بازی‌هایی مثل شطرنج، اسکرابل و … به افزایش تمرکز، حافظه و خلاقیت کمک می‌کنه.

چگونه هوش اکتسابی کودکان رو پروش بدیم؟

هوش اکتسابی یا هوش عملی و هوش هیجانی مجموعه‌ای از توانایی‌هاییه که کودک برای رفتارهای روزمره و انجام کارهایی مثل خرید، پول شماری، طبخ غذا و غیره نیاز داره. برای پرورش و افزایش دادن هوش اکتسابی کودکان، می‌تونین از راهکارهای زیر استفاده کنین:

چگونه هوش اکتسابی کودکان را بپرورانیم

  1. بازی‌های آموزشی: استفاده از بازی‌هایی که به کودکان کمک می‌کنن مفاهیمی مثل پول شماری، جمع و تفریق و غیره را یاد بگیرن، می‌تونه بسیار مفید باشه.
  2. محاسبات ذهنی: تمرین محاسبات ذهنی با چرتکه به کودکان کمک می‌کنه که توانایی‌های حسابی خودشون رو تقویت کنن و با تجربه حل مسئله، هوش اکتسابی خودشون رو افزایش بدن.
  3. آموزش مالی: به کودکان یاد بدین که چطوری پول رو خرج یا پس انداز کنن و درک درستی از مفاهیم مالی داشته باشن. این کار بهبود قابل توجهی در هوش اکتسابی کودکان ایجاد می‌کنه.
  4. کارهای عملی: به کودکان فرصتی بدین که در کارهایی مثل طبخ غذا، خرید، تعمیرات ساده در خانه و غیره شرکت کنن. این کار به اون‌ها کمک می‌کنه که مهارت‌های عملی خودشون رو تقویت کنن و در نتیجه، هوش اکتسابی خودشون رو افزایش بدن.
  5. برنامه‌ریزی: به کودکان یاد بدین که چطور برنامه‌ریزی کنن و اولویت‌های خودشون رو مدیریت کنن. این کار به افزایش هوش اکتسابی و بازدهی کودکان کمک می‌کنه.

همچنین بخوانید: تست هوش چندگانه گاردنر

برای ایجاد انگیزه، خودباوری رو در فرزندان تقویت کنیم

تقویت خود باوری در کودکان بسیار مهمه و به افزایش انگیزه و تلاش اون‌ها در مسیر رسیدن به اهداف کمک می‌کنه. بعضی از راه‌های تقویت خود باوری در کودکان عبارتند از:

  1. تشویق کودکان به انجام کارهای مورد علاقه‌شون: این کار به کودکان اعتماد به نفس و خودباوری بیشتری میده.
  2. ارائه بازخورد مثبت: به کودکان بگین که چقدر عملکردشون خوب بوده و به اون‌ها اعتماد کنین.
  3. تشویق به تجربه چیزهای جدید: این کار می‌تونه باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان بشه.
  4. ایجاد فضای پذیرش و قبول کردن خطا: به کودکان بگین که خطا کردن طبیعی و برای یادگیری لازمه.
  5. ایجاد فضای امن: احساس امنیت و مورد حمایت قرار گرفتن در محیط خونه و مدرسه رو به کودکان القا کنین.
  6. استفاده از تکنیک‌های تصوری: با به تصویر کشیدن و نقاشی کردن داستان‌هایی که به عملکرد مثبت کودکان مربوط میشه، خودباوری اون‌ها رو تقویت کنین.
  7. تشویق به هدف‌گذاری: به کودکان کمک کنین که هدف‌های قابل دسترس و مقرون به صرفه برای خودشون تعیین کنن و بعد به طور فعال برای دستیابی به اون‌ها تلاش کنن.

چه عواملی باعث میشه ظرف مغز بزرگ باقی بمونه؟

ظرف مغز بزرگ (به انگلیسی: Brain plasticity) به قابلیت مغز برای تغییر و تطبیق با شرایط مختلف گفته میشه. عواملی که باعث بزرگ شدن ظرف مغز میشن، عبارتند از:

چه عواملی ظرف مغز را بزرگ نگه می‌دارد؟

  1. تمرینات مغزی: تمرینات مغزی مثل حل مسائل ریاضی، بازی‌های فکری و آموزش جدید، باعث فعالیت و تحریک بیشتر نورون ها در مغز میشه.
  2. خوندن کتاب و یادگیری زبان: خوندن کتاب و یادگیری زبان به دلیل استفاده از مهارت‌های شنیداری و بینایی، باعث تحریک بیشتر پیشانی مغز و افزایش ظرفیت مغزی میشه.
  3. ورزش: ورزش به دلیل افزایش عرضه هورمون‌های استرس و رشد نورون‌ها، باعث افزایش ظرفیت مغزی میشه.
  4. تناسب غذایی: برخی مواد غذایی مثل اسیدهای چرب امگا-3، ویتامین B12 و فولات باعث تحریک نورون‌ها در مغز شده و ظرفیت مغزی رو بیشتر می‌کنن.
  5. استراحت کافی: خواب کافی و استراحت داشتن به دلیل تأثیر مثبت بر روی عملکرد مغز، باعث حفظ ظرف مغز بزرگ میشه.
  6. کاهش استرس: کاهش استرس باعث کاهش تأثیرات منفی استرس بر مغز و حفظ ظرف مغز بزرگ میشه.
  7. تغذیه مناسب: تغذیه مناسب باعث تأمین انرژی لازم برای فعالیت‌های مغزی شده و ظرف مغز رو حفظ می‌کنه.

چگونگی پرورش انگیزه در کودکان

پرورش انگیزه در کودکان، به عنوان یک فرآیند پیچیده، به توجه و هماهنگی والدین، مربیان و معلمان نیازمنده. برای پرورش انگیزه در کودکان، می‌تونین از راهکارهای زیر استفاده کنین:

 

  1. تشویق به کار با بازخورد مثبت: به کودکان بگین که بهشون اعتماد دارین و با ارائه بازخورد مثبت به اون‌ها، کمک کنین که احساس خوبی در مورد خودشون داشته باشن.
  2. قرار دادن هدف: برای پرورش انگیزه در کودکان، بهشون کمک کنین که هدفی مناسب برای خودشان تعیین کنن و بعد در رسیدن به این اهداف حمایتشون کنین.
  3. تشویق به تجربه چیزهای جدید: به کودکان بگین که شما به دنبال تجربه چیزهای جدید هستین و اون‌ها رو هم به تجربه این چیزها تشویق کنین.
  4. استفاده از داستان‌های پرمحتوا: داستان‌هایی رو برای کودکان تعریف کنین که با مسائل هیجانی، خلاقیت و درک دیگران مرتبط هستن.
  5. ایجاد فضای مثبت: به کودکان اعتماد کنین و فضایی مثبت و با‌نشاط براشون ایجاد کنین.
  6. توانایی های کودکان رو شناسایی کنین: به کودک بگین که از توانایی‌هاش خیلی خوشحالین و برای تقویت این توانایی‌ها بهش کمک کنین.
  7. استفاده از مسابقات و بازی‌ها: بازی‌ها و مسابقاتی که باعث تعامل مثبت با سایر کودکان میشن، می‌تونن انگیزه کودک رو افزایش بدن.
همین حالا بخون!  سن یادگیری ریاضی کودکان
سخن پایانی در مورد آزمون UCMASS و بهبود هوش اکتسابی دانش‌آموزان ابتدایی

آزمون UCMASS یکی از ابزارهای موثر برای سنجش و بهبود هوش اکتسابی دانش‌آموزان ابتدایی محسوب میشه. این آزمون با توجه به نظریه‌های شناختی، تلاش می‌کنه که عملکرد شناختی دانش‌آموزان رو در حوزه‌های مختلف ارزیابی کنه.

با توجه به اینکه هوش اکتسابی در دوره‌ ابتدایی اهمیت زیادی داره، استفاده از این آزمون می‌تونه برای مدیران و معلمان مدارس و دانش‌آموزان مفید باشه. با توجه به نتایج به دست اومده از این آزمون، می‌تونیم روش‌های آموزشی متفاوتی رو در دوره‌ ابتدایی پیشنهاد بدیم و تا حد امکان به دانش‌آموزان کمک کنیم که در مسیر بهتری برای اکتساب دانش و مهارت پیش برن.

همچنین شما می‌تونین به کمک اپلیکیشن آموزشی فاب، به فیلم‌های آموزشی دروس دسترسی داشته و از درس خوندن لذت ببرین. بنابراین، استفاده از آزمون UCMASS می‌تونه به عنوان یک ابزار مفید برای بهبود هوش اکتسابی دانش‌آموزان ابتدایی در سطح مدارس و بهبود روش‌های آموزشی در این دوره در نظر گرفته بشه.

همینطور اگه دوست دارین در مورد تقویت هوش هیجانی دانش‌آموزان بدونین می‌تونین به مقاله مربوط در مجله آموزشی فاب مراجعه کنین.

سوالات متداول
  • یو سی مس چیه؟

    یو سی مس به عبارت ساده‌تر طرح محاسبه ذهنی با استفاده از چرتکه‌ست.

  • یو سی مس چجوری کار می‌کنه؟

    یو سی مس به محاسبه چرتکه‌ای میگن که موجب رشد و گسترش هر دو نیمکره راست و چپ مغز میشه.

  • تاریخچه چرتکه به کجا برمی‌گرده؟

    اولین چرتکه توسط سومری‌ها مورد استفاده قرار گرفت که به 2300 تا 2700 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گرده. با این حال چرتکه یک کلمه روسیه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

2 دیدگاه دربارهٔ «آزمون UCMASS و بهبود هوش اکتسابی دانش‌آموزان ابتدایی»

  1. نیما حسینی

    سلام وقت‌بخیر،
    لطفا نحوه انجام آزمون و هزینه را بفرمایید.
    سپاس

    1. نگار ناظم

      سلام آقا نیما. امیدوارم خوب باشید. 💪🏻🙏🏻
      اپلیکیشن فاب آزمون نداره. اما کلاس ها و دوره های آموزشی ویدئویی داره که برای هر درس در هر ماه فقط 50 هزار تومانه و میتونین اپلیکیشن رو از صفحه اصلی فاب دانلود کنین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *