بلاگ فاب

راهکارهای برطرف کردن اضطراب ریاضی دانش‌آموزان

اضطراب ریاضی دانش‌آموزان

فهرست عناوین

اضطراب ریاضی مشکلیه که برای دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان دوره ابتدائی پیش میاد. والدین و معلمان به دنبال راهکارهای برطرف کردن اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان هستن. مقدار کمی از استرس می‌تونه محرک دانش‌آموزان برای تلاش بیش‌تر باشه.

اما وقتی اضطراب و استرس دانش‌آموزان سر کلاس ریاضی از حد طبیعی فراتر بره، فرآیند یادگیری توسط دانش‌آموزان رو تحت تاثیر قرار میده و موجب کاهش توانایی‌های اون‌ها در درس ریاضی میشه. در مطلب پیش‌رو درباره دلایل ایجاد اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان و راهکارهای برطرف کردن اضطراب ریاضی دانش‌آموزان توضیحاتی ارائه شده.

اگر شما هم به عنوان دانش‌آموز با این مشکل روبرو هستین و یا والدین و معلمی هستین که دانش‌آموزتون دچار این مشکله و همچنین می‌خواهین بدونین چگونه ریاضی خود را قوی کنید، تا انتها خواننده این مطلب از فاب باشین.

همین حالا بخون!  بهترین رشته‌های ریاضی در دانشگاه

اضطراب ریاضی چیست؟

ترس، استرس و اضطراب به طور طبیعی در همه انسان‌ها وجود داره و باعث حفظ بقای انسان میشه. اما وقتی این احساس ترس و اضطراب از حد طبیعی خودش بیش‌تر بشه، دردسرساز میشه و برای افراد ایجاد مشکل می‌کنه. اضطراب ریاضی احساس درموندگی ذهنیه که می‌تونه همراه با علائم جسمی یا بدون علائم جسمی باشه.

این اضطراب معمولا در موقعیت‌هایی مثل حل مسائل ریاضی ظاهر میشه و دانش‌آموز رو دچار مشکل می‌کنه.

اضطراب ریاضی چیست؟

اضطراب ریاضی چه تاثیری روی عملکرد دانش‌آموزان داره؟

برای بررسی اینکه اضطراب ریاضی چه تاثیری روی عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی داره، ابتدا باید به یک موضوع مهم اشاره کنیم. موضوع مهم اینه که هنوز مشخص نشده که اضطراب ریاضی سبب ایجاد اختلال در عملکرد ریاضیه و یا اینکه عملکرد ریاضی باعث به وجود اومدن اضطراب ریاضی میشه!

به زبان ساده‌تر هنوز مشخص نشده که آیا عملکرد ضعیف دانش‌آموزان باعث میشه که اون‌ها به اضطراب ریاضی دچار بشن و یا برعکس اضطراب ریاضی باعث میشه که دانش‌آموزان عملکرد ضعیفی داشته باشن. بنابراین ممکنه اضطراب زیاد دانش‌آموز سبب بشه که در درس ریاضیات نمرات خوبی کسب نکنن و این درس رو به خوبی یاد نگیرن.

همچنین ممکنه دشوار بودن ریاضی برای دانش‌آموز باعث ایجاد استرس و اضطراب در اون بشه.

دلایل ایجاد اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان

عواملی وجود دارن که می‌تونن باعث ایجاد اضطراب ریاضی یا تشدید اون بشن. بعضی از این عوامل رو در زیر شرح دادیم. بررسی این موردها می‌تونه به شما برای شناسایی علل وجود اضطراب ریاضی در دانش‌آموزتون کمک کنه. پس باید پرسید راهکارهای رفع اضطراب ریاضی و اختلال یادگیری ریاضی در کودکان چیه؟

رویکرد والدین و معلم

گاهی اوقات علت اصلی به وجود اومدن اضطراب ریاضی در دانش‌آموز، رفتار والدین و معلمه. برخی از والدین و معلم‌ها خودشون در دوران مدرسه با درس ریاضی مشکل داشتن. اون‌ها در بزرگسالی این نگاه رو به دانش‌آموز هم منتقل می‌کنن و با بیان جملاتی مثل ریاضی سخت‌ترین درسه، من هم در درس ریاضی ضعیف بودم و ریاضی به درد نمی‌خوره، دانش‌آموز رو به سمت اضطراب ریاضی میکشن.

راه حل:

برخورد مناسب والدین و معلم با درس ریاضی

وقتی والدین با گفت‌و گوی صحیح به دانش‌آموز توضیح بدن که یادگیری ریاضی هم مثل درس‌های دیگه با تلاش و تمرین میسر میشه، اضطراب دانش‌آموز در درس ریاضی کاهش پیدا کرده و با اعتماد به نفس بیشتری در کلاس‌های این درس حاضر میشه.

همچنین معلم‌های ریاضی با سخت جلوه ندادن این درس، می‌تونن باعث کاهش اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان بشن.

دلایل ایجاد اضطراب ریاضی

نوع تدریس معلم ریاضی

شیوه تدریس معلم در درس ریاضی رو میشه یکی از مهمترین دلایل ایجاد اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان دونست. مهارت معلم در تدریس و صبوری و درک اون نسبت به دانش‌آموزان، تاثیر زیادی در نگاه دانش‌آموز به درس ریاضی داره.

بارها پیش اومده که دانش‌آموز در یک پایه تحصیلی از درس ریاضی متنفر شده و اصلا علاقه‌ای به حضور در کلاس ریاضی نداشته. اما همین دانش‌آموز سال بعد با یک معلم جدید تونسته ریاضی رو بهتر یاد بگیره و اضطراب خیلی کمتری توی کلاس ریاضی تجربه کنه.

اگه معلم به درس تسلط کافی نداشته باشه، به اندازه کافی تمرین حل نکنه و برای رفع اشکال دانش‌آموزان وقت نذاره، احتمال اینکه بازخورد کلاس پایین باشه خیلی زیاده. همچنین برخورد تند معلم با دانش‌آموزان و عصبانیت معلم در برابر اشتباهات درسی دانش‌آموزان در درس ریاضی، باعث میشه تا اضطراب در دانش‌آموزان بالا بره و اون‌ها از یادگیری این درس دورتر بشن.

همین حالا بخون!  بودجه‌بندی کنکور ریاضی

راه حل:

شیوه مناسب معلم در تدریس درس ریاضی

معلم با شیوه درست در تدریس درس ریاضی می‌تونه دانش‌آموزان رو به یادگیری ترغیب و استرس و اضطراب اون‌ها رو کم کنه. رفتار مناسب و صبوری معلم در آموزش درس ریاضی تاثیر خیلی زیادی توی نگاه دانش‌آموزان به این درس داره و می‌تونه تا سال‌ها توی ذهن دانش‌آموز بمونه. معلم ریاضی باید صبر و حوصله کافی برای تدریس این درس رو داشته باشه؛ چون ریاضی جزو درس‌هاییه که باید با دقت و حوصله کافی تدریس بشه.

تجربیات تلخ دانش‌آموز از درس ریاضی

اگه دانش‌آموز در یک پایه تحصیلی نتونه با درس ریاضی ارتباط خوبی برقرار کنه و شیوه تدریس معلم هم برای اون مناسب نباشه، ممکنه دچار اضطراب ریاضی بشه و تا مدت‌ها این اضطراب رو همراهش داشته باشه. همچنین خاطره‌ی برخورد تند و خشن یک معلم ریاضی با دانش‌آموز در حضور هم‌کلاسی‌هاش، می‌تونه تا مدت‌ها سبب ترس اون از این درس بشه.

راه حل:

ساختن خاطره‌ی خوب برای دانش‌آموز از درس ریاضی

همونطور که بالاتر گفتیم، نقش والدین و معلم‌ها توی شکل‌گیری نگاه دانش‌آموز به درس ریاضی خیلی مهمه. برخورد مهربان و صبورانه معلم ریاضی با دانش‌آموز و ساختن خاطرات خوب از این درس در ذهن اون، باعث میشه که دانش‌آموز اضطراب کمتری رو توی کلاس ریاضی تجربه کنه و این درس رو بهتر یاد بگیره.

محتوای سردرگم کننده کتاب‌های درسی

گاهی اوقات توی بعضی از کتاب‌های درسی ریاضی، یک مبحث به خوبی توضیح داده نشده و دانش‌آموز رو گیج و سردرگم می‌کنه. شیوه تالیف کتاب ریاضی در ارتباط گرفتن دانش‌آموزان با این درس خیلی اهمیت داره. توضیح راه‌های گنگ و سردرگم کننده به ویژه در پایه‌های ابتدایی، می‌تونه باعث ایجاد اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان بشه.

راه حل:

تالیف مناسب کتاب‌های ریاضی

اگه مولفان کتاب‌های ریاضی در تالیف تمام مباحث کتاب دقت زیادی داشته باشن و خلاقیت به خرج بدن، دانش‌آموزان با این کتاب و با این درس ارتباط بهتری می‌گیرن. تالیف هوشمندانه کتاب‌های ریاضی در پایه‌های مختلف تحصیلی تاثیر زیادی توی کاهش اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان داره.

نشانه‌های اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان

نشانه‌های اضطراب ریاضی

  • دانش‌آموزی که اضطراب ریاضی داره، همیشه سر کلاس ریاضی دچار استرس و نگرانیه و از رفتن پای تخته برای حل سوال ریاضی می‌ترسه.
  • دانش‌آموز عنوان می‌کنه که در درس ریاضی مشکل داره و این درس رو یاد نمی‌گیره بنابراین تصمیم می‌گیره برای یادگیری این درس هیچ تلاشی نکنه.
  • برای انجام تکالیف خودش همیشه وابسته به دیگرانه و به تنهایی نمی‌تونه تمارین ریاضی رو حل کنه.
  • دانش‌آموز ترجیح میده روزهایی که درس ریاضی داره به مدرسه نره و سر این کلاس حاضر نشه.
  • حتی اگه مطالب درس ریاضی رو خوب مطالعه کرده باشه از رفتن به جلسه امتحان می‌ترسه و فکر می‌کنه چیزی یاد نگرفته.
  • گاهی هم دانش‌آموز توی کلاس یا منزل عملکرد خوبی داره اما در امتحانات ریاضی دچار اضطراب میشه و نمره خوبی کسب نمی‌کنه.
  • دانش‌آموز روی برخی از جزئیات ریاضی تمرکز بیش از حد داره یا اینکه در تمرکز روی بعضی از مطالب دچار مشکله.

جمع بندی راهکارهای برطرف کردن اضطراب ریاضی دانش‌آموزان:

اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان توی خیلی از دانش‌آموزان وجود داره. توی بعضی از اون‌ها شدیدتر و توی بعضی‌های دیگه کمتر و قابل کنترله. این معضل می‌تونه روی عملکرد درسی دانش‌آموز تاثیر منفی بذاره. دانش‌آموزانی که دچار این مشکل هستن، معمولا از رفتن به کلاس ریاضی می‌ترسن و وقتی قراره برای حل سوال پای تخته برن، دچار اضطراب زیادی میشن.

گاهی دانش‌آموز با وجود مطالعه زیاد و یادگیری دروس باز هم این اضطراب رو تجربه می‌کنه. با به کارگیری راه‌های بالا تا حد زیادی میشه اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان رو کاهش داد.

سوالات متداول
  • اضطراب ریاضی چیست؟

    اضطراب ریاضی احساس درموندگی ذهنیه که می‌تونه همراه با علائم جسمی یا بدون علائم جسمی باشه.

  • اضطراب ریاضی چه علائمی داره؟

    ترس از رفتن به پای تخته برای حل سوال و حاضر نشدن در کلاس‌های ریاضی از علائم اضطراب ریاضیه.

  • چطوری میشه اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان رو کاهش داد؟

    رفتار درست و صبورانه معلم و والدین از جمله مهمترین راه‌ها برای درمان این اضطرابه. در مطلب بالا چند راه‌حل برای کاهش اضطراب ریاضی در دانش‌آموزان آورده شده.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *