بلاگ فاب

تأثیر اضطراب بر مغز چیست؟

تاثیر اضطراب بر مغز چیست؟

فهرست عناوین

اضطراب مشکلیه که خیلی از افراد توی سنین مختلف با اون دست و پنجه نرم می‌کنن. اما آیا تا حالا درباره تأثیر اضطراب بر مغز فکر کردین؟

توی این مقاله درباره اینکه اساساً اضطراب چیه و چه فرقی با استرس داره صحبت شده. همچنین درباره تأثیر اضطراب بر مغز و بر سلامت جسمی و روحی افراد هم صحبت شده. اگه می‌خواین درباره تأثیر اضطراب بر مغز و سلامت جسم و روح خودتون بیشتر بدونین، تا پایان این مطلب از فاب با ما همراه باشین.

اضطراب چیست؟

اضطراب توی روانشناسی مرحله پیشرفته استرس مزمنه. وقتی اضطراب برای فرد و اطرافیانش ایجاد رنج و ناراحتی کنه و مانع رسیدن شخص به اهدافش بشه، به عنوان یک مشکل بهداشت روانی شناخته میشه. تأثیر اضطراب بر مغز، ممکنه زندگی خیلی از افراد رو دچار اخلال کنه. به همین دلیل اون‌ها باید حتما نسبت به پیامدها و راه‌های رفع این مشکل آگاهی داشته باشن.

اضطراب چیست؟

اضطراب پاسخ روانی انسان‌ها به مشکلات و فشارهای زندگیه. این مشکلات و فشارها میتونه واقعی باشه و یا فقط توی ذهن افراد وجود داشته باشه. اضطراب مشکل مشترک همه آدماست. همه انسان‌ها توی اشکال و اندازه‌های مختلف به این مشکل دچار میشن. به همین دلیل افراد باید به دنبال شناخت تأثیر اضطراب بر مغز باشن.

همین حالا بخون!  روش‌های کنترل اختلال وسواس فکری و عملی

تفاوت اضطراب با استرس چیست؟

اضطراب یکی از نتایج استرس طولانی مدته. انسان‌ها از گذشته برای بقای خودشون به ناچار باید مقداری استرس رو تجربه می‌کردن. مثلاً باید هوشیار می‌بودن تا توی جنگل توسط حیوانات درنده مورد حمله قرار نگیرن.

بنابراین استرس به میزان کم و کنترل شده باعث هوشیاری و تلاش بیشتر انسان میشه. اما وقتی از کنترل خارج بشه، مشکل‌ساز و برعکس باعث اختلال توی فعالیت‌های روزمره میشه.

هر تغییری که انسان تجربه میکنه همراه با استرسه. مثلاً انسان توی مواجهه با یک حیوان خطرناک احساس ترس و استرس داره. اما اگه مدت‌ها پس از مواجهه با اون حیوان خطرناک همچنان احساس ترس کنه و دائم نگران باشه، دچار اضطرابه.

در یک مثال ملموس‌تر وقتی برای امتحانی که قراره چند سال دیگه برگزار بشه از حالا ترس و نگرانی دارین، دچار اضطراب شدین.

چه عواملی باعث ایجاد و تشدید اضطراب میشه؟

صفات ارثی و بیولوژیکی

بعضی از افراد از نظر فیزیولوژیکی مستعد دچار شدن به اضطراب هستنن. برخی از مشکلات فیزیولوژیکی مثل سندرم نفس نفس زدن، پایین بودن قند خون، پرکاری تیروئید، کمبود کلسیم و …. توی ایجاد اضطراب نقش دارن.

صفات ارثی و بیولوژیکی

کودکی و گذشته فرد

والدین تأثیر زیادی توی ایجاد اضطراب توی فرزند خودشون دارن. والدینی که بیش از اندازه محتاط هستن و دائم به کودک هشدار میدن و او رو از محیط اطراف می‌ترسونن، می‌تونن باعث بروز اضطراب در او بشن. همچنین والدین کمال‌گرا و منتقد که استانداردهای سطح بالایی رو برای کودک‌شون در نظر می‌گیرن، هم او رو به سمت اضطراب داشتن توی آینده سوق میدن.

عدم احساس امنیت عاطفی توی کودکی، نادیده گرفته شدن احساسات و خجالت و کم‌رویی دانش‌آموزان هم از عواملیه که سبب میشه ریشه‌های اضطراب از کودکی توی شخص ایجاد بشه.

به وجود آمدن چندین موقعیت استرس زا به صورت همزمان

اگه چندین موقعیت استرس‌زا به صورت همزمان برای فرد ایجاد بشه احتمال اینکه به اضطراب دچار بشه زیاده. شاید یک شخص بتونه با استرس تغییر شغل به تنهایی کنار بیاد؛ اما اگه تغییر محل زندگی و چالش‌هایی توی زندگی هم با این تغییر شغل همزمان بشن، فرد دچار اضطراب میشه.

همین حالا بخون!  بهترین کتاب‌های انگیزشی برای نوجوانان

اضطراب چه تاثیری روی مغز داره؟

تأثیر اضطراب بر مغز زیاد و مخربه. اضطراب روی خیلی از عملکردهای مغز تأثیر میذاره. فرد رو در معرض خطر ابتلا به خیلی از اختلالات خلقی و مسائل روانی دیگه‌ای قرار میده. بالا رفتن مداوم هورمون‌های استرس علاوه بر اینکه بدن رو بیمار میکنه، برای مغز هم مشکلاتی رو ایجاد می‌کنه.

اضطراب چه تاثیری روی مغز داره؟

همونطور که گفته شد تأثیر اضطراب بر مغز زیاد و مخربه. استرس مزمن میزان ترشح هورمون کورتیزول رو بالا می‌بره. میزان بیش از حد این هورمون باعث میشه که بدن ما پذیرای انواع مشکلات جسمی از جمله افزایش وزن، پوکی استخوان، مشکلات گوارشی، عدم تعادل هورمون‌ها، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت بشه.

همچنین استرس مزمن ضایعاتی روی غدد فوق کلیوی ایجاد می‌کنه؛ باعث میشه شما احساس خستگی و کسل بودن داشته باشین. افزایش وزن، نوسانات خلقی، عدم تمرکز و اختلال حافظه، علائم عمومی استرس ناشی از افزایش سطح کورتیزول و از موارد تأثیر اضطراب روی مغز هستن.

استرس مزمن به مغز آسیب میزنه. سوال‌های مغزی در نتیجه فعل و انفعالاتی که استرس توی مغز ایجاد میکنه، آسیب می‌بینن. همچنین رفتارهای آسیب‌زایی مثل استفاده از مصرف مواد مخدر و الکل که ممکنه فرد در اثر اضطراب به سمت اون‌ها بره، به مغز انسان آسیب می‌رسونن. یکی از اولین تأثیرات استرس و اضطراب اختلال توی حافظه و فراموشکاریه.

نشانه‌های فیزیکی و روحی اضطراب چیست؟

تأثیر اضطراب بر مغز به صورت نشونه‌های روحی و جسمی خودش رو نشون میده. افزایش دلهره و نگرانی از نشونه‌های تأثیر اضطراب بر مغزه. فرد مضطرب دائماً در حال پیش بینی وقایع آینده‌ست. بنابراین اضطراب رو میشه احساس خطر غیر واقعی و غیر فوری دونست.

فرد مضطرب ترس از آینده داره و احساس ناتوانی میکنه. تمرکز نداره و عزت نفس ضعیفی هم داره. او برای مشکلی که هنوز اتفاق نیفتاده و شاید هرگز اتفاق نیفته، نگرانه. افراد مضطرب دائم در حال پیش‌بینی آینده هستن. پرخوری، استعمال دخانیات و مصرف الکل، استفاده بی‌رویه از داروهای آرام بخش و اجتناب از شرایط خاص یا فرار کردن از اون هم از نشونه‌های تأثیر اضطراب بر مغزه.

همین حالا بخون!  اشتباهات تحصیلی والدین نسبت به فرزندان

تأثیر اضطراب بر مغز و ضرورت درمانش

بر اساس اونچه پیش‌تر گفته شد، استرس بیش از حد یا همون اضطراب، می‌تونه عملکرد حافظه و مغز رو تحت تأثیر قرار بده. به دلیل تأثیر اضطراب بر مغز، کنترل اون توی همه افراد به ویژه توی دانش‌آموزان اهمیت بسیاری داره.

تأثیر اضطراب بر مغز و ضرورت درمانش

خیلی از داوطلبان کنکور با وجود آمادگی علمی برای این آزمون، به دلیل اضطراب و استرس زیاد توی جلسه کنکور، نتیجه مطلوب رو به دست نمیارن.

اگه ریشه‌های اضطراب توی دانش‌آموزان شناسایی بشه، باید توی سریع‌ترین زمان ممکن با کمک مشاور و روانشناس اون رو کنترل و مهار کرد. چرا که این یکی از راه‌های مقابله با فرسودگی تحصیلی توی دانش‌آموزانه.

سوالات متداول
شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *