بلاگ فاب

چطوری خودمون رو با دیگران مقایسه نکنیم؟

چگونه خود رو با دیگران مقایسه نکنیم

فهرست عناوین

یکی از عادت‌های رایج و مخرب در بعضی افراد مقایسه مداوم زندگی خودشون با دیگرانه و افراد با کنار گذاشتن این رفتارهای نامناسب راحت‌تر می‌تونن به موفقیت برسن.

این رفتارها موجب کاهش اعتماد به نفس، افسردگی، حسادت و خشم در فرد میشن، بیشتر افراد با دونستن این که مقایسه کردن کار درستی نیست، اما نمی‌تونن این عادت بد رو ترک کنن.

البته مقایسه کردن خود با دیگران در مقدار کم و تنها برای ساخت آینده خود می‌تونه مفید باشه، اما زیاده روی این کار باعث از پا در اومدن فرد میشه. چگونه خود رو با دیگران مقایسه نکنیم ممکنه سوال خیلی از افراد مختلف باشه که توی این مقاله از فاب به این مسئله پرداخته شده.

دلیل مقایسه کردن خودمان با دیگران

نداشتن اعتماد به نفس کافی باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی مثل مقایسه خود با دیگران میشه و هنگامی که فرد خودش رو از دیگران پایین تر می‌بینه این احساس در او ایجاد میشه. این که یک فردی خودش رو از دیگران کمتر می‌بینه، به دلیل ذهنیت اشتباه اون نسبت به خودشه. برای حل این مشکل شرکت در جلسات روان درمانی و کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تونه راه حل مفیدی باشه.

بعضی افراد به دلیل نداشتن روحیه انعطاف پذیر برای رسیدن به خواسته‌های خودشون از راه‌های کلی دیگران استفاده می‌کنن، این امر باعث مقایسه کردن خودشون با دیگران و در نهایت ایجاد احساس نارضایتی در اون‌ها میشه.

کمال گرایی یک ویژگی شخصیتیه که باعث میشه تا افراد بخوان در همه زمینه‌ها از دیگران بهتر باشن، بنابراین، اون‌ها مدام خودشون رو با دیگران مقایسه می‌کنن و این ویژگی تاثیرات منفی زیادی روی افراد می‌ذاره و همچنین موجب فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان میشه.

دلیل مقایسه کردن خودمان با دیگران

تاثیر منفی مقایسه خود با دیگران

شرایط روحی و موقعیت اجتماعی نامناسب افراد می‌تونه موجب مقایسه کردن خودشون با دیگران بشه و محقق شدن اهداف در زندگی یا کسب موقعیت‌های مناسب اجتماعی دیگران می‌تونه در این مسئله اثرگذار باشه. بخش عمده علت مقایسه خود با دیگران مربوط به ناتوانی‌های ما در امور مختلف میشه، اما باید بدانیم که این رفتار نادرست تاثیرات مخربی را در زندگی ما به همراه داره.

ایجاد خیال‌پردازی

دلیل خیال‌پردازی در افراد به وضعیت روحی و ذهنی او برمی‌گرده و افرادی که عادت به مقایسه کردن خود با دیگران دارن، معمولا دچار خیال پردازی‌های ذهنی میشن. اون‌ها برای فرار ذهنی از فشارها و سختی‌های زندگی، دنیای دیگه‌ای رو توی ذهن خودشون می‌سازن و غرق شدن در یک دنیای خیالی دیگه مشکلی ست که باید توسط یه متخصص حرفه ای درمان بشه.

همین حالا بخون!  نقشه ذهنی بهترین راه رسیدن به نظم فکری

ایجاد افسردگی

قراردادن زندگی خودمان در یک کفه و زندگی دیگران در کفه دیگه احساس خوشایندی رو برای ما به همراه نداره، این امر موجب ایجاد افسردگی با درجات مختلف میشه.

یک فرد افسرده برای پیشرفت در زندگی هیچ کار مفیدی انجام نمیده و با مقایسه زندگی خودش با دیگران تلاشش رو بی فایده می‌بینه، بنابراین اکثر کارها رو نیمه رها می‌کنه. معمولا افراد افسرده از کارهای انجام شده خودشون هیچ رضایت درونی ندارن. پس مقایسه خودمون با دیگران می‌تونه یکی از دلایل ایجاد افسردگی در افراد مختلف باشه، در نتیجه برای کنار گذاشتن این عادت نادرست باید تلاش کرد.

ایجاد افسردگی

منزوی شدن

منزوی شدن یکی دیگه از تاثیرات منفی عادت مقایسه کردن خود با دیگرانه. ما از دور به زندگی دیگران نگاه می‌کنیم و بر این تصوریم که اون‌ها در نهایت خوشبختی به سر می برن، این باور در حد افراطی ما رو از نزدیک شدن به آدم‌ها دوری می کنه.

رفتارهای مخرب مثل مقایسه خود با دیگران، منزوی شدن افراد را به همراه داره و منزوی بودن موجب عوامل منفی مثل مرگ زودرس، روابط اجتماعی ضعیف، ایجاد تنهایی همراه با اضطراب و بی خوابی میشه.

همین حالا بخون!  بهترین اپلیکیشن آموزشی درسی

عادت پرخاشگری

یکی از تاثیرات مخرب مقایسه کردن خود با دیگران پرخاشگری و عصبانیته. این امر موجب ایجاد نارضایتی دیگران از ما می‌شه و هم‌صحبتی با افراد پرخاشگر خوشحال‌کننده نیست، زیرا اون‌ها با کوچک‌ترین محرکی عصبانی میشن.

مقایسه خودمون با دیگران به‌طور غیر‌مستقیم روی عادت پرخاشگری تاثیر داره، ولی در کل این امر در هر صورتی منفیه. روابط ضعیف با دیگران فرد رو از نظر روانی منزوی می‌کنه و موجب ایجاد مشکلات افسردگی یا پرخاشگری در این فرد میشه.

عادت پرخاشگری

جمع‌بندی چگونه خود رو با دیگران مقایسه نکنیم؟

معمولا افراد خودشون رو از نظر جنبه‌های مختلف زندگی، با دیگران مقایسه می‌کنن و این مقایسه‌ها گاهی موجب سرخوردگی و ایجاد نارضایتی در فرد میشه که باید با راهکارهای درست و اصولی کنترل بشه. راهکارهای مختلفی برای جلوگیری یا ترک این عادت وجود دارن، با توجه کردن به توانایی‌های خودمان می تونیم بیشتر روی زندگیمون تمرکز کنیم.

به طور کلی انسان‌های متفاوت، راه ها و مسیرهای مختلفی از یکدیگر دارن و این تفاوت‌ها، موجب زیبا تر شدن دنیا میشه و لزوما تمامی انسان‌ها نباید شبیه هم باشن. برای پیشرفت در زندگی برنامه‌ریزی کنین و گام های محکم و رو به جلویی را بردارین، در این حالت می‌تونین زمان ارزشمند خود را برای پیشرفت‌های واقعی در زندگی صرف کنین.

اعتبار بخشیدن به تفکرات درونی خود می‌تونه بهترین راه برای جلوگیری از مقایسه خود با دیگران باشه، ولی انجام این کار به سادگی امکان پذیر نیست. برای دست برداشتن از مقایسه خود با دیگران، راه سختی در پیشه، اما آگاه بودن به این موضوع، یعنی در مسیر درستی قرار دارین.

همچنین اگه می‌خواین بدونین که فرمول درس خوندن بدون اینکه خسته و کلافه بشین چیه، در مقاله مرتبط می‌تونین راهکارهای مربوط به این موضوع رو بخونین.

سوالات متداول
  • چطور از مقایسه کردن خود با دیگران دست برداریم؟

    یکی از توصیه‌های مهم در زندگی مقایسه نکردن خود با دیگران است، اما این امر در عمل کار سخت و دشواری است. باید درک کنین که چرا مقایسه خودتان با دیگران می تونه مخرب و با آثار منفی همراه باشه. باید بدونین که هر فردی راه و مسیر خودش رو در زندگی داره و سعی کنید همیشه از موفقیت‌های دیگران خوشحال بشین. به جای داشتن احساس حسادت این موفقیت‌ها را به اون‌ها تبریک بگین و رویاهای خودتون رو در زندگی دنبال کنین و اون‌ها را به واقعیت تبدیل کنین.

  • آیا مقایسه کردن خود با دیگران بد است؟

    در لحظه ممکنه زندگی دیگران به نظرمان خوشایند بیاد، اما در واقعیت نمی‌دونیم در زندگی اون فرد چه اتفاقی در حال روی‌دادن است. مقایسه‌ زندگی خودمون با دیگران می‌تونه باعث مختل شدن زندگی بشه، این امر از نظر احساسی و روحی برای هر فردی مخرب است.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *