بلاگ فاب

روش TPR؛ بهترین روش تدریس آنلاین

روش TPR

فهرست عناوین

تدریس هنر و علمی است که با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مختلفی برای آن ایجاد شده است. از روش‌های سنتی حضوری گرفته تا روش‌های نوین و مدرن آنلاین، هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند.

تدریس آنلاین، به دلیل انعطاف‌پذیری زمانی و مکانی، امکان دسترسی به منابع گسترده و تنوع در ابزارهای آموزشی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی از راه های بالا بردن یادگیری دانش آموزان در کلاس‌های آنلاین، روش Tpr هستش.

TPR مخفف شده عبارت Total Phisycal Response است که توسط دکتر جیمز جی اشر (Dr. James J. Asher)، رمان نویس آمریکایی و استاد رشته روانشناسی ارائه شده. روش TPR به معنی پاسخ فیزیکی کامله که بهترین شیوه تدریس زبان دوم به کودکانیه که به تازگی دارن زبان مادریشون رو یاد میگیرن.

اگه بخوایم خیلی ساده معنی tpr رو بیان کنیم باید گفت که این روش به کودکان در بازه سنی 0 تا 12 سال یاد میده که با استفاده از ارتباطات کلامی و زبان بدن خواسته‌ها و نیازهاشون رو بازگو کنن.

دکتر جیمز جی اشر با بررسی‌ها و تحقیقاتی که درباره این بازه سنی انجام داد، متوجه شد که کودکان و دانش‌آموزان میتونن زبان رو قبل از این که صحبت کنن، درک کرده و غالبا با زبان بدن و حرکات فیزیکی جواب اطرافیانشون رو میدن.

اگه دقت کرده باشین کودکان در این سن خیلی نمی‌تونن درست صحبت کنن، به همین دلیل بیشتر به حرف‌ها و رفتارهای والدین توجه می‌کنن تا بتونن با رفتارشون به خواسته‌های پدر و مادرشون پاسخ درستی بدن.

به عنوان مثال ما به عنوان پدر و مادر از فرزند کم سن و سالمون می‌خوایم که بره اتاقش و کتاب داستان مورد علاقه‌ش رو بیاره. قطعا فرزند ما نمیتونه راحت «باشه» و یا «چشم» بگه.

به همین دلیل به حرف ما گوش میده، فکر می‌کنه و به سمت اتاقش میره تا کتاب داستانش رو بیاره تا ما اون کتاب داستان رو براش بخونیم. پس کودک بیشتر از صحبت کردن، به رفتارها و حرف‌های پدر و مادرشون توجه می‌کنن تا بتونن به درک کاملی از حرف‌ها برسن.

سن مناسب شروع آموزش به کودکان

 مغز کودکان در این سن پذیرای یادگیری بیشتریه که با استفاده از روش‌های خلاقانه مثل تصاویر، کتاب داستان، نقاشی و موسیقی می‌تونیم زبان دوم رو به بچه‌ها آموزش بدیم.

شاید براتون جالب باشه که بدونین امروز در سراسر جهان، معلم‌ها از روش TPR برای تدریس آنلاین زبان انگلیسی استفاده می‌کنن و سعی دارن که به کمک تصاویر و الگوهای رفتاری بهترین تدریس رو داشته باشن تا بتونن روز به روز کودک رو نسبت به یادگیری زبان دوم علاقه‌مندتر کنن.

شاید براتون سوال باشه که اصلا روش TPR چه کاربردی داره؟ این روش بیشتر برای چه سنی مناسبه؟ چجوری میتونیم از این روش در تدریس آنلاین استفاده کنیم؟ استفاده از روش تدریس TPR چه مزایا و معایبی میتونه برای ما داشته باشه؟ اگه به دنبال پاسخ این سوالات هستین، ابتدا بهتر است کمی دست نگه دارین و مقاله چطوری آنلاین درس بخونیم رو در بلاگ فاب مطالعه کنین.

دلایل استفاده از روش TPR در تدریس آنلاین

روش تدریس تی پی آر در تدریس آنلاین خیلی می‌تونه روی یادگیری مباحث درسی به خصوص در یادگیری زبان موثر باشه. در این شیوه دانش‌آموزان یاد می‌گیرن که چجوری باید از انرژی و ایده‌هاشون استفاده کنن و این روش می‌تونه به انگیزه‌ای برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی بدل بشه.

دلایل استفاده از روش TPR در تدریس آنلاین

علاوه بر اون دانش‌آموزان در کلاس‌های آنلاین، معمولا ساعت‌های زیادی رو پشت سیستم هستن. بنابراین این شیوه تدریس میتونه راه‌حلی برای جبران خستگی و جذب انرژی دوباره بدن باشه. تنها کافیه که معلم از دانش‌آموزان بخواد که چند لحظه‌ای سر پا بایستن و حرکات کششی و فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای رو با هم انجام بدن.

در نهایت با استفاده از این روش می‌تونیم از خستگی دانش‌آموزان و کسل کننده بودن کلاس در زمان تدریس آنلاین با روش TPR جلوگیری کنیم.

همین حالا بخون!  روش مطالعه درس‌های تحلیلی و دشوار

چه زمانی از روش TPR استفاده کنیم؟

کودکان در سنین پایین خیلی متوجه مفهوم و کلمات کتاب داستان‌ها نمیشن و بیشتر سعی میکنن که به تصاویر کتاب داستان نگاه کنن تا بتونن محتوای کتاب داستان رو درک کنن.

به نظرم برای درک بیشتر این موضوع بهتره که چند کتاب رو معرفی کنیم. کتاب تاتی کوچولو مجموعه‌ای از شناخت حالت‌های مختلف کودکان (مثل خستگی، خواب آلودگی و شادی)، شناخت اعضای بدن، ورزش کردن و… است که کودک با مشاهده تصاویر این کتاب میتونه به درک کاملی از اعضای بدن و الگوهای رفتاری برسه. این کتاب انتخاب مناسبی برای کودکان در بازه سنی 1 تا 3 ساله.

بنابراین اولین جایی که میتونیم از روش TPR استفاده کنیم، در زمان قصه گفتنه که خیلی میتونه روی یادگیری و درک کودک شما نسبت به محیط اطرافش تاثیرات مثبتی داشته باشه.

آموزش زبان انگلیسی، یکی دیگه از راه‌هاییه که میتونیم از تکنیک TPR استفاده کنیم. این تکنیک خیلی می‌تونه تدریس زبان انگلیسی رو برای مدرسین راحت‌تر کنه.

چه زمانی از روش TPR استفاده کنیم؟

چون در تدریس آنلاین به روش TPR به این صورت هستش که مدرس به کودکان یک سری حرکات نشون دادن بینی، باز کردن کتاب زبان، انتخاب رنگ‌ها و… رو میگه که کودکان موظف هستن که اون حرکات رو تکرار کنن.

بنابراین تدریس آنلاین به روش TPR میتونه روی یادگیری زبان دوم کودکان تاثیرات مثبتی داشته باشه و از همه مهم‌تر این که به کودکان کمک می‌کنه که در سال‌های آینده که مدرسه میرن نسبت به هم سن و سال‌هاشون جلوتر و موفق‌تر باشن.

سومین جایی که می‌تونیم از روش Total Physical Response استفاده کنیم، در زمان حال/گذشته/آیندست که هر روز به صورت مستمر یک سری کارها رو مثل مسواک زدن، حمام کردن، خوردن وعده‌های غذایی و… رو انجام میدیم.

پس به طور کلی میتونیم نتیجه بگیریم که روش TPR رو میتونیم کارآمدترین تکنیک برای آموزش موضوعات متنوع استفاده کنیم.

تنها چیزی که باید قبل از استفاده از این روش بدونیم اینه که باید اطلاعات کافی درباره روش تی پی آر بدونیم تا بتونیم به شکل اصولی و درست از این روش استفاده کنیم تا نتیجه خوبی رو از سمت کودکان مشاهده کنیم.

همین حالا بخون!  چگونه زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

چه زمانی از روش تی پی آر استفاده نکنیم؟

شاید تا به این جای مقاله فکر کنین که روش تدریس تی پی آر خیلی میتونه مفید باشه و در آموزش هر موضوعی هم تاثیر داشته باشه. اما بهتره بدونین که این روش در کنار کاربردی بودنش، میتونه در یک سری از جاها تاثیرات خاصی نداشته باشه.

مسلما رفتار و شخصیت کودکان با هم فرق داره. بعضی از کودکان ممکنه که راحت بتونن با اطرافیانشون ارتباط برقرار کنن و نیازی ندارن که با تصاویر، نقاشی، موسیقی کودکانه و الگوهای رفتاری بهشون چیزی رو یاد بدیم. یا این که برخی از کودکان، خجالتی هستن و ترجیح میدن که هر مبحثی رو با این روش یاد نگیرن.

در مقابل هم کودکانی هستن که برای درک رفتارها و محیط اطرافشون نیاز دارن که با متدهای روز دنیا آموزش ببینن.

بنابراین میتونیم نتیجه بگیریم که تکنیک TPR روی کودک و در هر کلاسی جواب نمیده و باید متناسب با شخصیت و خواسته‌های کودکان، نسبت به آموزش و تدریس مباحث اقدام کنین.

مزایای روش تدریس TPR

در ابتدا بهتره بدونین که روش TPR یکی از راه‌های آموزش جذاب به کودکان کم سن و سال تا 12 ساله که شما به عنوان یک مدرس حرفه‌ای میتونین محیط کلاستون رو فعال و سرگرم کننده کنین تا هر چه بیشتر کودکان و دانش‌آموزان رو به سمت و سوی تدریس و یادگیری با این متد جذب کنین. در ادامه قصد داریم به مزایای روش تدریس تی پی آر اشاره کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشین.

مزایای روش تدریس TPR

  • این روش به تقویت مهارت شنیداری (Listening) کمک میکنه.
  • شیوه یادگیری و تدریس به روش TPR به این صورته که باید از حرکات فیزیکی برای آموزش استفاده کرد. اینجوری نه تنها کودکان از یادگیری درس‌ها و مباحث آموزشی خسته نمیشن، بلکه روز به روز اشتیاقشون نسبت به یادگیری بیشتر میشه.
  • با توجه به تکنیک TPR میشه گفت که این روش برای افرادی که با آموزش و یادگیری حرکتی مشکلی ندارن، میتونه انتخاب مناسبی باشه. بنابراین با استفاده از این روش میتونیم سر کلاس دانش‌آموزان فعال و پویاتری داشته باشیم.
  • اگه دانش آموزی دارین که به تازگی وارد دوره ابتدایی شده و یا در این دوران مشغول به تحصیله و یادگیری درس‌ها براتون یک دغدغه شده، توصیه میکنیم که حتما از روش TPR برای تدریس استفاده کنین.
  • با استفاده از روش تی پی آر، کودکان و دانش‌آموزان میتونن از یادگیری زبان انگلیسی لذت ببرن و سطح استرس‌شون تا حد زیادی کاهش پیدا کنه.
  • روش TPR میتونه دو نیمکره چپ و راست مغز رو فعال‌تر کنه. به زبان ساده‌تر باید گفت که نیمکره چپ مغز انسان وظایف کارهای شناختی رو مثل زبان، گفتار و… رو به عهده داره. نیمکره راست مغز هم روی خلاقیت و تشخیص چهره تمرکز داره. بنابراین روش تی پی آر به کودکان کمک میکنه تا بتونن به طور همزمان از دو نیمکره مغز استفاده کنن.

معایب روش TPR تی پی آر

همونطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، شیوه تدریس به روش تی پی آر به این صورت هستش که نیاز به حرکات فیزیکی داره. شاید بعضی از بچه‌ها نتونن با این شیوه تدریس ارتباط بگیرن و حتی از انجام حرکات هم خجالت بکشن. این موضوع در کلاس‌ میتونه مشکل ساز باشه.

بنابراین اگه معلم سعی کنه که مثل یک دوست با دانش‌آموزانش رفتار کنه، قطعا میتونه چه در تدریس آنلاین با روش تی پی آر و چه در تدریس حضوری با روش TPR میتونه در کوتاه‌ترین زمان ممکن دانش آموزها رو به این شیوه تدریس علاقه‌مند کنه.

دومین موردی که میتونیم به عنوان معایب روش TPR تی پی آر در نظر بگیریم، اینه که این روش بیشتر برای دانش‌آموزان ابتدایی کاربرد داره.

معایب روش TPR  تی پی آر

البته ناگفته نماند که این روش رو برای مقاطع بالاتر هم می‌تونیم استفاده کنیم اما ممکنه در مقایسه با استفاده از این روش در دوران ابتدایی، نتیجه خیلی شگرفی نداشته باشه.

با روش TPR، هر مبحث درسی رو نمیشه آموزش داد. به این دلیل که استفاده زیاد از این شیوه تدریس می‌تونه تکراری و خسته کننده باشه.

بنابراین اگه معلم هستین و میخواین از این روش تدریس استفاده کنین، بهتره که برای فعال‌تر بودن و پویاتر بودن دانش آموزاتون، به فکر ترکیب این روش با سایر روش‌های تدریس باشین.

همین حالا بخون!  بهترین روش‌های درس خواندن

روش تدریس آنلاین با تی پی آر

در این قسمت از مقاله قصد داریم خیلی ساده‌تر به روش TPR بپردازیم. فرقی نمیکنه که شما در کلاس آنلاین یا کلاس حضوری برای یادگیری یک مبحثی حضور دارین، اما چیزی که مهمه و باید بهش اهمیت بدین این که از روش تی پی آر استفاده کنین.

روش تدریس آنلاین با تی پی آر

در این روش از شیوه یادگیری، کودکان اول به زبان و نوع رفتار والدین و اطرافیانشون دقت میکنن. بنابراین شما به عنوان والدین این کودک موظف هستین که نقش یک معلم رو برای کودکتون ایفا کنین. تنها کافیه که کارهای زیر رو انجام بدین:

  • یک کلمه رو انتخاب و به فرزندتون بگین و بعد به کمک حرکات فیزیکی سعی کنین که مفهوم اون عبارت و کلمه رو بهش نشون بدین.
  • بعد از دانش آموزتون بخواین که اون کلمه و یا عبارت رو تکرار کنه.
  • مجددا کلمه و یا عبارتی رو انتخاب کنین، به دانش آموزتون بگین و به کمک دست و پاهاتون سعی کنین که مفهوم اون کلمه رو بهش برسونین و دوباره از فرزندتون بخواین که کلمه رو بگه و مفهوم اون کلمه رو با دست، انگشتان و پاهاش نشون بده.
  • در این مرحله از دانش آموزتون بخواین که همزمان با نشون دادن مفهوم اون کلمه، کلمه رو تکرار کنه.

به طور کلی قواعد و قوانین خاصی در کلاس‌های آنلاین و حضوری وجود داره. اما انتخاب با شماست که روش تدریس آنلاین با tpr رو انتخاب کنین و یا این که برای تدریس آنلاین و یا یادگیری از متدهای قدیمی استفاده کنین.

سخن پایانی

روش TPR یکی از متدهای روز دنیا برای آموزش و تدریس آنلاینه که میتونه راه حل مناسبی برای یادگیری هر چه بیشتر درس‌ها و کاهش استرس باشه. در تدریس آنلاین با این روش معلم‌ها و مربیان با استفاده از حرکات و فعالیت‌های بدنی و از همه مهم‌تر با هماهنگی دانش‌آموزان سعی میکنن که دانش‌آموزان 0 تا 12 سال رو با واژه‌ها و عبارات جدید آشنا کنن و از بچه‌ها بخوان که اون کلمات و عبارات رو تکرار کنن.

در نهایت بعد از مطالعه این مقاله از بلاگ فاب قطعا متوجه شدین که از زمانی که معلم و مربی کلاس‌های آنلاین بودین، از این روش برای تدریس استفاده کردین ولی فقط با اسم این روش تدریس آشنا نبودین. حالا با مطالعه این مقاله تونستین با اسم این روش خارق العاده آشنا بشین و با استفاده از روش‌های خلاقانه و مطابق با متدهای روز دنیا، به تدریس خودتون ادامه بدین.

سوالات متداول
شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *