بلاگ فاب

عادات بد هنگام مطالعه

عادات بد هنگام مطالعه

فهرست عناوین

همیشه انجام کارهای مثبت مثل برنامه‌ریزی درسی و مطالعه زیاد موجب موفقیت نمیشه. گاهی‌ وقت‌ها عادات بد هنگام مطالعه باعث میشه که هرچقدر هم که طبق برنامه پیش برین یا ساعات زیادی رو به مطالعه مشغول باشین باز هم نتونین نتیجه دلخواه‌تون رو به دست بیارین.

اگه شما هم با وجود تلاش زیاد توی یادگیری دروس و تثبیت مباحث توی ذهنتون مشکل دارین، این مقاله از فاب، عادات بد هنگام مطالعه رو به شما معرفی می‌کنه و راهکارهای جبران اون‌ها رو براتون شرح میده.

چه مواردی جزو عادات بد هنگام مطالعه است؟

مطالعه اولین و مهم‌ترین کاریه که هر دانش‌آموز باید انجام بده. همچنین این کار اولین ملاک موفقیت یک دانش‌آموز به حساب میاد.

اما صرفا مطالعه کردن ضامن موفقیت نمیشه؛ بلکه چجوری مطالعه کردن هم توی کسب نتیجه مطلوب تاثیرگذاره.

چه مواردی جزو عادات بد هنگام مطالعه است؟

خیلی از دانش‌آموزها فکر می‌کنن اگه توی هر شرایطی مطالعه کنن می‌تونن مطالب رو به خوبی یاد بگیرن.

اما با خوندن این مقاله متوجه میشین که یک سری عادات بد هنگام مطالعه وجود داره که با پرهیز از انجام اون‌ها قطعا یادگیری بهتری خواهید داشت.

در ادامه به ۱۰ مورد از عادات بد مطالعه اشاره می‌کنیم.

انباشت دروس مختلف

یکی از عادات بد مطالعه که خیلی از دانش‌آموزها رو دچار چالش میکنه، انباشت دروس مختلفه. وقتی که موعد امتحان برسه و شما با تلّی از دروس خونده نشده روبرو بشین هم برنامه‌ریزی براتون سخت میشه و هم ممکنه روحیه‌تون رو از دست بدین.

پس بهترین کار اینه که همیشه هر درس رو توی زمان خودش مطالعه کرد.

نداشتن برنامه‌ریزی

یکی از مخرب‌ترین عادات بد هنگام مطالعه، انجام اون بدون برنامه‌ریزی درسیه.

گفتیم که بهترین کار برای اینکه درس‌هاتون روی هم تلمبار نشه، اینه که درس‌هاتون روی توی زمان خودش بخونین. شما می‌تونین با یک برنامه‌ریزی مناسب وقت مطالعه هر درس رو مشخص کنین و دیگه نگرانی از بابت جمع شدن اون‌ها روی هم نداشته باشین.

برنامه‌ریزی درسی مناسب روز مطالعه هر درس رو به همراه ساعات مطالعه برای هر کدوم مشخص میکنه.

توی ادامه مقاله به ارتباط برنامه‌ریزی درسی و عادات بد هنگام مطالعه بیشتر اشاره می‌کنیم.

بی‌نظم درس خوندن

بی‌نظمی توی درس خوندن یکی از بدترین عادات بد هنگام مطالعه است. این بی‌نظمی فقط اتاق شما رو شامل نمیشه. اگه جزوه‌هایی که می‌نویسین بی‌نظم باشن، خوندن درس هم برای شما سخت‌تر میشه.

همچنین بی‌نظمی محیط تاثیر مستقیم توی آشفتگی ذهنی داره. پس همیشه سعی کنین که اتاقتون، کتاب‌ها، دفاتر و جزواتتون، برنامه‌درسی‌ و مطالعه‌تون با نظم باشه.

بی‌نظم درس خوندن

حتی درس خوندن شما هم باید منظم باشه. به این شکل که وقتی یک درس رو شروع کردین به خوندن، وسط‌های مطالعه سراغ درس بعدی نرین. اول یک درس رو کامل تا جایی که برنامه‌ریزی کردین مطالعه کنین و سپس سراغ دروس دیگه برین.

عدم مدیریت زمان درست

یکی از عادات بد هنگام مطالعه که به برنامه‌ریزی و بی‌نظمی مربوط میشه، مدیریت زمانه.

مطالعه بی‌وقفه ذهن شما رو خسته میکنه و مطالعه کم هم تاثیری توی موفقیت شما نداره. پس شما باید بتونین با مدیریت زمان مناسب، تایم‌های مشخصی رو به درس خوندن بپردازین و ساعاتی هم برای استراحت داشته باشین.

برای این کار می‌تونین از برنامه‌های مخصوص مدیریت زمان مثل forest, pomodoro,… استفاده کنین.

نداشتن زمان استراحت هنگام مطالعه

به جرعت میشه گفت یکی از بدترین عادات هنگام مطالعه نداشتن زمان استراحته. خیلی از دانش‌آموزهای سخت‌کوش فکر می‌کنن اگه چندین ساعت رو بی‌وقفه مطالعه کنن می‌تونن نتیجه خوبی بگیرن.

در صورتی که این کار خلاف کارکرد مغزه. وقتی که درس می‌خونین اطلاعات از یک نورون به نورون دیگه منتقل میشن و سپس توی قشر مغز ذخیره میشن. این فعالیت مغزی خودش انرژی‌بره و به همین دلیل ممکنه احساس خستگی کنین.

مطالعه بی‌وقفه و توجه نداشتن به تایم استراحت باعث میشه که فعالیت نورون‌ها کمتر بشه و اطلاعات کمتری توی مغز ذخیره بشه.

مطالعه با وجود خستگی

گفتیم که کارکرد مغز به طوری نیست که بتونه بی‌وقفه درس بخونه. زمان‌هایی است که ذهن خسته است. درس خوندن توی این وقت‌هایی که خسته‌این از عادات بد هنگام مطالعه به حساب میاد. چونکه نه تنها چیزی یاد نمی‌گیرین بلکه هرچی که تا قبل از اون خونده بودین به دلیل تداخل اطلاعات از ذهنتون می‌پره.

مطالعه با وجود خستگی

شما می‌تونین با داشتن برنامه‌ریزی درسی مناسب برای خودتون وقت‌های استراحت تعین کنین و از خستگی هنگام مطالعه جلوگیری کنین.

عدم تمرکز و انجام چند کار همزمان

یکی از عادات بد هنگام مطالعه، انجام چند کار همزمانه. مثلا درس خوندن به همراه تمیز کردن اتاق از بدترین عادات مطالعه است. یا درس خوندن به همراه بازی کردن که بدترین نوع مطالعه است.

دیگه خودتون بهتر می‌دونین که داشتن تمرکز هنگام مطالعه یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیته. نیم ساعت درس خوندن با تمرکز خیلی بهتر از ۲ ساعت مطالعه بدون تمرکزه.

برای داشتن تمرکز بهتره اتاقی مرتب، ذهنی آروم و حتی شکمی سیر داشته باشین.

کار کردن با گوشی و کامپیوتر موقع درس خوندن

گفتیم که عدم تمرکز موقع درس خوندن از بدترین عادات مطالعه است. حالا با دشمن تمرکز یعنی وسایل الکترونیکی و رسانه آشنا می‌شیم.

البته ما توی مقالات دیگه به موسیقی گوش دادن هنگام درس خوندن و استفاده از وسایل الکترونیکی مثل گوشی‌های همراه و کامپیوترها اشاره کردیم و گفتیم که امروزه استفاده از این وسایل توی افزایش یادگیری تاثیرات زیادی داره.

کار کردن با گوشی و کامپیوتر موقع درس خوندن

ولی اگه قصد درس خوندن با اون‌ها رو نداشته باشین، وجودشون کنارتون باعث جلوگیری از درس خوندن شما میشه.

اگه هم قصد دارین که موقع درس خوندن موسیقی گوش بدین حتما مقاله‌ای که در این رابطه نوشتیم رو بخونین تا با موسیقی‌هایی که مناسب درس خوندنه آشنا بشین.

درس خوندن برای نمره

یکی از مخرب‌ترین عادات بد هنگام مطالعه، درس خوندن برای نمره است. می‌دونیم که همه دانش‌آموزها برای یک نتیجه‌ای درس می‌خونن و این نتیجه اغلب نمره است.

اما اگه رویکردتون رو صرفا برای نمره بذارین، زود خسته میشین، انگیزه‌تون رو از دست می‌دین و خیلی جدی این کار رو انجام نمی‌دین.

بهتره که درس خوندن رو به هدف یادگیری انجام بدین. اینجوری درس‌ها رو مفهومی می‌خونین نه حفظی.

حفظی درس خوندن یکی از عادات بد هنگام مطالعه است.

بی‌توجهی به سلامت جسمانی

عادات بد هنگام مطالعه فقط مربوط به چگونه درس خوندن نمیشه. اگه به سلامت جسمانی‌تون اهمیت ندین نمی‌تونین نتیجه خوبی داشته باشین.

همیشه شنیدین که عقل سالم در بدن سالم. پس اگه می‌خواین که درس خوندن با کیفیتی داشته باشین باید سلامت جسمانی خودتون رو هم حفظ کنین.

بی‌توجهی به سلامت جسمانی

همونطوری که بارها توی مقالات دیگه اشاره کردیم، تغذیه تاثیر مستقیم توی یادگیری و فعالیت‌های ذهنی شما داره.

خوردن غذاهای بسیار چرب، قندی یا فراوری شده بیشترین تخریب ذهنی رو برای دانش‌آموزان دارن.

شما می‌تونین به جای این خوراکی‌های مضر از مواد غذایی مفید استفاده کنین که تاثیر بهتری توی یادگیری شما دارن.

برای جبران عادات بد هنگام مطالعه چی کار کنیم؟

اگه از عادات بد هنگام مطالعه جلوگیری کنین می‌تونین نتیجه بسیار بهتری داشته باشین و انرژی و زمانی که برای درس خوندن می‌ذارین رو کاهش بدین و به جای اون کیفیت مطالعه رو بالا ببرین.

توی ادامه با تاثیرات مثبتی که بعد از کنار گذاشتن عادات بد مطالعه براتون پیش میاد آشنا میشین و راه‌های جبران اون‌ها رو براتون شرح میدیم.

کسب نتیجه تحصیلی دلخواه

هدفتون از درس خوندن چیه؟ صرفا می‌خواین که مقطع اون سال رو پاس کنین یا به فکر یک کسب موفقیت تحصیلی هستین؟ اگه قصد دارین که به نتیجه دلخواهتون دست پیدا کنین باید عادات بد هنگام مطالعه رو کنار بذارین.

برنامه‌ریزی و نوشتن انگیزه‌نامه برای خودتون از راه‌های جبران عادات بد هنگام مطالعه است.

به دست آوردن انگیزه

یکی از عادات بد مطالعه چیه؟ درس خوندن بدون انگیزه. درس خوندن بدون انگیزه به هیچ وجه باعث موفقیت شما نمیشه. چه چیزی باعث میشه دوباره انگیزه‌تون رو به دست بیارین؟ دیدن نتایج مثبت کارهاتون.

بسیاری از دانش‌آموزها بعد از تلاش‌های زیاد وقتی که با نتیجه‌ مطلوبی که می‌خواستن روبرور نمیشن انگیزه‌شون رو به کلی برای درس خوندن از دست میدن.

به دست آوردن انگیزه

با کنار گذاشتن عادات بد هنگام مطالعه می‌تونین نتیجه‌ای که دوست دارین رو به دست بیارین و بعد از دیدن موفقیتتون انگیزه‌تون هم خیلی بیشتر میشه.

حفظ تعادل زندگی

دانش‌آموزهای زیادی هستن که روند زندگی‌شون به طوری شده که جز درس خوندن نشونه دیگه‌ای از زنده بودنشون نمیشه پیدا کرد.

با داشتن نظم و برنامه‌ریزی درسی می‌تونین از عادات بد مطالعه جلوگیری کنین و به کارهای دیگه هم توی زندگی‌تون برسین و به یک ربات درس‌خون تبدیل نشین. داشتن نظم و برنامه‌ریزی یکی از راهکارهای افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و امتحانات محسوب میشه.

پیشرفت و ارتقای شخصی توی زمینه‌های غیر از درس خوندن هم باید جزو اهدافتون باشه. اگه تمام فکر و ذکرتون رو فقط و فقط روی درس خوندن بذارین تهش یک دانش‌آموز یا دانشجو با نمره خوب هستین که حتی بلد نیست لباس‌شویی رو خودش روشن کنه.

یادگیری بهتر با مطالعه گروهی

پرهیز و جلوگیری از انجام عادات بد هنگام مطالعه توی همه زمینه‌ها باعث یادگیری بهتر شما میشه.

با انجام ندادن عادات بد مطالعه و جایگزینی اون با عادات‌های بهتر، یادگیری‌تون رو نه فقط توی مقاطع تحصیلی که توی تمامی زمینه‌های زندگی می‌تونین افزایش بدین.

شما حتی با مطالعه گروهی می‌تونین جلوی خیلی عادات بد مطالعه رو بگیرین. مشکلاتی مثل حواس‌پرتی و عدم انگیزه از جمله مشکلاتیه که با مطالعه گروهی میشه اون‌ها رو جبران کرد.

جمع‌بندی درباره عادات بد هنگام مطالعه

توی مقاله‌ای که مطالعه کردین انواع عادات بد هنگام مطالعه رو معرفی و چند راه جبران برای اون‌ها قرار دادیم.

فهمیدیم که نداشتن برنامه‌ریزی درسی، انباشت دروس و توجه نکردن به زمان‌های استراحت چقدر مخرب هستن.

همچنین گفتیم که با ترک عادات بد مطالعه چه دستاوردهایی به دست میارین. شما می‌تونین از زمان‌تون بهتر استفاده کنین و نتیجه بهتری برای درس‌هاتون بگیرین.

امیدواریم که این مقاله به شما در جهت ترک عادات بد هنگام مطالعه کمک کرده باشه.

سوالات متداول
  • برای ترک عادات بد موقع مطالعه چی کار کنیم؟

    با خوندن این مقاله با راه‌های جبران این مشکلات آشنا میشین. ولی برای انجام قدم اول بهتره که برنامه‌ریزی داشته باشین.

  • عادت‌های بد مطالعه چه تاثیرات منفی دارن؟

    عادت‌های بد مطالعه باعث میشن انگیزه شما کمتر بشه، زودتر خسته بشین، بیشتر تلاش کنین و کمتر نتیجه بگیرین.

  • چطوری عادت‌های بد موقع مطالعه رو جبران کنیم؟

    همین که ساعت‌های مشخصی رو برای درس خوندن در نظر بگیرین و به سلامت روحی و جسمی‌تون اهمیت بدین تونستین تا حد زیادی پیامدهای عادت‌های بد مطالعه رو جبران کنین.

شمارش معکوس تا کنکور
ربات فاب
« تیر ماه »
روز
ساعت
دقیقه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *