بلاگ فاب

راهکارهای افزایش معدل

راهکارهای افزایش معدل

فهرست عناوین

همه دانش‌آموزان توی پایه‌های مختلف، خواهان این هستن که معدل بالایی داشته باشن. اون‌ها می‌خوان بدونن راهکارهای افزایش معدل چیه و چطور باید درس بخونن تا معدل بالاتری کسب کنن؟ والدین نیز همواره فرزندان خودشون رو به گرفتن معدل بالا تشویق کرده و به این موضوع اهمیت زیادی میدن.

افزایش معدل رویای همه دانش‌آموزان است اما، چیزی نیست که رسیدن به اون خیلی سخت یا غیر ممکن باشه. نتایج به کار بردن راهکارهای افزایش معدل می‌تونه شما رو شگفت زده کنه. ما توی این مقاله یازده راهکار برای افزایش معدل شرح داده‌ایم. مطلب رو تا انتها بخونین و راهکارهای گفته شده رو بر اساس ویژگی‌های شخصی خودتون و سبک زندگیتون به کار ببرین.

همین حالا بخون!  چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم؟

چطور معدل خودمون رو افزایش بدیم؟

این سوال مشترک خیلی از دانش‌آموزان است. بعضی از اون‌ها با وجود تلاشی که دارن باز هم با معدل دلخواه خودشون فاصله زیادی دارن. اما افزایش معدل و کسب معدل بالا رویایی است که با به کار بردن چند راهکار می‌تونین اون رو محقق کنین. توی ادامه چند تا از راهکارهای افزایش معدل رو می‌خونین:

برای خودتون هدف تعیین کنین

هدف داشتن می‌تونه انگیزه‌ای برای حرکت کردن و تلاش کردن باشه. توی همه مراحل زندگی تعیین هدف، پیش برنده و کمک کننده است. برای رسیدن به موفقیت تحصیلی و کسب معدل بالا هم تعیین هدف اهمیت زیادی داره.

اول سال تحصیلی هدف خودتون رو مشخص کنین بهتره هدف یا اهداف تحصیلی خودتون رو توی یک دفتر یادداشت کنین و در مقابلش کارهایی که برای رسیدن به اون هدف باید انجام بدین رو هم یادداشت کنین. هر روز به اهداف خودتون و دستورالعمل‌های رسیدن به اون‌ها نگاه کنین تا برای تلاش کردن انگیزه داشته باشین.

توی پایان ترم یا پایان سال تحصیلی حتی اگه به بعضی از اهداف خودتون نرسیده باشین، بازهم شاهد پیشرفت خودتون هستین زیرا، تلاش کردین و در جهت رسیدن به اهداف خودتون گام برداشتین.

در طول ترم درس بخونین

کسب معدل بالا نیازمند تلاش مستمر است. اگه توی تمام طول ترم سراغ کتاب‌های درسی خودتون نرین، شب‌های امتحان با حجم زیادی از مطالب روبرو میشین. قطعا در این صوت یادگیری تمام مطالب براتون دشوار میشه. اگه می‌‌خواین درس‌هاتون رو بهتر یاد بگیرین و توی روزهای امتحان سردرگم و کلافه نشین، توی طول ترم به صورت مستمر درس بخونین.

در طول ترم درس بخونین

بعضی از دانش‌آموزان رفتن به مدرسه و خستگی رو بهانه‌ای برای درس نخوندن می‌دونن. در صورتی که دانش‌آموز حداکثر 6 ساعت از 24 ساعت روز توی مدرسه حضور داره. دانش‌آموزان بعد از بازگشت از مدرسه فرصت کافی برای استراحت کردن، رسیدگی به کارهای غیر درسی و مرور درس‌هاشون رو دارن.

برای بیشتر پایه‌ها، هر شب دو ساعت هم برای مرور درس‌ها و مطالعه کتب درسی کافی است. این مطالعه مستمر در نهایت باعث افزایش معدل ‌شما میشه.

توی کلاس‌های درسی خودتون به صورت منظم حاضر بشین

غیبت‌های مکرر و حضور نداشتن توی کلاس درس، می‌تونه باعث بشه تا بخش‌هایی از کتاب درسی رو یاد نگیرین. خیلی از دانش‌آموزان وقتی به ایام امتحانات نزدیک میشن، متوجه میشن که بخش‌هایی از کتاب رو بلد نیستن و جواب بعضی از سوالات رو ندارن. حضور منظم توی کلاس درس و پیگیری به موقع درباره مباحث تدریس شده، در صورت غایب بودن توی کلاس درس، باعث میشه تا درس‌هاتون رو بهتر یاد بگیرین.

کتاب‌های درسی رو خوب بخونین

منبع امتحانات کتب درسی هستن بنابراین خوندن دقیق و کامل کتب درسی مهم‌ترین کاریه که باید انجام بدین. از همان ابتدای شروع ترم تحصیلی سعی کنین همراه با معلم پیش رفته و هر درس رو همان وقتی که تدریس میشه یاد بگیرین. اگه برای امتحان کتاب درسی رو نادیده بگیرین و به خوندن سوالات و تمرینات یا جزوه‌های مختصر اکتفا کنین، ممکنه نمره دلخواهتون رو بدست نیارین.

البته گاهی پیش میاد که معلم خودش جزوه‌ای رو تهیه کرده و از دانش‌آموزان می‌خواد فقط همون رو برای امتحان بخونن. در این صورت می‌تونین جزوه مذکور رو بخونین. اما توی حالت عادی کتاب درسی مهم‌ترین منبع شما برای مطالعه و موفقیت توی امتحانه.

سر کلاس جزوه بنویسین و یادداشت برداری کنین

سر کلاس درس، هنگامی که معلم مبحثی رو تدریس می‌کنه، خوب به اون گوش بدین. یادداشت برداری کنین و نکته‌های مهم رو توی گوشه‌ای بنویسین. می‌تونین برای یادداشت برداری سر کلاس از یک دفتر استفاده کنین و یا از گوشه‌های خالی کتاب درسی برای این کار استفاده کنین.

در زمان امتحان‌های کلاسی یا امتحانات ترم، این یادداشت برداری‌های سر کلاس خیلی کمک کننده هستن. بهتره همیشه سر کلاس درس ورق و خودکار به همراه داشته و  کاملا هوشیار باشین.

خلاصه نویسی کنین

خلاصه نویسی کنین

خلاصه نویسی یکی از راهکارهای  رسیدن به معدل بالا و موفقیت تحصیلی است. خلاصه نویسی خودش نیازمند مهارت است و باید برای یاد گرفتن اون و درست انجام دادنش زمان بذارین. در ابتدا وقتی شروع به خلاصه نویسی می‌کنین ممکنه احساس کنین زیاد توی این کار موفق نیستین و نمی‌‌دونین چطور مطالب رو دسته بندی کنین اما، به مرور مهارت خلاصه نویسی توی شما تقویت میشه.

مطالب خلاصه نویسی شده توی روزهای امتحان مثل یک ناجی به کمک شما میان و می‌تونن نمره شما رو به میزان قابل توجهی افزایش بدن. به ویژه وقت‌هایی که زمان کمی برای درس خوندن دارین، بهترین کار استفاده از مطالب خلاصه نویسی شده است.

بهتره توی روزهایی که زمان کافی برای درس خوندن دارین، کتاب‌ها رو مرور کرده و اون بخش‌هایی که قابلیت خلاصه شدن رو دارن، خلاصه نویسی کنین. در این صورت توی ایام امتحانات بدون استرس و نگرانی می‌تونین از مطالب خلاصه نویسی شده خودتون کمک بگیرین و زمان کمتری رو برای درس خوندن صرف کنین.

خلاصه نویسی درس خوندن رو براتون راحت‌تر کرده و از استرس شما کم میکنه. مثلا برای درس ریاضی می‌تونین فرمول‌های مهم رو همراه با یک مثال توی یک دفترچه یادداشت کنین. طبقه بندی کردن مطالب درسی هم برای بعضی از دروس خیلی کارآمد است. مثلا برای درس تاریخ می‌تونین سلسله وقایع تاریخی یا نام پادشاهان رو به صورت طبقه بندی شده توی یک دفتر یا یک برگه کاغذ یادداشت کنین.

از محصولات و خدمات کمک آموزشی استفاده کنین

ممکنه بعضی از دانش‌آموزان توی بعضی از دروس خودشون دچار ضعف باشن و نیاز به محصولات کمک آموزشی داشته باشن. در این صورت دانش‌آموز انتخاب‌های زیادی داره و می‌تونه از میان ده‌ها محصول کمک آموزشی، محصول مناسب خودش رو انتخاب کنه.

کتاب‌های کمک آموزشی، دی‌وی‌دی‌های آموزشی، کلاس‌های آنلاین و اپلیکیشن فاب از جمله محصولات و خدمات کمک آموزشی هستن که دانش‌آموزان می‌تونن از اون‌ها استفاده کنن.

اعتماد به نفس و خودباوری رو توی خودتون تقویت کنین

برای موفقیت هر کاری که می‌خواین انجام بدین، در ابتدا باید اعتماد به نفس مورد نیاز انجام اون کار رو توی خودتون ایجاد کرده و خودباوریتون رو تقویت کنین. اعتماد به نفس به اندازه و به جا برای رسیدن به موفقیت خیلی ضروری است.

اعتماد به نفس و خودباوری

دانش‌آموزی که خودش باور نداره که می‌تونه معدلش رو افزایش بده، پیمودن این مسیر براش خیلی دشوارتر است. قبل از هر چیز به خودتون باور داشته باشین و منتظر تشویق و تعریف و تمجید از سمت دیگران نباشین.

دانش‌آموزانی که قصد دارن معدل خودشون رو افزایش بدن، باید افکار منفی رو از خودشون دور کرده و با افکاری مثبت و سازنده توی این مسیر گام بردارن. البته فراموش نکنین که اعتماد به نفس کاذب هم می‌تونه براتون دردسرساز شده و باعث بشه که هیچ تلاشی برای بهتر شدن نکنین. بهتره خودتون رو همانطور که هستین بپذیرین و بعد برای بهتر شدن تلاش کنین.

نظم و برنامه‌ریزی رو فراموش نکنین

برای رسیدن موفقیت توی عرصه‌های مختلف، داشتن نظم و برنامه‌ریزی یکی از موارد ضروری است. برای موفقیت تحصیلی و کسب معدل بالا باید برنامه‌ریزی داشته باشین. برنامه‌ریزی کار دشواری نیست و زمان زیادی هم نمیبره. بهتره برای اینکار یکم دفترچه یا پلنر تهیه کنین. همچنین می‌تونین دفترهای برنامه‌ریزی تحصیلی موجود توی بازار رو تهیه کنین که خیلی متنوع و زیبا هستن.

نظم و برنامه ریزی

نوشتن برنامه به ذهن آشفته شما سامان داده و از دغدغه‌های فکریتون کم میکنه. پس همین حالا دست به کار بشین و برای برنامه‌ریزی یک دفتر انتخاب کنین.

می‌تونین برنامه تحصیلی خودتون رو برای یک هفته، یک ماه یا حتی یک سال یادداشت کنین. در ابتدا چند هدف بلند مدت مشخص کنین؛ اهدافی مثل کسب معدل بالا یا کسب حداقل نمره 18 توی همه دروس. بعد کارهایی که برای رسیدن به اهداف تحصیلیتون باید انجام بدین رو یادداشت کنین؛ برای مثال درس خوندن روزی 3 ساعت یا حل تمرین روزی یک ساعت.

نقاط قوت و ضعف خودتون رو شناسایی کنین

تمام راهکارهای افزایش معدل رو که توی بالا ذکر شد رو در صورتی می‌تونین به درستی به کار ببرین که شناخت نسبی از خودتون، توانایی ها و ضعف‌هاتون داشته باشین. وقتی نقاط قوت و ضعف خودتون رو می‌شناسین، می‌تونین برنامه‌ریزی بهتری برای خودتون داشته باشین. مثلا می‌دونین که 2 ساعت درس خوندن توی روز براتون کافی است یا اینکه می‌دونین برای کدام دروس باید زمان بیشتری صرف کنین.

با نگاهی به عملکرد تحصیلاتتون توی سال‌های گذشته و با توجه به دیدگاهی که به واسطه معلم‌ها و همکلاسی‌هاتون از خودتون بدست آوردین و از همه مهمتر با دقت بر ویژگی‌های ذاتی خودتون و احساسات درونیتون، می‌تونین نقاط قوت و ضعف خودتون رو شناسایی کنین. بعد شناسایی نقاط ضعف و قوتتون، سعی کنین روی ضعف‌هاتون کار کرده و اون‌ها رو برطرف کنین و نقاط قوتتون رو حفظ کرده و تقویتشون کنین.

عمیق و مفهومی درس بخونین

درس خوندن سطحی و غیر مفهومی شاید برای کوتاه مدت به کارتون بیاد اما، توی دراز مدت می‌تونه براتون مشکل ساز بشه. وقتی شب امتحان با عجله و استرس درس‌ها رو حفظ می‌کنین، شاید بتونین توی امتحان عملکرد نسبتا خوبی داشته باشین اما به احتمال زیاد مطالب توی حافظه کوتاه مدت شما ذخیره شده و به زودی هر چه خوندین رو فراموش می کنین.

لازمه یادگیری عمیق و مفهومی، تمرین و تکرار مستمر است.یکی از راهکارهای افزایش معدل و بالا بردن یادگیری، استفاده از هرم یادگیریه.

بهترین روش برای جبران معدل در نیم سال دوم

با تموم شدن امتحانات ترم اول، خیلی از دانش‌آموزان دچار افت نمرات میشن و این موضوع اون‌ها رو با چالش‌های زیادی تو مسیر تحصیلی‌شون روبه‌رو می‌کنه. اکثر دانش‌آموزان سعی می‌کنن با راهکار‌های افزایش معدل آشنا بشن و تصمیم‌گیری درستی برای این موضوع انجام بدن.

دانش‌آموزان باید به این نکته توجه کنن که هنوز برای افزایش معدل وقت است؛ با رعایت اصولی نکاتی که توی این قسمت بهش اشاره کردیم، دانش‌آموزان میتونن شرایط تحصیلی‌شون رو توی نیم سال دوم به بهترین شکل مدیریت کنن و در پایان سال، نمرات خوبی رو توی کارنامه تحصیلی‌شون داشته باشن.

جمع بندی راهکارهای افزایش معدل

اگه به دنبال یافتن راهی برای افزایش معدل خودتون هستین، می‌تونین راهکارهای افزایش معدل رو به کار ببرین. این راهکارها خیلی ساده هستن و برای همه دانش‌آموزان توی هر سطح تحصیلی که باشن، کارآمد هستن. همه دانش‌آموزان با به کارگیری راهکارهای افزایش معدل، می‌تونن معدل خودشون رو افزایش داده و شاهد رشد و موفقیت تحصیلی باشن.

سوالات متداول
  • بهترین راهکار برای افزایش معدل چیه؟

    تعیین هدف و برنامه ریزی کردن برای رسیدن به اون، بهترین راهکار برای افزایش معدله.

  • آیا استفاده از محصولات کمک آموزشی برای افزایش معدل ضروریه؟

    استفاده از محصولات کمک آموزشی همیشه ضروری نیست اما در خیلی از مواقع می‌تونه کمک کننده باشه.

  • آیا داشتن برنامه ریزی و نظم در افزایش معدل موثر است؟

    بله؛ داشتن نظم و برنامه ریزی برای موفقیت در هر کاری ضروری است و ذهن ما را آرام می‌کند.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *