بلاگ فاب

فرمول درس خوندن بدون اینکه خسته و کلافه بشین

درس خوندن بدون اینکه خسته و کلافه بشین

فهرست عناوین

همه‌تون می‌دونین که درس خوندن یکی از مهم‌ترین وظایف شما به عنوان دانش‌آموز و دانشجوئه. اما گاهی اوقات درس خوندن می‌تونه خیلی خسته‌کننده و کلافه‌کننده باشه. ممکنه حس کنین که هر چقدر هم درس ‌می‌خونین، چیزی یاد نمی‌گیرین یا هیچی یادتون نمی‌مونه.

ممکنه از روش‌هایی که برای درس خوندن استفاده می‌کنین راضی نباشین یا ندونین که چه روشی برای شما مناسب‌تره. بنظرتون راه حلی وجود داره که بتونین بهتر و راحت‌تر درس بخونین؟ یا میشه که درس خوندن براتون لذت‌بخش بشه؟ چیزی در مورد فرمول درس خوندن بدون اینکه خسته و کلافه بشین شنیدین؟!

فرمول درس خوندن

ما در این مقاله من قصد داریم که یک فرمول ساده و کاربردی رو به شما آموزش بدیم که می‌تونه به شما کمک کنه که درس‌هاتون رو بدون اینکه خسته و کلافه بشین بخونین. این فرمول شامل چهار عنصر اصلیه که اگه اون‌ها رو رعایت کنین، می‌تونین درس خوندن رو به یک تجربه مثبت و موثر تبدیل کنین.

اگه شما هم درگیری فکری مثل مواردی که ما بهشون اشاره کردیم دارین، تا آخر این مقاله از فاب با ماه همراه باشین.

فرمول درس خوندن چیه؟

فرمول درس خوندن یک روش علمی و آزمایش ‌شده‌‌ست که با استفاده از اصول روان‌شناسی به شما نشون میده که چطور می‌تونین درس‌هاتون رو بهتر یاد بگیرین. در بالا گفتیم که می‌خوایم چهار عنصر اصلی رو به شما معرفی کنیم که رعایت کردن‌شون باعث میشه تا تجربه جدیدی از درس خوندن داشته باشین. این چهار عنصر به شرح زیر است:

اگه شما این چهار عنصر رو در مطالعه‌تون رعایت کنین مطمئن باشین که درس خوندن براتون لذت‌بخش میشه.

همین حالا بخون!  چطور با اپلیکیشن آموزشی فاب درس بخونیم؟

تعادل بین درس خوندن و استراحت

تعادل یعنی اینکه بین مطالعه و استراحت و موضوعات سخت و آسون توازن ایجاد کنین. برای اینکه خسته نشین، باید بین درس خوندن‌تون ‌وقفه ایجاد کنین. مثلاً می‌تونین هر ۴۵ دقیقه مطالعه، ۱۵ دقیقه استراحت کنین. توی این زمان می‌تونین یک چرت بزنین، خوراکی بخورین یا هر کار دیگه‌ای که دوست دارین انجام بدین.

همچنین باید بین موضوعات سخت و آسون درس‌هاتون هم تعادل برقرار کنین. بهتره که با موضوعاتی که براتون سخت هستن شروع کنین و بعد سراغ موضوعات آسون‌تر برین. وقتی که موفق میشین یک مبحث سخت رو بخونین و اون رو متوجه میشین، احساس خوبی نسبت به خودتون پیدا می‌کنین و با انگیزه بیشتری بقیه کارهاتون رو انجام میدین.

ایجاد تعادل در درس خوندن یکی از راه‌های مقابله با فرسودگی تحصیلی شناخته میشه.

تعادل بین مطالعه و استراحت برای جلوگیری از کلافه شدن

بهتره بدونین که همه ما روش‌های مختلفی برای یادگیری داریم. بعضی از شما با شنیدن، بعضی با دیدن و بعضی با عمل کردن بهتر یاد می‌گیرین. خالی از لطف نیست که از همه این روش‌ها در مطالعه‌تون استفاده کنین.

مثلاً می‌تونین درس رو با صدای بلند بخونین، نکات مهم رو بنویسین، با خودتون یا با دیگران در مورد درس بحث کنین و یا تمرین‌های عملی انجام بدین. این کار باعث میشه که مغزتون از همه حس‌هاتون استفاده کنه و یادگیری رو تثبیت کنه.

همین حالا بخون!  تاثیر منحنی فراموشی بر یادگیری

تغذیه

تغذیه یعنی اینکه برای تجربه مطالعه بهتر و دست پیدا کردن به فرمول‌های درس خوندن، باید به خوردن مواد غذایی سالم و مفید توجه کنین. مواد غذایی سالم شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم هستن. این مواد غذایی باعث میشن که مغزتون انرژی بگیره و بهتر کار کنه.

مصرف مواد غذایی سالمی مثل: ماهی، تخم‌مرغ، بادام، موز، شکلات تلخ، گوجه‌فرنگی، بروکلی و آووکادو باعث میشه تا عملکرد مغزتون بهتر شده و موقع درس خوندن خسته و کلافه نشین.

بهتره که از خوردن مواد غذایی ناسالم و مصنوعی که حاوی قند، نمک، رنگ و طعم‌دهنده‌های مضر هستن دوری کنین. این مواد غذایی باعث میشن که مغزتون کند و خسته بشه. بعضی از مواد غذایی ناسالم برای مغز عبارتند از: نوشابه، چیپس، شیرینی، فست‌فود، کیک و کلوچه.

تنفس

یکی از فرمول‌های درس خوندن بدون خستگی و کلافگی، توجه به ریتم و عمق نفس‌هاتونه. نفس‌های عمیق و آروم باعث میشن که مغزتون اکسیژن بیشتری بگیره و بهتر کار کنه. و برعکس نفس‌های سطحی و تند باعث میشن که مغزتون اکسیژن کمتری بگیره و کند و خسته بشه.

نفس عمیق برای جلوگیری از کلافه شدن موقع درس خوندن

برای اینکه نفس‌های عمیق و آروم بکشین، می‌تونین از تکنیک‌های مختلفی استفاده کنین. مثلاً می‌تونین از تکنیک ۴-۷-۸ استفاده کنین. توی این تکنیک، شما باید به شمارش ۴ نفس عمیق بکشین، به شمارش ۷ نفس رو نگه دارین و به شمارش ۸ نفس رو بدین بیرون. این کار رو چند بار تکرار کنین. این تکنیک باعث میشه که مغزتون آروم و آماده یادگیری بشه.

تغییر

برای مطالعه بهتر باید به تغییر محیط، زمان و شیوه مطالعه‌تون توجه کنین. تغییر محیط به این معنیه که نباید همیشه در یک جای خاص و ثابت درس بخونین. باید گاهی اوقات محل مطالعه‌تون رو عوض کنین. مثلاً می‌تونین در خانه، کتابخانه، پارک یا هر جای دیگه‌ای که دوست دارین درس بخونین. این کار باعث میشه که مغزتون تحریک بشه و از خستگی جلوگیری کنه.

البته این تغییر مکان فقط برای جلوگیری از خستگی و تحریک مغز برای یادگیریه که توصیه میشه هر چند وقت یک بار انجام بدین و توی این تغییر مکان زیاده‌روی نکنین.

تغییر زمان و تغییر شیوه درس خوندن هم از عواملیه که باعث جلوگیری از خستگی و کلافگی شما در زمان درس خوندن میشه. مثلاً اگه همیشه با خودتون مرور می‌کردین می‌تونین، این دفعه بری مرور، درس رو به دیگری توضیح بدین. این کار باعث میشه که مغز از زاویه جدیدی به درس نگاه کنه که توی یادگیری شما بسیار موثره.

همین حالا بخون!  آیا رتبه برترها مشاور داشتن؟

جمع‌بندی فرمول‌ درس خوندن بدون اینکه خسته و کلافه بشین

ما در این مقاله، با معرفی چهار عنصر کارآمد، فرمول درس خوندن بدون خستگی و کلافگی رو به شما معرفی کردیم. این فرمول شامل چهار عنصر اصلی بود: تعادل، تغذیه، تنفس و تغییر. اگه شما این چهار عنصر رو در برنامه مطالعه‌تون رعایت کنین، مطمئن باشین تجربه جدیدی از درس خوندن‌تون بدست میارین.

سوالات متداول
  • آیا فرمول درس خوندن بدون خستگی و کلافگی میتونه کمکم کنه؟

    این فرمولی کارآمده که برای همه جواب میده فقط ممکنه برای هر کسی بسته به شرایطی که داره، نیاز به شخصی‌سازی داشته باشه.

  • از درس خوندن زیاد کلافه شدم؛ چیکار کنم؟

    درس خوندن با برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن ساعت‌های استراحت در بین درس خوندن خیلی به شما کمک میکنه.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *